meeting Linka en Orlinde op de dorpskeuring

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Plaats reactie
Jowien

meeting Linka en Orlinde op de dorpskeuring

Bericht door Jowien » vr 05 aug 2011, 20:34

Vandaag was er paardenkeuring in het dorp. Fjorden en Haflingers zijn altijd samen een rubriek. Even voor hoe je dit moet zien: ee jury is een trainer die houdt van rijtypische paarden en sportprestaties, een beetje pit ziet hij graag. Maar vaak winnen de ouderwetse zware Haflingers. De omroeper heeft altijd enorme verhalen maar echt verstand heeft ie er niet van, want volgens hem mogen fjorden geen lange manen hebben en is een scherper bit een oplossing voor drukke paarden.
Nou ja, het is vooral grappig om mee te doen dus, je moet het niet te serieus nemen.

Maar het allerleukste deze dag: een spontane FW-meeting! Ik zag een ontzettend knappe en brave jaarling-fjord meelopen in de ring en was op slag verliefd. Wat een mooi dier! Na afloop van de rubriek dus even gekeken of ik die nog kon vinden. En ja! Dat bleek Linka, van Nina hier op FW ("nientjepientje"). Orlinde er ook even bijgehaald, zodat de paardjes zelf ook konden kennismaken. Nina vertelde dat ze net mijn topic op FW over springen en de gymkana eerder deze week had gelezen.
Erg leuk zeg, zo'n prachtige fjordenverrassing! Nina zei dat ze recreatief wil gaan rijden met Linka later. (Tja, dat zei ik ook toen ik Orlinde kocht.... en ze bleek zoveel meer te kunnen! Dus dat zullen we nog wel zien.) Misschien ook mennen met Linka? Ja, maar Nina kan nog niet mennen... nou, dat is prima te leren, en dus heb ik maar meteen aangeboden Orlinde als leerpaard in te zetten. Orlinde vindt een paar extra ritjes prima, en ik vind het gezelschap ook leuk!

Linka:
Afbeelding

Afbeelding

Linde (verzorgstertje) met Orlinde:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En er was nog een fjord, Selja, springkanon, rijdt ook bij mij op de ponyclub:
Afbeelding

Afbeelding

Er was nog een vierde fjord, de dikste en drukste. Die won een prijs, maar ik heb er geen foto's en geen naam van.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Anita
Contacteer:

Re: meeting Linka en Orlinde op de dorpskeuring

Bericht door Anita » za 06 aug 2011, 07:33

Die Selja moet dan deze Selja zijn denk ik: http://www.abcpiazza.nl/FindHorse.asp?s ... vensnummer
De paarden lopen precies andersom als op de Fjordenkeuring.
Leuk dat je met Nina aan de gang gaat om haar het menvirus bij te brengen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
mirretje

Bericht door mirretje » za 06 aug 2011, 07:36

Leuk zo'n keuring. Zijn er ook andere rubrieken met meer rassen?
Wat grappig dat je iemand van het forum tegenkwam!
foss

Bericht door foss » za 06 aug 2011, 07:48

Leuk zeg, zo heb ik een keer meegedaan met een keuring in Alkmaar en we haalde toen water voor de paarden in de kroeg.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Nientjepientje

Bericht door Nientjepientje » za 06 aug 2011, 09:32

De fjord die in de prijzen viel is Yetro. Bij de laatste foto zie je hem links op de achtergrond staan.
Ik heb toevallig vroeger zijn grijze moeder verzorgd. Yetro valt daar ieder jaar in de prijzen en staat ook meestal op de derde plaats, haha. Maar ik vond hem ook zeker aan de zware kant.
Ik vond het ook wel jammer dat merendeel van de rubriek haflingers waren, er waren maar 4 fjorden Maar ook gelijk een van de braafste paarden, hihi.
Maar ach, het was vooral leuk mee te doen en Linka is ook weer een ervaring rijker, waar ik voor kwam. En ik vind het altijd leuk om naar de andere paarden te kijken.
Verder zijn de paarden verdeeld over 5 rubrieken: pony's stokmaat onder de 1,20, pony's met stokmaat van 1,21 t/m 1,40m, de D en E pony's, paarden van 1,58 of hoger, fjorden en haflingers, speciale rassen en de veteranen de paarden vanaf 22 jaar.
Gijs Hermansen x Brusvein
Afbeelding

Rust zacht lieve Linka<3
17-05-2010 - 30-12-2011

Als je een paard iets leert met geschreeuw, zal het nooit luisteren naar je gefluister.
Jowien

Bericht door Jowien » za 06 aug 2011, 17:29

Ja het was Yetro, inderdaad! Dank voor de aanvulling, Nina.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Fran

Bericht door Fran » za 06 aug 2011, 20:51

Linka ziet er goed uit voor een 20 jarige! (of is het geen echte L?)
Grappig zo'n keuring met allerlei rassen.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Nientjepientje

Bericht door Nientjepientje » zo 07 aug 2011, 08:46

Ja, Linka is wel haar echte naam.
Gewoon veel antiverouderingscrème gebruiken, en je paard blijft er voor altijd jeugdig uitzien.

Nee grapje.. Linka komt uit België, vandaar dat haar naam met een L begint.
Gijs Hermansen x Brusvein
Afbeelding

Rust zacht lieve Linka<3
17-05-2010 - 30-12-2011

Als je een paard iets leert met geschreeuw, zal het nooit luisteren naar je gefluister.
Jilly

Bericht door Jilly » zo 07 aug 2011, 18:00

Fran schreef:Linka ziet er goed uit voor een 20 jarige! (of is het geen echte L?)
Grappig zo'n keuring met allerlei rassen.
Dan zou het wel een hele iele 20-jarige zijn :D

Linka is bij kennissen van mij geboren, een dochter van onze Gidar! (nuja, niet meer van ons, maar toch...)

Wat leuk zo'n toevallige meeting!! :))
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Jowien

Bericht door Jowien » zo 07 aug 2011, 18:24

@Anita: ja, dat is inderdaad de Selja!
En aj, deze keuring is echt een dorpskeuring met eigen regels. Andere kant om lopen, paard moet anders staan (voorbenen naast elkaar), slechts kort stappen en een stukje draven.

@Fran: Linka is 1 jaar.
Fran

Bericht door Fran » di 09 aug 2011, 20:51

Ja, ik dacht al. Er klopt iets niet... haha. Naar nu valt het kwartje.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Plaats reactie