Eva les op Uniek update pag. 3

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 08 jun 2008, 19:22

@ bella het is niet zozeer 'pas loslaten als het paard het aangeeft' ik noem het dan liever 'meegeven als het paard het aangeeft' :D loslaten klinkt alsof we haar alsnog weer 'vasthouden' en dat is niet zo!

er zijn natuurlijk ook weer verschillende methodes binnen zijn 'systeem' en iedere instructrice pakt dingen op zijn/haar manier aan!

als uniek lengte krijgt, moeten we haar juist tevens gelijk voorwaarts rijden/houden om die aanleuning te behouden! geen voorwaartse drang, geen aanleuning....

@ orion je hoort het idd vaak bij paarden met kissing spines of hoefkatrol, maar het werkt bij praktisch ieder paard! natuurlijk zal ieder paard net iets anders hebben wat beter werkt e.d.
maar nogmaals uniek haar rug was volgens de fysio een blok beton en dat is helemaal los :D

die hand-houding heb ik zo goed mogelijk geprobeerd uit te leggen, maar ik ben natuurlijk geen antoine de bodt en ook geen instructie, als je gaat kijken naar 'klassieke dressuur' op internet kom je het echter ook tegen :j

http://communities.zeelandnet.nl/data/k ... kunst3.jpg

en kijk eens wat een rug die man heeft!!! zo recht! daarkomtbij zegt mijn eigen fysio ook wel degelijk dat het een positief effect geeft op mijn rug! goed diep op mijn kont, buik aanspannen(inhouden hoe je het noemt) schouders ontspannen en armen dragen alsof je 2 porseleinen kopjes vasthoud :D

(ook deze hebben de onderarm zo goed als horizontaal: http://www.fnrs.nl/UserFiles/Image/spaa ... chool2.JPG)

zijn eigen site is ook zeer interessant om te lezen en te bekijken!
www.hoefkatrol.be

hier staat dat vanaf de elleboog 1 lijn zichtbaar moet zijn naar de mond
en zoals je hier ziet wat ik even met een lijn heb gekleurd, is dit precies de lijn waar zijn teugel loopt :j
http://img77.imageshack.us/img77/637/no ... ne1sm6.jpg
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Orion1996

Bericht door Orion1996 » zo 08 jun 2008, 19:33

Ja als je je schouders maar kan ontspannen met je handen zo hoog zal het wel goed zijn voor je houding, maar voor je zelf zover bent dat je zo sterk bent om dat lang vol te houden... denk dat je nog wel even stevig door mag trainen. Dat is een lijdensweg voor jezelf.
Bovendien is 15 min zo kaarsrechtop zitten heel erg moeilijk om het goed vol te houden en dan ook nog ontspannen mee te gaan met je paard.

Even voor de duidelijkheid, ik wil je niet aanvallen hoor.
Snap dat Uniek dr rug nu belangrijk is, maar wil je is navragen wat het naar voren zitten voor effect kan hebben op de belasting van de benen?

Ik heb trouwens tijden lang les gehad van iemand van de spaanse rijschool, die hield ook van handen dragen (wel veeeeel minder dan ik hierboven op die link-foto zie en vooral niet de handen naar voren steken zoals bij die schimmel). De zit was ook heel belangrijk, maar voor je zover was werd je zelf mishandelt, niet normaal. Daarbij was ontspanning, eigen benen, achterbeengebruik en contrastelling ook heel belangrijk, maar ik zelf kreeg met de zweep als ik naar voren ging zitten omdat ik de voorhand niet zwaarder mocht belasten dan je al deed door met je kont op dat paard te zitten :D

Edit:Die laatste foto ziet er prettiger uit dan die schimmel, dat is wat ik bedoel met wel dragen maar niet naar voren steken.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 08 jun 2008, 19:39

wij stappen ook ontzettend veel tussendoor hoor :D
in het begin heb ik ook veel last met mijn schouders gehad, omdat ik altijd al heel gespannen ben van mezelf (niet van angst, ook gewoon als ik op bed lig e..d ik ontspan heel moeilijk)

maar wij hebben ook een ontzettend lieve instructrice! absoluut geen doordouwer en we bouwen ontzettend veel rust in :j

ik zal dat van die belasting zeker eens vragen!! snap dat punt ook heel goed van jou!

maar als je op de site van anky enzo gaat kijken zie je dat die de handen ook vrij hoog dragen hoor! ik zie iig ook op vrijwel iedere foto die lijn van elleboog naar mond! en ik dacht eerst dat dat ook echt moeilijk was om aan te leren omdat ik zo anders gewend was, maar eigenlijk heeft ze 2 lessen gezegd 'handen hoger' en ging het vanzelf :j en ik heb haast nooit geen nek/schouderklachten meer na het rijden die ik vroeger wel altijd had....
Orion1996

