groepsfoto endurance Kootwijk
Re: groepsfoto endurance Kootwijk
Nou ik moet eerlijk bekennen dat ik het merendeel van de paarden die ik zaterdag gezien heb maar aartslelijk vond. Wat een graatmagere dingen, de botten staken er aan alle kanten uit. Nou snap ik wel dat dit een pre is voor dit soort wedstrijden maar het oog wil ook wat. Geef mij maar een geweldige Fjord.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

- Ilonka
Haha ik snap wat je bedoelt Anita maar met de 'standaard Fjord' als ik het zo mag noemen krijg je het bijzonder lastig met dat overgewicht, want dat is wel wat de meeste Fjorden hebben. Ik hou zelf erg van afgetrainde paarden maar ze moeten niet graatmager zijn, dat is ook niet wat ik wil zien en ook niet handig. Mijn paarden scoren op de keuring niet hoog omdat ze 'onderbespierd' (te weinig vet bedoelen ze volgens mij) zijn, ik vind dat zelf veel mooier dan paarden met teveel spek.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
- kristelhans
Ha Annalynn, ik hoor je! Beer was ook te 'slank' op de keuring..en dat terwijl ik hem daar echt te vet vond..haha.. Op de foto's van Anita kun je zien dat Beer een fjord is met best veel massa (buik) maar er zit amper een vetje aan dat paard.. Ik vind hem er momenteel echt mooi bijstaan! Brass heeft ook een mooi lijntje en Cadiz is ook prachtig. Alle drie heeeele andere types, dat vind ik ook zo leuk om te zien! Ik vind veel paarden in de endurance ook niet mooi maar ja.. smaken verschillen..gelukkig maar! Ik ben dolblij met mijn geeltje!
- Ilonka
Ik heb ze opgeslagen Aniet, thanks!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
- kristelhans
dendola schreef:Die zwaaifoto is zeker leuk, maar Beer heeft ook een prachtige kop op die foto!
Leuk dat de fjorden goed vertegenwoordigd waren!
Beer heeft sowieso een prachtige kop! Altijd vrolijk en altijd ondeugend..hij heeft ook echt van die typische trekjes..een neusgat altijd opgetrokken of een grappig lipje.. relhoofd! <3
Wat een onwijs gave pics zeg!
Ziet er erg gezellig uit!
Ziet er erg gezellig uit!
Ilonka schreef:Ooit waren er 3 Fjorden te weten Ucky van Yerxes, Plinka van Myrstein en Ilonka van Brusvein startgerechtigd klasse IV (die zijn er nog trouwens alleen allen niet meer actief in de sport) en toen hebben we het stamboek gevraagd ons te sponsoren op de Fasna Trail, de 90 km. De enige Nederlandse internationele wedstrijd en het NK (160 km). Hier was geen animo voor, wat natuurlijk kan.
In dat jaar heb ik ook een brief gestuurd met de vraag of er een 'presatie-predikaat' zou kunnen komen voor Fjorden in de endurance, met als eis 3 maal klasse III (80-120 km) goed te hebben volbracht. Op dat moment was dat exact dezelfde eis als die voor het NRPS.
Het stamboek was niet geinteresseerd tenslotte kan elke Fjord dat niet waar?
Als je endurance wilt gaan rijden en 'mee wil tellen' koop je gewoon geen Fjord, je maakt het jezelf onnodig ingewikkeld. Ik heb ook op een NRPS gereden en daar kwam ik in draf de finish over, sprong er af en de HF was goed. Ik hoefde me nooit zorgen te maken of ik op een warme dag wel snel genoeg zou zijn doordat het groomen/koelen veel sneller ging en de HF sneller zakt om nog maar te zwijgen over de grotere motor die deze paarden hebben.
Dat Gerritje en ik een tweede Fjord voor de endurance hebben gekocht is een uitzondering, vrijwel elke koudbloedrijder ruilt op den duur zijn koudbloed in voor een volbloed.
Ik lach me rot een paard dat klasse III endurance heeft gelopen (Arabier) is algauw 1500 euro meer waard, dat zie ik met onze Fjorden nog niet gebeuren...
wat ontzettend jammer is dat, dat er dan zo weinig animo is vanuit het stamboek. Ze zouden toch heel blij en trots moeten zijn met zulke prestaties en weer een manier om de Fjord nog bredere bekendheid te geven op een zeer positieve manier.
Is jouw doel wel weer om naar klasse IV te rijden?
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Ik zet in op Brass, de eerste fjord die de 160 uitloopt!
Het is inderdaad jammer dat het stamboek geen interesse heeft. Maar mensen die echt verder willen in de endurance kopen na het geleerd te hebben op hun koudbloed een volbloed. Ik heb zelf geen aspiraties om verder te komen in de sport. Ik beoefen de endurance op mijn eigen recreatieve manier. Dus hier staat op stal staat een koudbloed voor de endurance. Wel naast een volbloed overigens. Die de wedstrijden met 2 hoeven in zijn neus loopt. Ook zo de trainingen. Een fjord moet echt veel harder werken.
Het is inderdaad jammer dat het stamboek geen interesse heeft. Maar mensen die echt verder willen in de endurance kopen na het geleerd te hebben op hun koudbloed een volbloed. Ik heb zelf geen aspiraties om verder te komen in de sport. Ik beoefen de endurance op mijn eigen recreatieve manier. Dus hier staat op stal staat een koudbloed voor de endurance. Wel naast een volbloed overigens. Die de wedstrijden met 2 hoeven in zijn neus loopt. Ook zo de trainingen. Een fjord moet echt veel harder werken.
---
- kristelhans
Ik heb ook recreatieve ambities..mocht ik wel ooit echt ver willen komen dan schaf ik ook een ander peerd aan..haha.. Maar voor nu vind ik zo'n hele dag, de planning, de voorbereiding en het genieten van de route al zo leuk!
arme beer....kristelhans schreef:Ik heb ook recreatieve ambities..mocht ik wel ooit echt ver willen komen dan schaf ik ook een ander peerd aan..haha.. Maar voor nu vind ik zo'n hele dag, de planning, de voorbereiding en het genieten van de route al zo leuk!
---
Er is vanuit het stamboek sowieso geen animo behalve voor Fjordsport 

