WOW, ik ga even eten en er staan al gelijk 14 reacties! haha
Ok, even wat vragen beantwoorden...
@Else:
Die Akhal Teke paarden hebben inderdaad weinig beharing. De manen en maantop worden afgeschoren, want de meeste paarden hebben toch al weinig tot geen manen. Het is traditie om het helemaal te verwijderen.
De vacht is HEEL dun, zelfs dunner als die van arabieren. Bovendien hadden de bruine merrie en de zwarte merrie op foto 19 en 20 zoveel gezweet, dat hun huid ervan glansde. Dat is de metaal glans die je kunt zien.
De Kentucky Mountain Horse van stal Cappucino is dus geen " rocky " maar ook gewoon ' Kentucky '.
Het is een nakomeling van de zwarte hengst, als ik me niet vergis. In ieder geval is dat paardje gefokt op de farm, waar ik al deze hengsten heb gefotografeerd ;-) De stal eigenaar is zijn fokker.
@Esther:
Ja, dit zijn friezen van 30.000 dollar. Deze paarden zijn verkocht aan de dinershow Medieval Times. Ik was erbij toen ze verkocht werden.
De ruiter is Barend, een NL jongeman (gay)... HEEL gezellig, hij heeft me de leukste plekjes in San Francisco laten zien (oa. een Armani discount winkel).
@Hedwig:
Foto 31... Ja, heerlijk! Mijn ouders krijgen er ook dat gevoel van.
Ik zelf niet meer... want ik was er natuurlijk bij toen ik de foto maakte, en ik weet ook de reden dat het veulentje sliep: Het was 40 graden en SUPER vochtig.
Het was dus gewoon TE heet om te bewegen hahaha.
@Daphne:
Mijn boek stond in de planning voor Augustus, maar ik denk dat we dat niet gaan halen, omdat ik door mijn reis, erg weinig tijd had om foto's uit te zoeken en opdracht te geven voor de illustraties. Dus ik denk dat 't september wordt.
Ik ben inderdaad in Sevenum, en neem mijn camera ook mee. Maar Sas gaat ook mee (hoewel ik haar niet zelf voor breng), dus ik ben niet de hele dag "vrij" om foto's te maken. Maar als je even naar mijn trailer toe komt, wil ik natuurlijk wel een paar plaatjes schieten. Onze trailer heeft koeienvlekken op het dak: kan niet missen!
@Claudia: Ja, ik houd 't zelf ook bij de fjordjes... Maar het was fantastisch om deze paarden eens te mogen ontmoeten. Er zitten inderdaad hele speciale exemplaren bij, en dat maakte ze er bijzonder om te fotograferen
@Siboof: De tinkers daar zijn inderdaad wat chiquer... Mag ook wel voor 75.000 dollar per stuk

Het is er zelfs zo erg, dat de volwassen merries zelf NOOIT hoeven te baren. ALLE veulens worden geboren met embryo transplantaties, en van iedere merrie loopt er ieder jaar dus wel een veulen of 5 a 6 rond. Heel vreemd is dat! En ze hebben natuurlijk allemaal een eigen "draag mama/melkfabriek".
@Wikke: De reis was een avontuur op zich! Als je echt veel interesse in het hele verhaal hebt, is het misschien leuk om mijn reisverslag eens te bekijken. Dat heb ik voor vrienden en familie geschreven terwijl ik weg was. Je kunt het vinden op
http://hypofocus.waarbenjij.nu
@Vosse:
De Akhal Teke paarden gaan in de VS eigenlijk niet naar de keuring. Want er is maar 1 stamboek, en dat is in Turkmenistan. Het is vrijwel onmogelijk om dat land in te komen of uit te komen, gewoon als persoon. Je hebt dan al Presidentiele toestemming nodig. Laat staan als je een paard wilt importeren of exporteren.
Daarom is dit zo'n zeldzaam ras om elders te zien. Zeker als het gaat om vruchtbare paarden. Vroeger werden er alleen ruinen buiten de grenzen gelaten. Tegenwoordig is het een enkeling ook gelukt om een aantal merries en hengsten te exporteren.
En ik had het geluk om zelfs een Cremello hengst tegen te komen. Het was al een oud paard, heel zijn leven circus paard geweest... Op foto 21 en 23 is hij te zien.
@janna:
De witte akhal teke is dus ook een cremello

Ik heb dus 2 paarden op mijn reis, van deze speciale kleur voor mijn lens gekregen. Deze Akhal Teke Cremello (foto 21 en 23) en de warmbloed Cremello (duitse afstamming geloof ik) hengst op foto 36, 37 en 38.
Ik heb inderdaad fantastische paarden voorbij zien komen. Maar helaas ook een hoop paarden gemist, waar ik graag naar toe wilde.
Dat vanwege een vervelend geval, waardoor ik 7 dagen lang vlakbij San Diego vast zat op een boerderij waar ik niets kon doen vanwege o.a. een sterfgeval in de familie daar.
@Charret:
Boek wordt ietsje uitgesteld, want voor Augustus zou het nu al bij de drukker moeten liggen, en ik moet de opdracht voor de illustraties nog de deur uit doen schaam schaam