Het aangespannen-topic deel 2

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Suzanne

Re: Het aangespannen-topic deel 2

Bericht door Suzanne » vr 25 mei 2012, 06:36

ik heb gisteren les aangevraagd annex hulp met het lange lijnen en voor de kar zetten/beleren bij een mevrouw van stal.
ik was nog op zoek naar hulp van iemand met lekker veel ervaring, want ik doe het liever met twee man straks allemaal :j
zij heeft zelf ook haar haf beleerd ohz en vd kar en dat diertje is zo netjes aan de hulpen :j
ze rijdt en ment zelf supervriendelijk en is zelf ook erg vriendelijk qua omgang.
dus heb er zin in! 1x in de 2 weken wordt het denk ik en dan krijg ik ook huiswerk mee. lekker echt met een doel straks aan de slag!

en wie weet dat we in september hem echt vd wagen kunnen gaan zetten en lekker buiten rechte stukken kunnen gaan maken in strijd tegen de kilo's!

Van de week heeft hij voor het eerst wat gesleept in de bak en dat ging ontzettend goed :D
Afbeelding
Antine

Bericht door Antine » vr 25 mei 2012, 13:26

@Anna; misschien de zondag daarop? lijkt me erg gezellig..ik zien nooit zoveel mensen met een aanspanning in/rond Heerhugowaard. Zo hadden we afgelopen woensdag ook veel bekijks in de woonwijken, haha en met dit mooie weer is iedereen ook buiten in zijn tuintje. Fijne vakantie!

@Suzanne; wat goed dat je hulp gevraagd hebt. Ik heb mijn trekpaard een paar jaar geleden zelf zadelmak gemaakt en ingereden maar het betuigen heb ik laten doen door een professional.(is mijn meninstructeur) want dat durfde ik niet zelf. Ik ben wel vaak langs geweest en alles stap voor stap meegemaakt..zooo leuk. Wacht maar af..voor je het weet kan je lekker langs de weg met je wagen en genieten van een buitenrit!!
Anna

Bericht door Anna » vr 25 mei 2012, 14:15

Antine schreef:@Anna; misschien de zondag daarop? lijkt me erg gezellig..ik zien nooit zoveel mensen met een aanspanning in/rond Heerhugowaard. Zo hadden we afgelopen woensdag ook veel bekijks in de woonwijken, haha en met dit mooie weer is iedereen ook buiten!!
Dat is goed zondag hoe laat wil je als het zo warm is kunnen we beter smorgens rijden (ik ben een ochtend mens) :D
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
Antine

Bericht door Antine » vr 25 mei 2012, 18:36

Me too also; ga aanstaande zondagochtend nu buitenritje maken om 09:00 uur..mooie tijd toch..dan slaap half Nederland nog en is het heerlijk rustig.. ik kan daar zo van genieten :P 09:00 uur te vroeg? zou je het adres van je stal willen pb?
Anna

Bericht door Anna » za 26 mei 2012, 04:05

Antine schreef:Me too also; ga aanstaande zondagochtend nu buitenritje maken om 09:00 uur..mooie tijd toch..dan slaap half Nederland nog en is het heerlijk rustig.. ik kan daar zo van genieten :P 09:00 uur te vroeg? zou je het adres van je stal willen pb?
Nee hoor 9 uur is prima dan slaapt half nederland nog je krijgt pb :D
Afbeelding
nanneke

Bericht door nanneke » ma 28 mei 2012, 17:48

@anna en antine; wat leuk dat de 2 'belfjor paardjes' elkaar weer ontmoeten aan de andere kant van het land haha. gaat het goed met allebei? en heb je al plannen voor Fugo anna? :D
Anna

Bericht door Anna » ma 28 mei 2012, 19:00

nanneke schreef:@anna en antine; wat leuk dat de 2 'belfjor paardjes' elkaar weer ontmoeten aan de andere kant van het land haha. gaat het goed met allebei? en heb je al plannen voor Fugo anna? :D
Fugo mag nog even een jaartje groeien hoor kijk maar naar de foto's bij het Fjes topic we gaan hem wel af en toe longeren en het sturen een beetje bij brengen. :D
Afbeelding
Antine

Bericht door Antine » ma 28 mei 2012, 19:51

Met Aselt gaat het onwijs goed voor de wagen, morgen ga ik weer een rondje met de wagen en woensdag weer menles. Ben ook begonnen met buitenrijden..samen met een vriendin op haar fjord van 18 waar Aselt ook mee in de wei staat en dat gaat zooo gemoedelijk gezellig samen!
Anna

Bericht door Anna » di 29 mei 2012, 05:32

Gister heb ik ook sinds maanden weer even op Tasja gereden was wel weer even lekker, vrijdag ga ik weer een rondje met de wagen rijden. :D
Afbeelding
Antine

Bericht door Antine » do 31 mei 2012, 16:01

Weer dwars door de woonwijken gereden gisteren; lekker sturen in de bochten. Ging onwijs goed! Nu aan het oefenen met stilstaan want dat is wel handig midden in het dorp voor een stoplicht. We zijn begonnen met een paar tellen stilstaan en dan weer voorwaarts. En dan opbouwen naar steeds langer. Ik ben heel benieuwd hoe andere menners dit doen!!!??? Aselt vind het wel moeilijk hoor := het moment dat Aselt stilstaat laat ik de druk op de leidsels wat losser.....hoe doen jullie het?
Anna

