Western-fjorden topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
cowgirlwillie
Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
Contacteer:

Re: Western-fjorden topic

Bericht door cowgirlwillie » do 07 okt 2010, 06:46

nou dan hoor ik hier ook!
ik rij ook western met een fjord!
Ik heb Lynda nu 2,5 jaar en zolang ben ik ook bezig om haar rustig om te scholen. Ze pakt alles heel leuk op. Ik heb lessen gevolgd bij
paulette Zorn. (super instructrice die zlef ook op topniveau meerijd en jureert)
En het laatste jaar bij Silvia Schoenmakers.
We vinden vooral trail heel leuk. Lynda is super stoer, nergens bang voor dus dat komt wel van pas.
Zo hebben we meegedaan aan de northen trailride waar we 8e werden. (er waren meer dan 30 teams!)
En al eens een trailclinic van Chris Knol meegereden.
Of meegedaan aan een trail oefendag.
Maar trail buiten zijn favoriet. (oftewel mooie dagtochten maken, trektochten)

Ook pleasure en horsemanship vinden we erg leuk
en eens een keer barrelracen voor de lol!

We doen ook serieus aan freestyle/ Natural Horsemanship.
Wat ik er ook wel echt bij vind passen.
eigelijk is niks te gek.

Zo staat een koeienclinic ook nog eens op het verlanglijstje.

Hier een gaaf filmpje van ons eerste jaar samen geeft meteen een heel overzicht van wat lyn en ik zoal doen.
http://www.youtube.com/watch?v=eLiTOp6vy5w

groetjes Willemijn
Afbeelding
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
Nathalie

Bericht door Nathalie » do 07 okt 2010, 07:03

Ik zou hier ook graag een beetje meelezen.
Cos en ik doen eigenlijk hetzelfde als Tass deed :D
Tass schreef: Reed niet echt fanatiek dressuur en hobbelde maar wat rond.
We rijden nu met een Barefoot Cherokee en een Barefoot kaakgekruist hoofdstel en dit lijkt voor ons voorlop DE combinatie. Ik zou Cos t.z.t. (als het dode geldboompje weer tot leven gewekt kan worden en we verhuist e.d. zijn) graag professioneel willen laten omscholen tot western-fjord.
Ik ambieer het in principe niet om wedstrijden te rijden, maar de manier van rijden/trainen spreekt mij enorm aan. Ik vind de serieuze western-tack ook echt vreselijk mooi, alleen jammer dat de zadels zo vreselijk zwaar zijn (ik was me aan het orienteren op de Barefoot Arizona, maar de Cherokee die ik heb is al behoorlijk lang (en daarbij is deze in maat 2 maar iets groter dan de Cheyenne in maat 1), dus ik vrees of dat zou passen.

Hoe staat de "western-community" eigenlijk tegenover bitloos rijden?
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 07 okt 2010, 07:15

Je mag bitloos starten als je paard nog geen 6 is geloof ik..na die tijd moet je dan, als je bitloos wilt rijden, met een Bosal rijden. Misschien zeg ik het niet helemaal goed maar meen me te herinneren dat er een leeftijdsgrens was voor 'reguliere optomingen'. De Bosal heb ik op het NK ook veel gezien. Ik mocht die van mijn instructrice uitproberen maar haar Bosal paste niet op Beer's dikke neus! Bitloos wordt prima gevonden dus, voor zover ik het weet. Ik leid Beer in fases op: bitloos, dubbelgebroken en nu een enkelgebroken bit en later, als we wedstrijden rijden, op shanks..eerst een babyshank..

Is Cos zo kort in zijn rug dan? Je hebt ook wel andere modellen die wat korter zijn..moet je geloof ik vooral naar roundskirts kijken..die prikken niet in de zij met inbuigen. Qua lengte moet er toch iets te vinden zijn?
Lolly

Bericht door Lolly » do 07 okt 2010, 07:23

Hoe staat de "western-community" eigenlijk tegenover bitloos rijden?[/quote]

Wat dacht je van een Bosal of sidepull.
Bosal mag men in wedstrijden gebruiken voor paarden tot en met het 5de jaar en sidepull is een bitloos hoofdstel wat in training vaak bij jonge paarden word gebruikt hier mag men niet de wedstrijden mee in zover ik weet.

