Ullwinn voor de wagen

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Plaats reactie
Claudje

Ullwinn voor de wagen

Bericht door Claudje » ma 19 mei 2008, 07:32

Vorige week maandag (ja sorry, heel erg dat ik ze nog niet geplaatst heb :=) heeft Ullwinn voor het eerst sinds een hele tijd weer voor de
wagen gestaan. Het was voor het eerst dat hij voor deze liep en ook voor het eerst dat we deze gebruikt hebben sinds ik hem gekocht heb.
Ullwinn ging de vorige keren op zich heel braaf, maar hij heeft toen wel een paar keer flink recht omhoog voor de wagen gestaan, waarschijnlijk
in combinatie met het bit en het lamoen waar hij niet zo fijn in kon draaien. Ik heb nu een ander bit gekocht, waar hij nog niet echt op aan de
teugel gaat lopen, maar dat is in ieder geval beter dan geen contact kunnen krijgen en heel erg achter de teugel gaan zoals hij de de Liverpool-
stang deed. Sinds twee weken hebben mijn vader en ik ons koetsiersbewijs. Ik vond het nogal knap dat mijn vader hem in 1 keer gehaald heeft,
terwijl hij verder nooit wat met paarden doet :j Ullwinn was nu super relaxt, met optuigen en inspannen stond hij letterlijk te slapen :D We
hebben lekker een klein stukje gemend, paar keertwendingen gedaan (alleen nog naar links) Ging echt heel erg goed! De kinketting moet nog
strakker zodat het bit minder doorslaat, alleen de kinketting was te lang, die gaan we nog korter maken.

Eerst even onze Belle op de wagen (die is niet mee gegaan met mennen)
Afbeelding

Daar staan we dan :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En daar gaan we!
Afbeelding

In draf terug
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Hij vindt het in ieder geval wel leuk :))
Afbeelding
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Lotte

Bericht door Lotte » ma 19 mei 2008, 08:19

Wat leuk dat het zo goed ging! Ullwinn staat ook super voor de kar! :))
Mooie kar + mooi tuig hebben jullie trouwens zeg! Nu ik Ullwinn weer zo zie, vind ik 'm dat brede trouwens echt wel heel goed staan, vind 'm niet te dik hoor.
:L Ody v. Myrstein: Z2 startgerechtigd!--> Wedstrijdpensioen vanaf augustus 2012, dus vanaf nu lekker recreatief! :D
tess

Bericht door tess » ma 19 mei 2008, 08:37

Mooie fjord 8-) , mooi tuig :~ en mooie wagen hoor!
Alleen ehh, je kinketting heeft totaal geen inwerking als je je leidsels in het bovenste gat van het bit doet, het bit werkt nu als een normale ongebroken trens en heeft geen hefboomwerking, je kunt hem er dan net zo goed af halen. Je hebt zo wel een stukje minder te vertellen over je paard dan wanneer je lager ingespt.
Het kan natuurlijk zijn dat je het graag op deze manier wil doen en je schreef ook dat hij op de liverpool recht omhoog kwam, had je toen de leidsels wel lager en misschien de kinketting wat strak?
Sommige paarden vinden de combi van druk achter de oren en het knijpen van de ketting gewoon niet prettig en dan heb je eigenlijk nog maar weinig keus, als je toch overweegt om lager in te gespen zou je de kinketting ietsje langer kunnen laten, scheelt vaak maar een of twee schakeltjes en kan een wat ontspannender effect hebben.
Uitproberen zou ik dan wel even aan de lange leidsels doen ;) .
Veel plezier met mennen .
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 19 mei 2008, 08:40

Wauw! Mooie combi hoor, prachtige kar!
Is er iemand die een keer met mij mee wil op de kar? Ik zou zo graag wat meer mennen, maar ga niet alleen. Jan Willem heeft het in het weekend te druk met klussen. Menliefhebbers in Drenthe?
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Claudje

Bericht door Claudje » ma 19 mei 2008, 09:03

Ik wil wel met je mee Ivonne :D En mijn vader vast ook wel. Binnenkort een keertje?

