Jaldiña (Lusitano) aan het werk

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Plaats reactie
Machteld&Falco

Jaldiña (Lusitano) aan het werk

Bericht door Machteld&Falco » di 25 mei 2010, 21:19

Ik heb al een tijdje niks meer gepost, maar heb wel steeds trouw meegelezen en hier en daar gereageerd.

Ik weet niet of jullie je mijn merrie, Jaldiña nog herinneren. Ik kreeg haar 2 jaar geleden, toen ik een maatje zocht voor Falco. Ze kent een heel erg naar verleden en is zonder enige twijfel met het nodige getrek en gestamp gereden. Het was dan ook geen makkelijke tante om te rijden.

Mijn vriend en ik deden erg haar best met haar en samen met de manege-eigenaren waar we 's zomers naartoe gaan, werden er al flinke stappen met haar gezet. Helaas is het op een bepaald moment fout beginnen lopen. In mijn ogen omdat de staleigenaar op een bepaald moment te veel van haar vroeg (meer dan ze op dat moment aankon). Op dat moment greep zij weer terug naar haar oude verdedigingsmechanismen (steigeren, pletten, het op een lopen zetten) en was al het moeizaam opgebouwde vertrouwen gebroken.

Van toen af ging het van kwaad naar erger. Links en recht hoorden mijn vriend en ik goedbedoeld advies: dat we haar een beetje zouden moeten breken, want ze was te ver heen geweest (ik zie niet in hoe je een paard "een beetje" kan breken). Met de moed in de schoenen namen we de paarden eind oktober weer mee naar huis voor de winter. Door het slechte weer hebben de paarden vervolgens zo'n drie maanden niets meer uitgevoerd. Zo kreeg Jaldiña meteen de kans om haar slechte ervaringen uit te wissen. Mijn vriend en ik hebben samen overlegd dat het tijd was voor een extra opinie. Die kwam er in april onder de naam Ides Marchal (een leerling van Maître Nuno de Oliveira). Hij heeft ons ogen en oren gegeven en plots ontstond er een wederzijds begrip tussen ons en onze merrie.

De foto's die volgen zijn het resultaat van een dikke maand hele rustige training waarbij we haar eerst aan de longe nemen om zo haar tempo in stap en draf te cadanseren en haar meer evenwicht te geven. Nadien werken we aan de hand haar kaken los (volgens de methode van de la Guerinière) en verplaatsen we haar achterhand op de cirkel om haar te gymnastiseren. Vervolgens wordt er gereden op stap. Het enige wat op dit moment van belang is, is dat ze niet versnelt. We maken kleine wendingen en gaan kleine stukjes rechtdoor. We maken de wendingen nu steeds ruimer en de rechte lijnen steeds langer.

We beginnen met een standfoto:
Afbeelding

Afbeelding

ze laat flink haar hoofdje zakken
Afbeelding

verkorten omdat ze versnelt
Afbeelding

weer verlengen wanneer tempo ok is
Afbeelding

Afbeelding

ook aan de longe maken we nu rechte lijntjes aan een constant tempo!
Afbeelding

lekker beenwerk
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

intiem moment tussendoor met de baas!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En uitgebreid belonen!
Afbeelding
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Dennis

Re: Jaldiña (Lusitano) aan het werk

Bericht door Dennis » di 25 mei 2010, 21:48

Het ziet er toch al goed uit voor een paard met een geschiedenis, goed om te lezen dat jullie er alle tijd voor nemen! met veel geduld is veel te bereiken :)
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Anouska

Bericht door Anouska » di 25 mei 2010, 22:14

Weet nog wel dat de problemen opnieuw begonnen. Super dat jullie nu een manier hebben gevonden dat het rustig aan weer de goede kant uit gaat.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Esther

Bericht door Esther » wo 26 mei 2010, 03:03

Fijn dat jullie er toch voor hebben gekozen om haar niet een beetje te breken, Lusitano's zijn zo gevoelig!!
En je eigen weg zoeken is zo belangrijk!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
kristelhans

Bericht door kristelhans » wo 26 mei 2010, 07:16

Wat heerlijk dat jullie weer in een opwaartse spiraal zitten en dat jullie uit de dip zijn gekomen..ik weet ook nog dat je schreef dat alles weer wat moeizaam ging en ik heb me dikwijls afgevraagd hoe het nu zou gaan..goed dus! Ik ben blij voor jullie dat jullie nu begrip en communicatie hebben..geniet er van!
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » wo 26 mei 2010, 07:20

Fijn dat ze na een pauze weer beter in haar vel zit en jullie op een fijne wijze met haar aan het werk kunnen. Het is een leuke merrie.
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » wo 26 mei 2010, 09:47

@Dendola: ja, geduld, daar zeg je het. Dat was het enige wat zij nodig had :) maar dan wel emmers en emmers en emmers en emmers en...

