We kunnen eindelijk MENNEN!!

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
_*iDj*_

We kunnen eindelijk MENNEN!!

Bericht door _*iDj*_ » vr 14 mei 2010, 10:29

Eindelijk!!! We hebben een karretje gekocht om in de bak mee te mennen. Gisterochtend is de wagen gebracht, dus gister meteen met Harma en 's middags ook nog met Balloo gemend. Van Harma in actie zijn foto's gemaakt.
Uiteraard eerst er achter gelopen met alleen het tuig op, vervolgens wagentje er achter en de longeerlijn er nog aan. En dan ging allemaal zo goed, dat we wel los durfden.

Harma wou wel heel graag lopen!
Afbeelding

En zelfs af en toe ontspannen :D
Afbeelding

Maar de bochten door rijden, vonden we toch wel moeilijk
Afbeelding

En nu maar omscholen, zodat we in november een hele beste menproef kunnen afleggen :=

Nog even wat beginnerstwijfels waar jullie pro's mij vast wel tips over kunnen geven:
- Op de eerste en tweede foto is wel duidelijk te zien hoe lang (of kort) onze zweep is. Gezien de tip dat je met zweep bij het schouder moet kunnen komen, is de zweep te kort lijkt me?

- Het was met de strengen nog best moeilijk die aan de kar vast te krijgen aan de zwengen, omdat ze niet langer kunnen.
Ff op http://www.mencursus.net/index2.htm opgezocht: de brancardbeugel
Die zit op de foto's iedere keer vrij ver naar voren geduwd, dat komt natuurlijk omdat de strengen niet losser kunnen. Ik ben misschien ook vergeten de riem van de brancardbeugel richting singel door passant op het schofttuig heen te halen, waardoor hij makkelijker naar voren kan schuiven.
Maar ik neem aan dat we het beste kunnen proberen een gaatje bij te laten maken in de strengen?

- En de kinketting zit hier heel los, ik krijg hem namelijk bijna niet vast. Het haakje van de kinkettinghaak is heel lang en zit bijna tegen het bakstukoog aan. Als ik wonder boven wonder een ringetje over het haakje heen krijg, zit hij natuurlijk niet strak genoeg.
Het is zo'n bit, alleen dan in een andere kleur:
Afbeelding
Maar het haakje is zo lang dat het uiteinde van het haakje bijna tegen bakstukoog aan komt (aan de andere kant is het een dicht haakje, zoals hij de foto hierboven)
Zijn er soms speciale klipjes waardoor je kinketting wel vast kan maken ofzo?
De ketting is meer een ketting zoals deze:
Afbeelding

Hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden :D
:L Harma :L : Yerxes x Hjerter Knaegt
Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend
:+: Heedy (2011) & Isis (2012): Harma x Carlito
Rosantjuh(L)banjer

Re: We kunnen eindelijk MENNEN!!

Bericht door Rosantjuh(L)banjer » vr 14 mei 2010, 10:42

dat ziet er echt leuk uit ingrid.. :D

kan je alleen geen tips geven dus dat laat ik aan iemand anders over
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Afbeelding
Tot een kleine BellaX Winser G

R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
Viv

Bericht door Viv » vr 14 mei 2010, 10:54

1: benen bij elkaar :D Staat wat netter
2: idd langere zweep nemen
3: hoezo kunnen je strengen niet langer? zitten ze doorlopen aan het borsttuig? Dan ander tuig kopen met losse verstelbare strengen. Maar zie een gesp zitten dus andere langere strengen kopen is een simpelere oplossing, moeten toch zeker 15-20cm langer zodat je brancardbeugel op je schoftje rust gewoon recht naar beneden.

Voor de kinketting moet je echt van dichterbij een foto nemen, lastig te bedenken wat je bedoelt. Haakjes zijn eigenlijk standaard dus denk dat je hem verkeerd hebt zitten ofzo.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » vr 14 mei 2010, 11:10

Viv schreef:1: benen bij elkaar :D Staat wat netter
Haha, das een goede ja! :D Ik schuif alleen door de G-krachten alle kanten op }-o
Kussentje mist nog, dat zal vast wel wat schelen, maar ik ben bijna geneigd in het midden nog een plakje te timmeren, zodat ik aan 1 kant kan blijven zitten, zonder dat ik zo met mijn benen m'n best moet doen.

