Ons hooi-avontuur in beeld

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Keandra

Ons hooi-avontuur in beeld

Bericht door Keandra » wo 08 aug 2012, 19:50

Ik ga op vraag van Gwenny uit het E-tjes topic een klein opvolgtopicje maken van ons nieuwe avontuur.

Hooien vanop onze weide.
8)7

Vandaag is het gras afgereden rond de middag en jammer genoeg heeft het daarstraks een bui overheen gekregen _-:( .
Maar in mijn ogen nog altijd: so far, so good.

de foto's:
Het eerste zicht vanop het middenpad
Afbeelding

Het stuk schuin hierachter is ook afgereden, in totaal denk ik ongeveer 2500m²

Afbeelding
dit is het andere stukje

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is een stukje waar ze onlangs nog opgestaan hebben, ongeveer 1200m².
Is nu 2 weken onbegraasd, is al bijna klaar om terug begraasd te worden (heeft geen bemesting meer gehad, enkel geïnjecteerd geweest in maart)
Afbeelding

Kleine overzichtfoto (niet geheel scherp) van hoe 'groot' ons stukje is:

Afbeelding
De omheining staat nog 3m achter me, en het eerste stuk is dus wat nu 2 weken aan het bekomen is. Daarachter ligt een stuk met hooi en juist aan de linkerkant van het voorste gedeelte ligt het andere stukje met hooi. Links achter het stuk met hooi, hebben we een klein paddockje (waar ze in de winter staan, en niet met het goede weer, kan het bekomen) en dan heb je de 2 schuilstallen en daarachter ligt nog een stuk weide.
In totaal hebben we ongeveer 5000m². Juist genoeg om zelfs een beetje hooi binnen te halen en de paarden van april tot bijna december enkel maar in het gras te hebben (geven op de tijd van april tot eind oktober maximum 10 baaltjes hooi)

Wie helpt ons duimen dat onze oogst goed lukt.
ik zal beginnen
+:)+ +:)+ +:)+
Roosjuh

Re: Ons hooi-avontuur in beeld

Bericht door Roosjuh » wo 08 aug 2012, 20:35

Ik duim mee, mijn gras 'ligt er ook af om hooi te worden'.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 09 aug 2012, 11:06

Hopelijk houden jullie het goed droog de komende dagen!!
Hebben jullie nog erg veel water gehad de laatste dagen? Hier achter kunnen ze krap aan met de machines op het land komen, nog teveel water...dus denk dat het nog paar weekjes duurt voordat we dit zicht weer hebben. Maar oh zo heerlijk he, dat gemaaide gras, die geur en bedrijvigheid om het te drogen te krijgen.
Geluk is de vrucht van intens werk
Keandra

Bericht door Keandra » do 09 aug 2012, 12:24

Wel de ondergrond was/is droog. We hebben de laatste week niet veel regen meer gehad, de ondergrond ligt beter dan 3 weken terug.
Het heeft gisteren wel nog even geregend, maar daar waar gewoon zond ligt was het direct opgedroogd. Dus dat beetje zal het niet gedaan hebben.
Ondertussen is het voor de middag de eerste keer geschud, 1 stuk is al een pak droger dan het andere (is ook al het 'oudste' gras vergeleken met het andere. Het ziet er voorlopig goed uit, de boer zei daarstraks ook dat de schudder het goed kan schudden dus dat het niet heel nat gelegen heeft door de bui van gisteravond.
Vanavond wordt het nog eens geschud.
Ilona

Bericht door Ilona » do 09 aug 2012, 17:25

Een buitje net na het maaien is niet erg. Dan is het gras nog vochtig van zichzelf.

Wij hebben net ook alle weersites bekeken... Wel of niet maaien. Toch besloten om nog even te wachten. Maandag is onzeker of er wel of geen regen komt. Dinsdag bewolkt en woensdag regen. Maandag geen regen dan zou het er dinsdag af kunnen. Maandag wel een bui, dan moet het dinsdag heel hard drogen (wat met bewolking niet wil), woensdag regen en het is verpest...
Maar grote kans dat er helemaal geen regen komt... Drijft hier wel vaker over (aan de kust). Moeilijk hoor! Toch net besloten dat we niet gaan maaien... Hopen op nog een volgende kans!

