Opgetuigde Karev
Opgetuigde Karev
karev weer eens in het tuig gehesen. Ze doet het heel braaf, en is super op stem te begeleiden.
Iemand nog tips mbt hoe het tuig er op ligt? Ik ben er redelijk onervaren mee.
En hoe blijven de strengen netjes op de rug liggen, zonder er steeds af te schuiven?
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... C00535.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... C00536.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... C00542.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... C00548.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... C00550.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... C00551.jpg
we hebben lekker om de boerderij heen gestapt, gaat erg goed. Thomas is later even aan de strengen gaan 'hangen', daar reageerde ze eerst op door achter uit te lopen, maar het kwartje viel al snel
Iemand nog tips mbt hoe het tuig er op ligt? Ik ben er redelijk onervaren mee.
En hoe blijven de strengen netjes op de rug liggen, zonder er steeds af te schuiven?
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... C00535.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... C00536.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... C00542.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... C00548.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... C00550.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... C00551.jpg
we hebben lekker om de boerderij heen gestapt, gaat erg goed. Thomas is later even aan de strengen gaan 'hangen', daar reageerde ze eerst op door achter uit te lopen, maar het kwartje viel al snel
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Re: Opgetuigde Karev
Dat staat haar wel!!
Van tuigen heb ik geen verstand, dus wat de ligging betreft kan ik je niet helpen
Van tuigen heb ik geen verstand, dus wat de ligging betreft kan ik je niet helpen

A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
-
wat is je pony toch ook een schaapje!
op de eerste foto kijk je als of je er niks meer van snapt! haha!
op de eerste foto kijk je als of je er niks meer van snapt! haha!
Azalie :: Isabeau
whaha, heb em wel al vaker op gehad, alleen dat borststuk ging steeds omhoog staan, dat kreeg ik niet goed
Hey, grote menplannen? Leuk ja!
Heb ik iets gemist??? Waar zijn haar manen....
Heb ik iets gemist??? Waar zijn haar manen....

Adanco, Jars x Eros
Ruinenkampioen Rolde 2007/2009 beide met 39 punten!
Reserve ruinenkampioen Rolde 2010
Ruinenkampioen Rolde 2011
AA certificaat zadelproef 2008
L2 Fjordsport
Mijn liefste, maar dan ook echt allerliefste vriend..
Ruinenkampioen Rolde 2007/2009 beide met 39 punten!
Reserve ruinenkampioen Rolde 2010
Ruinenkampioen Rolde 2011
AA certificaat zadelproef 2008
L2 Fjordsport
Mijn liefste, maar dan ook echt allerliefste vriend..
Als ik het zo zie zou ik haar borsttuig flink lager hangen. Verder vind ik het een vrij smal tuig, lijkt wel een concourstuigje kan dat kloppen?
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Die riem van je borst tuig moet dwars door de manen!
Het borst tuig moet recht naar achter liggen richting de schouder en het borst tuig hoort een vuist breedte onder de luchtpijp.

Mijn pleegbelgen en hun tuig hier zie je goed 'recht naar de schouder' of nou ja hoe leg je dat makkelijk uit recht verticaal en rechte horizontale riemen (uhh riem bij jou enkelspan
)
.

Met de manier waarop je tuig nu zit zou ik er niks achter knopen
. Met de riem dus verder naar voren door de manen en je borst tuig een stukje lager moet het al een stuk beter zitten
.

Yessie in mijn enkelspan tuig
.
Over je strengen, wanneer schoftje redelijk is aangesingeld en je staart riem zit een beetje strak (ik heb het nooit zo strak zeker bij yessie niet
) dan blijven je strengen dus zitten onder je staartriem door de druk zeg maar...
Het borst tuig moet recht naar achter liggen richting de schouder en het borst tuig hoort een vuist breedte onder de luchtpijp.

Mijn pleegbelgen en hun tuig hier zie je goed 'recht naar de schouder' of nou ja hoe leg je dat makkelijk uit recht verticaal en rechte horizontale riemen (uhh riem bij jou enkelspan

Met de manier waarop je tuig nu zit zou ik er niks achter knopen

Yessie in mijn enkelspan tuig

Over je strengen, wanneer schoftje redelijk is aangesingeld en je staart riem zit een beetje strak (ik heb het nooit zo strak zeker bij yessie niet

:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
Interesse om mijn koetsiersbewijsboek te lenen??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Hmmm tsja wat zal ik ervan zeggen. Koop eerst eens een boen over mennen voor je er een tuig op legt. Dan weet je iig hoe het moet liggen.
Teugels moeten ook door de ringetjes van het borststuk en het borststuk moetlager.
Ik had de strengen altijd onder de oversingel door.
Ik had de strengen altijd onder de oversingel door.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Levensgevaarlijk om zomaar wat aan te modderen op het gebied van mennen!!! Ik heb al zo verschrikkelijk veel ellende gezien van dat hobbymatig geprul. Laat je paard eerst beleren door een ervaren persoon en ga daarna samen op de koetsiercursus.
Nogmaals, ik heb zoveel gekkigheid gezien en ondanks dat mennen niet mijn piece of cake is woon ik (nouja ouderlijk huis) al zowat mijn hele leven naast de gepensioneerde trainer en tuiger van de familie Chardon. Hoeveel maffe mensen hij niet langs heeft gehad waar op eigen geklungel alles misgegaan is zal ik je besparen. Goedkomen na trauma komt het zelden.
Geen persoonlijke aanval op jou, maar op het forum wordt soms zo makkelijk gegeken naar anderen die inderdaad makkelijk mennen. Alleen kennen wij niet altijd die weg naar kennis. De meiden van vd Berg bijvoorbeeld hebben in Bart een superleermeester en daarnaast hebben deze meiden ook veelal een koetsiersbewijs... Dit is dus geen uitgangspunt voor iemand zonder zulke ondersteuning.
Kijk, ik kan ook prima een rondje sturen met het tweespan van de buurman welke afgericht zijn op Z niveau samengesteld. Daarnaast heb ik zo vaak gegroomd en zijn paarden klaargemaakt maar laat ik het mooi uit mijn hoofd om zelf onbegeleid eens een rondje te sturen. Dan zou ik eerst kiezen voor een koetsiersbewijs cursus.
Nogmaals, ik heb zoveel gekkigheid gezien en ondanks dat mennen niet mijn piece of cake is woon ik (nouja ouderlijk huis) al zowat mijn hele leven naast de gepensioneerde trainer en tuiger van de familie Chardon. Hoeveel maffe mensen hij niet langs heeft gehad waar op eigen geklungel alles misgegaan is zal ik je besparen. Goedkomen na trauma komt het zelden.
Geen persoonlijke aanval op jou, maar op het forum wordt soms zo makkelijk gegeken naar anderen die inderdaad makkelijk mennen. Alleen kennen wij niet altijd die weg naar kennis. De meiden van vd Berg bijvoorbeeld hebben in Bart een superleermeester en daarnaast hebben deze meiden ook veelal een koetsiersbewijs... Dit is dus geen uitgangspunt voor iemand zonder zulke ondersteuning.
Kijk, ik kan ook prima een rondje sturen met het tweespan van de buurman welke afgericht zijn op Z niveau samengesteld. Daarnaast heb ik zo vaak gegroomd en zijn paarden klaargemaakt maar laat ik het mooi uit mijn hoofd om zelf onbegeleid eens een rondje te sturen. Dan zou ik eerst kiezen voor een koetsiersbewijs cursus.
Op cursus leer je inderdaad heel erg veel, ook over veiligheid. Echt een aanrader. (zoniet een must)
Je borsttuig was al genoemd. Verder zit de broek te laag (moet handbreedte onder zitbeenknobbel). En aan je buitensingel zie ik ook iets raars, de lichtogen zitten helemaal onder haar buik.
Je borsttuig was al genoemd. Verder zit de broek te laag (moet handbreedte onder zitbeenknobbel). En aan je buitensingel zie ik ook iets raars, de lichtogen zitten helemaal onder haar buik.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Ik sluit me bij de vorige spreekters aan, ga op cursus koetsiersbewijs, is leerzaam en (ook belangrijk) leuk. Mennen is te mooi om het door onwetendheid in een drama te laten eindigen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

