Vera schreef:met een beetje pijn kan hij inderdaad wel gelukkig zijn op het land, maar ik bedoelde met rijden. Ik vroeg het me af in hoeverre je kon merken of hij pijn had tijdens het rijden. Dan kan hij natuurlijk niet zelf bepalen hoe hij loopt en hoeveel.
Muis geeft bijvoorbeeld al aan dat ze pijn heeft als er nog niets aan de hand is en vera haar hoef kan doordemidden zijn en ze loopt nog als of er niets aan de hand is.
Daarom lijkt het me zo moeilijk te weten wanneer ze nou echt pijn hebben en 3 en 4 is natuurlijk al behoorlijk.
Dat ben ik met je eens, wanneer hebben ze pijn, en de nog moeilijkere keuze, wanneer houdt het op.
Verder loopt Pom tijdens het rijden niets onregelmatig, maar ook dat zegt niet dat ze geen pijn heeft. Wel heeft Pom veel lol in het rijden, en kwijnt ze een beetje weg als er niets met haar gedaan word. Dat is voor mij ook een belangrijke afweging, want ik wil wel dat mijn paard gelukkig is.
Verder is dit natuurlijk bij meerdere paarden de vraag. Ik weet toevallig dat mijn paard HKO heeft, maar hoeveel paarden lopen er niet rond die het ook hebben, maar nooit op de foto gezet worden? Hoeveel paarden hebben er ook pijn tijden het rijden.
Toevallig een voorbeeld op stal, paardje is altijd bereden, komt ineens op 3 benen uit de paddock, pees op meedere plekken bijna geheel afgescheurd. Volgens de dierenarts moet dit een jarenlang proces zijn geweest, paard heeft nooit wat laten merken.