Het is te doen Keandra en Roos! Ze geven komende dagen veel zon op.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » do 09 aug 2012, 20:15

Als het omslaat kunnen we het altijd nog in de pakken doen!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
viko

Bericht door viko » vr 10 aug 2012, 14:48

Ik zoek hier nog zwembroeken en zwemvliezen voor de paarden want ons land is nog nooit zo nat geweest in augustus dan nu.
Bah, ze lopen totaal in het water, de stripdraad maar weg gedaan en hopen dat ze niet bevangen worden. Alle buien van de laatste tijd kwamen vol over ons heen, terwijl we meestal het geluk hebben dat er veel langs gaat.
Keandra

Bericht door Keandra » vr 10 aug 2012, 18:12

We komen net van de weide.
het ziet er goed uit dat we zondag avond zouden kunnen in pakken doen (niet in plastic).
Op bepaalde plaatsen is het al goed droog en het wordt nu 2x daags geschud en dan ga ik of mijn pa nog eens rond om de groene plekken boven te leggen.
We gaan wel een duidelijk verschil hebben in kleur van het hooi. Het voorste stuk (1e foto) is een pak groener dan het andere stuk (2e foto). het is niet minder droog maar het toont toch anders.
Het 2e stuk is oud gras en het eerste stuk is eigenlijk nog redelijk jong gras dat gewoon keisnel gegroeid is.

We blijven duimen.
Ilona

Bericht door Ilona » za 11 aug 2012, 11:47

Het 2de (minder groene) stuk zal wat armer hooi worden dan het groenere stuk. Da's wel fijn dat je 2 soorten hooi krijgt zo.
Fijn dat het zo goed droogt! Moet goed komen. Morgen nog een mooie dag eroverheen :)
Anna

Bericht door Anna » zo 12 aug 2012, 04:37

Wat heerlijk dat je zelf kunt hooien ik duim mee dat het droog blijft
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
Keandra

Bericht door Keandra » zo 12 aug 2012, 07:40

kleine update en foto's van de dagen tot vanavond zullen morgen pas komen (te weinig tijd wegens hooi en profiteren van paardjes)

het hooi wordt vanavond zeker in pressen gedaan, volgens de boer gaat het tegen deze avond droog genoeg zijn om binnen te halen

De boer heeft het gisteren al even in hopen gereden (lange slierten van zo, zal er wel nog een foto van maken) en het toont toch redelijk veel.
Volgens de boer gaan het 50 pakjes worden (zou me dik tegen vallen) en Leslie hoopt op 100 (zou me niet tegenvallen, maar zou wel heel veel zijn). We zullen zien vanavond.
Wiesje

Bericht door Wiesje » zo 12 aug 2012, 12:10

Ik wil geen spelbreker zijn, maar kijk maar goed uit voor broei.
Als dit woensdag pas gemaaid is en het gaat vandaag in het pak betwijfel ik of je het mooi droog binnen krijgt.
Zelfs als de ondergrond kurkdroog is geweest.

Ik had het nog minstens twee dagen laten liggen.
Keandra

Bericht door Keandra » zo 12 aug 2012, 20:11

Het hooi is binnen gehaald, het is vanavond om 6uur geprest.
Het zag er echt goed uit. We hebben het vandaag in de loop van de dag nog gecontroleerd en de natste plekken eruit gehaald en aan de paarden gegeven.
het zijn 72 botjes geworden, genoeg. De boer zei dat het heel mooi hooi is.

