Dakota @ Dressuurwork (veel)

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Doortje
Contacteer:

Re: Dakota @ Dressuurwork (veel)

Bericht door Doortje » ma 18 okt 2010, 10:53

Wat is ie grooooot, maar wel erg mooi! Jullie zijn een leuke combi en het ziet er goed uit hoor!
Shirley mijn gele draakje!!!
rowenna

Bericht door rowenna » ma 18 okt 2010, 13:14

Volgens mij lijkt ie nog groter als jij er op zit.
Ik vind dat idee van die sporen nog niet zo gek hoor.
want je word je bewuster van wat je doet, want je wil je paard tenslotte niet pijn doen, en je zal heus niet zo hard prikken als je hem per ongeluk wel raakt, dat ie zich gelijk gestraft voelt.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Krista

Bericht door Krista » ma 18 okt 2010, 13:18

Hij ziet er prachtig uit en ik vind jullie een mooie combinatie.
Ik zou ook de sporen afdoen en de tips van Kelly volgen, je loopt nu denk ik ook het risico dat je krampachtig gaat rijden om hem juist niet te raken lijkt me..
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 18 okt 2010, 13:23

Dit doet Dakota dan weer heel braaf, waarom is ie dan zo'n draak bij die bewuste sloot (zeg maar gerust mini kanaal aan de foto's te zien). Konden ze maar praten hè.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 18 okt 2010, 14:48

Ik ben zelf ook wat huiverig bij het zien van de sporen en de reden waarvoor je ze draagt... Maargoed. Zelf ben ik dan meer voorstander van een tijdje zonder stijgbeugels rijden. Maar dan wel alles doen zonder, ook lichtrijden ~~}>

Net wat Kel zegt: probeer ook je bekken wat meer te kantelen.

Dakootje ziet er overigens wel heel goed uit. Blijf zo doorgaan!
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
janna
Contacteer:

Bericht door janna » ma 18 okt 2010, 15:09

Ziet er al netjes uit voor een 3 jarige. :D
Ga alleen wel mee in het commentaar wat genoemd is over beugels korter en sporen af. Juist doordat je de beugels te lang hebt kan je je hakken niet uitdrukken en ook niet correct aansporen met je kuit. Want die kan je niet goed gebruiken nu doordat je telkens je evenwicht moet corrigeren door te lange beugels.
Ook denk ik dat je dan een stuk makkelijker kan zitten in de galop. Nu wordt je nog wat naar achteren gelanceerd en is dat door te lange beugels lastig op de vangen.

Snap het principe van het spoortje wel, zou alleen zelf er niet aan beginnen ivm het toch onbewust prikken. Je bent op dat moment wel een jong paard aan het inrijden.... Dan zou ik idd eerder zonder beugels gaan rijden als dat safe is. Of nog liever iemand hebben die je constant aanpakt daarop via de grond. Risico zou mij dan te groot zijn met sporen, stel hij springt wel een keer weg en jij knijpt in een reactie van een seconde je hakken op..... :\

Maarja dat ben ik dan weer, hihi. Iedereen moet samen leren, dus lekker doorgaan met rijden en misschien dat als hij in de bak echt goed is dat je hem buiten ook makkelijker langs de sloot krijgt.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » ma 18 okt 2010, 16:25

Wow!! een reus!

Rijtechnisch is het meeste al gezegd.
Zou overigens ook geen schuine blokjes gebruiken, dan breken namelijk vanzelf je
benen bij de gewrichten af, ondingen. (niet die benen, de beugelblokjes)

Dat ie zo stout is onderweg! De ondeugd!
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » ma 18 okt 2010, 16:59

Oke spoortje is duidelijk die gaan eraf, alleen beugels een gaatje langer.... dan heb ik helemaal het gevoel dat mn knieen in mn nek liggen.
Ik heb de akelige gewoonte om mn knieen op te trekken, ben echt heel bewust bezig nu met het lang maken van me zelf en hakken uit drukken maar pfff wat is dat moeilijk
als je al die jaren als recreatieruiter je eigen houding aangemeten hebt.

