Crystal vandaag voor het eerst een hoofdstel in.....

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Plaats reactie
nobbygaard

Crystal vandaag voor het eerst een hoofdstel in.....

Bericht door nobbygaard » vr 10 okt 2008, 21:52

Crystal moet zich al een beetje gaan voorbereiden om het ouder worden. Dus beginnen we als eerste maar eens met een bit en hoofdstel.
Al 3 weken geleden bij ons op de manege een hoofstel met lage neusriem besteld, maar schijnbaar zijn die moeilijk te krijgen want ze belde me woensdag op dat ze hem eindelijk binnen had 8)7 .
Aangezien het vandaag heerlijk weer is en we morgen een weekendje gaan varen, moest het vandaag maar gebeuren.
Eerst lekker ontspannen in de bak:

Afbeelding

Afbeelding

En dan het hoofstel in, dat ging echt gemakkelijk. Ze deed gewoon haar mond open en pakte het bit vast om op te kauwen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan nog even een klein filmpje:

http://smg.photobucket.com/albums/v415/ ... _A0039.flv
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » za 11 okt 2008, 04:56

Mag ik vragen waarom je dit hoofdstel met lage neusriem hebt gebruikt? Ik begrijp een beetje aan je verhaal dat je hem speciaal hiervoor besteld hebt. Ik heb ook een C-tje die hier binnenkort eens aan moet geloven maar ik heb dit zelf nog nooit gedaan. Tips hoe ik het dus het beste kan aanpakken zijn welkom.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 11 okt 2008, 07:40

Ze lijkt er niet erg veel last van te hebben. Ze doet gewoon haar ding op het filmpje

Anita, een lage neusriem is naar mijn weten vriendelijker als een dubbele omdat ze dan veelmeer dicht gesnoerd zitten
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
maroes

Bericht door maroes » za 11 okt 2008, 08:13

Wat worden ze snel groot he.Helemaal als je ze ziet met hoofdstel in.Ze reageert er goed op zo te zien.Helemaal super gedaan,lekker vrij laten lopen in een vertrouwde omgeving. Ciara hebben we van de week met singel en dekje op deze manier laten lopen,los en in vertrouwde omgeving. Bit is het volgende projecht.
Ciara (Hermansen + Bjorgard)
http://ciarafjord.web-log.nl/
Jilly

Bericht door Jilly » za 11 okt 2008, 10:26

Pakt ze goed op zo te zien :D

Daar ben ik met die van mij een paar weken geleden ook mee begonnen, gaat ondertussen ook goed.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » za 11 okt 2008, 13:19

het is net alsof ze n kauwgumpje in r mond heeft haha, maar uuuh Naat ze is mooi groot, hoe hoog is ze nu? komt ze boven Nob uit?
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » za 11 okt 2008, 14:40

een lage neusriem is idd vriendelijker, maneges gebruiken ze ook nog vaak... omdat je ook niet het bit door de hele mond kan trekken bijv.

al vind ik het wel lijken dat deze nog te los zit?!

staat al volwassen zeg :D fijn dat ze het zo braaf aanpakte!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Mieke

Bericht door Mieke » zo 12 okt 2008, 13:39

Een lage neusriem werkt toch scherper dan een hoge?
Ctje :)
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » zo 12 okt 2008, 14:12

Zou de volgende keer het hoofdstel wel iets beter aanmeten, want dit lijkt me helemaal niet fijn zitten.
Sowieso denk ik dat de neusriem wel een maatje kleiner kan.
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
douwina

Bericht door douwina » zo 12 okt 2008, 19:17

Je neusriem moet ook boven het kopstuk en de bakstukken langs en niet er onder door zoals je nu hebt ;)
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » zo 12 okt 2008, 19:50