@Anouska: De problemen zijn inderdaad heel erg geweest. We vroegen ons even af of we haar ooit nog wel zouden kunnen berijden zonder daarbij ons leven te riskeren...

@Esther: inderdaad! Het is toch nog even iets anders dan een fjord.. Falco is heel gevoelig, maar dat is niks in vergelijking met haar. Je moet er ook niet van dromen om dr te gaan rijden als je vooraf al gestresseerd bent.
Vraag me trouwens nog steeds af hoe je dat doet: een beetje breken :D

@Kristel: je weet niet half hoe blij Pj en ik hiermee zijn :p iedereen die haar kent/gekend heeft zegt dat het een heel ander paard is! Dat is zo fijn om te horen!

@Rocky: bedankt :) ik denk dat die pauze haar inderdaad erg goed heeft gedaan.
grietsje

Bericht door grietsje » wo 26 mei 2010, 10:50

Wat goed van jullie om zoveel tijd voor haar te nemen! Foto's zien er goed uit hoor!
Tsjallien (OJxBjorkmann)
Ezra (TopasxOJ)
Harmke (AntonxOJ)
Levi (Kventin x Anton)
Esther

Bericht door Esther » wo 26 mei 2010, 12:27

Machteld&Falco schreef:@

@Esther: inderdaad! Het is toch nog even iets anders dan een fjord.. Falco is heel gevoelig, maar dat is niks in vergelijking met haar. Je moet er ook niet van dromen om dr te gaan rijden als je vooraf al gestresseerd bent.
Vraag me trouwens nog steeds af hoe je dat doet: een beetje breken :D
Deze rassen zijn ook nog eens 10 keer sneller dan een fjord..
Ik kan me nog wel wat voorstellen bij een beeNtje breken, maar een beetje breken, nee..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » wo 26 mei 2010, 14:53

Dit ziet er toch al heel rustig uit. Nog wel wat stress maar da's niet gek. Jullie lijken op de goede weg te zijn.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » wo 26 mei 2010, 15:10

Dat ziet er goed uit! Misschien kun je de neusriem weglaten en daar de kaptoom doen. Dan heeft ze wat minder om het hoofd en de kaptoom kan wat strakker. Dit omdat ik op 1 van de foto's van het longeren de kaptoom erg langs haar oog vind zitten.
Veel succes!
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » wo 26 mei 2010, 16:04

Pablo schreef:Dat ziet er goed uit! Misschien kun je de neusriem weglaten en daar de kaptoom doen. Dan heeft ze wat minder om het hoofd en de kaptoom kan wat strakker. Dit omdat ik op 1 van de foto's van het longeren de kaptoom erg langs haar oog vind zitten.
Veel succes!
't Is een kaptoom met een vast neusgedeelte dat voorgevormd is. Het neusdeel van de kaptoom is eigenlijk net te breed voor haar (dit is Falco's kaptoom dat we iets breder hebben gemaakt voor hem), dus hoe vast we hem ook doen, hij gaat steeds een beetje draaien. Mijn ouders gaan binnenkort naar Spanje en gaan er eentje voor haar meebrengen. Het is inderdaad vervelend dat hij soms zo dicht tegen haar ook aan zit, maar zonder neusriem (zelfs zonder hoofdstel) is dit hetzelfde.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » za 29 mei 2010, 17:55

Het begin is er zo te zien weer, nadat ze vorig jaar weer wat slechte ervaringen rijker was.

Knap paardje, hopelijk blijft ze het goed doen.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » za 29 mei 2010, 18:19

Gisteren in ieder geval wel :)
Nathalie1985
Contacteer:

Bericht door Nathalie1985 » za 05 jun 2010, 09:08

wat ben je al een heel eind met haar opgeschoten seg! Knap wat je met jullie geduld hebben bereikt !
A Fjord Will Take You Anywhere :))
Plaats reactie