Als het nu niet droog genoeg was weet ik het ook niet meer, het heeft de laatste 3 dagen meer dan 25° geweest op de weide (je kon er geen uren op vertoeven, gewoon veel te warm), dan nog eens een goede wind erdoor.
Het is binnen, er is op stal ook nog altijd een zuchtje, dus desnoods kan het nog een beetje drogen.

verder foto's van de 2e dag tot vandaag volgen later deze week.
Ilona

Bericht door Ilona » ma 13 aug 2012, 09:48

Het was zeker wel goed droogweer met dat windje erbij. De boer zal wel weten wat hij doet/zegt toch zeker?
Eenmaal geperst kan het waaien in je schuur wat het wil, maar dat heeft geen effect meer hoor ;)
Nat geperst is broei met schimmel (in het beste geval) of kwalijkere broei (dan wordt het heel warm in de schuur zegmaar ;) ).

En je hooi minimaal 6 weken laten liggen voor je het gaat voeren aan de paarden zodat evt giftige plantjes niet meer giftig zijn (dit geldt niet voor JKK maar wel voor bijvoorbeeld boterbloem).
Keandra

Bericht door Keandra » ma 13 aug 2012, 10:27

We moeten nog lang niet aan ons hooi aanzitten, is allemaal voor deze winter.
De paarden hebben nu een stuk weide dat ze nog wat beter moeten afbijten, en dan staat er al een stukje klaar voor hen. Tegen dan zijn de stukjes waarop er gehooid is ook bekomen.
We hebben daar straks al even in de botten hooi gevoeld en lekker koel, fris ruikend hooi op stal.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 13 aug 2012, 10:28

Sowieso is het beter om het eerst 6 weken te laten liggen. Wij hebben nadat de pakjes van het land afgehaald waren nog een wagen vol los hooi er vanaf gehaald. Het is heel verleidelijk om dat nu voor te gooien maar we doen het niet.
Met goed drogend weer kan het idd in 5 dagen klaar zijn (was bij ons ook zo, maandag gemaaid, vrijdag in pak) maar meestal moet echt hooi idd langer liggen voordat het goed droog is.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Wiesje

Bericht door Wiesje » di 14 aug 2012, 09:16

Ik wil nog even toevoegen dat op het oog droog hooi heel lelijk kan gaan doen nadat het eenmaal geperst is.
Hopelijk is dat bij jullie allemaal niet aan de orde, maar hou het gewoon in de gaten. Steek af en toe je arm eens tussen
de pakken, dan voel je al wat de temperatuur doet.
Waaien op stal is leuk, maar daar heb je niks aan zoals al gezegd is.

En voor een volgende keer wil ik je ook nog als tip meegeven dat je de natte plekken ook niet aan de paarden moet voeren.
Daar kunnen ze al flink buikpijn van krijgen. Is namelijk gewoon hetzelfde als een nieuw pakje hooi meteen voeren en dat wordt ook afgeraden.
Hooi moet eerst 6 weken kunnen fermenteren.
Keandra

Bericht door Keandra » di 14 aug 2012, 17:05

Bedankt
maar hou het liever een beetje vriendelijk
Het is hier bokt niet.

Volgende keer als ik iets leuk heb, hou ik het wel voor mezelf.
Bedankt

(mijn excuses, ben nu meer dan pissed, om het mooi te mogen zeggen, ik controleer dagelijks dat hooi, door hand in te steken. Ik zit ook niet op iedereen te mekkeren.)
Wiesje

Bericht door Wiesje » di 14 aug 2012, 18:59

Excuses voor de tegenspraak mevrouw!
Ik zal mijn best doen om je topics te ontwijken, ook met goedbedoeld advies.
Ik zie nergens onvriendelijk taalgebruik door mij toegepast.
Keandra

Bericht door Keandra » di 14 aug 2012, 20:37

Ik heb genoeg hints kunnen begrijpen van iedereen.
Dus spreek niet alleen over jou.

Als de boer bij vorige snedes van vrienden lastig deed om inpakken wou hij het hier zeker inpakken. Als hij na 50 jaar ervaring het durft, tja.

Ik ben ook geleerd. Nut van fora
Bedankt
Plaats reactie