Ik had Albert Wezeman (Heemstede) gevraagd of ik een keer kon komen als een soort prive-les omdat ik de oefendag (die was in Heemstede in september) had gemist. Dat kon, en dat was dus vandaag.
Orlinde wilde thuis niet de trailer in.... gaat echt 95% van de keren goed, maar nu niet dus. Misschien omdat er zaagsel in de trailer lag in plaats van stro? Maar toen er iemand achter ging staan liep ze zo mee naar binnen.
Orlinde opgetuigd en naar het sleepding. Ratel-de-ratel-kleng-deng met de metalen zweng over de grond. He, dacht ze, wat een herrie... en ze stapte rustig verder. Sleep over de weg naar het weiland getrokken, nog meer herrie. Maakt niet uit... ze had wel zin om aan het werk te gaan.

In het weiland wilde ze er een drafje inzetten maar dat was (nog) niet de bedoeling. Toen hield ik haar wat terug, maar teveel, er schoot toch wat spanning in. Dus zelf ontspannen, leidsels losser, en meteen ging het beter.

Steeds iets zwaarder, ze bleef gewoon rustig doortrekken. En tussendoor echt keurig stilstaan. Even het koppie omhoog toen ze een ander paard zag rennen verderop, maar verder lekker bezig met het werk.
Hier drukt ze daardoor haar ondernek (onderhals?) er een beetje uit.

Ook het zwaarste gewicht (sleep met baasje

Verbeterpunten die we meekregen: goed recht houden want automatisch heeft ze iets stelling naar rechts (ligt aan mij, is onder het zadel ook zo). En de trekhouding zou wat beter kunnen, ze strekt haar lichaam te veel i.p.v. meer rond en kort kracht te zetten. Maar of we dat na 11 jaar ingespannen werk nu nog in 1 maand kunnen verbeteren.... we zien wel.
Goede punten, "vooral zo houden"

Voor de zadelproef moet ik goed denken aan de lengtebuiging en niet teveel aan haar mond rommelen, lekker ontspannen laten lopen.
We gaan dus lekker aan de slag en ik heb al zin in november!