wanneer beleren?

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » wo 06 feb 2008, 11:22

Met Crystal (1,5) ben ik aan de hand aan het lopen. Ik wilde ook al gaan proberen om naast de fiets te lopen, maar daar is ze te sterk en te ontstuimig voor. Dat wil ik ivm onze veiligheid toch pas gaan doen als ze een bit in heeft en daar wil ik pas mee gaan beginnen als ze 3 is. Ik heb mijn voorgenomen om in de maand juni wanneer ze 3 is geworden pas te gaan beginnen om aan het zadel en hoofdstel te gaan wennen en te beginnen met longeren. Dan kan ik in het najaar er proberen op te zitten en in het voorjaar breng ik haar naar de manege om haar daar samen met mijn instructrice verder in te rijden.
wendy79

Bericht door wendy79 » wo 06 feb 2008, 12:06

ohohoh, sorry hoor, ik wil niet iedereen over 1 kam scheren maar sommigen onder jullie zijn wel zeer kort zichtig!

Wat wij met schris doen?
borstelen, en daarbij niet altijd overigens, leren vast te staan aan zijn halster die hij in de wei niet om heeft.
ongeveer 1 keer in de 3 week met hem wandelen in het bos, waarvan er, het afgelopen half jaar 2 keer mee is gefietst (rustig aan)
Trailer mak maken, hier heeft hij nu 1 keer vrijwillig in de wei in gestaan zonder dat wij hem daartoe dwongen. om hem er zelf in te laten gan! en de boel te verkennen zonder dat wij er druk op hebben hoeven leggen.
en 2 keer is er mee gereden(trailer) waarna hij even lekker in het bos heeft kunnen lopen, en weer terug naar huis. Zodat hij een leuke ervaring aan de trailer kan koppelen.
dit kent hij nu!
In de wei kan hij doen en laten wat hij wil en heeft een inloop stal die wij 2 keer per dag verschonen.
Verkeers mak maken hoefden wij niet, dit was hij al, omdat hij naast een drukke weg is geboren.
daarnaast hebben wij hem geleerd netjes zijn voeten op te tillen om zijn hoeven te krabben. That's all!
Doordat hij bij ons achter het huis staat hebben wij meer kontakt met hem dan dat ie ergens anders zou zijn. Dus hij is misschien wat vaker in handen omdat hij ook meteen naast je staat als je in de tuin loopt!
Over 3 maand gaat hij dus met een professioneel iemand naar Portugal in een vrachtwagen. Daarna zoeken wij er meteen een maatje voor hem bij.
Dan kan hij daar heerlijk in de wei staan tot hij oud genoeg is om verder dingen te leren!

Wij geven hem nu aandacht en goed eten en een warme stal om naar eigen behoefte in te liggen of staan. wij maken er geen sircus paard van!

En tuurlijk moet hij zoveel mogelijk paard zijn!
Wie zegt dat hij dit niet kan zijn?

nou ohohoh, zijn wij dan zo slecht voor hem?
en oh ja, hij heeft de 2e keer met het fietsen een ligt bitje in gehad!

in iedergeval bedankt voor de informatie waar ik iets mee kan.
Groetjes wendy
ieris
Contacteer:

Bericht door ieris » wo 06 feb 2008, 13:29

Dus als ik het goed begrijp staat hij nu helemaal alleen in bij jullie huis, zonder gezelschap van een ander paard?
Dat lijkt me al helemaal niet goed voor een jong paardje, die moet lekker met andere paarden kunnen spelen, daar leren ze veel meer van dan dat wij mensen ze kunnen leren.
Kontakt met mensen is ook niet hetzelfde als met paarden, dus als je hem in een opfok ofzo zou zetten tot jullie verhuizen lijkt me dat echt wel beter voor hem.
Het komt over alsof jullie wel het beste met hem voor hebben, maar gewoon erg weinig van paarden weten.
lientje

Bericht door lientje » wo 06 feb 2008, 13:47

ieris schreef:Dus als ik het goed begrijp staat hij nu helemaal alleen in bij jullie huis, zonder gezelschap van een ander paard?
Dat lijkt me al helemaal niet goed voor een jong paardje, die moet lekker met andere paarden kunnen spelen, daar leren ze veel meer van dan dat wij mensen ze kunnen leren.
Kontakt met mensen is ook niet hetzelfde als met paarden, dus als je hem in een opfok ofzo zou zetten tot jullie verhuizen lijkt me dat echt wel beter voor hem.
Het komt over alsof jullie wel het beste met hem voor hebben, maar gewoon erg weinig van paarden weten.

