oefenen voor landbouwproef ABOP

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Plaats reactie
Jowien

oefenen voor landbouwproef ABOP

Bericht door Jowien » di 21 okt 2008, 18:45

Vandaag hebben we geoefend voor de landbouwproef van de ABOP. Daar heb ik Orlinde voor ingeschreven. Niet dat ik met haar wil fokken, maar gewoon omdat ik het leuk vind, Orlinde het leuk vindt en ze volgens mij verdient om en prestatie-predikaat te krijgen.

Ik had Albert Wezeman (Heemstede) gevraagd of ik een keer kon komen als een soort prive-les omdat ik de oefendag (die was in Heemstede in september) had gemist. Dat kon, en dat was dus vandaag.
Orlinde wilde thuis niet de trailer in.... gaat echt 95% van de keren goed, maar nu niet dus. Misschien omdat er zaagsel in de trailer lag in plaats van stro? Maar toen er iemand achter ging staan liep ze zo mee naar binnen.

Orlinde opgetuigd en naar het sleepding. Ratel-de-ratel-kleng-deng met de metalen zweng over de grond. He, dacht ze, wat een herrie... en ze stapte rustig verder. Sleep over de weg naar het weiland getrokken, nog meer herrie. Maakt niet uit... ze had wel zin om aan het werk te gaan.

Afbeelding

In het weiland wilde ze er een drafje inzetten maar dat was (nog) niet de bedoeling. Toen hield ik haar wat terug, maar teveel, er schoot toch wat spanning in. Dus zelf ontspannen, leidsels losser, en meteen ging het beter.

Afbeelding

Steeds iets zwaarder, ze bleef gewoon rustig doortrekken. En tussendoor echt keurig stilstaan. Even het koppie omhoog toen ze een ander paard zag rennen verderop, maar verder lekker bezig met het werk.
Hier drukt ze daardoor haar ondernek (onderhals?) er een beetje uit.

Afbeelding

Ook het zwaarste gewicht (sleep met baasje :o ) trok ze lekker weg.
Afbeelding

Afbeelding

Verbeterpunten die we meekregen: goed recht houden want automatisch heeft ze iets stelling naar rechts (ligt aan mij, is onder het zadel ook zo). En de trekhouding zou wat beter kunnen, ze strekt haar lichaam te veel i.p.v. meer rond en kort kracht te zetten. Maar of we dat na 11 jaar ingespannen werk nu nog in 1 maand kunnen verbeteren.... we zien wel.
Goede punten, "vooral zo houden" :)) : karakter (ze was zooooo braaf!), gewilligheid (altijd een goed punt bij haar, ze is een workaholic) en trekvastheid (als het zwaar is ga je gewoon langzamer lopen maar je blijft wel doorlopen in een gelijkmatig tempo).

Voor de zadelproef moet ik goed denken aan de lengtebuiging en niet teveel aan haar mond rommelen, lekker ontspannen laten lopen.

We gaan dus lekker aan de slag en ik heb al zin in november! :wave:
Lotte

Bericht door Lotte » di 21 okt 2008, 19:02

Wat goed dat ze het zo braaf deed!
Veel succes met oefenen en in november!
:L Ody v. Myrstein: Z2 startgerechtigd!--> Wedstrijdpensioen vanaf augustus 2012, dus vanaf nu lekker recreatief! :D
Esther

Bericht door Esther » di 21 okt 2008, 19:25

Als ze zich braaf laten inspannen en dergelijk heb je de eerste punten al binnen, wel fijn dat ze zo braaf is.
Veel succes verder met oefenen..

Vind het moeilijk om er zo iets over te zeggen vanaf een foto..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Charret

Bericht door Charret » di 21 okt 2008, 20:15

En dat van de eerste keer. Daar wordt je dan blij van he? :)

Ga je zelf met haar de proef doen?
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 22 okt 2008, 06:09

Heb je thuis ook iets waar je het zware trekken mee kunt oefenen?
Dat ze rustig en braaf blijft en toch lekker wil werken is denk ik al een heel groot pluspunt voor een goed resultaat.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 22 okt 2008, 07:50

Kan je niet met dat ding bij ons in het weiland komen oefenen ;)?

Ziet er leuk uit hoop dat het wat gaat worden!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Jowien

Bericht door Jowien » wo 22 okt 2008, 09:18

Het was niet voor het eerst hoor, dat Orlinde iets sleept. We slepen regelmatig de bak bij de ponyclub, dat is ook aardig zwaar. En we hebben 2x hout gesleept. Dus ze is wel wat gewend. Maar ik had geen goed idee hoe goed ze is en wat er verbeterd zou moeten worden. Dat is nu wel een stuk duidelijker.

@ NancyImka: je mag komen oefenen bij onze ponyclub hoor, gezellig. Is in Velserbroek.
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » wo 22 okt 2008, 10:21

Leuk, dat ziet er goed uit!
Plaats reactie