16 jaar en oudere fjorden topic, deel 2
Re: 16 jaar en oudere fjorden topic, deel 2
Met een oudere merrie fokken is natuurlijk best eng als het mis gaat of als ze een zware bevalling krijgt, vaak is een veulen kopen de goedkoopste oplossing en ook daar krijg je weer een band mee.
Je kan dan ook het geslacht zelf bepalen en dat is ook makkelijk.
Eerst maandag afwachten en dan weer verder denken.
Je kan dan ook het geslacht zelf bepalen en dat is ook makkelijk.
Eerst maandag afwachten en dan weer verder denken.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
oh, het gaat me ook niet om winst hoor, als ik een veulen voor de verkoop zou fokken. Vind het zien opgroeien zo leuk. Marga heeft al 6 veulens gehad, dat is wel een voordeel. En Fatoush flopete er in 1 minuut 20 seconden erg makkelijk uit. Daar zie ik niet zo tegenaan.
Ik ben ook niet bang dat een eventueel volgens veulen wéér groeipijn krijgt, maar stel dat die ook iets heeft, dan wordt het wel duur aan d.a. kosten
Ik wacht maandag af, hopelijk kan ik dan meer zeggen
Ik ben ook niet bang dat een eventueel volgens veulen wéér groeipijn krijgt, maar stel dat die ook iets heeft, dan wordt het wel duur aan d.a. kosten
Ik wacht maandag af, hopelijk kan ik dan meer zeggen
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Dan heb ik je verkeerd begrepen Ivonne., Ik dacht dat je bang was dat het eventuele toekomstige veulen ook groeipijn zou krijgen. Maar ja hebt wel gelijk 2 dure paarden bij de DA is echt te veel...nu begrijp ik je!
- cowgirlwillie
- Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
- Contacteer:
ik ben vandaag officieel lid geworden van het fjordenpaarden stamboek. contributie betaald en de paspoorten opgestuurd om mijn beide meiden toch maar eens op mijn naam te zetten. leek me nooit zo nodig maar nu voelt het tóch anders, net of ze nu ook officieel van mij zijn ofzo...
wie weet ga ik er dan ook nog eens mee op keuring. Zou dat nog kunnen met lyn? ze is in april 20. en heeft alleen keuringen gehad als veulen en 1 en 2 jarige geloof ik.
moet je dan nog bepaalde proeven halen of kan je ook gewoon keuren net zolang als je dat leuk vind?
Met Géline zou het nog nuttig kunnen zijn als je er in de toekomst eens een vuelentje van zou willen hebben. bij lyn is het puur nieuwsgierigheid of een ander mijn paardje er ook nog goed uit vind zien.
wie weet ga ik er dan ook nog eens mee op keuring. Zou dat nog kunnen met lyn? ze is in april 20. en heeft alleen keuringen gehad als veulen en 1 en 2 jarige geloof ik.
moet je dan nog bepaalde proeven halen of kan je ook gewoon keuren net zolang als je dat leuk vind?
Met Géline zou het nog nuttig kunnen zijn als je er in de toekomst eens een vuelentje van zou willen hebben. bij lyn is het puur nieuwsgierigheid of een ander mijn paardje er ook nog goed uit vind zien.
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
Het is niet verplicht hoor om nog proeven te doen, je kunt ook zonder aan de keuring mee doen. Mocht Lynda een 1e premie halen dan wordt ze voorlopig model. Als je daarna geen proef doen is ze die titel na 2 jaar gewoon weer kwijt. Maar als ze nog heel erg fit is is het misschien best wel een uitdaging om te proberen er nog iets uit te halen. Als je naar de keuring gaat loopt ze in ieder geval in de rubriek 8 jaar en oudere merries.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

- cowgirlwillie
- Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
- Contacteer:
bedankt voor de info!
ja menproef zou nog wel leuk zijn.
onder het zadel kan evt. ook, maar rij geen dressuur meer. (western recreatief)
dus dan zou ik harnachement moeten verruilen en manier van rijden...
ach wie weet wat hier nog allemaal van komt haha
ja menproef zou nog wel leuk zijn.
onder het zadel kan evt. ook, maar rij geen dressuur meer. (western recreatief)
dus dan zou ik harnachement moeten verruilen en manier van rijden...
ach wie weet wat hier nog allemaal van komt haha
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
Met Geline zou ik zeker naar de keuring gaan als ze 3 is zodat ze in het stamboek opgenomen kan worden
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Ekdal gaat dit jaar ook weer naar de keuring. Hij moet opgenomen worden in het hoofdstamboek. En als het aan mij ligt ziet er hij er goed uit voor zijn leeftijd.
Danc blijft thuis....
Danc blijft thuis....