Bericht door Orion1996 » zo 08 jun 2008, 20:14

We hebben het er al ff over gehad. Eigenlijk is het al een heel oud concept en het blijkt gewoon goed te werken. Beter dan je paard in de krul te trekken en op te hijsen en te dwingen dingen te doen.
Vraag idd als je wilt na van die voorbenen, de rest zijn we al uitgekomen :D
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » zo 08 jun 2008, 22:34

Ik vind het prachtig dat Uniek zo blij is en fijn loopt, maar ik ben niet echt overtuigd van dit systeem als ik je foto's zie. Ik zie ook vooral belasting op de voorhand en soms nog geen over de rug lopend paard.
Op jouw voorbeeldfoto's vind ik vooral het beeld van de spaanse rijschool netjes die duidelijk hun onderarm onder de horizontaal hebben. Die lijn die je op de laatste foto hebt getrokken daar zit die man duidelijk boven met zijn handen en dat vind ik een minder fijn beeld geven.
En als Anky iets doet op een bepaald moment, dan wil dat nog niet zeggen dat dat de enige juiste manier is om te rijden. Ik denk wel dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 09 jun 2008, 06:18

Jeempie schreef:Ik vind het prachtig dat Uniek zo blij is en fijn loopt, maar ik ben niet echt overtuigd van dit systeem als ik je foto's zie. Ik zie ook vooral belasting op de voorhand en soms nog geen over de rug lopend paard.
Op jouw voorbeeldfoto's vind ik vooral het beeld van de spaanse rijschool netjes die duidelijk hun onderarm onder de horizontaal hebben. Die lijn die je op de laatste foto hebt getrokken daar zit die man duidelijk boven met zijn handen en dat vind ik een minder fijn beeld geven.
En als Anky iets doet op een bepaald moment, dan wil dat nog niet zeggen dat dat de enige juiste manier is om te rijden. Ik denk wel dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden.
:? uniek is toch ook nog verreweg verwijderd van de paarden op die links?! haar rug was een blok beton!!!!! dat is dan toch niet opeens een elastiekje? en ze moet opeens heel anders gaan rijden dan ik 4 jaar lang gedaan heb! en die lijn die ik op de laatste foto heb getrokken zie ik toch duidelijk van elleboog naar mond leiden en dat is precies de plek waar hij zijn teugels heeft!

het anky voorbeeld bedoel ik anders dan jij het opvat... ik ben zelf helemaal geen anky-fan bedoelde er alleen mee dat de meeste (top)ruiters hun handen hoger drager dan een gemiddelde ruiter....

geloof dat iedereen het toch wel eens is met het feit dat hoe lager je handen staan, hoe meer je je paard naar beneden dwingt.... en je dit dan ook veel ruiters ziet doen! ze zeggen niet voor niks dat je ze minimaal boven de schoft moet houden....

edit: hiermee bedoel ik niet te zeggen 'hoe hoger hoe beter' :+ hihihi ik krijg nu op deze manier les en het gaat super! dus ik zie wel waar het schip strand... mijn fysio blijft komen, maar zei dat uniek nu al 'uitbehandelt' was dus dan komt ze voor sportmassage! en dan kan ze checken of het goed blijft gaan!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 09 jun 2008, 06:51

@Cindy: Zoals jij het formuleert is inderdaad in de juiste strekking (dat bedoelde ik dus, al moet ik nu soms nog wel echt loslaten (even de overdreven beloning..dan zoeken ze steeds sneller weer je hand op), maar vasthouden is dan bij wijze van spreke dat de teugels niet door je hand kunnen schuiven of teruggetrokken worden, maar gelijke spanning op blijft staan)

Mijn instructrice geeft overigens niet les via 'zijn' systeem (heeft zelf les van Haanstra), maar heeft wel veel overeenkomsten met dit als ik dit zo lees en zie. (oftewel; het idee erachter is niet helemaal uniek)

Waarom dwing je een paard eigenlijk naar beneden als je je handen laag houdt?