Tess, een kinketting heeft altijd werking op zo'n bit, ook al zit hij niet op het onderste gat.
Doordat de bakstukken niet aan dezelfde ring zitten als de leidsels, heb je altijd in meer of
mindere mate een hefboomwerking, zoals je op de foto's ook wel duidelijk kunt zien. Bij de
Liverpoolstang kwam hij omhoog omdat het bit voor hem absoluut te zwaar was. Hij heeft
een heel gevoelig mondje en weinig ruimte voor een bit. Ik had de leidsels toen absoluut
niet lager, dat is nergens voor nodig bij hem. Hij wordt alleen maar onrustig van een bit
dat zo scherp inwerkt. Ik ga hem met dit bit dan ook niet lager ingespen.

Afbeelding

Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 19 mei 2008, 09:04

wat gaaf!!! dat bruin staat hem ook mooi!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 19 mei 2008, 09:07

Claudje schreef:Ik wil wel met je mee Ivonne :D En mijn vader vast ook wel. Binnenkort een keertje?

.
is goed! Probeer ik het andere deel van mijn 2-spantuig ook een keer te lenen, dan kunnen we ze er eens samen voor knopen! Maar dan moeten we er wel even iemand bij hebben die ook 2-span rijdt, er is iets vreemds met mijn langboom, gaat niet zoals het hoort, of ik doe het verkeerd.We kunnen ook een keer vanaf hier met een stel FW-ers met de karren gaan rijden? Is daar interesse voor?
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Claudje

Bericht door Claudje » ma 19 mei 2008, 09:15

Hihi, ik denk dat Ullwinn dan eerst wat meer ervaring moet krijgen in enkelpan :j

Lijkt me wel leuk om eens zoiets te organiseren!

Afbeelding

Brittlover

Bericht door Brittlover » ma 19 mei 2008, 09:21

ziet er mooi uit!!
mooie kar heb je ook
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » ma 19 mei 2008, 10:29

Wauw ziet er goed uit! Dat tuig is echt prachtig, bruin staat hem heel goed :j
Afbeelding
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » ma 19 mei 2008, 11:46

Claudje schreef:Hihi, ik denk dat Ullwinn dan eerst wat meer ervaring moet krijgen in enkelpan :j

Lijkt me wel leuk om eens zoiets te organiseren!
wij beleren ze altijd in 2, enkel heb je veel meer kans dat ze uitbreken/wegspringen dan met zijn 2.
Al hebben we er dan wel een ervaren paard naast! Voor het mooie ook je handen wat lager.

Bruine tuig staat goed!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Claudje

Bericht door Claudje » ma 19 mei 2008, 12:02

Ja, ik vond het zelf ook nogal spannend, vandaar dat ik met mijn handen wat hoger zit :oo

Ik vind het wel fijn om Ullwinn eerst wat meer bevestigd te hebben in enkelspan qua sturen en dergelijke,
voordat we aan tweespan gaan doen. Marga is op zich wel een ervaren menpaard, maar volgens mij ook
alleen in enkelspan, vandaar dat ik dat niet zomaar zou doen :n Ullwinn heeft tot nu toe absoluut nog geen
wegspring/uitbreek neigingen gehad gelukkig.

Afbeelding

Vera

Bericht door Vera » ma 19 mei 2008, 12:30

ziet er goed uit!
De kinketting hoef je niet korter te maken. Je haakt hem er gewoon op de gewenste maat in. bv het 4e ringetje. Het eind dat dan over is haak je er dan gewoon bij (eventueel 2x) zodat je niets hoeft af te knippen. Er onstaat dan een soort lusje, heeft ie helemaal geen last van en je kunt de ketting gewoon gebruiken als je het bit eens bij een paard met een bredere mond gebruikt, zonder dat hij dan weer te kort is.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Claudje

Bericht door Claudje » ma 19 mei 2008, 12:41

Sandrien, er blijft zoveel over dat het er niet meer bij past op het haakje, oftwel er zit een héle lange kinketting op.
Normaal zou ik hem inderdaad zo doen als jij beschrijft, maar dat wil bij deze dus niet eens :D

(ik heb trouwens stage gelopen bij je zus vorige week :)))

Afbeelding

Daphne_65

Bericht door Daphne_65 » di 20 mei 2008, 06:38

Leuke combi!! Mooie wagen heb je ook!! En dat bruine tuig vind ik echt gaaf!
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
Plaats reactie