ajb tips, want ik heb het nu helemaal gehad [Update pag 2]

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Esther

Re: ajb tips, want ik heb het nu helemaal gehad

Bericht door Esther » zo 13 jun 2010, 18:53

Beetje lastig uit te leggen..

Ik zou eerst proberen om met rantsoenpaaltjes een kleiner stukje te krijgen. Vervolgens loop je naar haar toe en blijf je net zo lang druk op haar houden, dus erachteraan lopen, tot ze stopt. Op het moment dat ze stopt haal je onmiddelijk de druk weg door een stap achteruit te doen, je schouders laten zakken, je kijkt haar niet aan, je lichaamstaal haalt de druk weg..
Druk weg = beloning.

Als ze dat braaf doet ga je een stapje verder, een stapje in haar richting, loopt ze weer weg loop je er weer achteraan, dus weer druk erop, op het moment dat ze stopt en de aandacht weer bij jou legt druk er meteen weer af.. Zo wordt ze beloont voor goed gedrag..

Probeer ook niet om meteen een halster om te doen als het zou kunnen lukken. Steekt ze haar neus in het halster haal dan het halster weer weg, druk eraf is immers beloning..
Aai haar overal met het halster, laat ze het toe, druk eraf, loopt ze weer weg, druk er weer op..

Laat het de komende tijd niet je doel zijn om haar te vangen, maar neem een haalbaar doel, bijvoorbeeld met halster aaien. Ga daarna ook niets met haar doen, doel is immers behaalt..

Pak het rustig en langzaam aan, ga niet als je haast hebt, als je humeur er niet op berekend is o.i.d. Laat haar dan liever staan..

Bekijk ook de reden waarom ze zich niet wil laten vangen, wat is er niet leuk aan werken met jou??
Op welk tijdstip kom je bij haar, heeft ze net eten, nieuw gras, heeft ze een rustpauze op dezelfde tijd, heeft Tea wel een beetje en dan kan ze ook wel eens wat sjacho zijn..

Tea loopt ook wel eens voor me weg hoor, dan heeft ze gewoon niet zo'n zin die dag.. Ik pak haar dan wel altijd, maar dan doen we wat minder werk, wat makkelijker, ik heb ook wel eens geen zin.. Af en toe pak ik haar ook wel aan hoor, het is geen gekkeboel..
Een andere dag staat ze vooraan en heeft ze wel zin..
Ik pak haar verder ook niet alleen om te werken, soms even grazen aan de hand, borstelen, knippen o.i.d.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Suzanne

Bericht door Suzanne » zo 13 jun 2010, 19:02

esther haar methode is ook +:)+ :j
Afbeelding
Keandra

Bericht door Keandra » zo 13 jun 2010, 19:07

jep dat is ook een goed idee om te proberen :))
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » zo 13 jun 2010, 19:13

Het komt allemaal een beetje op hetzelfde neer. Zoals Esther het beschrijft, bedoel ik het eigenlijk. Door haar weg te jagen, geef je druk en jij bepaalt hoe lang.
Elles laat zich vaak ook niet pakken. Maar die heeft dan weer een stukje verleden. Ik laat haar dat niet doen. Ik blijf dan in haar buurt en probeer haar regelmatig even te aaien. Ik loop ook vaak zomaar even de wei in, om te knuffelen, een strootje weg te halen of zoiets. Als ik klaar ben, ga ik weer weg.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 13 jun 2010, 19:16

@keandra: Vanmiddag was ik het echt zo zat dat ik haar idd op ben gaan jagen, heb haar een poosje door de wei gevolgd en opgejaagd. Tot ik het beu was, toen heb ik me omgedraaid en heb Exel een knuffel gegeven en ben weggelopen. Ze kwam toen niet achter mij aan, ze lag volgens mij nog net niet op de grond te gillen van de lach }-)

Ik ga jouw tactiek morgen ook proberen hoor, alleen dan wel op een wat kleiner stukje en zonder de andere paarden, want die lopen dan echt in de weg.