Yoline schreef:Zou de volgende keer het hoofdstel wel iets beter aanmeten, want dit lijkt me helemaal niet fijn zitten.
Sowieso denk ik dat de neusriem wel een maatje kleiner kan.
Bewust doe ik de eerste paar keren alles niet te vast. Pas als ze het bit goed accepteerd doe ik alles strakker en beter op maat. Alles beetje bij beetje, zo heb ik het altijd bij jonge paarden gedaan.
Wat worden ze snel groot he.Helemaal als je ze ziet met hoofdstel in.Ze reageert er goed op zo te zien.Helemaal super gedaan,lekker vrij laten lopen in een vertrouwde omgeving. Ciara hebben we van de week met singel en dekje op deze manier laten lopen,los en in vertrouwde omgeving. Bit is het volgende projecht.
Singel en dekje is ze al gewend. Longeren snapt ze ook al, al luistert ze nog niet altijd even goed :D . Dus wij zijn al bij deze fase aangekomen.
Mag ik vragen waarom je dit hoofdstel met lage neusriem hebt gebruikt? Ik begrijp een beetje aan je verhaal dat je hem speciaal hiervoor besteld hebt. Ik heb ook een C-tje die hier binnenkort eens aan moet geloven maar ik heb dit zelf nog nooit gedaan. Tips hoe ik het dus het beste kan aanpakken zijn welkom.
Omdat het vriendelijker is. Het werd vroeger niet voor niets de africhtingsneusriem genoemd ;)
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 13 okt 2008, 06:05

Miekjuh schreef:Een lage neusriem werkt toch scherper dan een hoge?
nee ook als je logisch bekijkt

een lage neusriem is maar 1 riempje die vrij los hoort te zitten, gaat over het bit heen (waardoor een onvriendelijke hand dus niet gelijk het bit door de hele mond zou kunnen trekken)

een hoge neusriem heeft ook een sperriem en zijn dus 2 riempjes (die meestal ook nog veel te strak aangesnoerd worden) en gaan niet over het bit, dus als je daar te veel kracht bij gebruikt trek je het bit door de mond en kunnen ze de mond dan minder goed openen door de sperriem...

zonder sperriem is nog onvriendelijker omdat er dan niks meer zit om het netjes op zijn plaats te houden en als je dan een enigszins eigenwijze pony hebt zal de mond ook wagenwijd open gaan als je dan aan het bit moet trekken oid
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Ziggy

Bericht door Ziggy » di 14 okt 2008, 17:29

ze ziet er goed uit zeg Naat en ze loopt met dat hoofdstel alsof ze het al jaren aan heeft :D
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Vjestagirl

Bericht door Vjestagirl » wo 15 okt 2008, 15:48

Cindy+Uniek schreef:
Miekjuh schreef:Een lage neusriem werkt toch scherper dan een hoge?
nee ook als je logisch bekijkt

een lage neusriem is maar 1 riempje die vrij los hoort te zitten, gaat over het bit heen (waardoor een onvriendelijke hand dus niet gelijk het bit door de hele mond zou kunnen trekken)

een hoge neusriem heeft ook een sperriem en zijn dus 2 riempjes (die meestal ook nog veel te strak aangesnoerd worden) en gaan niet over het bit, dus als je daar te veel kracht bij gebruikt trek je het bit door de mond en kunnen ze de mond dan minder goed openen door de sperriem...

zonder sperriem is nog onvriendelijker omdat er dan niks meer zit om het netjes op zijn plaats te houden en als je dan een enigszins eigenwijze pony hebt zal de mond ook wagenwijd open gaan als je dan aan het bit moet trekken oid
Een lage en een hoge neusriem horen even strak te zitten, namelijk zo dat er 2 platte vingers tussen kunnen. Of mensen de hoge verkeerd gebruiken doet voor de vriendelijkheid niet toe.

En je hoort hoe dan ook niet teveel kracht op het bit te gebruiken, dus een hoge of een lage neusriem maakt ook hierbij niet uit :).
lientje

Bericht door lientje » wo 15 okt 2008, 15:58

douwina schreef:Je neusriem moet ook boven het kopstuk en de bakstukken langs en niet er onder door zoals je nu hebt ;)

:? Ik snap deze even niet :+ :D NAar mijn weten hoort hij gewoon onder het kopstuk door, anders krijgt je juist dat je bakstuk niet vrij ligt?

Ik doe ook altijd de neusriem zo hoor, heb het nog nooit anders gezien ook.

@ Nobby, ze ziet er goed uit zo, lekker voorbereiden :D
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Plaats reactie