Precies mijn idee. En dan gelijk erachteraan, als je er weinig van weet koop dan geen paard :?

Sorry hoor, maar als je dit forum goed leest zou je misshcien zien dat er hier juist niet kortzichtig gereageerd wordt, behalve als het echt in het welzijn van het dier is.

We hebben hier juist het beste met iedereen voor, maar dit soort dingen vraagt gewoon om dit soort reacties.

een jong beestje moet lekker spelen met leeftijdsgenootjes, zo af en toe een stukje meelopen of hoefjes doen/borstel en meer niet. Fietsen etc? bitje daarvoor indoen? Misschien moet je hem eens lekker laten staan in plaats van er van alles mee te ondernemen....

v
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 06 feb 2008, 16:56

wendy79 schreef:ohohoh, sorry hoor, ik wil niet iedereen over 1 kam scheren maar sommigen onder jullie zijn wel zeer kort zichtig!

kortzichtig? wie is er hier nou kortzichtig dat één keertje op een 1,5 jarige 'rijden' geen kwaad kan?

Doordat hij bij ons achter het huis staat hebben wij meer kontakt met hem dan dat ie ergens anders zou zijn.

wat hierboven al gezegd wordt, ontzettend sneu om een kuddedier alleen te zetten...... heel leuk dat júllie het zo leuk vinden dat hij afhankelijk wordt van jullie, maar paard zijn? :n

Over 3 maand gaat hij dus met een professioneel iemand naar Portugal in een vrachtwagen.

wat moet een 'professioneel' iemand met hem gaan doen dan?

nou ohohoh, zijn wij dan zo slecht voor hem?

een bit? hij is 1,5! ga je eerst eens verdiepen in de paardenwereld!

Code: Selecteer alles

DeeDee: overmatig gebruik van uitroep- en vraagtekens verwijderd. Geloof dat het zo ook duidelijk is ;)
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Orion1996

Bericht door Orion1996 » wo 06 feb 2008, 17:33

wendy79 schreef: nou ohohoh, zijn wij dan zo slecht voor hem?
Erop zitten, bit erin.... |o |o |o

Hebben jullie teveel gedronken tijdens carnaval of heb je echt geen idee waar je mee bezig bent??? _-:(
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
wendy79

Bericht door wendy79 » wo 06 feb 2008, 17:41

Hallo,

Na 1 keer zal hij zeker niet door zijn benen zakken, ik ben het hier ook niet mee eens en dit heb ik toch al gezegt of niet dan!

Dat hij nu alleen staat vind ik ook niet echt helemaal geweldig! nog 2 maand overigens en dan wordt dit anders voor hem. er staan wel 2 geiten bij trouwens, helemaal alleen is hij niet maar iid die vervangen geen maatje.

Dat professioneel bedoel ik ! mensen die ervaring hebben en alle materiaal om een paard zo goed en zo prettig mogelijk voor het dier te vervoeren.

Wij hebben zelf wel een trailer, maar dit is erg vermoeiend voor een dier om zo'n eind te rijden. Een vrachtwagen is veel comfortabeler en rustiger voor hem.

Dat bitje, is mij aangeraden door de gene waar ik hem van heb gekocht, die man heeft al 20jaar fjorden. Dan denk ik zo dat die het wel weet. en dan neem ik die informatie aan.
Ik heb altijd bij hem gereden, vanaf mijn 12e (ik kom er al 16 jaar)
Verder met wandelen heeft hij hem echt nooit in! en nu ik dit zo hoor krijgt hij hem ook niet meer in.

Maar wat ik ook zeg of doe, in jullie ogen zal dit niet goed zijn. Ik zorg goed voor Chris, binnen een korte tijd staat ie lekker in het buitenland met paarden vriendjes.
Ik heb idd het beste met hem voor en het zal ook zeker veel leuker voor hem gaan worden als hij bij een ander paard komt, dit gebeurt dan ook absoluut!

En ergens in de opfok???? zal niet weten waar!?

Groetjes,
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » wo 06 feb 2008, 17:50

Niet te druk maken. Ik geloof best dat je gewoon het beste met je paardje voorhebt hoor net zoals iedereen. En aangezien je de adviezen wel aanneemt van de mensen hier zal het met jou fjord echt wel goedkomen. Ik snap dat je zo reageert er word soms wat onvriendelijk op je gereageerd. Iedereen maakt fouten in de opvoeding en dat geeft niets, als je er daarna maar wat mee doet. En het is mij duidelijk dat je ook wel weet dat je vriend er niet meer op mag zitten, en nou ja gebeurt is nou eenmaal gebeurt toch!
Mijn fjord word dit jaar vier en ik heb hem vorig jaar maart een paar weekjes onder het zadel gehad, ongeveer vier weken, daarna is hij weer lekker het land opgegaan zodat ie alles kon verwerken, tot en met juni, daarna ben ik hem verder gaan beleren. Drie jaar is inderdaad vroeg zat :))

Succes met de opvoeding enne geniet er gewoon van, ze zijn zo snel groot!

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Jilly

Bericht door Jilly » wo 06 feb 2008, 17:57

Vind dat er wel heftig gereageerd wordt... Ze heeft toch al aangegeven dat het niet gewilde en eenmalige actie was.

Gewoon lekker jong laten zijn tot min. 3 jaar (een keertje wandelen, vastzetten om te poetsen enz kan natuurlijk wel :) )

En van dat bit... 2-jarige hengsten die hier mee op keuring gaan krijgen ook een bit in (feb, dus nog niet geheel 2 jaar) nog geen enkele is daar van gestorven hoor.... Snap niet dat je daarover kan vallen. Da's toch niet te vergelijken met erop zitten oid.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Esther

Bericht door Esther » wo 06 feb 2008, 19:06

Bitje lijkt me toch niet echt nodig, zou ik in het vervolg niet doen tot hij wat ouder is.. Zeker als je meteen met hem gaat fietsen, als er wat gebeurt krijgt hij en ruk in zijn mond en dan wordt hij misschien bang. Ik heb op een bepaalde keuring hier enters gezien met een bit in, nu was dat ook direct een utrechtse stang en die beesten waren er als de dood voor, die snapten er niets van. Je zegt dat je het advies hebt van een man die al 20 jaar fjorden heeft, dat hoeft geen garantie te zijn voor goed advies.. Je moet kijken naar wat je zelf goed dunkt en een keer proberen kan ook geen kwaad.
Ik ben het ook niet altijd eens met Bart.. Naja, ieder zijn ding..

Als hij in Portugal lekker op de wei kan met een vriendje is het prima, laat hem daar maar even lekker uitblazen en weer zijn paard zijn ontdekken..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
yvette

Bericht door yvette » wo 06 feb 2008, 19:51

Mijn bijna 2-jarige staat nog lekker in het land met ander jong spul. Die hoeft lekker nog helemaal niets. Ga er voor het eerst pas opzitten als hij 3 is. En dan heel rustig opbouwen. 3x per week rustig werk is zat voor een 3-jarige.
Ze kunnen er wel al heel stevig uitzien, maar de botten zijn nog niet sterk genoeg, veel is nog kraakbeen. Dus als je je paard een goede start wil geven in zijn leven, laat je hem nog even paard zijn en ga je hem nog niet belasten.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
colunder

Bericht door colunder » wo 06 feb 2008, 20:44

sorry, maar ik vind wel dat sommige wel heel heftig reageren.
ze geeft zelf al aan dat het een vergissing was en dat het zeker niet meer zal gebeuren.
ze vraagt niet voor niks op welke leeftijd ze het beste kan beginnen met inrijden.
iedereen maakt fouten en volgens mij is ze verder zeker wel goed met chris bezig.
en dat ze pas een maatje voor hem gaan zoeken als ze in portugal zijn ,kan ik me heel goed voorstellen,en hij staat nu wel met geiten.
en dat hij een paar keer een bitje in heeft gehad is toch ook geen doodszonde.
sorry, maar ik heb niet het idee dat chris het zo slecht heeft!!!
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Ingele