@Ilonka: Ooit eens van iemand de opmerking gehoord: "Alles wat wij zien bij topruiters is alles wat we niet horen te zien. Maar alles wat wij zien, doen wij graag na. Eigenlijk doen we dus alle foute dingen na, want dat wat goed is, zien we niet." Dit was ook met name richting Anky bedoeld, vond het wel pakkende opmerking.
Geluk is de vrucht van intens werk
lauraatje

Bericht door lauraatje » ma 09 jun 2008, 09:22

Ik ben een keer bij een clinic geweest van een meisje die ook volgens AdB reed. Zie dus veel herkenbare dingen :j
Ik weet zelf niet zo goed wat ik er van moet vinden, maar ben van mening dat als je merkt dat het werkt voor je paard: lekker zo doortrainen :j Er zijn zeker meerdere wegen naar Rome en dit is daar 1 van. En voor jullie dus blijkbaar de goede :D
Mir

Bericht door Mir » ma 09 jun 2008, 12:10

Jij en Uniek zijn er zelf in ieder geval blij mee, daar gaat het om. Alleen denk ik dat handen laag (en dan bedoel ik niet bij de voorbenen) helemaal niet je paard afdwingen hoeft te betekenen, dat hangt nog altijd van de vriendelijkheid van je hand af. Met hoge handen kun je ook scherp inwerken of je paard optillen, wat ik bij meerdere mensen zie gebeuren. Een paard op eigen benen laten lopen moet je denk ik vooral leren voelen.
yvette

Bericht door yvette » ma 09 jun 2008, 14:13

Fijn dat het voor jullie goed werkt. En prima dat je je er helemaal aan overgeeft :j
Maar ik krijg een beetje het gevoel uit je reacties dat je ons ervan probeert te overtuigen dat dit DE methode is. Er zitten zeker elementen in waar ik (en mijn paard) wat mee kan, maar ook dingen die absoluut niet zouden werken. Gelukkig zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden...
Ben wel heel benieuwd naar het lange-termijn-resultaat bij Uniek.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » ma 09 jun 2008, 15:45

Bella schreef: @Ilonka: Ooit eens van iemand de opmerking gehoord: "Alles wat wij zien bij topruiters is alles wat we niet horen te zien. Maar alles wat wij zien, doen wij graag na. Eigenlijk doen we dus alle foute dingen na, want dat wat goed is, zien we niet." Dit was ook met name richting Anky bedoeld, vond het wel pakkende opmerking.
Dat vind ik een hele mooie opmerking :)*
Verder wil ik me ook graag bij Mirjam en Yvette aansluiten.
Ik bedoel ook niet dat ik dit geen goede manier voor jou en Uniek vind, maar ik vind dit gewoon ook niet de enige juiste methode.
En ik zie persoonlijk ook liever een lagere vriendelijke hand dan een hoge vaste hand.
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » ma 09 jun 2008, 15:48

Cindy+Uniek schreef: en die lijn die ik op de laatste foto heb getrokken zie ik toch duidelijk van elleboog naar mond leiden en dat is precies de plek waar hij zijn teugels heeft!
Ja sorry maar ik zie toch echt duidelijk zijn hand (waarmee hij de teugels vasthoudt!) boven jouw lijn uitkomen :?
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 09 jun 2008, 16:27

@ jeempie lees dan wat ik zeg 'lijn vanaf de ELLEBOOG naar de mond'... die zie je toch? dus dat zijn teugel precies onder die lijn zit geeft dan aan dat ze blijkbaar juist staan.....

@ yvette dat zei je de vorige keer ook al en toen zei ik ook al 'nee dat is niet mijn bedoeling... er worden hier vragen gesteld over die handen en ik probeer zo goed mogelijk uit te leggen wat mij geleerd wordt!'
het maakt mij totaal niets uit hoe ieder zijn paard rijd, maar uniek is er flink op vooruit te gaan! en AdB heeft ook al heel wat referenties van paarden die bijna naar de slager gingen en gewoon weer lopen als sportpaarden! maar je hoort mij niet zeggen dat AdB de ENIGE is die dat kan of op ZIJN manier....

@ bella die dwingende handen is voornamelijk zodra je ze dus niet meer 'boven de schoft' hebt, want de meeste die met lage handen rijden, rijden tevens vaak met vrij veel druk omdat ze vaak niet weten hoe ze een paard eigenlijk écht ontspannen kunnen rijden/laten lopen en helaas zie ik dat bij 9 op de 10 (wedstrijd)ruiters....
op een dagje wedstrijd zie je meer handen onder de schoft of wijd staan dan netjes erboven (en dan voornamelijk met 'losrijden')
Mir

Bericht door Mir » ma 09 jun 2008, 16:32

Ik rijd ook vaak met lage handen voor het plaatje, maar dwingen zit er dan niet bij aangezien je dan nog met vriendelijke hand kan rijden. Ik ken juist mensen die met heel veel druk rijden op de AdB manier, met hoge handen kun je ook met druk rijden dus. De druk die je geeft hoeft niet altijd te maken te hebben met de plaats van de handen.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 09 jun 2008, 16:35