Ik heb een filmpje gezien van een Join Up en ook de beschrijving gelezen, ik heb begrepen dat het niet langer dan 5 minuten mag duren en dat je op de oortjes moet letten van het paard. Zodra het binnenoortje naar jou toe gericht is moet je jezelf omdraaien en jezelf kleiner maken. Klopt dat?

@Esther: ik neem aan dat je met die druk het achterna lopen bedoeld? Is ook een hele goeie tip, als ze tenminste blijft stappen :D Maar jouw tip kan ik zeer zeker ook op het "punt" gaan proberen.
En dit probleem heeft ze dus al vanaf het moment dat ik haar kocht, ik dacht in het begin dat het met haar verleden te maken had. 2 jaar terug ongeveer ben ik met Mieke met haar bezig geweest door gewoon in de wei te gaan zitten, dat werkte prima, ze kwam naar me toe en ik kon haar op een gegeven moment ook pakken. Ik ben daar na een poosje mee gestopt, want dat mens wat in de wei zat was helemaal niet meer interessant, ze gingen gewoon door met grazen. In die periode kon ik haar ook gewoon vangen. Ongeveer een half jaar geleden is het weer begonnen met weglopen, maar dat kon ik dus oplossen met eten.
Ik moet haar elke dag in handen hebben om haar manen in te smeren i.v.m. haar eczeem, dat is namelijk ook een probleem en het gekke is dat ze het heerlijk vind als ik haar manen in sta te masseren, dan staat ze half te suffen. Ik pak haar ook weleens alleen maar om even te kijken naar haar manenkam, even checken of er geen verwondingen zijn en/of om even te poetsen. Of ik loop alleen de wei in, geef ze wat lekkers en een knuffel en dan ben ik weer weg. Rijden is 3, hooguit 4 keer in de week en als je haar hebt en je gaat met haar op pad dan is ze hartstikke vrolijk. (behalve van de week met haar hengstigheid)
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Fabienne-Fotografie

Bericht door Fabienne-Fotografie » zo 13 jun 2010, 19:33

zalie's vriendje doet dat ook altijd.
maar sinds we ze samen naar binnen en naar buiten doen gaat het beter. nu wil hij niet meer alleen staan in de wei.
als de rest eruit gaat komt hij ook.

misschien kun je je een beetje verdiepen in NH dan kun je dat misschien gebruiken ...
Azalie :: Isabeau
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 13 jun 2010, 19:40

Fabienne-Fotografie schreef:zalie's vriendje doet dat ook altijd.
maar sinds we ze samen naar binnen en naar buiten doen gaat het beter. nu wil hij niet meer alleen staan in de wei.
als de rest eruit gaat komt hij ook.

misschien kun je je een beetje verdiepen in NH dan kun je dat misschien gebruiken ...
ja dat was ik van plan, ga eens op bokt snuffelen voor NH dingen om te doen. Ik heb net een mail naar Annemarie van der Toorn gestuurd, waarin ik haar vraag om wat tips

dat naar binnen halen werkt niet bij Vera, omdat ze bij mij 24/7 buiten staan :D
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 14 jun 2010, 08:29

Gisteravond nog even met Mieke op msn gezeten en zij komt me volgende week een weekje helpen met NH *o/*

Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » ma 14 jun 2010, 13:27

Wat ik doe met Floor (die zich ook niet graag laat vangen) is een bepaald fluitje en dan meteen iets lekkers geven. De ene keer doe ik dan verder niets, de andere keer doe ik het halster om. Dat fluitje blijft interessant en niet dat ze nou aan komt lopen, maar ze loopt ook niet altijd meer weg.... (hoewel ik haar af en toe ook heel moeilijk te pakken krijg, maar dan helpt het om Fleur mee te nemen)...
Fran

Bericht door Fran » ma 14 jun 2010, 13:42

En als je nou bij het hek in de buurt een stukje afzet met prikpaaltjes. Haar daar in jaagt dat dicht doet en dan haar pakt op dat kleine stukje?
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Vera

Bericht door Vera » ma 14 jun 2010, 14:07

Keandra schreef:hoe jagen ze weg als ze zich niet laten pakken, we zijn altijd met 2, minder km's af te gaan O:)
en na 10 minuten wegjagen zijn ze dat spelletje kotsbeu

wat we eigenlijk doen is:
zij lopen eerst weg, wij erachter, eens ze stil staan worden ze verdreven van hun plaats
dan gaan we terug naar de weide-ingang (meestal volgen ze ons dan even)
eens ze blijven staan, worden ze weer weg gejaagd (ocharme)
weer terug naar ingang
en zoverder

99% van de keren hebben we ze direct eens we de derde keer aan de ingang staan
dan staan ze er vaak gelijk met ons (galop met sliding stop wordt dan vaak gedemonstreerd)
dus freestyle met gedeeltes van de join up in verwerkt

werkt wonderwel voor ons

gelukkig hebben wij geen weglooppaarden, maar als er hier eens eentje is, doe ik het ook op die manier. Het paard krijgt van mij geen tijd op stil te staan of een hap te nemen. Dat werkt inderdaad het beste als je met meerdere personene bent, kun je zelf af en toe even uitrusten.
Maar het allerbelangrijkste is: wat er ook gebeurt hoe lang het ook duurt, geef nooit op tot je haar te pakken hebt, al duurt het 3 dagen. Want als ze eenmaal weten dat jij het toch een keer opgeeft wordt het steeds erger. Als ze eenmaal weten dat je nooit maar dan nooit opgeeft dan hebben ze dat ook gauw door.
En let er ook goed op, dat als je haar dan eenmaal te pakken hebt dat je je haar de hemel in prijst (ook al kookt je bloed) want als ze uiteindelijk komt en je bent dan boos, weet je zeker dat je de volgende keer ook weer kan rennen.
En tja bij mij zou ze ook appart in een klein stukje gaan als ze zich niet liet pakken, ik vind het geen harde als ze weglopen en zich niet laten pakken. Al helemaal niet als je 9 van de 10 keer alleen voor een aaitje oid komt.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 14 jun 2010, 16:02

verslagje van vanmiddag.

Het weglopen van mij heeft geen zin, dan draait zij zich ook om en gaat grazen, dus ik ben er gewoon achteraan blijven lopen.

Nou hoefde ik gelukkig niet ver, want ze bleef lekker bij de kudde. De rest liep even mee, maar hadden al snel in de gaten dat ik hun niet moest hebben, dus die gingen of grazen of lekker staan soezen. Ik kon gewoon elke keer kleine stukjes in haar richting lopen, wel dacht ze slim te zijn door achter 1 van de anderen te gaan staan. Maar dan liep ik gewoon weer in die richting en dan ging ze weer verder. Na een poosje werd de rest het goed zat dat gedraaf om hun heen en die gingen mij dus eigenlijk "helpen" door haar van zich weg te jagen. Als ik trouwens langs een ander paard liep dan kreeg deze een aai of knuffel en dan liep ik weer door.

Na een tijdje draven ging ze stappen, maar bleef in beweging en ik bleef haar gewoon volgen, beetje met me hoofd naar beneden net alsof ik daar een beetje liep te lopen. Ik had duidelijk het halster in me hand en het halstertouw had ik om me nek hangen.

Jos heb ik de wei uit gestuurd, want die wilde haar elke keer lokken met wat lekkers en daar wil ik nu eens vanaf. Gewoon je eigen laten pakken en dan kan je wat lekkers krijgen :j

Na 3 kwartier (ja het heeft even geduurd) ben ik eens op mijn hurken gaan zitten een beetje van haar afgewend, ik kon haar wel in de gaten houden en zag dat ze ging kauwen. Maar er kwam geen beweging in, ze bleef op afstand naar me kijken. Ik hield dat niet lang vol i.v.m. mijn fybromialgie, mijn benen gingen vreselijk zeer doen, dus ik ben weer op gestaan. Zie ik achter me ineens de rest van de kudde staan, die waren onderweg naar me om te kijken wat ik aan het doen was. 8)7 Ehhh ik deed dat voor Vera hoor, maffe beesten.

Nouja het spel ging weer verder, Vera lopen en ik er "achteraan". Na een uur werd de zwarte shet het echt spuugzat en ging voor haar staan. Het was net alsof hij wilde zeggen: "en nou is het afgelopen, nou blijf je staan" }-) Ik ben er naartoe gelopen, eigenlijk met de gedachte dat ze weer weg zou lopen, maar ik kon mijn hand op haar rug leggen en kon zo rustig doorlopen naar haar hoofd. Daar kon ik zo haar halster aandoen, ze deed zelf al haar neus erin. Uiteraard heb ik haar toen helemaal de hemel in geprezen en beloond.

Ik heb haar meegenomen naar de uitgang, zodat ik haar manen in kon smeren, dat is dan wel weer jammer, want eigenlijk had ik haar weer los moeten laten, maarja ik wil ook niet dat ze jeuk heeft. Toen ik haar buiten aan het hek had staan heb ik haar wat lekkers gegeven, haar manen lekker ingemasseerd met emulsie en toen nog even over haar hele lijf geaaid. Ze was behoorlijk gespannen vond ik, maar heb alles met rust gedaan en toen ik alles aangeraakt en geaaid had, heb ik haar weer meegenomen de wei in. Nog even gezegd dat ze hartstikke braaf is en heb haar weer vrij gelaten.

Morgen gaan we dus weer in de herhaling, want ik wil dit echt nu oplossen bij de kern en niet meer met lapmiddeltjes als lekkers of apart zetten. Trouwens ik heb volgens mij ook hulp gehad van de rest, want die raakten behoorlijk geïrriteerd van dat gedraaf om hun heen. Zelfs Exel ging op afstand staan grazen :D

Ik ben dus nu hartstikke trots op mezelf en heel erg blij met deze "overwinning" *o/*

Suzanne

Re: ajb tips, want ik heb het nu helemaal gehad [Update pag 2]

Bericht door Suzanne » ma 14 jun 2010, 17:41

hartstikke goed!! +:)+
Afbeelding
Fran

Bericht door Fran » ma 14 jun 2010, 17:46

Gelukkig! hopelijk gaat het elke keer een stapje beter!
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 14 jun 2010, 18:03

ja ik ben ernstig trots op ons *o/*

Esther

Bericht door Esther » ma 14 jun 2010, 18:49

Het is alweer een goede stap..
Als je achter haar aanloopt moet je eigenlijk wel met je hoofd omhoog lopen, druk erop houden.. Jij moet niet onderdanig zijn op dat moment.
Pas op het moment dat ze langzamer gaat lopen, dat ze haar aandacht op jouw richt ga je door lichaamstaal de druk eraf halen, dus schouders laten hangen, hoofd laten zakken, stapje terug doen enz. Ook dan ga je misschien een keer door de knieën..

Is het ook mogelijk dat als je haar hebt, je haar halster af doet en het dan nog een keer gaat proberen?? En daarna pas insmeren met de emulsie??
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 14 jun 2010, 19:26

Yeah! Goed zo, de aanhouder wint. Succes morgen weer!
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 14 jun 2010, 19:37

@Esther: ik ga morgen idd dat halster af doen en dan opnieuw haar "vangen", maar ik had vandaag een ongeduldige Jos buiten het hek staan, dus morgen ga ik alleen en heb ik alle tijd. Ik had 'm van te voren gewaarschuwd dat het wel ff kon gaan duren, maarja mannen -:(-

@Suzanne: ja echt wel, ik heb nou de smaak te pakken :D

Esther

Bericht door Esther » ma 14 jun 2010, 19:53

Jos lekker thuis laten dus, hihi..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ziggy

Bericht door Ziggy » di 15 jun 2010, 16:20

Vandaag had ik haar al na 17 minuten, we gaan dus de goede kant op, de aanhouder wint? :D

Plaats reactie