Kalmiya waarom ga je niet eerst zelf op westernles bij een prof op een goed beleerd westernpaard zo leer jij de beginselen van de westernsport en dan ga je later samen met Cos op les zo ken jij het al een beetje en leer je het Cos. :+
Waarom zou je veel geld uitgeven om je paard te laten omscholen als je zelf niet kunt westernrijden en het zelf alsnog moet leren.

Ja en de zadels daar kan per merk nogal wat verschil in zitten qua gewicht hoor, ligt ook aan wat voor boom erin zit, je hebt ook lichtgewicht zadels.
Agilitydogs get over it

cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 07 okt 2010, 07:29

Bibi, bedankt voor de aanvulling..zo zat het..haha 'iets met leeftijd'..

Ik had ook nog nooit western gereden en Beer natuurlijk ook niet en we zijn samen op les..vanaf het prilste begin..misschien duren sommige dingen wat langer omdat ik het niet direct begrijp maar Beer loopt de hele les mijn zijn oren naar voren en gooit er af en toe een 'dolheidsschud' uit..tis zo'n leuk peerd! <3

Ik kan me wel voorstellen dat je je paard weg wilt laten brengen..als je er niks van af weet is de drempel om het zelf te doen misschien wat hoger..bij ons is het teovallig zo gelopen..
Lolly

Bericht door Lolly » do 07 okt 2010, 07:44

Geeft niks hoor Kristel ik heb het ook moeten leren en soms leer ik nog steeds dingen bij, maar ik zit al vanaf 1994 in de westernsport :D
Agilitydogs get over it

kristelhans

Bericht door kristelhans » do 07 okt 2010, 07:59

Haha, toen was ik 14 en reed ik fanatiek buiten..uuuuuren lang!
Ziggy

Bericht door Ziggy » do 07 okt 2010, 08:45

ik heb in het verleden een kunststof westernzadel gehad, die was echt lekker licht qua gewicht, ik heb nu ook weer een leren, tja Exje was een beetje te breed geworden voor dat kunststof zadel, maar deze is vele malen zwaarder pffff
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
cowgirlwillie
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » do 07 okt 2010, 11:39

ik heb ook eerst jarenlang dressuur gereden best serieus federatielessen, de goeie pony, M dressuur.
Maar de druk, presteren, vond ik niks meer.
de manier van western rijden sprak mij aan.
In eerste instantie had ik het gevoel dat alles precies andersom was met het Engels en moest ik echt leren durven loslaten.
Nu weer wat jaartjes verder vallen me ook steeds meer overeenkomsten op.
Ik ben destijds mijn draver western in gaan rijden onder begeleiding. Samen leren is ook leuk hoor Kristel! ik heb ook wel eens het gevoel gehad van pfff had ik maar een westernpaard dat het allemaal al kan dan leer ik het ook sneller. maar samen leren is ook super. en je hebt het dan wel allemaal zelf gedaan.
Ik merk dat paarden vaak heel natuurlijk reageren op de westernhulpen. zodner al te veel weerstand. Voor mijn gevoel ligt het daarom ook dichterbij de eigen communicatie van het paard is het natuurlijker ofzo.
Je merkt echt wat voor reactie een hulp uitlokt en of je dus goed bezig bent of niet. daarom heb ik op lynda ook nooit het gevoel gehad dat we het nog moesten leren eigenlijk. Dus wat dat betreft gaat het best samen western leren rijden.

vooral het pressure and release systeem vind ik fijn werken. Loslaten zodra iets goed gaat. Laten "kiezen" voor het goede. links zit er druk op, rechts is vrij dus zal je paard graag naar rechts willen. Hier wordt het losgelaten en dit is meteen de beloning voor je paard. Het paard zelf laten meedenken.

waarom hebben jullie gekozen voor western?
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
cowgirlwillie
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » do 07 okt 2010, 11:52

* Wat zadels betreft zijn ze idd vaak erg zwaar. ik heb nu een leren zadel met flexboom dus van kunststof. Het leer is ook niet van dat stugge meerderelaags leer. Dat scheelt enorm in gewicht!