het is helemaal niet mijn bedoeling om echt met haar te gaan mennen, alleen bakslepen wou ik gaan doen. Ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn. Normaal heb ik de broek er ook niet om, alleen even voor de foto. Ik had hier juist even een foto geplaatst om te zien of het tuig goed lag of niet. En los van het feit of het borsstuk nou wel of niet goed ligt, deze is best zwaar, en kantelt naar voren als er niks aan de strengen hangt
Neemt absoluut niet weg dat het dan allemaal ook goed moet liggen!
Neemt absoluut niet weg dat het dan allemaal ook goed moet liggen!
Laatst gewijzigd door Tamara op di 19 mei 2009, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vind dat Tamara hier wel erg hard wordt aangevallen. Ze wil niet eens mennen en vraagt juist om advies. Ik ken Tamara heus wel als een verstandige meid die Karev niet zomaar voor een kar gaat knopen, maar dat is haar bedoeling ook helemaal niet.
Ben wel met jullie eens dat een koetsiersbewijs erg belangrijk is omdat je alles leert over veilig optuigen en aanspannen.
Ben wel met jullie eens dat een koetsiersbewijs erg belangrijk is omdat je alles leert over veilig optuigen en aanspannen.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Hoi Tamara,
ziet er leuk uit, Karev met een tuig op! Ik had het ook helemaal niet opgevat dat je haar gelijk zo maar voor de kar wilde zetten. Je vraagt gewoon advies of het tuig goed zit. Ik ken je ook goed genoeg om te weten dat jij haar er niet zomaar voor zet. Pas alleen wel op met bakslepen, daar kan ook van alles mee gegaan. Het verschil met onder het zadel beleren is dat een paard daarmee, mocht hij bang worden, meestal veel eerder stopt met rennen. Met iets erachter, een sleep bijv, blijven ze langer bang. Er zit iets achter, worden bang, gaan rennen en Help! het blijft me achtervolgen! Rennen blijven dus!
Wij willen Zoysia ook voor de kar gaan beleren. Zijn ook al een beetje begonnen. Mijn man Ruud heeft bakken vol met menervaring (veel paarden beleerd en tot aan 8 span gereden). Wij hebben alleen net te weinig hulp en denken er ook over om het om deze reden door iemand anders te laten doen.
Mirjam
ziet er leuk uit, Karev met een tuig op! Ik had het ook helemaal niet opgevat dat je haar gelijk zo maar voor de kar wilde zetten. Je vraagt gewoon advies of het tuig goed zit. Ik ken je ook goed genoeg om te weten dat jij haar er niet zomaar voor zet. Pas alleen wel op met bakslepen, daar kan ook van alles mee gegaan. Het verschil met onder het zadel beleren is dat een paard daarmee, mocht hij bang worden, meestal veel eerder stopt met rennen. Met iets erachter, een sleep bijv, blijven ze langer bang. Er zit iets achter, worden bang, gaan rennen en Help! het blijft me achtervolgen! Rennen blijven dus!
Wij willen Zoysia ook voor de kar gaan beleren. Zijn ook al een beetje begonnen. Mijn man Ruud heeft bakken vol met menervaring (veel paarden beleerd en tot aan 8 span gereden). Wij hebben alleen net te weinig hulp en denken er ook over om het om deze reden door iemand anders te laten doen.
Mirjam
Tamara wordt juist niet aangevallen maar geattendeerd op de gevaren. Ook met bakslepen kan een externe factor ervoor zorgen dat het paard in paniek raakt en er veel mis gaat. Nogmaals ik heb heel veel gezien, ook doden zowel paard als mens met een mentuig in de hoofdrol.Lovemischa schreef:Ik vind dat Tamara hier wel erg hard wordt aangevallen. Ze wil niet eens mennen en vraagt juist om advies. Ik ken Tamara heus wel als een verstandige meid die Karev niet zomaar voor een kar gaat knopen, maar dat is haar bedoeling ook helemaal niet.
Ik heb inderdaad ook gehad dat Diëgo in paniek raakte met slepen, terwijl alle rammelende karren die hij later achter zich had niet eng waren. Bij het slepen is het vooral zo rot dat de strengen zo laag zitten, omdat dat ding op de grond ligt. Als ze een stap opzij doen staan ze op de strengen. Ik blijf erbij dat ik vind dat sommigen te heftig op Tamara's ideeën reageren, maar dat zal wel goed bedoeld zijn
Ze vraagt hier juist om advies om ongelukken te voorkomen.

Baranna 13-5-2006
Iemand aan een streng laten 'hangen' is toch wel echt heel erg onslim hoor Ivonne, zeker met die strengophouders om het schoftje gebonden (dat is een zeer nette woordkeus toch). Dat is echt geen zout op slakken strooien maar hopen dat iemand heel goed beseft dat het rampzalig kan aflopen.
Laatst gewijzigd door Ellebel op di 19 mei 2009, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben het met je eens Ellen 
Mennen en het beleren is echt serieus een linke zaak.
Zoals Karev nu in het tuig staat kan het nooit goed aflopen als er iets fout gaat.
De buitensingel icm de lichtogen klopt ook niet.
Als je druk gaat zetten op het borsttuig moet hij echt eerst naar beneden, hij hangt nu op haar luchtpijp als ze hem straktrekt.
En met slepen of druk zetten op de strengen kun je echt beter strengophouders gebruiken zodat mocht er iets gebeuren en het katje schiet los je strengen niet tussen de benen komen.
1 Ding weet ik zeker, ik beleer nooit mijn eigen paard voor de wagen

Mennen en het beleren is echt serieus een linke zaak.
Zoals Karev nu in het tuig staat kan het nooit goed aflopen als er iets fout gaat.
De buitensingel icm de lichtogen klopt ook niet.
Als je druk gaat zetten op het borsttuig moet hij echt eerst naar beneden, hij hangt nu op haar luchtpijp als ze hem straktrekt.
En met slepen of druk zetten op de strengen kun je echt beter strengophouders gebruiken zodat mocht er iets gebeuren en het katje schiet los je strengen niet tussen de benen komen.
1 Ding weet ik zeker, ik beleer nooit mijn eigen paard voor de wagen