Haha Joram, inderdaad, gewoon proberen, dan kan alles! Hier is het ook zo gegroeid, en voelt het nu heel normaal om het zo te doen. Maar dank voor je compliment, waardeer ik heel erg! Ik merk dat het ook voor mijzelf wel interessant is om het allemaal zo uit te typen, want dat ik dan bepaald gedrag ook beter kan plaatsen en begrijpen.
Ik schreef 'als Bailey hard wil', maar eigenlijk is dat niet wat er gebeurt.
Bailey stelt gewoon de gehele rit op een supersubtiel niveau vragen, haast continue. Die gaan over richting, over tempo, over wel of niet grasjes eten... over haast alles! Alsof ik onmerkbaar met hem klets de hele weg.
Het is alsof hij met een minieme fase 1 aan míj vraagt of hij over die dingen mag bepalen, en dan is een kriebel of een een woord ook genoeg als antwoord voor hem.
Superleuk om jou filmpje te zien! Hier is een freestyle filmpje van mij dat ik laatst opnam, idee was een auditie maar er was teveel te ver weg dus ik moet nog opnieuw opnemen.
http://www.youtube.com/watch?v=qs2kxIl-GBA
Kritiek en tips mogen hoor, komt u maar
Antine, ik heb je filmpje gekeken, wat gaan jullie fijn zeg! Vind het echt al heel anders ogen dan het eerste filmpje dat ik van jullie zag

Vind je het fijn of leuk als ik zeg wat ik zie? Of wil je het gewoon in de les behandelen?
Kan me voorstellen dat het onwijs lastig oefenen is zo zonder bak en met alles buiten! Snap ik heel goed. Wat jammer dat je dan het gevoel hebt dat het minder gaat, ik zie juist zoveel vooruitgang bij jullie!
Stout... stout is een moeilijk woord. Want wat is dat precies? Door de parelli-manier geef je je paard heel duidelijk keuzes, en geef je aan dat je zijn inbreng ook waardeert. Dat is oké.
Die twee van mij zijn allebei flink eenkennig, doen echt niet zomaar iets omdat iemand anders het vraagt, maar dat kan ik ook wel begrijpen. En zolang ze daarin vriendelijk en beleefd blijven vind ik het geen punt.
Ik vind deze uitspraak van Parelli heel treffend:
"If your horse is recreation for you, can you be recreation for your horse?"
Ik ben nooit bewust bezig met 'leidend zijn', voor mij is dat niet iets dat ik afdwing. Ik probeer altijd alles wat ik doe zo leuk mogelijk aan te bieden, samen plezier te maken en ambities te hebben. En als het goed is vinden ze mij dan zo leuk dat ze dan meedoen.
En tot nu toe kom ik daar vrij goed mee weg geloof ik