Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
-
Orion1996
Bericht
door Orion1996 » zo 31 jan 2010, 12:07
Pff groeien...
Cyra wel hoor
gekocht op 1.30m en 1 jaar
met 2 jaar was ze op keuring gemeten op 1.43m
met 3 jaar gemeten op keuring op 1.49m
Weet 200% zeker dat ze nu groter is (mijn moeder had dr 2 maanden niet gezien en die zegt het ook dat ze zeker 1.50+ is). Haar volle zus is overduidelijk veeeel kleiner.
Je kan er toch niks aan doen, de ene groeit later dan de andere. En meer of minder. Wel ben ik ervan overtuigd dat als ze goed te eten krijgen en dus bouwstoffen binnen krijgen ze ook meer kans hebben om te ontwikkelen.

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar)
JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
-
claudia
Bericht
door claudia » zo 31 jan 2010, 12:10
Rustig afwachten, die wordt echt nog wel groter en zeker breeder.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
-
amanda.en.casper
Bericht
door amanda.en.casper » zo 31 jan 2010, 17:15
Je ziet zeker veschil op die toen en nu foto!
Ik heb vandaag geen nieuwe foto's gemaakt omdat het een zware kl*te dag op stal was.
Een paard uit cas zijn kudde heeft gister in de paddock een giga trap gehad. Paard lipe op 3 benen voor zover hij uberhaubt al liep. Dat ging echt van op 2 achterbenen staan, voor benen de lucht in en op 1 voorbeen weer landen. Deed minuten over 1 stap. Uiteraard arts erbij geweest en zijn vandaag weer geweest. Uit de echo kwam niks dus paard moest mee naar de kliniek. Nou is het een paard wat zoiezo bijna niet te laden is. Nu moest hij dus ook gesedeerd. Ik heb bij het opladen staan janken. Wat een hell voor dat beesie. Met 3 mannen achter zijn kont duwen en tillen om dat arme dier proberen te helpen en op de trailen door zijn voorbenen zakken. Dat geluid van die klap vergeet je nooit meer. Godzijdank had de arts er echt heel veel pijnstilling in gespoten en verzekerd dat het paard geen ondragelijke pijn had. Uiteraard in de kliniek op de foto en toen kwam de klap. Het voorbeen was gebroken. Voor vervoer bleken het been al gebroken maar met het bot op mekaar. Op de kliniek is het bot er naast geschoven en is het paard ingeslapen.
Ben er helemaal kapot van. Ik heb zo vreselijk te doen met de eigenaresse! Zodoende heeft mijn hoofd dus niet gestaan naar foto's maken van cas.
Nu zit ik ermee in mijn maag of ik cas dan nog wel in die kudde moet zetten aangezien hij en zijn maatje continu door 1 word opgejaagd. Cas heeft al wondjes opgelopen van eeen trap aan de voorkant van zijn spronggewricht, zijn maatje kwam vrijdag kreupel uiit de paddock, gister is lennox zijn been met fatale afloop kapot getrapt.
-
kristelhans
Bericht
door kristelhans » zo 31 jan 2010, 18:14
Oh jemig wat een verhaal..wat vreselijk naar! Ik hoorde van mijn stalbaas dat er 1 paard van een klant van hem (hij is smid) was uitgegleden met gek doen in de wei en die moest ook afgemaakt worden ivm gebroken been.. Je kunt ongelukken nooit voorzien dus je moet niet alles preventief willen oplossen denk ik.. Kan iedereen overkomen.. Jij kunt aangereden worden morgen maar je kan ook over een drempeltje in huis vallen en je nek breken.. Paard hoort met soortgenoten te staan..misschien anders in 2 groepjes opdelen? Gaat bij ons ook zo..diegenen die maatjes zijn staan dan bij elkaar..werkt prima!
-
leoensuzanne
Bericht
door leoensuzanne » zo 31 jan 2010, 19:22
Is er duidelijk welk paard die klap heeft gegeven? Lijkt me dat die dan toch wel uit de groep wordt gehaald?
