mijn hart luchten. Arme fjorden

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Plaats reactie
lautje28

mijn hart luchten. Arme fjorden

Bericht door lautje28 » ma 09 aug 2010, 07:59

Hierbij wil ik even mijn hart luchten.

Momenteel pas ik samen met mijn vriend op bij een boeren bedrijf die ook een boerencamping er bij heeft, ergens in Drenthe.
Nu heb ik het een en ander gezien waar mijn haren stijl van omhoog gaan staan en wat mij echt verdriet doet.
Huifkarvakanties.....
Opzich is er natuurlijk niets mis mee om lekker een huiskar te huren met een fjordje er voor, en lekker de drenthse hei en bossen door te trekken, maar wat ik inmiddels hiervan heb gezien is het echt je reinste dierenmishandeling of verwaarlozing.
Hier in de omgeving zijn diverse bedrijven die een huifkar met een fjord (of haflinger) beschikbaar hebben. Allemaal totaal aan elkaar verschillend. Ik wil er 2 betrekken in mijn verhaal dus ik noem het even bedrijf X en bedrijf Y.

Gisteren rond een uurtje of 5 kwam van bedrijf X 2 huifkar combinaties met zo`n 10 mensen er bij de camping op. Het waren nogal Tokkie achtige figuren. Er zat aardig wat gewicht per huifkar om het even netjes te omschrijven. Opzich is dit al erg dat er daar niet op gelet wordt, maar wat ik het aller ergste vind is hoe die fjorden er uit zien. Manen lang en in wel 20 30 grote klitten, evenals de staat, helemaal nat bezweet, ontzettend lelijk in hun vacht. De paarden werden uitgespannen nadat de fam enig alcoholische versnapering naar binnen had gewerkt. Zonder ook maar enige verzorging aan hoeven oid werden de 2 fjorden in het weiland gegooit om er vervolgens niet meer naar om te kijken.
Vorig jaar waren wij ook aan het oppassen en toen heb ik met grote verbazing eens op een afstand staan kijken hoe moeilijk het wel niet is om een paard een tuig om te doen. Ook van bedrijf X. Deze mensen zijn ruim een uur bezig geweest, en uiteindelijk hadden ze nog alleen het hoofdstel aan gekregen. ( vraag me niet hoe). Omdat ik het niet langer aan kon zien ben ik maar even gaan kijken en heb een helpende hand geboden. Ondertussen natuurlijk even aangehoord wat hun paardenervaringen waren: Helemaal neits, nakkes nada. Bedrijf X stuurd dus geregeld een huifkar met fjord weg zonder dat de mensen enig kaas hebben gegeten van paarden. Ze leggen even 1 keer uit hoe het werkt om op te tuigen en ze worden op pat gestuurd. Hier kan ik mij echt enorm kwaad om maken. Het zijn paarden waar we mee te maken hebben. Niet een 1 of ander knuffelbeest uit de uitverkoop.

Inmiddels was dus fam Tokkie lekker aan het bbq en geslagen toen van bedrijf Y een huifkar binnen kwam. Mijn hart maakte een sprongetje. Een mooie lekker stevige fjord met een super mooi glimmend en regelmatig vachtje en manen in een keurig genipt boogje! Ik werd er helemaal warm van vanbinnen. het kan dus wel!!
Deze mensen ( 2 personen) waren ook echt bezig met het paardje. lekker knuffelen en verzorgen en hoefjes krabben..

Helaas heb ik deze situatie van bedrijf Y niet vaak megemaakt. Het is inmiddels mijn 4e jaar oppassen en we hebben er zelf ook tot nu toe 4 jaar gecampeerd na het oppassen. Het maakt mij echt verdrietig als ik zie hoe de fjordjes behandeld worden door de huifkarvakantiegangers. Ik kan mij er echt woedend om maken dat bedrijven zoals bedrijf X, ( en ook bedrijf Y heeft niet altijd geschikte mensen) hun huifkar met paardjes zomaar op pat sturen met mensen die geen biet van paarden af weten.....
Anita
Contacteer:

Re: mijn hart luchten. Arme fjorden

Bericht door Anita » ma 09 aug 2010, 09:46

Kan me goed voorstellen dat je er verdrietig van wordt. Ik woon in Drenthe en zie ze vaak voorbij komen. Het ziet er idd vaak niet uit. Veel paarden lopen als een doort zombies die huifkar voort te trekken. Het is natuurlijk prachtig om op deze manier je vakantie te vieren maar het moet voor de dieren ook prachtig zijn en dat is het vaak niet.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Megan