* Wat bitloos rijden betreft word dit in de training en het buitenrijden wel veel toegepast, maar moet je helaas met bit starten vanaf 6 jaar en zelfs op scharenbit overgaan na het behalen van L3 niveau. (dacht ik of was het L2?)
Dit zou ik nog wel graag veranderd willen zien eigenlijk...
Vooral het scharenbit spreekt mij niet aan.
Zelf rij ik op een billy allen bitje met rolletje en bitloos op een hackemore met korte scharen. (dus minder hefboom)
Ik ben mij ervan bewust dat een hackemore nog veel druk uit kan oefenen. Maar ik rij altijd met lange teugels en een beetje handrem vind ik in nood wel fijn. De paardjes reageren er goed op. Je kan onderweg lekker laten grazen.
voor mij dus ideaal.
toppunt van bitloos lijkt mij nog touwhalster. Maar helaas denkt lynda dan dat ik iets vergeten ben en loopt ze lekker zoals ze zelf wil. (meestal uitgang bak... of naar huis) zover zijn we dus nog niet haha
Lolly

Bericht door Lolly » do 07 okt 2010, 12:16

@ Cowgirlwillie waarom spreekt een scharenbit jou niet aan vanwege de hefboomwerking?

Als jou paard zover is om op een schaartje te lopen heb je in principe de hefboomwerking niet nodig, want je paard is dan al getraind op je lichaamshulpen, de teugels gebruik je dan minimaal, want sturen doe je middels de teugels tegen de hals en je benen erbij, stoppen moet je paard op de zit van de ruiter kunnen, back up ook evenals andere de oefeningen.

Vergeet niet dat de ruiter ook met een hand moet rijden, dan is het wel zo waarschijnlijk dat het paard tot in de puntjes getuned is om op een hand te rijden met de minst mogelijke hulp van de teugel.
Agilitydogs get over it

cowgirlwillie
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » do 07 okt 2010, 14:06

dat snap ik hoor. en ben ik het ook helemaal mee eens. Daarom is het ook pas vanaf een hoger niveau.
natuurlijk zijn wij ook al wel bezig met neckreining enzo. Ik zou ookj graag op 1 hand willen kunnen rijden uiteindelijk. Het is toch een soort eindreultaat waar je naartoe werkt. maar voor mijn gevoel is het wel een heftig bit en om dat dan verplicht te stellen dat spreekt mij wat tegen.
ik zou graag zien dat je een keuze hebt en ook om te kunnen kiezen voor bitloos starten bijv.
Nathalie

Bericht door Nathalie » do 07 okt 2010, 14:58

Ik had vanmiddag een heel stuk geschreven en FLOEP...error...*diepe zucht*

In de herkansing dus :D

@cowgirlwillie- jij hebt exact verwoord waarom het westernrijden mij ook ontzettend aanspreekt. Ik vind de western-tack echt prachtig, maar het gaat mij voornamelijk om de manier van rijden en ik denk dat ik daarmee met mijn cherokee ook prima uit de voeten kan (maar wie weet, doe ik nog eens een oproep om te kijken of er iemand een arizona wil ruilen ;) )

@Lolly- je schrijft dat als het paard zover is om op een scharenbit te lopen, je de hefboom niet nodig hebt. Ik begrijp dit eigenlijk niet, want als het niet nodig is omdat het paard (en de ruiter) dan al een behoorlijk niveau hebben...waarom moet je dan verplicht een scharenbit gebruiken? Mij staat het enorm tegen om shanks te gaan gebruiken (misschien ook een reden waarom ik geen wedstrijden zal rijden, maar wie weet hoe ik daar over een paar jaar over denk). Als je bitloos mocht starten, zou het voor mij een stuk aantrekkelijker zijn om ooit wedstrijden te willen rijden.
Ik ben trouwens niet pertinent tegen het bit hoor, Cos loopt voor de wagen ook op een Liverpool bijv.

Leren met Cos samen had ik nog niet overwogen en is idd best een goed idee....alleen is het momenteel zo dat we alle energie erin moeten stoppen om het geldboompje in het land der levenden te houden..dus voorlopig is dat geen optie...