De strengen zijn wel verstelbaar, maar ze zitten nu dus al op het langst. Dan moeten we maar even kijken naar nieuwe dus :)
Heb je enig idee waar je die kan kopen?

Van de kinketting zal ik wel ff een foto maken.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » vr 14 mei 2010, 11:15

Allereerst, mooi wagentje! En ze doet het leuk!
(voordat je denkt dat ik het niet leuk vind)

Strengen moeten inderdaad langer, maar er zitten toch gespen vooraan bij je borsttuig? Of zijn ze gewoon niet langer?
Dan moet je langere kopen.
Andere optie, jij rijdt met stroppen? zo te zien?
Veiligheids sluitingen kopen en van die blokjes voor in je strengen, dan zijn ze net iets langer.

Wat betreft brancard beugels, foto's te ver af, kan ik niet zien.

Zweep, moet langer.
En neem er dan 1 van carbon fiber, niet goedkoop, maar die zijn licht, anders krijg je toch kramp in je handen!!!
Met die zweep kan je dan bv in de bochten bewerkstelligen dat ze gaat buigen.
Buigt ze onder het zadel wel netjes in de bochten (is ze onder het zadel?)
(ik heb een fleck, 1.80 lang, gekocht bij divoza, was 65 euro)

Kinketting, zou je foto moeten maken van je paard van dichtbij.
Ketting te los is heel vervelend.
Aangezien die er juist voor moet zorgen dat je stang niet te ver doorslaat.
(losse ketting is dus eigenlijk helemaal niet vriendelijk, te stark ook niet uiteraard.)

Voor de chique, voetjes netjes tegen elkaar. (vergeet ik ook nog wel eens.)
Voor het comfort, kussentje?
Persoonlijk zou ik zelf ook graag iets hoger zitten, zodat je niet je handen geforceerd hoog moet houden.
Bovendien als je zitting iets hoger is, dan minder in de knoop met je benen? (ik zit altijd in de knoop, ben nogal lang)
Laatst gewijzigd door Sjolvir op vr 14 mei 2010, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » vr 14 mei 2010, 11:24

:D Jaa, daar is Harma weer eens!
Ziet er gaaf uit voor de kar, vind ze ook erg leuk zeker?

Je hebt inderdaad een andere zweep nodig, gewoon een boogzweep zoals deze:
http://www.letty.nl/nl/catalogus/78/114/Boogzweep

Je stengen zijn vast maat cob net als het tuig?
Dan moet je even full halen of inderdaad kijken of er nog wat gaten bij gemaakt kunnen worden, dat probleem had ik ook toen ik mijn tuig nieuw kocht.
(Kun je in ieder geval wel bij Bosgra krijgen maar Divoza ook wel lijkt me)

Je zou dan even nieuwe kinkettinghaakjes moeten halen, die zijn gewoon los te krijgen.
En dan even kleintjes nemen zoals op de foto, je kunt ze gewoon met een tang vast zetten en los halen.
Jij hebt deze zeker?:
http://www.stareclipse.com/paarden/uitrus26.gif
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » vr 14 mei 2010, 11:40

Sjolvir schreef: Veiligheids sluitingen kopen en van die blokjes voor in je strengen, dan zijn ze net iets langer.
Dat is misschien sowieso wel een veilig idee. Strengen zijn gewoon niet langer.
Dan heb ik dus dit nodig:
- een streng adapter/triangel http://www.huppa.nl/3575-95-large/stran ... -45-mm.jpg
- een veiligheidssluiting http://www.mensportwinkel.nl/images/007005-ansicht1.jpg
En hoe maak ik dat aan de kar vast? Er zitten geen ogen aan de zweng om het aan te bevestigen. Bestaat er een riempje wat je aan de kar vast kan "stroppen", waar een oog aan zit? Heeft dat een speciale naam?