Bericht door Ingele » do 07 feb 2008, 07:07

Ik begrijp hier werkelijk echt niets van!
Heb je je niet verdiept in het hebben van een jonge pony voor je chris aanschafte?!
Bedoel dit zijn wel de dingen die je echt wel imo moet weten als je zo'n jong dier koopt!
Ga helemaal mee met de reacties dat dat beestje lekker met soortgenootjes in de wei hoord te staan!!
Waarom moet hij trouwens helemaal een reis naar Portugal maken?
Vind dat nogal een eind..
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » do 07 feb 2008, 08:01

Ik vind ook dat er nogal heftig word gereageerd. En niet iedereen heeft de mogelijkheid om een jong dier bij ander jong spul te gaan zetten. Als Anca een veulen krijgt en we houden dit, komt dit veulen ook niet bij jeugd te staan. Ik zou niet weten hoe ik dit moet doen en waar ik het geld vandaan zou moeten halen om dit veulen in de opfok te doen bij iemand. En wat betreft die keer dat er eens een bitje in is gedaan. Het is een zekerheid. Er zijn wel meer paardjes die al jong een bitje hebben ingehad. Ze zullen er echt niet dood van gaan. Ik neem aan, dat je wel voorzichtig met omgegaan met het bit, dus dat je er niet zomaar aan zit te rukken of iets dergelijks. Nee hoor, ik denk ook niet dat Chris het slecht heeft. Ik geloof dat er veel meer paarden zijn, die het slechter hebben dan Chris, ook al staan die wel met meerdere paarden.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
claudia

Bericht door claudia » do 07 feb 2008, 08:11

Volgens mij gaan ze portugal verhuizen.
Dus ik snap heel goed dat hij mee moet.

Ik vind ook dat er wel erg fel wordt gereageerd, ze gaf zelf al aan dat ze wist dat het fout was en dat het eenmalig was.
Bij ons gebeurt het ook weleens dat een 2 jarige een bitje inkrijgt. Alles voor de veiligheid.

Ik denk ook zeker niet dat Chrisje het slecht heeft.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid tot het houden van 2 of meerdere paarden.

(we maken allemaal toch weleens een fout, wees niet te hard voor haar)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Brittlover

Bericht door Brittlover » do 07 feb 2008, 09:40

een bitje in krijgen ze niets van. en al helemaal niet als je er niet aan zit.
ik zou zeggen geniet lekker van je paardje en dat je hem in de vrachtwagen gaat vervoeren naar portugal vind ik erg verstandig!
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Ingele

Bericht door Ingele » do 07 feb 2008, 10:13

Oh ok ik wist niet dat ze ging verhuizen naar Portugal :j dan is het idd logisch dat ie daarheen gaat ;)
wendy79

Bericht door wendy79 » do 07 feb 2008, 12:16

Hallo,

Wij gaan dus idd verhuizen naar portugal..
Ik heb al vaker rond gekeken naar een maatje voor Chris omdat ik ook wel weet dat het leuker voor hem is om met een soort genoot te staan, alleen...... het vervoeren naar portugal is voor ons 1000,- voor 1 paard. en dit is dus heel goedkoop omdat we dit via een kennis laten doen.
een 2e paard is dus voor ons wat te gek om daar naar toe te vervoeren. daarnaast is het zo dat idd nederlanders veel beter voor hun paarden zorgen. In portugal worden ze wel ECHT mishandeld. veel te mager..slaan/schoppen kapotte doorgegroeide hoeven..andere onbehandelde gebreken..Altijd alleen aan een touwtje etc etc etc..dat is daar vrij normaal. (gelukkig doet niet iedereen dat maar het gebeurt heel erg veel)Ik haal dus liever daar een diertje uit de echte ellende weg dan dat ik er een hier vandaan neem. en dan een dier die wel beter tegen de warmte kan. je begrijpt natuurlijk wel dat als Chris oud genoeg is om er op te gaan rijden dat wij hem in de maanden juli t/m september iig laten staan! de volbloed paarden kunnen wel in de wat minder hete uurtjes de bergen in..een fjord dacht ik niet.
Dus als ik dan zo nodig wil rijden heb ik er nog 1 achter de hand.
Ik denk heus wel na hoor! en ik heb er echt al JAREN over na gedacht om een veulen te kopen. wij hebben ook al 2 shetlander veulens opgevoed. van 0,5 jaar tot 4 jaar. het prinsipe is het zelfde.
Daar is echt niet op gezeten hoor voor hun 3e.