@Kristel- Cos heeft geen extreem korte rug voor zijn bouw maar hij is natuurlijk wel maar 1m37 dus dat is niet te vergelijken met die tank van jou :P. Ben trouwens ook benieuwd van foto's van je western-lessen, lijkt me erg leuk om te zien want ik vind jullie twee altijd zo'n super combi :) :)
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
cowgirlwillie
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » do 07 okt 2010, 15:34

@ kalmiya als je niet veel geld hebt voor lessen is het ook een idee om iets minder vaak te gaan lessen. bijv. om de week of 1x per maand dit doe ik zelf ook.
ik vind het ook prettig dat ik op die manier ook wat meer tijd heb om te oefenen wat ik geleerd heb voordat de volgende les alweer is.
Samen met iemand lessen, groepsles of iemand die uit je buurt na of voor jou lest kan ook schelen in de leskosten of reiskosten van je instructrice. zomaar wat tips. ;)
Zo probeer ik het ook wat betaalbaar te houden.

verder ga ik ook helemaal mee in jouw conclusie van de shanks zo voel ik het ook.
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 07 okt 2010, 17:12

Aaah dank! Beer is ook echt mijn mattie haha! Ik ben eigenlijk altijd 1 op 1 met de les dus lastig om te fotograferen...misschien wil de instructrice eens wat kiekjes of een filmpje maken...je mag ook een keer komen kijken heur! ;)

Ik denk dat de shanks ook een stukje show zijn..net als de sporen en de bling bling tack.. Ik ben ook helemaal voor bitloos maar zoals Beer nu loopt, heeft hij denk ik geen last van shanks (we hebben ze niet hoor) dus ik ben daar ondertussen wat genuanceerder in geworden. Het zou wel leuk zijn als je zelf mocht weten met welke optoming je zou willen starten maar goed..dat is nou eenmaal niet zo.

In de TREC en dat soort dingen zie je wel veel bitloos, dus misschien is dat ook nog leuk om te overwegen! Beer en ik gaan in het voorjaar een endurance rit starten (Ommen) en denk ook een TREC wedstrijd (moet hij eerst 6 zijn)..sowieso de Farmers Field Trail in Koekangeveld..das echt te gek! Ik hoop dat we van 't winter eens een F5 western wedstrijdje kunnen starten..of ergens iets met recreanten voor de ervaring. Ondertussen springen we ook veel en vanmiddag heb ik weer lekker een 15 km rondje door het bos gedaan..weeeeer onbekende paadjes gepakt, zooo gaaf! Beer vindt echt alles leuk..lang teugeltje en stampen maar! Maar goed, ik wijk af..cowboys dus! ;)
Bailey

Bericht door Bailey » do 07 okt 2010, 20:23

Oh, Farmers Field Trail lijkt me zo tof! Dat staat echt nog op mijn 'to do lijstje' met Bailey.

Ik rijd rustig met mijn bloem, touwhalster of 'gewone' bitje hoor, zolang ik niet op wedstrijden verschijn is dat geen enkel probleem. Een bosal vind ik echt ontzettend gaaf staan, maar dat is natuurlijk geen goede reden voor het kiezen van een optoming :=

Shanks zijn inderdaad pas verplicht vanaf een bepaald niveau, L3 of L2 dacht ik. Voordat je daar zit ben je echt al wel een poosje verder, als je wil starten met wedstrijden kan dat gewoon zonder shanks en op twee handjes.
De leeftijdsgrens van bitloos vind ik zelf ook jammer, als je er voor kiest je paard later in de rijden zit je al snel vast aan starten met bit. Maar ja, iedere sport heeft zijn regels.

@cowgirlwillie: ik was echt al een kleine cowgirl op m'n 10e, hihi! Kon niet wachten tot ik 'echt' op westernponykamp kon en heb sindsdien zoveel boeken verslonden! Voor mij voelt het gewoon heel natuurlijk en vanzelfsprekend. In de basis rijd ik western, maar zoals ik eerder al zei pak ik ook dingen uit andere hoeken of stijlen mee als dat werkt voor mij en Bailey. Beetje natural-western eigenlijk.
Lolly

Bericht door Lolly » vr 08 okt 2010, 04:44

@ Kalmiya val mij a.u.b. niet aan ik heb de regels niet gemaakt maar zo zijn ze nou eenmaal, van mij zou je altijd bitloos mogen hoor :+

Maar het is net wat Kristel zegt er komt ook veel show bij kijken hoor en een shankje kan je in allerlei soorten en maten krijgen, trainingsshanks, showshanks zoek maar uit.

