Jeuk, kriebels, mugjes, ed... helaas het exceemtopic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
rowenna

Re: Jeuk, kriebels, mugjes, ed... helaas het exceemtopic

Bericht door rowenna » zo 27 mar 2011, 11:57

Ziggy schreef:ik weet niet of Ridderkerk ook al onder "zeelucht" valt, maar ik heb verleden jaar bij Vera geen verschil gemerkt met toen we nog in Limburg stonden. Misschien als je echt aan zee staat, maar ik heb wel gemerkt dat het bij haar ook enorm scheelt of ze op veel gras staat of dat ze vrij kaal staat en ik bijvoer met hooi. Als ze kaal staat met hooi dan gaat het prima, maar zodra het gras hoger wordt en ze dus heel de dag gras staat te snaaien dan kan ik gaan smeren
Ja dat klopt in gras zitten veel eiwitten en suikers[vooral bij koud en zonnig weer en als er iets niet goed is voor eczemers dan is het dat wel.
Mijn fries kreeg ook maar weinig gras hooguit een uurtje per dag en verder op de uitloop met hooi, geen kuil, want daar kreeg ze ook jeuk van.
Maar eczeem is ook een combie van te veel suikers en muggen geloof ik.
En omdat mijn fries vooral last had van de muggen en niet van het voer, staat ze nu super, ze krijgt nog steeds hooi en weinig brok, en bijna geen mug te bekennen daar, maar ik denk dat het ook wel verschilt van plaats.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
roos

Bericht door roos » zo 27 mar 2011, 11:59

Zou het er ook niet aan liggen waar het land ligt, open veld of beschut?
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
rowenna

Bericht door rowenna » zo 27 mar 2011, 12:05

Hun liggen midden in het bos, dus zou denken veel muggen altans hier dan, maar normaal scheeld dat zeker, want als muggen ergens een hekel aan hebben is wint en dus open weilanden.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
roos

Bericht door roos » zo 27 mar 2011, 12:17

Als Danc op het land staat zometeen heeft ie ook minder last(open veld)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
saskia
Moderator

Bericht door saskia » di 05 apr 2011, 14:58

Ik heb Sjors vorig jaar zonder deken kunnen laten lopen door te smeren met huidemulsie van aphytom.
Ook de winter heb ik geen dekens gebruikt en hem voor het eerst sinds jaren niet geschoren.
Nu ga ik weer met goede moed de zomer in en ben vast begonnen met smeren :))
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » di 05 apr 2011, 15:53

ik gebruik al sinds november de eczeempoeder van subli. tot nu toe nog geen jeuk. ben heel benieuwd hoe het dit jaar gaat!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Jilly

Bericht door Jilly » di 05 apr 2011, 16:12

Ik heb die huidemulsie ook gebruikt, maar ik weet niet zo goed of het nu geholpen heeft :+

Hier gaat tot hiertoe alles nog prima, ik smeer/spray/geef nog niks.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Rosantjuh(L)banjer

Bericht door Rosantjuh(L)banjer » di 05 apr 2011, 17:07

Banjer staat ongeveer 3 weekjes nu met haar exceem deken. het zit bij haar eigenlijk altijd vooral in de staart.
binnen 2 dagen had mijn houdini haflinger een giga winkel haak in de hals van banjer gemaakt.
toen de hals eraf geknipt ik denk eens zien.
staart is iets beschadigd van voordat ze de deken op had maar de manen heeft ze nog niet aangezeten.
hopen dat het zo blijft met de manen anders heb ik nog wel een hele liggen hoor..;)
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Afbeelding
Tot een kleine BellaX Winser G

R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
Jowien

Bericht door Jowien » vr 15 apr 2011, 11:02

Orlinde heeft nog geen jeuk. Ik gebruik TKC97 als ze jeuk krijgt en heb een Boett-deken. Ze staat op een vrij windering weiland, 24/7 buiten sinds twee weken. Ze heeft haar deken nog niet om.

Ik zag laast in een winkel Hippo-ex-zema, heeft iemand daar ervaring mee? Is een poeder+olie voor door het voer, en een smeerseltje voor op de jeukplekken. Het klinkt in de productomschrijving als HET middel, maar ja, dat heb ik vaker gezien en dan werkt het toch niet altijd.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Jilly

Bericht door Jilly » vr 15 apr 2011, 11:03

Hier gisteren voor 't eerst wat gebroken haren gespot in de staart. Maar ingesmeerd en dit weekend deken op.
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » vr 15 apr 2011, 11:14

Moby kwam uit hoogeveen, hele erge exceem. iedere zomer staart en manen weg, en hij had zo jeuk!

