Ons hooi-avontuur in beeld

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Ilona

Re: Ons hooi-avontuur in beeld

Bericht door Ilona » wo 15 aug 2012, 08:15

:o? Schiet mij maar lek.
Volgens mij heeft iedereen gewoon het beste met je voor hoor!
Excuses als tips en ervaringen delen niet de bedoeling was.
Voortaan er maar bij vermelden dat alleen plaatjes mogen kijken en vooral niet moeten reageren... :?

Je weet toch wel dat 'Ollanders' over het algemeen wat directer zijn dan de 'Belzen'? ;)
Al lees ik echt niets raars in dit topic...
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » wo 15 aug 2012, 08:21

Nee, ik ook niet..
Ik lees alleen tips en dat ze om broei moet denken, snap ook niet goed waar die heftige reactie vandaan komt.
Kom op meid, het is echt geen bokt, het zijn alleen tips!!

Als je wat plekken aan de paarden geeft, wat kan dat voor kwaad dan? Serieuse vraag..
Gif van boterbloemen lees ik, maar is de smaak van boterbloemen er zo snel af dan?? In de wei eten ze het niet omdat het te bitter is.
Ik geef de paarden namelijk ook wel eens wat drogend gras van de grote weide naast ons huis, de kantjes die niet in het zwil komen en anders toch blijft liggen, is dat zo slecht??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 15 aug 2012, 09:35

Hier nog iemand die van verbazing haast van haar stoel valt over zo'n reactie op allemaal goedbedoelde tips en leuke reacties. Ik kan met de beste wil van de wereld geen onvertogen woord vinden in het hele topic. Dit nodigt niet bepaald uit om nog eens weer te reageren.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Wiesje

Bericht door Wiesje » wo 15 aug 2012, 09:38

Voor Esther :D :
Giftige planten herkennen paarden in gedroogde vorm niet meer. Dat is met JKK net zo.
Eenmaal gedroogd veranderd volgens mij de smaak van deze planten ietwat zodat paarden het sneller toch opeten.

Over natte plekken voeren: zolang het heel erg weinig is, zal er niet snel iets aan de hand zijn. Hier snoepen ze ook wel eens iets onder
het draad door. Maar je moet wel heel goed uitkijken dat je niet alles wat nat is direct gaan voeren omdat ze daar gewoon ontzettend
buikpijn van kunnen krijgen. Dat is hetzelfde als heel vers hooi voeren (voor de zes weken na maaien), dat is niet goed voor ze.
In het gras moet een omzetting van (ik dacht) eiwitten plaatsvinden. Het proces zelf heet in ieder geval fermenteren.
Dit proces duurt zo'n 6 weken, daarom wordt die termijn aangehouden. Voer je eerder, heb je grote kans op buikpijn/kolieken.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 15 aug 2012, 14:11

boterbloem is gedroogd niet meer giftig.
en de enige bokt reactie die ik hier zie is van keandra zelf volgens mij. Voor de rest zie ik alleen maar heel goedbedoelde adviezen, en nergens kritiek, of betweters..
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Keandra

Bericht door Keandra » wo 15 aug 2012, 15:19

Als ik even terug mag reageren

Echt, het is een foto topic op vraag van Gwenny.
Het was me niet de bedoeling om heel veel verdere info erover te krijgen want eerlijk gezegd, het is veel moeite voor weinig en het zit er niet in dat ik dit nog eens wil doen (wegens dat het in BE goedkoper is om gewoon aan te kopen dan het zelf te doen, als je de moeite en de vele uren op de wei erbij telt).
De boer waar we het stuk weide bij huren heeft ook een 'reputatie' hoog te houden kwa de kwaliteit van hooi dat hij inpakt. Hij was meer dan tevreden en meer dan bereid om het die dag in te pakken. Het zag er goed uit. Dus het is ingepakt.
Ik heb geen foto's van verdere dagen laten zien, omdat ze nog niet op de server staan. leslie zet heus niet elke dag foto's op de server.
Dus Wies, is oordelen zonder nog maar foto's te zien heel makkelijk.
Maar ik wou dus echt geen commentaar van doe dit en doe dat.
In de foto-topics die ik normaal plaats is het een wonder als er 10 reacties zijn, ik ga ook niet op alles reageren, en bij vele dingen die ik zie slik ik vaak mijn reacties in, gewoon om mensen niet tegen de schenen te slaan.
Nu is het opeens, niet anders dan tips en hints, als ik die wou had ik die in een ander topic geplaatst.

En Wiesje, dat 'nattig' gras, was nog geen kilo, was echt maar een plukje, met dan nog eens een kruiwagen aan 'gefermenteerd' hooi van dit jaar (jaja) erbij. Heb ze niet horen klagen en heb geen paarden met kolieken gehad.

Alle goede bedoelingen kunnen soms eens niet op het juiste ogenblik komen.
Heb genoeg 'problemen' hier dat dit hooi-avontuur me echt gestolen kan worden.
Ilona

Bericht door Ilona » wo 15 aug 2012, 15:43

Hier weet niemand van jou prive problemen en je snapt toch wel dat je reacties kunt verwachten als je een topic start?

Als je zelf niet lekker in je vel zit en niks kunt hebben.... Niemand heeft het hier zo bedoeld en je kraakt ons nu af puur omdat je zelf een kort lontje hebt.

Daarbij kun je toch ook gewoon je schouders optrekken als je vindt dat onze reacties niet op jou van toepassing zijn? Dan denk je bij jezelf 'ik weet dit allemaal wel, maar handig misschien voor een ander die dit leest'. Zo maak je je leven een stuk minder ingewikkeld.

Succes met alles.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » wo 15 aug 2012, 15:45

Hier 176 balen (ik heb er echt veels te veel had er al 150 :+ ), gemiddeld kosten ze dus 1,25 ofzo! Ideaal! Maandag geperst trouwens en maandag avond binnen gereden, op platte kar en trailer, zodat opa het uit de schuur kan rijden is bang voor broei ;).

Oh en nadat Yessie vorig jaar buikpijn had omdat opa een plukje vers gras had gevoerd gebeurd dat echt niet meer! Yessie is heel gevoelig, dus zeker wel een goede tip (mocht van mij ook niet opa beetje eigenwijs := )
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Esther

Bericht door Esther » vr 17 aug 2012, 05:19

Ik weet dat de smaak van planten verandert, maar zo snel dan al bij boterbloemen?
Nu staan die er niet, dat scheelt.
Heb de paarden wel vaker drogend kuil gegeven en mijn paarden hebben er nog nooit last van gehad, maar ik zal erom denken.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie