Vooral als je op bokt kijkt en daar alle slee topics ziet, dan krijg je daar gewoon zin in!!
Dus al eens met mijn pa overlegd of we niet iets konden maken waarmee we konden gaan sleeën, want op zo'n kindersleetje zag ik toch niet echt zitten en mijn vader is een enorme knutselaar. Dus op Bokt gezocht naar mogelijkheden, tips gevraagd, ook hier op FW.
We kwamen er al snel achter dat een zweng makkelijk was, gebruik van strengophouders werd aangeraden en verder inspiratie opgedaan van de verscheidene foto's.

Naar de kringloop gegaan voor een paar tweedehands skilatten ter bevordering van het glijden.
En alvast oefenen met Tea in de losse strengen. Naja, ze gaf er weinig om dat er losse touwen langs haar benen gingen en als ze het al even raar vond stond ze stil i.p.v. te panieken..
Donderdag kwam ik bij mijn ouders en toen zei mijn vader, je moet even in de schuur kijken en daar stond hij!! Het onderstel van de slee! Zweng van mijn menwagen afgehaald, skilatten onder een opgehoogde pallet.
Na de boodschappen had mijn vader er nog een stoel op bevestigd en een voetenplankje op gemaakt..
Gisteren werd ik dus al een beetje zenuwachtig wakker. Ik weet zelf ook wel dat Tea druk kan zijn, dat het best gevaarlijk kan zijn. Ik wist ook niet goed hoe Tea erop ging reageren..
Mijn vader gaf ook wel toe dat hij het ook wat spannend vond..
Eerst het tuig erop en alleen de strengen eraan. Ik sturen en mijn vader aan de strengen hangen, tegen de benen aan houden van de zijkant wat trekken, maar madam gaf er helemaal niets om!!
Dus de slee er maar achter gedaan. Strengen vast gemaakt, van pakketouwtjes strengophouders gemaakt. Mijn zus stond te filmen, die hoopte op het winnende filmpje voor America's funniest homevideo's, hihi.. Nee, ze maakt een film voor de familie in Australie..
Ik sturen en mijn vader had haar met een halstertouw aan het hoofd vast.
Nou.. stappen maar.. Maakte natuurlijk een pokkeherrie omdat er op het plein bij ons huis nog weinig sneeuw lag, maar wederom vertrok Tea geen spier meer dan nodig was voor het stappen. Zodoende kreeg ik er al meer en meer vertrouwen in. Had ook wel gezegd, als ik het niet zie zitten dan doen we het niet hoor!!
Zo dus rustig naar het weiland gestapt. Timber natuurlijk als een malle meerennen, die vond het al helemaal leuk, hihi..
Even een stukje het land in en maar op de slee gaan zitten, mijn vader had haar nog steeds bij het hoofd. De leidsels waren lang genoeg gelukkig, daar dacht ik op de slee pas aan..
Tea, Stap!! En daar gingen we!! Na een klein stukje Tea maar losgeknipt want het ging prima!!
Rustig door de bocht want daar krijgt ze pas echt te maken met de losse strengen, maar ook hier deed Tea het weer super!! Ik ben zo trots op haar!!!

Nou de foto's!!!
Ik heb geen foto's van het begin, want toen was mijn zus nog aan het filmen en daarna heeft ze het fototoestel pas opgehaald. Heb de foto's ook bewerkt want mijn zus had de verkeerde instelling te pakken.
Hier staat mijn heldhaftige moeder al achterop!!

Timber ook mee natuurlijk!! (Ik denk dat hij er zo raar uitziet omdat hij ergens huskybloed heeft, dol op sneeuw)

Alleen op de slee..

Tja en als het dan goed gaat dan wil je ook een versnelling hoger.. Maar nog wel rustig in draf hoor!!

Komen we aan!!

Tea doet het goed!! Buik heeft ze ook al he!! (ehm, ja ze moet geknipt worden)

Oh, ja, er was een klein dingetje fout gegaan, hoe ze het bijna af kreeg weet ik ook niet, maar ik denk dat ik van de zenuwen het niet helemaal mooi vast had gemaakt..

Even een beeld van de optoming:
Mooie blauwe strengen aan het borsttuig en de pakketouwtjes aan de staartriem als strengophouders. De strengen zitten wel aan het zweng met de marathonsluitingen, dus we hoeven in geval van nood niet de knopen allemaal los te maken..

De slee:
Twee skilatten bevestigd aan een balkje, balkje onder een pallet.
Omdat mijn vader de stoel niet kapot wilde maken staat deze in een vierkant en zit vast met een sjorband, is geen beweging in te krijgen hoor! Mijn vader zorgt wel dat het solide is!!
Voetenlatje, heb je een beetje grip. Touw aan de voorkant die naar het zweng loopt, of de spoorstok/eemter, hoe je het wilt noemen.

En nog even een foto van de maker, hihi.. Oh en de groom natuurlijk.. Hij wilde ze ook wel op bestelling maken, hihi..

Jullie begrijpen vast dat ik apetrots ben op mijn mooie dame, ze deed het zo super!!!