Bericht door Megan » ma 09 aug 2010, 10:21

Dat dat nog mag hè? Ik dacht dat het in de jaren wel verbeterd zou zijn maar je ziet nog steeds mensen die die nog nooit een paard van dichtbij gezien hebben, zomaar met een huifkar op stap gaan.
Eigenlijk vind ik dit in deze tijd niet meer kunnen. Zou je geen melding kunnen maken bij de dierenbescherming van bedrijf x? Misschien dat ze ze eens een bezoekje kunnen brengen?
Paar jaar geleden ook zo'n verhaal van een collega van mij die een huifkar gehuurd had ergens bij Ruinen/Diever in de buurt. Was een soort camping die ook huifkarren zomaar zonder begeleiding verhuurde. Volgens de eigenaren van de camping wees het zich allemaal vanzelf, en kreeg mijn collega een kaartje in z'n handen gedrukt, wat ie wel en niet kon doen ....
Buiten dat het voor het paard een crime is als er door onwetende mensen aan de teugels getrokken wordt, wist die collega ook helemaal niet aan welk gevaar hij blootgesteld werd. Paard dat achteruit richting greppel ging waarbij de huifkar bijna de sloot in kieperde; paard wat toch op een gegeven moment wel erg hard ging en bij iedere bocht de kar bijna helemaal omkiepte... Ze hadden nog een baby aan boord ook nog. Ik heb vol afgrijzen zitten luisteren. Toen ik vertelde dat dit toch erg gevaarlijke situaties waren, schrok hij toch wel. Mensen die nooit met paarden omgaan, hebben toch vaak wel het idee dat het paard het allemaal wel weet.
Ik vind het, zonder begeleiding wegsturen van toeristen met een huifkar echt niet meer van deze tijd en echt niet meer kunnen.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » ma 09 aug 2010, 14:56

dat dat nog steeds mag verbaast mij. Eigenlijk zou die hoge pieten wat ons land bestuurd, dit moeten verbieden, maar volgens mij weten ze niet eens dat het bestaat
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
ing-1970

Bericht door ing-1970 » ma 09 aug 2010, 15:05

truus?volgens mij weten ze nog niet eens hoe een paard eruit ziet,laat staan een fjordenpaard!
Afbeelding
lautje28

Bericht door lautje28 » ma 09 aug 2010, 15:12

Ik vind het ook echt een schande.
ik heb er ook al over lopen denken om mischien een instantie in te schakelen. Maar om verschillende redenen is dit gewoonweg voor mij geen optie om te doen. Ik maak het namelijk mee via een boeren bedrijf die verdient aan dit soort mensen. Mijn vriend vind het allemaal onzin dat ik er zo over denk. ( Denkt wat dat betreft dat je met een paard net zo om moet gaan als met een koe) Zijn steun hierin heb ik dus ook niet.
Ik weet het allemaal niet zo goed. Vandaag waren de 2 fjorden van bedrijf X zonder zadel met alleen halstertje en touwtje als teugels het bos in gegaan met familie tokkie. Meneer tokkie van zon 130 kg zat op de ene en zijn zoon, ( gelukkig een lat) zat op de andere. zonder cap oid. Blijkbaar weten ze wel wat ze er mee moeten doen. Maar ik vind het gewoon te erg voor woorden dat de arme fjordjes bijna een uur voor de kar moesten blijven staan omdat ze eerst een krat bier achterover moesten slaan bij aankomst...
Vera

Bericht door Vera » ma 09 aug 2010, 19:21

Dat is ook een van de redenen dat ik mijn koetsiersbewijs heb opgezegd. Als dat nu eens verplicht werd (zoals al minstens 25 jaar geroepen wordt) was je gelijk van deze elende af.
Sinds het vaarbewijs is ingesteld is er ook een stuk minder ellende op het water.
Als het koetsiersbewijs ooit verplicht wordt, ga ik het misschien wel weer halen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ootje

Bericht door Ootje » di 10 aug 2010, 15:31

Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen hun paard meegeven aan wildvreemden. Zeker niet als het mensen zijn die helemaal geen verstand van paarden hebben. Raar dat dit soort bedrijven niet beter gecontroleerd worden.
Odette&Fenna
Mieke

Bericht door Mieke » di 10 aug 2010, 15:35

Collegaatje van me heeft laatst foto's gemaakt van een bedrijf in drenthe die ook fjorden voor de huifkar hadden lopen. Die paarden moesten de boom dragen aan hun hals met een soort van ophangband, de strengen bestonden uit strotouwtjes waarbij de zijkanten van beide fjorden helemaal weggeschuurd waren. Deze foto's heeft ze toen opgestuurd naar de LID, maar kreeg toen te horen dat ze dat allemaal niet zo spannend vonden omdat ze wel netjes op de ijzers stonden... Beetje raar...
Ctje :)
Megan

