Sleeën met Tea!!

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Esther

Sleeën met Tea!!

Bericht door Esther » za 25 dec 2010, 12:00

Tja, als er sneeuw valt dan gaat het toch kriebelen met je aangespannen fjord..
Vooral als je op bokt kijkt en daar alle slee topics ziet, dan krijg je daar gewoon zin in!!

Dus al eens met mijn pa overlegd of we niet iets konden maken waarmee we konden gaan sleeën, want op zo'n kindersleetje zag ik toch niet echt zitten en mijn vader is een enorme knutselaar. Dus op Bokt gezocht naar mogelijkheden, tips gevraagd, ook hier op FW.
We kwamen er al snel achter dat een zweng makkelijk was, gebruik van strengophouders werd aangeraden en verder inspiratie opgedaan van de verscheidene foto's. :)*
Naar de kringloop gegaan voor een paar tweedehands skilatten ter bevordering van het glijden.
En alvast oefenen met Tea in de losse strengen. Naja, ze gaf er weinig om dat er losse touwen langs haar benen gingen en als ze het al even raar vond stond ze stil i.p.v. te panieken..

Donderdag kwam ik bij mijn ouders en toen zei mijn vader, je moet even in de schuur kijken en daar stond hij!! Het onderstel van de slee! Zweng van mijn menwagen afgehaald, skilatten onder een opgehoogde pallet.
Na de boodschappen had mijn vader er nog een stoel op bevestigd en een voetenplankje op gemaakt..

Gisteren werd ik dus al een beetje zenuwachtig wakker. Ik weet zelf ook wel dat Tea druk kan zijn, dat het best gevaarlijk kan zijn. Ik wist ook niet goed hoe Tea erop ging reageren..
Mijn vader gaf ook wel toe dat hij het ook wat spannend vond..

Eerst het tuig erop en alleen de strengen eraan. Ik sturen en mijn vader aan de strengen hangen, tegen de benen aan houden van de zijkant wat trekken, maar madam gaf er helemaal niets om!!
Dus de slee er maar achter gedaan. Strengen vast gemaakt, van pakketouwtjes strengophouders gemaakt. Mijn zus stond te filmen, die hoopte op het winnende filmpje voor America's funniest homevideo's, hihi.. Nee, ze maakt een film voor de familie in Australie..
Ik sturen en mijn vader had haar met een halstertouw aan het hoofd vast.
Nou.. stappen maar.. Maakte natuurlijk een pokkeherrie omdat er op het plein bij ons huis nog weinig sneeuw lag, maar wederom vertrok Tea geen spier meer dan nodig was voor het stappen. Zodoende kreeg ik er al meer en meer vertrouwen in. Had ook wel gezegd, als ik het niet zie zitten dan doen we het niet hoor!!

Zo dus rustig naar het weiland gestapt. Timber natuurlijk als een malle meerennen, die vond het al helemaal leuk, hihi..
Even een stukje het land in en maar op de slee gaan zitten, mijn vader had haar nog steeds bij het hoofd. De leidsels waren lang genoeg gelukkig, daar dacht ik op de slee pas aan..
Tea, Stap!! En daar gingen we!! Na een klein stukje Tea maar losgeknipt want het ging prima!!
Rustig door de bocht want daar krijgt ze pas echt te maken met de losse strengen, maar ook hier deed Tea het weer super!! Ik ben zo trots op haar!!! *o/*

Nou de foto's!!!
Ik heb geen foto's van het begin, want toen was mijn zus nog aan het filmen en daarna heeft ze het fototoestel pas opgehaald. Heb de foto's ook bewerkt want mijn zus had de verkeerde instelling te pakken.
Hier staat mijn heldhaftige moeder al achterop!!
Afbeelding

Timber ook mee natuurlijk!! (Ik denk dat hij er zo raar uitziet omdat hij ergens huskybloed heeft, dol op sneeuw)
Afbeelding

Afbeelding

Alleen op de slee..
Afbeelding

Tja en als het dan goed gaat dan wil je ook een versnelling hoger.. Maar nog wel rustig in draf hoor!!
Afbeelding
Afbeelding

Komen we aan!!
Afbeelding

Tea doet het goed!! Buik heeft ze ook al he!! (ehm, ja ze moet geknipt worden)
Afbeelding
Afbeelding

Oh, ja, er was een klein dingetje fout gegaan, hoe ze het bijna af kreeg weet ik ook niet, maar ik denk dat ik van de zenuwen het niet helemaal mooi vast had gemaakt.. :o
Afbeelding

Even een beeld van de optoming:
Mooie blauwe strengen aan het borsttuig en de pakketouwtjes aan de staartriem als strengophouders. De strengen zitten wel aan het zweng met de marathonsluitingen, dus we hoeven in geval van nood niet de knopen allemaal los te maken..
Afbeelding

De slee:
Twee skilatten bevestigd aan een balkje, balkje onder een pallet.
Omdat mijn vader de stoel niet kapot wilde maken staat deze in een vierkant en zit vast met een sjorband, is geen beweging in te krijgen hoor! Mijn vader zorgt wel dat het solide is!!
Voetenlatje, heb je een beetje grip. Touw aan de voorkant die naar het zweng loopt, of de spoorstok/eemter, hoe je het wilt noemen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog even een foto van de maker, hihi.. Oh en de groom natuurlijk.. Hij wilde ze ook wel op bestelling maken, hihi..
Afbeelding

Jullie begrijpen vast dat ik apetrots ben op mijn mooie dame, ze deed het zo super!!! :+:
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ilona

Re: Sleeën met Tea!!