Ieder bit kan je zo scherp maken als je zelf wilt, het is maar net hoe hard de hand van de ruiter is, ditzelfde geld ook voor de Bosal en vooral voor de Hackamore, het ding ziet er zo vriendelijk uit, maar owee in verkeerde handen kan het zo de paardenneus breken.
Agilitydogs get over it

kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 08 okt 2010, 05:33

Precies Bibi! Ik was vorig jaar ook alleen maar het bitloos maar moest daar echt op terugkomen. ik heb namelijk geen optoming gevonden die fijn bij ons past. Het een schoof, het ander was niet snel genoeg in de release..toen heb ik gekozen om met bit te rijden..dat was duidelijker voor Beer. Inmiddels kent hij al erg veel op zit en stem maar regelmatig heb ik echt het contact met het bit nodig om het duidelijk te vertellen wat ik van hem verwacht.

Ik kies dan dus voor een bit met duidelijkheid i.p.v. een bitloze optoming met als gevolg dat mijn peerd niet snapt was ik wil..maar goed, dat is een andere discussie. Gelukkig is er veel op de markt en is er voor elk wat wils. Niks moet! Dat we er over nadenken is al heel wat...bewustwording is het halve werk, zegt men wel eens.

Ik denk niet dat Kalmiya je aanvalt, Bibi..ik denk dat ze gewoon hardop denkt en veel vragen heeft die hier gesteld kunnen worden.
cowgirlwillie
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » vr 08 okt 2010, 05:57

ja farmers field trail is oook gaaf. had mij dit jaar opgegeven zou starten, maar vanwege zwangerschap helaas af moeten zeggen... wie weet volgend jaar. heb al gevraagd of er ook een western crèche komt hahah ik heb ook al een paar keer meegedaan aan de northen trail ride in Makkinga ook super gaaf net zoiets! (die meiden van de FFT rijden daar ook altidj mee en zijn zo op het idee gekomen volgens mij) Dan rijd je door Nationaal park Drents Friesche wold.

ja ik voel het in iedergeval niet aanvallend naar jou hoor lolly. meer naar de WRAN! ;)

en elk bit is natuurlijk Zo scherp als je hand is. en wat de hack betreft gaf ik zelf ook al ruiterlijk toe dat die ook nog veeel druk uit kan oefenen. maar dat ik hem puur als noodrem zie. Voordeel van een hack vind ik dan weer wel dat ze die niet vast kunnen pakken zoals een bit. zoveel vertrouwen heb ik ook niet altijd in een bit namelijk... bit is ondertussen niet meer heilig voor mij.
ik rij op buitenrit liefst bitloos, training kies ik toch voor mijn billy allen bitje voor net iets meer fijne hulpen. en dan snapt je paard idd net iets sneller de nuances.
Want wat kristel zegt is zo waar! bewust kiezen daar ben je al een heel eind mee.
Lolly

Bericht door Lolly » vr 08 okt 2010, 06:55

Helaas heb je bij een fjord wel eens een noodrem nodig want als ze het in de kop hebben, hebben ze het niet in de kont.
Ik weet er alles van hoor :D het is zo anders rijden dan een Quarter.

Ik voel me ook niet helemaal aangevallen hoor, soms snap ik zelf ook niets van de regels, ik heb 2 westernregelboeken om me aan te houden hoor, die van de WRAN en de AQHA, die zitten wel aardig op een lijn maar hebben soms toch wel andere regels over een onderwerp.

Ja over die bitten je moet een bit zien te vinden wat goed bij je paard past en waar hij lekker op loopt, lijkt heel simpel maar kan soms best wel eens moeilijk zijn, en dan ben je wel een paar honderd euro verder voor je eindelijk een bitje hebt gevonden die perfect is.
Agilitydogs get over it

Plaats reactie