Ik wil Chris omdat dit het nageslacht is van de merrie waar ik jaren op heb gereden. en de dochter van die merrie staat nu te koop en is niet drachtig.(dieheb ik overigens beleerd vanaf 3 jaar)Chris heeft nog 1 jonger zusje en dan houdt het op. Ik wou een hengst...ik heb meer met hengsten en ruinen dan merries..vraag me niet waarom maar dat is mijn gevoel.
En bij Chris was het nu of nooit! dus heb ik dat wel gedaan. Hij heeft heel wat maanden bij zijn moeder en broertje en zusje gestaan.

Alles is bij die mensen te koop...boerderij/paarden. ik kan hem daar dan toch niet neer zetten? en hij is hengst. daar heb ik ook lang over zitten piekeren maar hij gaat als hengst naar portugal omdat mensen die daar wel goed zijn voor hun paarden denken dat ie anders te sloom gaat worden in portugal. en die raden mij aan om hem dus hengst te laten. Als dit niet gaat ivm een maatje erbij zetten dan kunnen wij hem alsnog laten castereren. de vee arts daar is goed.
Ik wil hem pertinent niet zijn leven alleen laten. dit vindt ik echt heel erg zielig. als het dus niet gaat...dan maar wat slomer.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is voor iedereen.
Ik wou alleen Zeker weten wanneer je nu wel VERANTWOORD met het beleren mag beginnen. helemaal niet dat ik dit nu al wil gaan doen.Ik weet toch ook donder goed dat je er nu niet op mag gaan zitten. Als mij gezegt wordt: je moet zo even naar buiten kijken en ik sta binnen: hoe moet ik hem er dan meteen afkrijgen als ik zie dat ie erop zit????? het was nog geen 2 min. dus daar zal hij geen blijvend letsel aan over hebben gehouden. Ik snap ook wel dat je moet wachten met een veulen voordat je erop kan stappen. ik heb al jaren niet gereden (af en toe..is te verwaarlozen) dus die paar jaar extra maakt mij niet uit.

Ik ga al jaren met dieren om...katten/honden/paarden/konijnen/fretten/ratten etc etc etc......nog nooit gekke dinbgen gehad door nalatigheid van mij in opvoeding of voeding.

Mijn vriend daar in tegen heeft vroeger 2 hamsters gehad en weet er dus niks vanaf.
die moet nog "leren"dierenliefhebbers vanzelf sprekend is is dat echt niet voor iedereen.

Ik hoop dat dit gedo nu echt wat duidelijker is en dat het niet een inpuls aankoop is geweest maar een doordachte.

groetjes wendy
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 07 feb 2008, 12:28

Mijn vriend heeft ook echt onverantwoordelijke dingen gedaan zo nu en dan. Meestal liet ik hem begaan om van zijn eigen fouten te leren. Heel hammerysk gezegd, ik kan overal wel ingrijpen en zeggen dat het anders moet maar meestal liet ik het hem ervaren. En liet daarna zien dat het ook anders kon. Maar ik ben ook wel eens door het lint gegaan omdat ik niet in de gaten had wat hij deed en echt iets heel doms deed wat een boel had kunnen verpesten.
En zo heeft iedereen hele stomme dingen gedaan neem ik aan. Iedereen met leren!
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
lientje

Bericht door lientje » do 07 feb 2008, 13:07

Misshcien wordt er te heftig geregageerd, maar aan de andere kant, iedereen bedoeld het goed.

Ik denk na je verhaal zo te lezen dat je heus wel weet waar je aan begonnen bent. Het hengst verhaal vind ik persoonlijk een beetje aparte visie van diegene, omdat het in mijn ogen weinig zegd over de werkwilligheid van een dier.

en de ring zal je met een hengst misshcien wat meer shwo hebben, maar bijvoorbeeld mijn beide ruinen zijn altijd voorwaarts en willen lopen. Terwijl ik vroer een hengst reed die bijvoorbeeld heel sloom was. Dus dat is ook karakter.

Verder wel goed dat je daar een paardje wil redden, want zo goed hebben de paarden het daar inderdaad niet altijd.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Plaats reactie