Bericht door Megan » di 10 aug 2010, 20:03

Miekjuh schreef:Collegaatje van me heeft laatst foto's gemaakt van een bedrijf in drenthe die ook fjorden voor de huifkar hadden lopen. Die paarden moesten de boom dragen aan hun hals met een soort van ophangband, de strengen bestonden uit strotouwtjes waarbij de zijkanten van beide fjorden helemaal weggeschuurd waren. Deze foto's heeft ze toen opgestuurd naar de LID, maar kreeg toen te horen dat ze dat allemaal niet zo spannend vonden omdat ze wel netjes op de ijzers stonden... Beetje raar...
Heuh?? :? wat een vreemde reactie. Dus je mag van alles uitvreten, als je paarden maar keurig op ijzers staan 8)7
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Ivonne

Bericht door Ivonne » di 10 aug 2010, 20:09

Belachelijk Mieke! Ik vind invoering van het ruiterbewijs ook een goed plan. Overal verplichten, ook voor de veiligheid van andere weggebruikers.

Ik was ooit met Jackie op vakantie in Appelscha. We stonden met een tent in een wei waar ook mensen met een fjord met (gehuurde) huifkar stonden. De fjord lie los om de tent :? . 's Morgens zaten we vanuit de tent eens te kijken hoe die mensen aan het aanspannen waren. Eerst de fjord voor de kar (duurde zo'n anderhalf uur) en toen zijn hoofdstel om...maar hoe??? Na een poos kwamen ze bij ons om te vragen hoe zo'n ding nou om moest. Sowieso levengevaarlijk eerst je paard voor de kar te zetten en dan nog eens het hoofdstel om te doen 8)7
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Leentje

Bericht door Leentje » do 12 aug 2010, 08:54

moet je nagaan hoe lamgeslagen-braaf die dieren zijn.
(ik bedoel niet letterlijk geslagen hoor, maar hoever met je afgestompt zijn om zo braaf die onmensne hun ding te laten doen, en maar braaf rondsokken.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 12 aug 2010, 09:18

Lovemischa schreef:Belachelijk Mieke! Ik vind invoering van het ruiterbewijs ook een goed plan. Overal verplichten, ook voor de veiligheid van andere weggebruikers.
Ik vind het ruiterbewijs pure geldklopperij, iedere mafketel kan met een braaf geroutineerd paard het ruiterbewijs halen als je maar enigszins kan zitten. Vervolgens ga je op een paard zitten dat van een grassprietje dat de andere kant op waait uit zijn plaat gaat en waar blijf je dan met de veiligheid? En daarbij kunnen er altijd dingen gebeuren, je bent nu eenmaal bezig met een levend wezen. Een ruiterbewijs heeft in mijn ogen helemaal geen toegevoegde waarde het geeft geen garantie voor veiligheid en geen garantie voor een ruiter die goed kan sturen.

Neemt niet weg dat het natuurlijk hartstikke sneu is voor die dieren die ingezet worden, wij hebben ook zo'n stalhouderij vlakbij zitten die aan alles en iedereen de paarden meegeeft. Dat zorgt of en toe ook voor gevaarlijke situaties in het bos. Zo'n leven gun je een paard niet. Maar zolang er geld verdiend kan worden met dit soort dingen blijft het gewoon bestaan.
Ook al zou de verhuurder een koetsier meegeven dan zal er qua materiaal waarschijnlijk nog weinig veranderen.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Ivonne

Bericht door Ivonne » do 12 aug 2010, 19:30

ik bedoelde koetsiersbewij i.p.v. ruiterbewijs hoor :D
Mensen die niet kunnen rijden en dan op de kletter gaan vallen er vaak wel af. Als je onkundige mensen hebt die een huifkar meekrijgen en er zou wat gebeuren, is het gevaar voor de mede weggebruikers veel groter.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Nathalie

Bericht door Nathalie » vr 13 aug 2010, 08:37

Ik vind deze praktijken ook echt vreselijk. Ik herinner me nog een topic op bokt waarin mensen heel blij hun plaatjes lieten zien waaronder ook een foto waarop zij met hun picknick-kleedje voor het (nog ingespannen en los staande) paard zaten omdat de meneer van het verhuurbedrijf had gezegd dat het paard erop getraind was om dan gewoon stil te blijven staan :o

Zolang hier echter geld mee te verdienen valt, zal er weinig aan gebeuren. Ik zou al heel blij zijn als er basis richtlijnen zouden zijn voor dit soort bedrijven (minimale optuigtraining voor "klanten", goed passend en degelijk tuig, nagekeken en soepel lopende wagen etc.) zodat daarop dan ook gecontroleerd kan worden.

Ik heb de dierenbescherming trouwens ook eens gebeld voor een schrijnend geval, maar het dier had beschikking over water en gras dus was er "weinig" aan de hand :?
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Jankeke

Bericht door Jankeke » vr 13 aug 2010, 08:53

Ik heb dat ook altijd vreemd gevonden, dat je zomaar, zonder slag of stoot een paard mee krijgt. Of het nou aangespannen of onder het zadel is.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Plaats reactie