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
-
truus1970
-
Contacteer:
Bericht
door truus1970 » zo 31 jan 2010, 19:40
o bah, dat is naar zeg. ik zou het niet fijn vinden om mijn paard er dan nog bij te hebben, moet wat aan de indeling gedaan worden lijkt mij. Zou ik wel eisen. dit is te eng. Tuurlijk ongelukken kunnen altijd gebeuren, maar voor je zo'n been breekt, moet de klap wel erg hard zijn
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
-
colunder
Bericht
door colunder » zo 31 jan 2010, 19:44
Gadverderrie wat een naar verhaal!!
Ik heb ook een 3,5 jarige ruin(v. Timor),ook ik hoop dat hij nog wel een paar centimetertjes groeit.
Ik denk dat het wel verschilt de een of de ander maar ik ga er wel van uit dat er nog 1 of 2 centimeter bij komt.
Ik weet niet hoe groot Ché nu is,ik heb geen meetstok,maar ik denk rond de 1,45 meter.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
-
amanda.en.casper
Bericht
door amanda.en.casper » zo 31 jan 2010, 21:04
Ze stonden met 7 in een paddock van zo'n 16 bij 20 ongeveer. Er is er 1 die cas en zijn maatje continu (elke 10 minuten ongeveer) opjaagd, bijt en trapt. We weten niet zeker of dit zelfde paard ook het bovenbeen(!!!!!) Van het nu overleden paard gebroken heeft. Cas en jack stonden gister iig niet in de paddock. Of de paddockindeling gaat veranderen weet ik nog niet maar waarschijnlijk niet. Daarom heb ik besloten om cas net als zijn maatje niet meer in deze kudde te zetten. We hebben afgesproken dat we deze 2 smorgens en savonds in de grote paddock samen los gaan zetten. Met werken erbij komen ze er dan 3x per dag uit. Iig totdat er een andere oplossing voor de paddock word gevonden.
Een paard moet paard kunnen zijn maar je kan ook gevaar opzoeken. Je laat je paard tenslotte ook niet op puur ijs lopen wetende dat elke stap de fatale wel eens kan zijn.dan maak je een veilig ijsvrij pad zodat je paard normaal kan lopen. Zo is het in dit geval ook in mijn ogen. Je haalt hem weg bij het betreffende trappende paard zodat je het risico verkleind zonder hem te isoleren van andere paarden.
Bah bah bah bah
-
kristelhans
Bericht
door kristelhans » zo 31 jan 2010, 21:08
Daar heb je helemaal gelijk in! Je kunt zelf natuurlijk het beste de situatie inschatten.. wel echt naar hoor.. arm baasje ook van dat paard..
-
amanda.en.casper
Bericht
door amanda.en.casper » zo 31 jan 2010, 21:19
Tis gewoon doodeng als je bedenkt dat cas normaal ook in die kudde staat. Hij had het ook kunnen zijn. Dit paard werd normaal nooit opgejaagd in de groep of wat dan ook. De paddock hebben we pas 2 weken en dit paard leefde helemaal op van die paddock aangezien hij al niet zo veel meer kon door zijn artrose benen.
Ik zie iedere dag weer hoe cas en zijn maatje de hele paddock rond vluchten om te onkomen aan met name 1 paard. Ze zijn continu op hun hoede en ontspannen amper in de paddock. Zijn bijna de hele dag aan het vluchten voor zo ver dat kan met de oppervlakte die ze hebben.
-
Daphne
Bericht
door Daphne » ma 01 feb 2010, 09:25
Vreselijk hoor, maar lees dit eens:
amanda.en.casper schreef:Ze stonden met 7 in een paddock van zo'n 16 bij 20 ongeveer.
amanda.en.casper schreef:Een paard moet paard kunnen zijn maar je kan ook gevaar opzoeken.