Ze is wel onder het zadel, maar er rijdt een beginner op die buiging nog niet meeneemt. Ze heeft het voorheen met mij wel altijd moeten doen, dus dat moeten we even opfrissen :D

Ik heb niet zulke lange benen, dus daar heb ik geen last van. Ik word alleen in de bochten van links naar rechts gezwaaid.. Kan me voorstellen dat dat met kussen wel iets minder wordt, maar dat zal je ook dan niet ophouden lijkt me?
Hoe doen jullie dat op dit soort wagens? Op een marathonwagen heb je natuurlijk zo'n stoeltje, dus dan blijf je wel op je plek, maar bij dit soort wagentjes zie je dat nooit..

Bedankt voor al je tips!

Jessica:
Neem aan dat strengen inderdaad maat cob zijn, dat is het tuig ook. Zal wel even bij Bosgra langs. Die veilgheidssluitingen lijken me sowieso ook verstandig.
Wonderbaarlijk wat voor verschillende zwepen er wel niet bestaan :o Wat maakt een boogzweep een boogzweep? Wat is er zo "boog" aan? >;)
Laatst gewijzigd door _*iDj*_ op vr 14 mei 2010, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 14 mei 2010, 11:45

Wat een mooi wagentje en wat zijn jullie een leuke combinatie zo! Veel plezier!
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » vr 14 mei 2010, 12:20

Hier foto's van bit:

Zoals je kan zien, is het haakje heel lang (dit is aan beide kanten zo)
Afbeelding

En kan je nauwelijks een ring om de haakjes heen krijgen
Afbeelding
Afbeelding

Als je de ketting dus om de kin van je paard hebt, krijg je de ketting nooit strak genoeg (omdat je hem een heel eind omhoog moet halen om hem om het haakje heen te krijgen (wat al heel moeilijk is)).
Nou kan ik natuurlijk met een tang wel een stukje van het haakje afknippen, maar het lijkt mij dat er ook een mogelijkheid moet zijn, zonder te gaan knippen oid.

Snappen jullie het probleem?
Op de tweede foto hangt het bit ook veel te ver door, maar de kinketting krijg ik niet strakker wegens bovenstaand probleem..
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 14 mei 2010, 12:26

Eraf knippen hoeft niet een beetje buigen moet toch lukken zodat je net wat meer speling hebt?
Ze doet het heel goed voor de wagen!
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Viv

Bericht door Viv » vr 14 mei 2010, 15:54

Ja ik snappum, je moet je kinketting eigenlijk 2 ringen strakker hebben voor je ideemaar dat kan niet omdat je haakje te lang is aan de ene kant.
Ff ander haakje halen dus kijken of dat beter werkt.

Overigens moet je kinketting pas "strak" zitten als je je stang op 45graden hebt, dus in rust hangt hij idd los dat is normaal. Als je het bit kantelt moet de ketting tegen de kaak aankomen als de scharen op 45 graden zitten.

Anders staat je bit continu op spanning en krijg je veel verzet.

Langere strengen kun je bij elke zaak kopen waar ze tuig verkopen.

Zweep is gewoon kwestie van smaak, de ene heeft liever een kromme, de ander een rechte enz enz. Gewoon kijken wat het lekkerste in je hand licht.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
Ilona

Bericht door Ilona » vr 14 mei 2010, 15:58

Mooi karretje. Erg leuke combinatie heb je zo.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 14 mei 2010, 16:00

Je éénspan heeft erg lange bomen en die lengte moeten je strengen dus opvullen. Is er niet een mogelijkheid om de bomen in te korten zodat het paard dichter op de kar komt te lopen?
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
lientje

Bericht door lientje » vr 14 mei 2010, 16:59

Anita45 schreef:Je éénspan heeft erg lange bomen en die lengte moeten je strengen dus opvullen. Is er niet een mogelijkheid om de bomen in te korten zodat het paard dichter op de kar komt te lopen?
Dit is ook mijn idee, ik vind de bomen zeker bij de schouder te ver naar voren.
Wij hebben het lamoen van sharon ook aangepast, die was ook zo ver naar voren, en dat is voor de pony niet fijn met buigen.

Verder leuk hoor, veel succes ermee :D
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Lisa

Bericht door Lisa » vr 14 mei 2010, 17:49

Ziet er al goed uit hoor!! Leuk dat jullie nu lekker kunnen gaan mennen!! Zo te zien vanaf de foto vind Harma en jij het hartstikke leuk!!
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Esther

Bericht door Esther » vr 14 mei 2010, 19:52

Chique wagentje hoor!! Ziet er super uit!!
Volgens mij zijn je vragen al genoeg beantwoord. Die kinketting haakjes zou ik misschien een stukje af halen en dan bijbuigen..

