Een eigenaardige vorm van bont of grote witte aftekeningen komt voor in bepaalde stammen van het Fjordenpaard in Noorwegen, aldaar skjevet (schuine streep) genoemd. De aftekening bestaat uit steeds uit een onregelmatig begrensde langwerpig en schuin verlopende witte vlek, lopend van de hals over de schoft en de schouder naar beneden, en soms gepaard gaande met enkele losse vlekjes op rug en ribben. Bij deze aftekening vind men niet zelden een stekelharige robe en wit aan de benen. Ook komt in deze stammen stekelharigheid of roan voor zonder witte vlekken op de robe. Een enkele maal zou de aftekening groter worden met de leeftijd. ... uit De haarkleur bij het paard, R. Geurts, 1973
Even gegoogled, hier het (onduidelijke) plaatje wat erbij staat:

Apart he? Ik heb er in elk geval nog nooit van gehoord. Ik zou ook aardig raar staan te kijken als ik een veulen zou fokken die met zo`n witte vlek geboren zou worden.
Nu is het boekje natuurlijk al behoorlijk oud, dus ik vraag me eigenlijk af of dit nog wel bestaat? Zou het misschien uit het ras gefokt zijn? Ik kan me namelijk niet goed voorstellen dat dit echt wenselijk is.
Ik ben benieuwd of er hier iemand is die me hier meer over kan vertellen, ik vind het nogal interessant namelijk! Anders mail ik het stamboek denk ik even, ben wel benieuwd wat zij hierover te zeggen heeft!