Zo, net terug van Li, weer een buitenritje gemaakt, veel gestapt en hier en daar gedraafd, maar de paden zijn of nog te modderig in de berm, of de ruiterpaden zijn al een beetje aan het bevriezen. Jammer! Gelukkig was het op het strandje nog goed en daar even lekker overheen gegalloppeerd. Ze mocht nog geen rengalopjes van mij, even voorzichtig met haar been nog, maar echt genoten!
Cowgirlwillie, geen idee hoe dat precies werkt met die stamboekkeuringen eigenlijk, maar anderen hier op het topic weten het vast wel.
Cowgirlwillie, geen idee hoe dat precies werkt met die stamboekkeuringen eigenlijk, maar anderen hier op het topic weten het vast wel.
- nancy imka
Ik heb vandaag lekker de paardjes op het weiland gezet. Wat kuil neergegooit eten gegeven en weer naar huis toe gegaan. Heb vanmiddag nog even zitten twijfelen om terug te gaan lekker een stuk te gaan stappen met Imka maar nee ben toch lekker thuis gebleven en ben met mn hondje gaan wandelen ook wel eens lekker!
Imka was in ieder geval super blij dat ze lekker kon rennen
Imka was in ieder geval super blij dat ze lekker kon rennen
Lynda is al eens op de keuring geweest en deed het toen niet zo goed er waren toen veel op en aanmerkingen dus toen is ze niet meer mee geweest naar de keuring, ach een braaf paard is toch veel meer waard.
wat heb ik toch met de knieën van mijn paarden? Marga heeft een MEGA schiefel op haar knie.....denk tenminste dat het een schiefel is, keiharde bobbel op zo'n rotplek, midden op de knie. Kan me niet voorstellen dat ze er geen last van heeft, maar ze kreupelt niet. Morgen ga ik rijden, eens voelen hoe ze loopt.....wat staat me nu weer te wachten?
Baranna 13-5-2006
Wat vervelend Ivonne, hopelijk heeft Marga er geen last van.
Odette heeft vandaag ook lekker een poos in de wei gestaan. Dat is wel een voordeel met dit weer, de grond is zo hard dat ze weer naar de wei kunnen.
Als ik vrij kan krijgen met de keuring, neem ik Odette nog een keer mee. Stermerrie zal ze nooit worden, maar zolang ze nog aan de 35 punten komt, vind ik het wel leuk om d'r mee te nemen.
Odette heeft vandaag ook lekker een poos in de wei gestaan. Dat is wel een voordeel met dit weer, de grond is zo hard dat ze weer naar de wei kunnen.
Als ik vrij kan krijgen met de keuring, neem ik Odette nog een keer mee. Stermerrie zal ze nooit worden, maar zolang ze nog aan de 35 punten komt, vind ik het wel leuk om d'r mee te nemen.
Odette&Fenna
ze staan hier altijd buiten overdag. Maar ik begrijp dat dat niet bij iedereen kan ivm te nat landen kapot lopen van het land. Wij kiezen er voor het kapot te laten lopen, wil ze toch buiten hebben. Maar nadeel van deze harde grond is die brokkelhoeven....Marga heefter al weer scheuren in. JW heeft ze net weer iets bijgevijld, dat scheelt wel
Baranna 13-5-2006
Bij ons staan alleen de shetlanders het hele jaar buiten. De fjorden staan buiten tot het te nat wordt, meestal eind november. Anders vertrappen ze het hele land. Ze komen wel allemaal 2x per dag buiten in de bak of paddock.
Odette&Fenna
Hier staan ze alledrie het grootste deel van het jaar 24/7 buiten, in de winter zo'n 12 uur per dag. Vanaf de lente gaan ze op de wei, totdat het niet meer kan met het vertrappen. Dan staan ze de hele dag in de buitenbak. Toen het laatst zo veel had gesneeuwd, stonden ze wel weer even op de wei, dan valt er niet veel te vertrappen.
Ivonne, wat vervelend van die brokkelhoeven, daar hebben ze hier gelukkig geen last van.
Ivonne, wat vervelend van die brokkelhoeven, daar hebben ze hier gelukkig geen last van.
Vervelend Ivonne, wat heb jij toch met knieen misschien trekt het nog weg bij Marga of is het hard?
Brokkelhoeven is gewoon een probleem dat is altijd moeilijk te verhelpen Uzziel heeft er ook last van soms moet hij gewoon een paar maanden op rust om de boel aan te laten groeien ijzers werkt niet die trapt hij er af dus we hebben voor hem hoefschoenen en dat werkt super.
Brokkelhoeven is gewoon een probleem dat is altijd moeilijk te verhelpen Uzziel heeft er ook last van soms moet hij gewoon een paar maanden op rust om de boel aan te laten groeien ijzers werkt niet die trapt hij er af dus we hebben voor hem hoefschoenen en dat werkt super.
tis keihard, voelt echt als bot. Heb net een foto proberen te maken. Ik zit zelf ook al met 2 waardeloze knieën waar ik eigenlijk nieuwe kruisbanden in zou moeten hebben, maar wat ze niet aandurven door de dystrofie. Trek het schijnbaar aan. Ik heb echt koppijn van de stress, om Fatoush en nu dit weer....
Baranna 13-5-2006
hier zie je duidelijk die dikke knobbel bij Marga

Baranna 13-5-2006
Dat is een grote bobbel ja, maar ze hoeft er echt geen last van te hebben hoor. Als ze goed loopt, gewoon rustig rijden lijkt me.
Morris, mijn superfjord!