Bericht door Anna » do 31 mei 2012, 18:33

Antine schreef:Weer dwars door de woonwijken gereden gisteren; lekker sturen in de bochten. Ging onwijs goed! Nu aan het oefenen met stilstaan want dat is wel handig midden in het dorp voor een stoplicht. We zijn begonnen met een paar tellen stilstaan en dan weer voorwaarts. En dan opbouwen naar steeds langer. Ik ben heel benieuwd hoe andere menners dit doen!!!??? Aselt vind het wel moeilijk hoor := het moment dat Aselt stilstaat laat ik de druk op de leidsels wat losser.....hoe doen jullie het?
Ik laat ook de teugels een beetje los en zeg tegen Tasja ho staan op een rustige manier en dan blijft ze meestal wel staan maar als ze lang moet staan wordt ze ongeduldig behalve als je erop zit dan voelt ze het beter :D
Afbeelding
Suzanne

Bericht door Suzanne » vr 01 jun 2012, 06:42

Ik leer het Ko ook zo aan de lange lijnen :j
Ik zeg HO! en geef druk op de teugels tot hij stilstaat en dan laat ik meteen de druk wegvallen, dat is de beloning. bij beweging meteen weer druk erop, bij stilstaan er weer af. Het ligt er aan per keer maar hij kan nu gemiddeld tussen de 30seconden en heel erg lang stilstaan :D
Afbeelding
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 01 jun 2012, 09:04

Wat wel belangrijk is bij het halthouden is dat je wel contact met de mond houdt. Halthouden betekent namelijk nog steeds dat het paard aan het werk is en dus ben je in contact met hem. Een hele mooie oefening is om tijdens het halthouden het paard naar links laten kijken en dan naar rechts (of omgekeerd natuurlijk hihi) door om de beurt heel voorzichtig met je linker- of rechterhand te vragen en zo het paard uit te nodigen om zijn hoofd opzij te laten kijken.

Kijk eens naar mijn knappe kerel Ferro. Afgelopen dinsdag voor het eerst van zijn leven voor de kar gelopen.
Afbeelding
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Ilona

Bericht door Ilona » vr 01 jun 2012, 10:29

Ferro *o/* *o/* *o/*
Knappe kerel!
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Anna

Bericht door Anna » vr 01 jun 2012, 13:46

Wat doet hij het goed zeg alsof hij nooit iets anders gedaan heb :D je zal wel trots zijn he
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » vr 01 jun 2012, 13:47

Stil staan is echt wel een lastige oefening. Het is ook niet Tea haar sterke kant.
Ik houd halt en ben dan in het begin steeds vrij snel met weer wegstappen, ik wil eigenlijk voor zijn dat ze gaan etteren. Tea kan het nu best een poosje. Met het op de wagen stappen laat ik haar ook altijd eventjes wachten met wegstappen, dan moet ze ook echt wachten op mijn commando, vind ik erg belangrijk.
Ik houd ook wel contact met de mond, maar geen druk, stilstaan betekent geen druk en dus fijn!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Anna

Bericht door Anna » vr 01 jun 2012, 13:49

Vandaag weer een kort rondje met Tasja gemaakt voordat de hoefsmid kwam voor nieuwe ijzers ze was braaf maar op het laatst liep ze te klooien met haar bit net alsof ze haar tong erover heen had en toen Sandra ging kijken zat hij er weer onder, op stal haar bit maar even een gaatje hoger gedaan, nu maar kijken hoe ze het zondag gaat doen als ik samen met Antine ga rijden. :D
Afbeelding
Antine

Bericht door Antine » vr 01 jun 2012, 19:04

Wat zal je trots zijn Anita! Het is zo leuk en spannend als ze voor het eerst voor de wagen staan...Ik ga de oefening zeker proberen als Aselt gewend is om wat langer stil te staan. Als we van het erf wegrijden heeft hij ook best moeite met stilstaan ookal staat mijn meninstructeur of mijn vriendin ervoor..hij heeft er gewoon zo'n zin..die oortjes staan ook alleen maar naar voren..je ziet tijdens het mennen dat hij het echt heel leuk vind. De eerste tien minuten zijn ook het liefst in race mode, wat niet mag van mij natuurlijk! We gaan stappend het erf af en stappend het erf weer op.
Aselt heeft een liverpool met matige tongvrijheid en had laatst toch nog zijn tong erover; ik heb toen zijn neusriem een gaatje strakker gezet en sindsdien is het niet meer gebeurt. Hij gaat dan met zjin hoofd schudden en klooien...doet Tasja dat ook zo Anna? Ik hoop dat we mooi weer hebben zondag 8-)
wolkj

Bericht door wolkj » vr 01 jun 2012, 19:51

Hier wordt ook geoefend met stilstaan voor Faira. Wij moeten vanaf onze boerderij (doodlopende weg) een tachtig weg oversteken en dus erg belangrijk dat we stil staan. Faira gaat al steeds beter.

@suus, wat ik las over vasthouden tot hij stilstaat.. Mijn instructuur zegt kleine ophoudingen, want als je vast blijft houden kunnen ze juist hun gewicht er in gooien of hun sterke kaken. Dus ophouding en gelijk weer geven, dit aantal keer herhalen, luisteren ze niet één keer hardere ophouding met rem erbij..
Achja, zo doet ieder zijn ding.

Edit: en wat anita zegt, altijd contact houden.
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Esther

Bericht door Esther » vr 01 jun 2012, 20:11

Inderdaad, pompend remmen zeg ik altijd!! Vasthouden heeft weinig zin.
Maar bij beide zit er logica achter. Bij vasthouden denk ik aan vrij ferm en dan echt met doel meteen halthouden, denk dat Suus meer bedoeld, niet te streng maar net oncomfortabel voor het paard en loslaten als het stil staat, dan voelt het paard een beloning als het stil staat.. Of zit ik er naast??
Het hangt ook nogal van het paard af, bij Tea kun je best even vasthouden, of eigenlijk wat meer druk houden, tot ze stil staat, en dan comfort geven. Bij Reinar werkt dat net weer andersom, daar werkt een ophouding beter.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie