Typisch Noorse fjordenspullen?

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Esther

Re: Typisch Noorse fjordenspullen?

Bericht door Esther » vr 11 nov 2011, 08:13

Gwenny schreef:Ha!

Ik heb zelf 3 jaar in Noorwegen gewoond en heb familie in Noorwegen wonen en zelf een fjord hebben is echt puur toeval, maar wel een zeer dankbaar en welkom toeval. Gek genoeg heb ik in mijn Noorwegentijd en daarna NOG NOOIT een Noors fjordenpaard op Noorse bodem gezien. Nieteens in een weiland ergens. Het paard dat ooit in de familie was had een zwarte kleur en was van een zeldzaam Noors bergpaardenras. Vraag me niet naar de naam. Dus enig aanknopingspunt m.b.t. mijn vraag op dit forum heb ik totaal niet. Wel erg vreemd haha.

Gwen
Was dat geen DØLEPAARD?
Heb laatst ook gelezen dat je helemaal niet zoveel fjordenpaarden tegenkomt in Noorwegen.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » vr 11 nov 2011, 08:48

Ben al een paar keer in Noorwegen geweest en maar 1x heb ik twee fjorden gezien. Ben in verschillende delen van Noorwegen geweest. Wat je veel ziet daar zijn IJslanders en Dravers en Haflingers.
Megan

Bericht door Megan » vr 11 nov 2011, 13:20

Oh, ik ben in het verleden wel in Noorwegen geweest en ben daar wel verschillende keren fjorden tegengekomen. Gewoon in de wei en een keertje langs de weg als pakpaard. Heb er toen best veel gezien.

Misschien ligt het eraan in welk gedeelte? Ik was in de buurt van Forde en bij de Sognefjord.
Zo'n Dolehest is ook leuk!! Esther, hoe krijg jij dat streepje door de o :=
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 11 nov 2011, 13:25

Megan schreef: Maar er bestaan trouwens ook Noorse hondjes, de Noorse Buhund en de Elkhond. Lijken een beetje op zo'n IJslandse hond. Ook een soort keeshond-achtige / honden. Volgens mij heb ik ooit bij een centrale- of hengstenkeuring wel eens zo'n hondje zien lopen! Die eerste past er qua kleurtje ook helemaal bij!

Afbeelding

Afbeelding
Heb je toen niet toevallig mij met mijn hond gezien? :=
Die heeft er wel wat van weg maar is alleen geen Noorsras maar een Japanner (Akita) maar ook die is familie van de keeshond en ze heeft er best wat van weg :j.
Dit is niet mijn hond maar ze ziet er wel zo uit :D:
Afbeelding
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Gwenny

Bericht door Gwenny » vr 11 nov 2011, 13:44

Hi,

Ik weet bijna zeker dat ze een Dølehest hadden! Dank voor de naam! Die zijn ook erg gaaf en lijken op het zweedse trekpaard!

Gwen
Megan

Bericht door Megan » vr 11 nov 2011, 21:31

Marijke_ schreef:
Megan schreef: Maar er bestaan trouwens ook Noorse hondjes, de Noorse Buhund en de Elkhond. Lijken een beetje op zo'n IJslandse hond. Ook een soort keeshond-achtige / honden. Volgens mij heb ik ooit bij een centrale- of hengstenkeuring wel eens zo'n hondje zien lopen! Die eerste past er qua kleurtje ook helemaal bij!

Afbeelding

Afbeelding
Heb je toen niet toevallig mij met mijn hond gezien? :=
Die heeft er wel wat van weg maar is alleen geen Noorsras maar een Japanner (Akita) maar ook die is familie van de keeshond en ze heeft er best wat van weg :j.
Dit is niet mijn hond maar ze ziet er wel zo uit :D:
Afbeelding
nee, die was het niet. Ook leuke hond. Een vriend van mij had vroeger een kruising Akita Inu x iets anders Japans. Die van jou lijkt inderdaad veel op de bovenste hond. Leuke hond ook! Volgens mij was er iemand met een Elkhond.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Esther

Bericht door Esther » za 12 nov 2011, 08:22

Megan schreef:
Misschien ligt het eraan in welk gedeelte? Ik was in de buurt van Forde en bij de Sognefjord.
Zo'n Dolehest is ook leuk!! Esther, hoe krijg jij dat streepje door de o :=
Wikipedia, knippen en plakken, hihi.. Ik weet dat dus eigenlijk ook niet, haha!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Fran

Bericht door Fran » za 12 nov 2011, 20:03

mirretje schreef:Hij verschil tussen mensen met Fjorden en mensen met IJslanders is me ook opgevallen. Mensen met IJslanders hebben vaak IJslandse hoofdstellen (zonder keel- en vaak ook frontriem, een hoofdstel in 2 losse delen), andere zadels, veelal andere broeken (jodphurbroeken), IJslandse truien, veel hebben nog een IJslandse hond, veel gaan wel eens naar IJsland op vakantie en spreken nog wat IJslands ook. Bovendien krijgen eigenlijk alle IJslandse paarden een echte IJslandse naam.
In de Fjordenwereld is dit helemaal niet zo extreem. Mensen hebben een Fjord en daar houdt het Noorse ook wel mee op vaak.
En waar dit verschil door komt?
Nou, die IJslander-mensen gaan wel heel ver hoor! Bij ons op stal stond een witte IJslander en die stond bij een haflinger in de wei. Ging prima niks mis mee.
Maar ze zijn naar een weiland gegaan met alleen maar IJslanders want dat vonden ze beter voor de ontwikkeling van het paard, want een haflinger communiceerde toch anders, dan een ijslander.
Yeah right, die Haflinger praatte zeker Oosterrijks tegen die IJlands pratende IJslander...

Maar ik weet niet veel over Noorse dingen, ben ik keer in Noorwegen en Zweden geweest en heb geen fjord gezien! Mijn fjord heeft trouwens wel een Scandinavische naam: Olaf.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
mirretje

Bericht door mirretje » zo 13 nov 2011, 10:33

Ja, ik weet het dat sommige IJslandermensen daar zo over denken... Waar ze het vandaan halen?
Wij hebben 3 IJslanders. Twee staan er bij elkaar in een groep van 7 paarden (2 Fjorden, 2 Friezen, 2 IJslanders en een New Forester). Maar de ene IJslander is maatjes met een Fjord en de andere met een Fries. Ze vinden elkaar ook wel leuk, maar niet bijzonder. Ik zie hier geen taalproblemen hoor!
Het is wel zo dat paarden die in eenzaamheid zijn opgegroeid soms moeite hebben met in een groep paarden staan, maar dat heeft niets met ras te maken.

Maar sommige IJslandermensen kijken idd raar op als ik zeg dat onze IJslanders maatjes zijn met juist een paard van een ander ras. Kom maar kijken, zeg ik dan altijd.
Fran

Bericht door Fran » wo 16 nov 2011, 17:00

Die IJslander waar ik het over had kwam ook uit een groep IJslanders (wel in NL geboren), was een sociaal dier, maar had toch een integratie probleem. :=
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Plaats reactie