Tips voor het dekken...

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Leentje

Bericht door Leentje » ma 23 jul 2007, 16:17

opvoelbox ken ik wel,maar dekbox had ik ook nog nooit van gehoord.
een "peeskamertje" dus. :)
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Esther

Bericht door Esther » ma 23 jul 2007, 17:06

Van een dekbox had ik ook nog nooit gehoord..
Wel een handig idee..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
claudia

Bericht door claudia » wo 25 jul 2007, 18:05

Het lijkt mij juist niet zo veilig.
Dat ga je niet met elke hengst proberen.

Je zult je hengst toch vast moeten houden voor het geval je moet ingrijpen.

Het idee met die matrassen oke.

Er zijn merrie's die "gekuisterd" moeten worden en dan een hengst er los bij. Ik zie dat niet zo zitten.
Maar dan zou ik het eerst eens willen zien.
(kan meevallen)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Esther

Bericht door Esther » wo 25 jul 2007, 19:29

Is het de bedoeling dat de hengst los gaat dan??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
DaphneT

Bericht door DaphneT » wo 25 jul 2007, 19:51

Als ik ook nog 1 misverstandje uit de weg mag ruimen:
Als bekend is dat de merrie een dubbele eisprong heeft (omdat zij voor de tijd al een keer gevoeld/gescand is door de dierenarts) is het juist verstandig om de merrie op dag 14 te laten scannen. De dracht is dan goed te bepalen en een eventuele tweelingdracht al wel vast te stellen. Op dit moment liggen de eventuele vruchtjes nog niet vast en juist daarom kunnen ze op dit moment nog weggeknepen worden. Op dag 18 liggen ze al wel vast; beide vruchtjes kunnen dan in dezelfde baarmoederhoorn liggen, waardoor wegknijpen, zonder de ander te beschadigen, lastig wordt. Daarom is het bij een dubbele eisprong juist belangrijk vroeg te controleren op tweelingdracht.
Een tweede drachtcontrole is meestal op dag 30. Als er op dit moment nog een tweelingdracht bestaat kan deze niet meer weggeknepen worden. Eventueel is nog een tweelingpunctie nodig, waarbij ze een van de vruchten met een naald aanprikken. Het slagingspercentage hiervan is slechts 30%. Een andere mogelijkheid op dit moment bij een tweelingdracht is de dracht af te breken en helemaal opnieuw te beginnen. Het is belangrijk de tweede drachtcontrole rond dag 30-35 te doen, omdat na dag 35 er zogenoemde endometriumcups gevormd worden. Indien dan de dracht nog afgebroken wordt (door bv. een tweelingpunctie, waarbij beide vruchten afsterven), duurt het meestal ca. 100 dagen voordat de merrie weer in cyclus komt en dus ben je een groot deel van je seizoen kwijt. BIj een tweelingdracht moet alitjd ingegrepen worden, omdat het voldragen hiervan bijna nooit goed gaat.
Amen :D
Plaats reactie