Tja, dat gevaar zoek je natuurlijk op door 7 paarden in de paddock van nog geen halve bak te zetten. Dat is onverantwoord. Waarschijnlijk staan die dieren de rest van de dag op stal, die willen even de benen strekken als ze in de paddock mogen. Dat kan niet met zo'n grote groep. Mijn merrie staat met 7 andere paarden op 2 hectare! Die groep loopt al jaren bij elkaar, maar als ik dit clubje tegelijk in de bak zou zetten sta ik ook niet in de voor de gevolgen.
Rotsituatie iig, kunnen de paarden niet om de beurt buiten worden gezet ipv allemaal tegelijk?
-
Ydel
Bericht
door Ydel » ma 01 feb 2010, 10:18
dat is dus het paard van mijn vriendin inderdaad...
echt heel sneu, heb echt gehuild toen ik haar aan de telefoon had...
Lennox was altijd vriendjes met Ydel..
zo sneu...

Ydel: Fjelljon x Bjorgard
veulens:
Caya,
Enya, Fenya,
Gandhi, Harvey,
Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
-
amanda.en.casper
Bericht
door amanda.en.casper » ma 01 feb 2010, 11:51
De paarden staan hele dagen in deze paddocks. Van de ochtend tot avond. Op zich echt heerlijk voor de paarden en het zijn ook mooie zandpaddocks.
-
Yvette_Minouk
Bericht
door Yvette_Minouk » ma 01 feb 2010, 12:22
Jeetje wat een verhaal, ontzettend naar als zoiets je overkomt.
Ik schrok wel toen ik las 7 paarden in een paddock van 16 bij 20 ongeveer.
In een groep is er altijd een rangorde. Paarden moeten de ruimte kunnen krijgen om te vluchten. Maar in een paddock van die afmeting is dat heel moeilijk.. Ze hebben richtlijnen hoeveel ruimte een paard minimaal moet hebben en met 7 paarden is dat beduidend groter.
Hopelijk vind je een goede oplossing voor Cas. Kan me voorstellen dat je het niet prettig vind je paard in een kudde te hebben staan waar dit gebeurt. Kleinere groepen lijkt me dan niet onverstandig.
-
Fabienne-Fotografie
Bericht
door Fabienne-Fotografie » ma 01 feb 2010, 13:52
Heel veel sterkte Amanda!
azalia is nu wel rond de 1,50. ( lengte en breete! haha) maar goed die is van O.J.
hij zal toch nog wel een beetje groeien!
Azalie :: Isabeau
-
amanda.en.casper
Bericht
door amanda.en.casper » ma 01 feb 2010, 14:55
Voorlopig hou ik het even bij 2 maal daags met maatje de losgooi in.
Er zijn een aantal paarden sinds vandaag de paddock uit en nu zijn er 2 groepen van 4. Merries en ruinen apart. Misschien dat ik in de toekomst wel ga proberen hoe het gaat als ik cas er weer bij zet. Dan staat ie dus met 5. (1 is overleden en 1, maatje van cas mag er ook niet meer in)
Hai fabienne! We moeten nog steeds een x afspreken hihi. Inmiddels is cas al van stal verhuisd hoor hahaha.
Ik heb vandaag foto's gemaakt. Zal ze weer naar dendola mailen en kunnen ze hier geplaatst worden.
-
Jeempie
-
Contacteer:
Bericht
door Jeempie » ma 01 feb 2010, 16:09
Die paddock is echt veel te klein voor zoveel paarden! Dat is vragen om ongelukken!
Verder over het groeien: Mijn Zortin van bijna 7 is afgelopen jaar nog cm's gegroeid. Hij lijkt, mede doordat hij natuurlijk ook breder wordt, wel 2x zo groot. Er is dus zeker hoop!
Zortin Z1 + 10 alweer!

Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

-
Dennis
Bericht
door Dennis » ma 01 feb 2010, 16:24
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
-
amanda.en.casper
Bericht
door amanda.en.casper » ma 01 feb 2010, 16:43
Thanx den
Vooral op de laatste foto lijkt cas zijn kont veel dikker/breder in verhouding met zijn borst hahaha. Lijkt zelfs iets overbouwt. Irl zie ik dit niet zo.