Bericht door Ilona » za 25 dec 2010, 12:09

Ik zeg: slee goedgekeurd!
Gaaf gedaan. Het zet je aan t denken :)
Brave Tea.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
claudia

Bericht door claudia » za 25 dec 2010, 12:14

Super Thea!!!!!

Goed man.

Ik heb vandaag Nono een tuigje om gedaan en ben er eens achter gaan lopen. (ik weet dus niet of hij dat ooit heeft gedaan) was super braaf.
Nu kan ik mooi even bij jou afkijken hoe het tuig hoort te zitten, nono is dan zo'n haarbal met lange manen en dan kan ik het niet goed zien.

Onwijs gaaf, dit wil ik ook!!!!!!
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » za 25 dec 2010, 12:18

Gaaf hoor. Handige paps en brave Tea hebben je echt sneeuwpret bezorgd.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Orion1996

Bericht door Orion1996 » za 25 dec 2010, 12:44

Geweldig Es, wat een heerlijk creatieve pa heb je. Mooie oplossing en leuk dat Tea het zo goed doet
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » za 25 dec 2010, 13:17

Hartstikke handig gemaakt joh! Nog wel een vraagje, hoe rem je nu?
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
janna
Contacteer:

Bericht door janna » za 25 dec 2010, 13:59

Ziet er prachtig uit! maar schoof het niet heel erg als je de bocht om ging? omdat je hem maar aan 1 punt aan de zweng hebt zitten? of valt dat mee?

Hihi maar was wel vertrouwd want anders had je moeder nooit achterop gestaan. :P

@ Wendy: pompend remmen hihi....
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Ivonne

Bericht door Ivonne » za 25 dec 2010, 14:23

Geweldig Esther! Wat een creatieve vader heb je toch! Ik ben zelf net met Marga en de kinderslee op stap geweest, maar dat voelde niet echt safe. Over de mollenbulten onder de sneeuw was best griezelig :o
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
foss

Bericht door foss » za 25 dec 2010, 14:58

Geweldig vooral die stoel erop en moet je de Koningin zien zitten en Pa de trotse maker echt gaaf.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Jilly

Bericht door Jilly » za 25 dec 2010, 15:20

Wat een geweldig ontwerp :D
Lijkt me super om te kunnen doen!
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Calendula
Contacteer:

Bericht door Calendula » za 25 dec 2010, 15:25

leuke foto´s,ook erg leuk gedaan die slee!
Cairo mijn superman voor altijd!!!

Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 25 dec 2010, 16:25

ha super, daar is ie dan. Vind wel dat je er ook supersjiek bij zit...kussentje erbij en cap op, verantwoord hoor, goed bezig!
Mare...mis nog 1 foto...je pa op die slee O:)
Geluk is de vrucht van intens werk
Andor-Mary

Bericht door Andor-Mary » za 25 dec 2010, 19:16

Hé daar heb je de foto's :D Ziet er super uit hoor! Wat een brave Tea zeg... Je zult wel heel erg genoten hebben! Hihi ze heeft idd al een lekker buikje ;)
Andor, Bjorgard x Briggen
Mijn állerbeste, lieve vriendje

Dressuur M + 9
Vaardigheid M + 10
Esther

Bericht door Esther » za 25 dec 2010, 19:25

De slee is zwaar genoeg dat hij vanzelf wel stil staat, hij glijdt niet echt door..
De bochten gaan goed, ook in draf is het wel te doen... Beetje griezelig dat je eerst rechtdoor gaat als het paard de bocht al om gaat. Zweng is expres zo bevestigd zodat Tea niet teveel druk op haar achterbenen krijgt, nu houdt je spanning op beide strengen.

Pa wilde niet, hihi..

Vriend van mijn zus heeft ook al zelf gesleed, maar Tea liep steeds naar mij toe en luistert ook beter naar mij dan naar een ander.
Daarna vriend van mijn zus achterop staan en in draf en daarna mijn twee neefjes en oom nog achterop, ging super. Daarna werd ze wel erg heet hoor, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Dennis

Bericht door Dennis » za 25 dec 2010, 21:04

Dat ziet er mooi degelijk uit, erg handig zo'n vader haha
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » za 25 dec 2010, 22:23

super wat een leuke slee. Handig zo'n handige pa en een brave merrie. Je zit ook las een koningin op de troon op die slee
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Daphne_65

Bericht door Daphne_65 » zo 26 dec 2010, 07:22

Gaaf Esther!!!! En je vader heeft een mooie slee in elkaar gezet voor je!
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » zo 26 dec 2010, 08:27

Zo,dat heeft hij maar mooi in elkaar geknutseld zeg.
Erg leuk gedaan.
En nu maar heerlijk genieten van de ritjes.
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
Lisa

Bericht door Lisa » zo 26 dec 2010, 09:25

Wat super leuk Esther!! Ik heb het vorig jaar ook gedaan met alinde en dat was ook super leuk, alleen
is het toen een keer mis en daarna was ik er wel even van genezen..

Maar super leuk dat ze het zo goed deed. En idd tea krijgt ook al behoorlijk buik esther jeetje!!
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Jowien

Bericht door Jowien » ma 27 dec 2010, 17:02

Gaaf, slee-en met een zelfgebouwde slee! Wat doet Tea het braaf, fijn hoor!
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Plaats reactie