De snelsluitingen aan de strengen zitten bij mijn ene wagen gewoon door de houten spoorstok en bij de andere weet ik eigenlijk zo niet, die heeft een metalen spoorstok. Moet ik even kijken, maar een beetje creatief is het wel te fixen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
janna
Contacteer:

Bericht door janna » vr 14 mei 2010, 21:29

Ik zou idd voor langere strengen gaan kijken. Zo te zien is dit inspan redelijk te vergelijken met het witte karretje wat wij hebben.

Wat Anita zegt over het korter voor de wagen hebben is idd ook een optie. Maar nu moet ik zeggen dat ik persoonlijk liever met een wat langer inspan rij dan een kortere zoals bijvoorbeeld bij het karretje van Anita (om even een bij mij bekend voorbeeld te noemen).
Deze vindt ik wat eng ivm eventueel springende/ jolige paarden voor de kar, als een paard je dan een keer naar achter bokt heb je ze niet meteen bij je op de bok zitten.. ;)

Zweep misschien iets langer idd. Zou eigenlijk niet weten wat voor lengte we hier in wanneperveen hebben. :x

Bit is idd een vervelende sluiting haak, die zit ook veel aan stang en trens hoofdstellen. Ik zou kijken of ik hem wat kan ombuigen of een ander haakje halen. Dan heb je meer hetzelfde als je bij de stangetjes van bart had zegmaar.

En hoe ging het met Balloo??? Harma doet het zo te zien weer zoals we van haar gewend zijn hihi...
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » vr 14 mei 2010, 22:12

Raar dat ze zulke bitten maken, kan fabrikant toch zelf ook wel bedenken dat het niet gaat werken zo 8)7
Eerst maar eens proberen met wat ombuigen en anders stukje er af/ nieuwe haakjes.

Viv: Zijn alle zwepen in principe niet gewoon recht?? :o?
Die 45° bij het bit heb ik inderdaad van Bart geleerd :D
lientje schreef:
Anita45 schreef:Je éénspan heeft erg lange bomen en die lengte moeten je strengen dus opvullen. Is er niet een mogelijkheid om de bomen in te korten zodat het paard dichter op de kar komt te lopen?
Dit is ook mijn idee, ik vind de bomen zeker bij de schouder te ver naar voren.
Wij hebben het lamoen van sharon ook aangepast, die was ook zo ver naar voren, en dat is voor de pony niet fijn met buigen.

Verder leuk hoor, veel succes ermee :D
Zou het lamoen nog steeds te veel uitsteken als de brancardbeugels gewoon goed naar beneden hangen (met langere strengen dus)?
Ik zou namelijk niet weten hoe we het lamoen zouden moeten aanpassen. Het lijkt me dat je van het uiteinde niet te veel af wil hebben, omdat de brancardbeugels er dan makkelijk vanaf kunnen glijden?? Het lamoen heeft een boogvorm (zoals deze: http://img266.imageshack.us/img266/7660/dscf0065g.jpg).
Carolien: Hoe heb jij het lamoen aangepast bij Sharon?

Er is dus geen speciale naam voor een strop voor aan de zweng met een oogje er aan?

Balloo ging ook super! Die was in eerste instantie nog rustiger dan Harma (met er achter lopen). Verder is Balloo zo veel makkelijker in zijn mond dan Harma, dat ment heerlijk! Wie weet kan mijn vader Balloo wel trainen voor menproef ;)

Bedankt voor alle leuke reacties en tips!
Esther

Bericht door Esther » vr 14 mei 2010, 22:37

Ik zou er ook eerder voor kiezen om langere strengen te nemen dan om het inspan te verkorten. Of dus veiligheidssluitingen te nemen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Viv

Bericht door Viv » za 15 mei 2010, 06:34

_*iDj*_ schreef: Viv: Zijn alle zwepen in principe niet gewoon recht?? :o?
Ja :D Maar bv die "houten" zwepen kun je nat maken en klem zetten en dan komt er een boogje in (of je koopt ze met boog) :D.
Afbeelding
Plaats reactie