Krista wat jij zegt is waar hoor, ik heb echt zo veel kramp en spierpijn in mn voeten omdat ik inderdaad niet wil prikken en dat gaat me goed af alleen wat een spierpijn joh!

Maar over dat bekken kantelen, iemand nog tips? Hoe doe je dat in je zadel? Ik trek zelf altijd al een holle rug....
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Daphne

Bericht door Daphne » ma 18 okt 2010, 17:38

Dakota ziet er supergoed uit Andrea! Het rijden ziet er ook netjes uit :j

Je bekken kun je naar voren en naar achteren kantelen. Als je ze naar voren kantelt schuif je je kont als het ware meer onder je lijf en maak je bij wijze van spreken je buikspieren zo kort mogelijk (wat je ook vaak doet als je je plas op moet houden). Als je je beken naar achter kantelt ga je juist meer op je kruis zitten. Wel je bovenlichaam netjes recht (proberen te) houden natuurlijk. Je kan het ook heel makkelijk oefenen als je niet op een paard zit :j
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 18 okt 2010, 19:03

Ik kom vanmiddag net van de therapie af. ik moet ook mijn bekken kantelen. Ze zegt tegen mij dat ik mijn navel moet intrekken. Dan kantel ik mijn bekken dus ook mee. Mss dat je dat kunt proberen?
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Charret

Bericht door Charret » ma 18 okt 2010, 20:23

Het kan ook zijn dat je zadel gewoon niet goed is voor je houding, Andrea.
Ik had met die Rossner Amerika zo'n beroerde houding. Ik trok ook mijn knieen op en werd net iets gekiept waardoor ik niet goed kon zitten en telkens met spierpijn en kramp van het paard af kwam.
Mijn huidige zadel heeft dikke kniewrongen die mijn been op de plek houden. Tenzij ik mijn beugels niet op de goede maat heb idd.

Daarbij moet jezelf weten of je met sporen rijdt meis :) Als jij het zo uit wilt proberen en het werkt voor jou prima toch.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Kelly

Bericht door Kelly » ma 18 okt 2010, 20:36

Charret schreef:Het kan ook zijn dat je zadel gewoon niet goed is voor je houding, Andrea.
Ik had met die Rossner Amerika zo'n beroerde houding. Ik trok ook mijn knieen op en werd net iets gekiept waardoor ik niet goed kon zitten en telkens met spierpijn en kramp van het paard af kwam.
Mijn huidige zadel heeft dikke kniewrongen die mijn been op de plek houden. Tenzij ik mijn beugels niet op de goede maat heb idd.

Daarbij moet jezelf weten of je met sporen rijdt meis :) Als jij het zo uit wilt proberen en het werkt voor jou prima toch.
Daar sluit ik me bij aan Charret.
Wintecs zijn niet heel bevoorderlijk voor je houding.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
rowenna

Bericht door rowenna » ma 18 okt 2010, 20:42

Ik heb een keer met een wintec veelzijdig gereden, maar kreeg enorme pijn in mijn rug van dat ding.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Suus

Bericht door Suus » ma 18 okt 2010, 20:46

Knap dier met mooie gangen en het ziet er sympathiek uit (als je je sporen afdoet).

En hoezo is een Wintec niet bevorderlijk voor je houding? Ik had toch erg vaak een 7 voor houding en zit (en ben hartstikke scheef) en reed ook mijn endurances met Wintec. Ieder zijn smaak zullen we maar zeggen, maar ik snap de kritiek niet (hoor wel vaker 'gezeur' over kunststof).
Morris, mijn superfjord!
Kelly

Bericht door Kelly » ma 18 okt 2010, 20:53

Suus ik heb ook lang op Wintec gereden maar dan wel de Isabell Werth.
De gewone 500 zijn net van die platte pannekoeken zonder enig steun.
Als je houding dan van nature wat uit balans is helpt dit zadel je natuurlijk niet.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Suus

Bericht door Suus » ma 18 okt 2010, 20:56

Ik heb er geen last van, vindt hem ook niet plat, maar goed, ieder zijn mening! Het ging om de foto's van mooie Dakota! ;-)
Morris, mijn superfjord!
Esther

Bericht door Esther » ma 18 okt 2010, 21:29

Mijn ervaring is ook dat wintec weinig steun biedt, daar moet je wel van houden. Ik weet eigenlijk niet wat er minder steun geeft, een wintec, een thorowgood of zo'n oude stubben.
Ik ben ook van thorowgood naar een zadel gegaan dat meer steun geeft en het zit wel heel anders, maar de nieuwe is zeker beter voor mijn beenligging.
Dat heeft verder niets te maken met het materiaal, laats vroeg iemand me of mijn thorowgood nu van leer was of van kunststof, daar merk en zie je dus weinig van, leer is iets zachter..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Viv

Bericht door Viv » di 19 okt 2010, 06:09

Dreeke schreef:Oke spoortje is duidelijk die gaan eraf, alleen beugels een gaatje langer.... dan heb ik helemaal het gevoel dat mn knieen in mn nek liggen.

Maar over dat bekken kantelen, iemand nog tips? Hoe doe je dat in je zadel? Ik trek zelf altijd al een holle rug....
Dat gevoel is zo weg als je merkt dat je meer balans hebt en minder moeite hebt om jezelf lang te maken (met je benen op de juiste plek en niet voor je lichaam uit). Je knieën liggen mooier aan en je kuit is er mooier bij. Je zit echt niet meteen als een springruiter hoor :D

bekken kantelen eerst in stap oefenen en dat doe je eigenlijk heel simpel, als je bedenkt dat jouw stuitje/staartbeen onder jouw massa moet komen (billen knijpen, onderrug bol maken) zoals Koot zijn staartbeen ook ronder moet maken en meer met zijn achterhand moet gaan dragen. Raar maar waar, je paard kopieert jouw zit in zijn houding.
Maar dit moet je dus eerst in stap even aanvoelen en als je merkt dat het werkt kun je dat in draf gaan proberen en daarna in galop.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 19 okt 2010, 07:53

Mn zadel bied inderdaad geen steun, is ook een platte pannekoek, als je op foto 17 kijkt naar mijn stalgenootje die zit precies het zelfde als ik, die heeft ook het zelfde zadel.
Ben ook aan het rondkijken voor een ander zadel, maar ben er nog niet echt uit welke het gaat worden (en moet ook even sparen).
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
janna
Contacteer:

Bericht door janna » di 19 okt 2010, 15:22

@ Andrea: De reden waarom ik aangaf dat je beter je beugels korter kon doen was omdat ik zelf weet hoe wisselend een jong paard kan lopen. Door beugels korter te doen kan jij makkelijker zijn nog zoekende tempo opvangen en zit je hem dan ook minder in de weg. Hierdoor kan jij stabieler worden in je zit en hij makkelijker over zijn eigen benen lopen zonder ook nog door jou uit evenwicht gebracht te worden. Maar dit kan misschien wel vreemd voelen de eerste keren omdat je anders gewend bent.
Je hoeft niets hoor hihi, maar gaf de tip vanwege mijn persoonlijke ervaring. :D

En over het zadel tja hoe platter het zadel hoe meer afhankelijk je bent van je eigen houding en zit. Dus als je op een plat zadel netjes en correct kan rijden, dan heb je het i.m.o. goed voor elkaar. Maar op een jong paard is dat wel echt heel moeilijk. Veel mensen zoeken een zadel met meer steun omdat het voor hun een automatishe correctie is die het zadel dan aan de houding geeft. Ik kon het ook heel goed merken altijd, Reinar (oke niet een jong paard, maar nog wel erg zoekend naar het juiste tempo) met een plat stubbentje of met een Rossner dressuur. Dacht de eerste keer met mijn stubben dat ik uberhaupt niet meer kon rijden. 8)7 (hetzelfde idee toen ik op stage met een oude stubben op een fries ging zitten)
Maar dat is dus maar net welke weg je zelf wilt kiezen..... ;)
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Plaats reactie