Toen kwam hij naar hier midden Nl en werd het ieder jaar minder, tips van de oude eigenaar gehad en daar mee verder gegaan. Echt ieder jaar ging het beter en nu heeft hij geen last meer. Hij heeft genoeg bomen om zich heen maar hij doet er niks mee.

Gelukkig is hij er dus overheen gegroeid en heeft een andere omgeving hem geholpen. Hebben jullie de excemers al in de deken lopen en wat helpt goed bij jullie?

Ik smeerde excemabalsem om de huis te verzorgen en traumeelgel als hij lelijke plekken kreeg.
Knoflookdruppels op een broodje en, iedere week een keer met teershampoo wassen.
Jilly

Bericht door Jilly » vr 15 apr 2011, 11:17

Ik blijf er hier vooral bij dat het vooral met de voeding te maken heeft. Ik let er in de zomer strikt op toe dat hij niks anders binnen krijgt dan z'n hooi, gras en eigen voer. We hebben gisteren een zak equi herbs gehaald, dat gaat z'n nova-mix vervangen want eigenlijk hoeft hij echt geen krachtvoer en daar zat toch nog bijna 30% S+Z in.

Verder heb ik de huidemulsie van apythom (ofzoiets?) nog waar ik regelmatig mee smeer en tea tree shampoo om af en toe de staart te wassen. Hij draagt ook een simpel vliegendeken van de Decathlon. Die is met buikflap en afneembare hals en die doe ik er ook nooit aan.
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » za 16 apr 2011, 18:50

Raya staat ook nog in de blote kont. Haar manenkam is ook nog steeds mooi zacht. Maar de andere eczemers hebben ook nog geen jeuk... Maat waar het aan ligt? Geen idee.. Maar tis wel fijn :)
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Ilonka

Bericht door Ilonka » za 16 apr 2011, 19:43

Oh ik wilde net melden dat hier het eczeemseizoen officieel is begonnen...
Ik stik naar Derfen, Ilonk heeft een gat in haar hoofd en plekjes op haar buik. Ze loopt al een week of twee in haar Boett (just to be sure) maar sinds vanavond ook de hoofdkap er bij.
Fijn dat Raya nog zo goed gaat!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 16 apr 2011, 20:00

hier ook nog een fjord met mooi boogje en soepele nek, zonder smeren
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Jowien

Bericht door Jowien » ma 18 apr 2011, 18:23

Orlinde heeft ook nog geen last. Duimen dat het nog even zo blijft (ze is zo mooi zonder deken...).
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 18 apr 2011, 18:26

ik heb gisteren toch maar gesmeerd, ik voelde een wondje, nou kan dat ook van terror zijn die het nodig vond om Vera bij haar nek vast te pakken. Maar ik vond haar nek bij de implant van haar boog wat harder, dus heb maar het zekere voor het onzekere genomen
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » zo 01 mei 2011, 07:59

Raya toch van de week maar de deken op gedaan. Ze had haar manen licht geschuurd.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 01 mei 2011, 08:09

Nicole schreef:Maar de andere eczemers hebben ook nog geen jeuk... Maat waar het aan ligt? Geen idee.. Maar tis wel fijn :)
Vermoeden? Temperatuur en droogte...de mugjes hebben voorkeur voor temperaturen rond de 15-20 graden en beetje vochtig. Nu was het met de stralende zon en geen regen al snel warm en droog.
Wij hebben ons er ook al over verbaasd dat de mietsen onze avonduren hier nog niet verpesten. (maar zit er wel aan te komen ben ik bang, zie ze nu rond schemer dwalen door de lucht)
Geluk is de vrucht van intens werk
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 01 mei 2011, 10:07

hier is het smeerseizoen weer officieel geopend verklaard, moet Vera nu echt weer bij gaan houden en heb dus ook maar weer een nieuwe fles besteld die door mijn schoonouders opgestuurd gaat worden. (tja dat is het nadeel van verhuizen naar het westen, je staat niet meer binnen 10 minuten in België bij de apotheek)

Wat mij overigens al vaker op is gevallen en waar ik eigenlijk weinig over lees van andere eigenaren van een eczemer is dat als ik ga rijden met Veer, haar manenkam bij vertrek hard en dik is en dat deze na de rit ineens veel soepeler en smaller is. Ik trek dan toch al gauw de conclusie dat het voor een heel groot gedeelte te maken heeft met de afvoer van afvalstoffen, wat blijkbaar niet goed functioneert bij eczemers.........

Plaats reactie