Mir schreef:Ik rijd ook vaak met lage handen voor het plaatje, maar dwingen zit er dan niet bij aangezien je dan nog met vriendelijke hand kan rijden. Ik ken juist mensen die met heel veel druk rijden op de AdB manier, met hoge handen kun je ook met druk rijden dus. De druk die je geeft hoeft niet altijd te maken te hebben met de plaats van de handen.
dat heeft het wel degelijk want als jij je handen laag (en wijd) zet 'knikt' het paard zijn hoofd naar binnen oftewel: dan denken sommige mensen (correctie héél véél mensen) dat het paard mooi rond aan de teugel loopt... als je dit probeert met je handen heel hoog lukt het niet want dan trek je het hoofd als het ware ook omhoog... snap je m nog :D

en tuurlijk kun je op iedere plek teveel druk zetten en niet iedereen is AdB zelf of een instructie van hem! ik krijg gelukkig les met amper druk in mijn hand eigenlijk doe ik helemaal nog niks met mijn handen dan contra-stelling vragen en sturen....
Mir

Bericht door Mir » ma 09 jun 2008, 16:40

Dat hangt er nog altijd vanaf hoe lang je teugels zijn, daarbij voel je toch verschil of een paard zijn hoofd knikt of zijn hals laat zakken en zijn rug ontspant? Ik ken genoeg mensen met hoge handhouding die met de valse knik rijden. Gewoon flink druk erop dan maakt het niet uit of je handen hoog of laag zitten. Dat zie je idd overal. Maar dat heeft meer te maken met voelen wat je doet en aanvoelen of je een paard over de rug rijd.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 09 jun 2008, 16:42

Mir schreef:Dat hangt er nog altijd vanaf hoe lang je teugels zijn, daarbij voel je toch verschil of een paard zijn hoofd knikt of zijn hals laat zakken en zijn rug ontspant? Ik ken genoeg mensen met hoge handhouding die met de valse knik rijden. Gewoon flink druk erop dan maakt het niet uit of je handen hoog of laag zitten. Dat zie je idd overal. Maar dat heeft meer te maken met voelen wat je doet en aanvoelen of je een paard over de rug rijd.
ja idd

helaas zijn er alleen teveel mensen die niet doorhebben dat het paard dan achter de loodlijn loop!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 09 jun 2008, 17:48

nadeel van hoog is dat je in de teugels kan gaan 'hangen'.
nadeel van laag is dat je je schouders vast kan zetten.
Hoe dan ook, alles kan nadelig zijn (en zo zal het met voordeligheid wel net zo zijn)
Geluk is de vrucht van intens werk
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » ma 09 jun 2008, 22:30

Cindy+Uniek schreef:@ jeempie lees dan wat ik zeg 'lijn vanaf de ELLEBOOG naar de mond'... die zie je toch? dus dat zijn teugel precies onder die lijn zit geeft dan aan dat ze blijkbaar juist staan.....
Misschien kun jij dan ook even lezen wat ik schrijf, namelijk dat zijn hand ruim boven jouw lijn zit en die teugel zit niet vast aan zijn elleboog maar echt aan zijn hand ergo boven jouw lijn!
Zo en nu ben ik hier een beetje klaar mee -:(-
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 10 jun 2008, 05:49

Jeempie schreef:
Cindy+Uniek schreef:@ jeempie lees dan wat ik zeg 'lijn vanaf de ELLEBOOG naar de mond'... die zie je toch? dus dat zijn teugel precies onder die lijn zit geeft dan aan dat ze blijkbaar juist staan.....
Misschien kun jij dan ook even lezen wat ik schrijf, namelijk dat zijn hand ruim boven jouw lijn zit en die teugel zit niet vast aan zijn elleboog maar echt aan zijn hand ergo boven jouw lijn!
Zo en nu ben ik hier een beetje klaar mee -:(-
je ziet toch dat zijn teugel onder mijn lijn loopt?! dit is de originele foto
http://www.hoefkatrol.com.whsites.net/i ... toine1.JPG
ik heb niks weggehaald oid

en dit met de lijn
http://img77.imageshack.us/img77/637/no ... ne1sm6.jpg

zijn teugel loopt misschien wel 3 cm (en dan bedoel ik 'echte cm' en niet hier op het plaatje :+ ) boven de lijn voor de rest precies erop!!!!!

en als je dan hier naar kijkt:
http://img103.imageshack.us/img103/6136 ... le2ea2.jpg

zie je toch een hele andere lijn van elleboog naar mond (waar de teugel dus loopt)

misschien zo wat duidelijker?

dus die eerste zouden idd een paar cm naar onder kunnen, maar het is niet veel op de foto..... verder is het niet mijn bedoeling om stampij te gaan maken, maar ik dacht dat jij alleen zat te kijken naar de hoogte van zijn hand en dan naar de mond ipv de elleboog-mond en waar de teugel loopt!
Plaats reactie