Dakota mee als handpaardje

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Esther

Re: Dakota mee als handpaardje

Bericht door Esther » wo 26 aug 2009, 10:05

Ik vind het er ook erg spannend uit zien..
Volgens mij heb je ernaast lopend wel meer te vertellen dan zittend op een ander paard. Hij hoeft maar te schrikken en je vliegt er naast en dan heb je twee paarden los..
Dan nog liever een westernzadel waar je een slag om de knop kunt doen en misschien een touwhalster, dan heb je ook al meer..
Het is een goede manier hoor, lekker meelopen, hij leert veel hij krijgt beweging, super!! Maar op deze manier lijkt het mij niet echt veilig..

Hebben jullie dit ook in de wei geoefend??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 26 aug 2009, 10:16

Uiteraard hebben we dit geoefend.
Toen Vinga nog leefde en ik van de wei naar stal moest pendelen
liep hij naast Vinga mee, maargoed toen was hij nog een stukje jonger en naast zn moeder.

Overigens kan ik je met 100% zeggen dat Dakota echt nergens van schrikt, teminste dat moet ik nog meemaken. Het geen waar ik van denk zou hij daar van gaan schrikken (denk aan grote tractoren met aanhangers, mensen die onopvallend in hun tuintje aan het schoffelen zijn en ineens opstaan o.i.d.), er is niks aan het handje, hij heeft er niet eens oog voor.

En nogmaals, ik ken Dakota al vanaf het moment dat hij het levenslicht zag en ik weet heel goed wat ik wel en niet met hem kan doen. Verder wil ik hier geen discussie van maken of het nou wel of niet veilig is, als het echt niet te doen zou zijn dan had ik het ook niet gedaan ;)
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Viv

Bericht door Viv » wo 26 aug 2009, 10:42

Gewoon je fjord in een glazen hokje plaatsen Dree das het beste geloof ik ;)
Ohnee glas is ook gevaarlijk _O- _O-
Als je er nooit wat mee doet zullen ze nooit wat leren ook mensen. Ik zeg maar zo, de beste stuurlui zitten achter de PC :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 26 aug 2009, 20:25

Ik rijd ook veel met handpaard (althans op het moment niet zo heel veel maar ik heb het verschrikkelijk veel gedaan met allerlei soorten paarden in allerlei trainingsniveau's, en met Brass zit het er aan te komen.) en het is een ideale manier van beweging geven. Onbelast rechtuit.
Het is even wennen voor ruiter, rijpaard en handpaard maar als ze het doorhebben is het ook onwijs gezellig.
Ik tolereer heel weinig als ik met een handpaard rijd, want dan heb ik ineens de zeggenschap over meerder paarden en extreem veel kilo's.

Persoonlijk vind ik wel dat de amazone het touw erg eng vast heeft. Als Dakota het op een lopen zet kan het touw niet direct los (doordat ze het in lussen vast heeft). Ik zelf heb het touw altijd 'dubbelgevouwen' vast zodat als het handpaard echt gaat lopen trekken/rennen het touw in één keer een stukje langer wordt zonder dat de lus zich vasttrekt om je hand.
Op drukken stukken heb ik het touw in mijn rechterhand en het uiteinde in mijn linker zodat als er wat gebeurd en ik met rechts los moet laten ik het touw links nog vast heb.
Het handpaard mag nooit voorbij het rijpaard, ik probeer het hoofd op ongeveer schouderhoogte te houden.

Veel succes! Ik vind het echt een fijne manier van trainen. (Zoals je zelf al zei als hij niet zo'n overconditie had dan je het niet gedaan met zo'n jonkie. Maar goed dit is nu even je realiteit.)
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Brittlover

Bericht door Brittlover » do 27 aug 2009, 07:27

ik deed dit ook altijd met uliska en wendela.
ik heb het ze aangeleerd in de wei, vooral het draf gedeelte als ze zich dan los trokken waren ze nog in de wei. na een paar rondjes was het al klaar en hup de straat op en naar de hengst. scheelde me een hoop tijd. weet natuurlijik niet hoe het er bij jullie uitziet maar een weiland is al gauw groter dan een bak.
verder ziet het er al netjes uit voor de tweede keer.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » vr 28 aug 2009, 13:32

Ik doe dit ook bijna altijd met mijn jonge paarden. Als ik een sterk paard mee heb dan knoop ik ook wel eens een touw voor het zadel als soort van voorsingel vast zeg maar, waar ik dan het jonkie aan vastmaak. Mijn paard is namelijk veel sterker dan ik natuurlijk. Dat rijdt misschien iets minder prettig, maar ik het is meestal ook maar 1x nodig, en dan gaat het prima uit de hand.
Aan de knop van een westernzadel vind ik juist eng. De kwaliteit is niet bij elk zadel hetzelfde en als het handpaard dan jouw zadel stuktrekt of onder je uit...
Succes met de ritten Andrea!
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Ilonka

Bericht door Ilonka » za 29 aug 2009, 14:01

Bij IJslanders gebruiken ze vaak de 'jongepaardensingel' dat is een brede platte singel die om het rijdpaard gaat, met een grote ring waar je het jongepaard aan vast zet. Ik zou het paard nooit aan mijn zadel zetten, die kan scheef getrokken worden wat heel naar is voor het rijpaard, en daarnaast kan hij kapot.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Ivonne

Bericht door Ivonne » za 29 aug 2009, 14:03

Hij ziet er superbraaf uit Dree! +:)+
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Esther

Bericht door Esther » zo 30 aug 2009, 03:29

Ik bedoelde meer een slag erom en dan vasthouden
Dan kan hij zo los, maar je hebt wel iets meer grip.
Vastmaken aan het zadel lijkt me ook niet zo heel handy..

Maar het is zeker een goede manier van beweging geven!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie