Nieuwe aanwinst @ work

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Krista

Nieuwe aanwinst @ work

Bericht door Krista » ma 09 mei 2011, 06:35

Gisteren zijn we zelf met ons pup dravertje aan de slag gegaan. Wat een schatje is het!! Hij is deze week voor het eerst voor de kar gegaan na maanden rust en was net zo braaf :D
Het is leuk om te zien zo de eerste stapjes van een jonkie. Hij draaft om mee te beginnen ruim 3 rondjes op de baan, dat is ongeveer 4 kilometer. Dat wordt de komende tijd als hij sterker wordt steeds verder uitgebreid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
claudia

Re: Nieuwe aanwinst @ work

Bericht door claudia » ma 09 mei 2011, 06:36

Wat een blij koppie staat daar op.

Lekker om zelf aan de slag te kunnen. Ben erg benieuwd hoe hij het gaat doen in de toekomst.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Vera

Bericht door Vera » ma 09 mei 2011, 06:37

Wat een leuke uitstraling heeft dat dier! en zit zo mooi in zijn vacht.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
wolkj

Bericht door wolkj » ma 09 mei 2011, 06:39

Wat een leukerd, hopelijk mogen jullie samen veel plezier en succes hebben!
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Krista

Bericht door Krista » ma 09 mei 2011, 06:42

@Claudia ja hij is ook een heel blij dier ! Je hoeft hem bij de paddock maar te roepen en hij komt vrolijk aanstappen en ook met rijden, loopt ie dapper en vrolijk te draven. Hij staat in principe gewoon in training om goed beleerd te worden maar in het weekend doen we hem dan 1 dag zelf anders leren we hem ook niet kennen en dat zou jammer zijn.

@Vera klopt hij heeft een supervachtje ik denk dat ie van de winter onder een deken heeft gestaan.
jose79

Bericht door jose79 » ma 09 mei 2011, 07:06

Wat een leuk paard zeg, heel veel succes en geluk!
Ilonka

Bericht door Ilonka » ma 09 mei 2011, 07:17

Leuk om te zien, begin je gewoon met rustig draven die rondjes? Of moet/gaat hij ook al heel hard voor de kar?
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Krista

Bericht door Krista » ma 09 mei 2011, 07:37

Ilonka, nee heel rustig draven is het nu. Het gaat erom dat ie maar draaft, en leert de kar te trekken, zijn balans te bewaren, en sterker wordt. Hij loopt ook nog lekker zonder ijzertjes, dit is echt puppie training :D
Het aantal kilometers wat hij draaft gaat langzaam opgevoerd worden, wat hij aankan, en pas in een veel later stadium wordt er op snelheid getraind.
Voor nu wordt er alleen maar gewerkt aan het uberhaupt willen gaan en zich laten sturen. Voordat ik meer flitsende foto's kan maken zijn we wel een paar maandjes verder :D
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 09 mei 2011, 07:46

Mooi dier. Hij heeft echt een prachtige warm rood/bruine kleur.
Op wat voor een bit wordt hij nu gereden Krista? En de leidsels, zijn dat leidsels met lussen aan het uiteinde. Ik vraag dat omdat ik zelf een stel leidsels heb met lussen die ik gebruik als ik veel last van mijn handen heb. Mij is verteld dat dit uit de drafsport komt.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Gerritje

Bericht door Gerritje » ma 09 mei 2011, 07:49

wat een leukerd.

hoe oud is hij?
en hoe lang gaat zo'n training duren?
---
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 09 mei 2011, 07:54

Wat een leuk en opgewekt dier. Hij ziet er echt blij uit.

Ben benieuwd hoe die het gaat doen de komende tijd.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Ilonka

Bericht door Ilonka » ma 09 mei 2011, 08:32

Krista ik vermoedde al dat het alleen om rustig draven ging maar omdat ik er helemaal niet mee bekend ben dacht ik, ik vraag het even na. Meede inderdaad al op de foto's te zien dat hij blootsvoets gaat. Leuk hoor zo'n pup!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 09 mei 2011, 09:09

Leuk hoor om lekker zo met je paardje aan de gang te kunnen gaan. Trekt een draver de sulky met het borsttuig of met het schoftje. Dat borsttuig ziet er zo dunnetjes uit... En het lijkt mij een beetje griezelig om zo te zitten zonder rugsteun als ze ineens optrekken zou ik er zo af liggen haha
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Krista

Bericht door Krista » ma 09 mei 2011, 10:01

@Anita hij heeft gewoon een dubbel gebroken bitje in wat wij zeg maar ook bij de rijpaarden gebruiken en daarbij een speelkettinkje wat los en wat lager in de mond hangt.
En die lijnen komen idd uit de drafsport. Die lussen kun je ook wat verschuiven en na de lussen zit nog een vlak stuk lijn. In de koers zitten de pikeurs op het uiteinde van de lijnen, just in case mocht er iets met de lussen gebeuren.
@Gerritje hij is net 3 geworden. Zo een training gaat in totaal wel een aantal maanden duren, voordat hij koersklaar is. Hij gaat tegen die tijd ook een paar keer mee naar de baan om te wennen aan de omgeving, de speakers en de sleeptracktor en sproeiwagens op de baan. Als hij zover is moet hij eerst een kwalificatiekoers lopen, dat is een echte koers achter de startauto weg maar dan voor spek en bonen, dus niet voor het gewin, ze moeten een minimale kilometertijd van 1.25 lopen voor voldoende resultaat. Bij voldoende resultaat mag hij koersen. Halen ze die tijd niet of gaan ze in galop, dan is de kwalificatie onvoldoende en moet over gedaan worden op een andere koersdag.
@Nancy ze trekken met het schoftje het borsttuig heeft niet zoveel functie. Normaal is er van trekken ook niet zoveel sprake maar omdat het zo verschrikkelijk droog is is de baan wat mul en moet hij wel wat trekken ja. Je ziet dat het schoftje ook iets verschoven is.
Voor trainingswerk in het bos thuis hebben wij ook gewoon een borsttuig hoor, dan moet je ook wel eens een heuveltje op en kan het terrein ook wat zwaarder zijn.
En als ze ineens optrekken lig je er niet zomaar af want met dat ze optrekken pakken ze echt heel erg het bit op. Dat is voor als je een rijpaard rijdt niet voor te stellen hoe hard ze "trekken" zeg maar. De eerste keer dat ik snelwerk deed dacht ik na 3 rondjes dat mijn armen er bij mn schouders af zouden scheuren ;-) en het enige wat je dan nog kan doen is met je bovenlichaam achterover gaan leunen. Maar je went er wel aan. En de ene trekt harder dan de ander. Overigens bij gewoon rustig uitrijden zoals bij deze en ook bij de koerspaarden trekken ze niet hoor. Dat is echt alleen bij snelwerken.
adanco
Contacteer:

Bericht door adanco » ma 09 mei 2011, 10:43

Wat een vriendelijke uitstraling heeft hij. Helemaal op die 2e foto als hij je zo schattig aankijkt!
Hopen dat het een toppertje in spe is!
Hoe selecteer je op talent? Want zo'n trainingstraject kost nogal wat denk ik en voor je weet of het een goed paard is ben je wel een poosje verder lijkt me?
Adanco, Jars x Eros
Ruinenkampioen Rolde 2007/2009 beide met 39 punten!
Reserve ruinenkampioen Rolde 2010
Ruinenkampioen Rolde 2011
AA certificaat zadelproef 2008

L2 Fjordsport

Mijn liefste, maar dan ook echt allerliefste vriend..
Krista

Bericht door Krista » ma 09 mei 2011, 11:08

Tsja hoe selecteer je een talent... das met een draver voor een groot deel altijd een gok. Je kijkt naar de bloedlijnen en of de moeder al wat goeds gegeven heeft. Dat is in dit geval wel zo, 2 broers van hem doen het goed waarvan 1 er echt uitspringt. Verder kijk je naar zn vrije loop, of ze mooi ruim draven, recht op de benen, en achter netjes naast voor plaatsen.
En voor ons is ook het karakter belangrijk omdat we er zelf ook wat mee willen kunnen doen. Hij is goed gebouwd, correct voor een draver, en al redelijk "af", niet overbouwd nog ofzo. Dus tsja de ingedienten zijn er, en nu is het afwachten of hij het waar gaat maken. Maar op papier zou het moeten kunnen zeg maar :D .
Ja een paard in training kost wel wat maar dat is ook zo als ze volwassen zijn, dat is nu niet meer of minder. Ons merrietje bijvoorbeeld staat met een hoefscheur al 2 maanden, dat gaat nu heel goed, maar koersen kan ze nog niet. En verder gaan bij veel trainers de koerspaarden swinters ook op rust. Dus je hebt altijd wel periodes dat ze alleen maar geld kosten en niets opleveren, of ze nou jong of oud zijn.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 09 mei 2011, 11:10

Ik vind dit een leuk topic waarin we, naast het bewonderen van jullie nieuwe topper, ook door alle vragen die er gesteld worden, een kijkje krijgen in de keuken van de drafsport.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Krista

Bericht door Krista » ma 09 mei 2011, 11:14

Ik vind het ook leuk dat er zoveel interesse is en dat jullie zulke leuke reacties plaatsen :D

De drafsport is namelijk echt zoveel meer en zoveel leuker dan de standaard vooroordeel verhaaltjes over paarden die tot de oren toe gedoped de gehaktmolen ingereden worden :D
Laatst gewijzigd door Krista op ma 09 mei 2011, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Fran

Bericht door Fran » ma 09 mei 2011, 11:35

Hij is leuk Krista! Hoe heette die ook al weer?
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Krista

Bericht door Krista » ma 09 mei 2011, 11:37

Francis hij heet By the sky, vernoemd naar zijn vader die heet Open the sky.
Plaats reactie