- kristelhans
Haha Gerritje..ik voelde me ook schuldig dat ik dat typte..
Maar Beertje blijft me aangenaam verrassen dus wie weet hoe ver we komen. Tot nu toe doet hij alles best gemakkelijk! In Ommen starten we solo, ben benieuwd hoe dat gaat!

Klopt, ook de dressuurfjorden komen er bekaaid af. Eigenlijk alle sportfjorden volgens mij.Kelly schreef:Er is vanuit het stamboek sowieso geen animo behalve voor Fjordsport
---
Je kunt best klasse 4 halen en rijden. Maar je zal nooit aan de kwalificaties van het A &B kader kunnen voldoen. Dus als je die ambities krijgt moet je wel overstappen. Maar ach, Beer kan dan zijn opvolger alles leren en twee paarden hebben is best te doen hoor. Alleen twee trainen is soms wat lastigkristelhans schreef:Haha Gerritje..ik voelde me ook schuldig dat ik dat typte..Maar Beertje blijft me aangenaam verrassen dus wie weet hoe ver we komen. Tot nu toe doet hij alles best gemakkelijk! In Ommen starten we solo, ben benieuwd hoe dat gaat!

---
- Ilonka
Nathalie ik heb inderdaad het doel om klasse IV startgerechtigd te worden en ik zou heel graag een keer de 160 uitrijden. Of Brass de eerste (Nederlandse) Fjord ooit wordt weet ik niet, zou kunnen maar dan moet alles wel héél soepel blijven lopen natuurlijk. Het is gewoon leuk om te doen en ik merk dat ik graag meer wil (binnen grenzen natuurlijk)
Kelly inderdaad doet het stamboek (te) weinig met sportprestaties. Met een dressuurFjord kan je nog eens een clinic geven op een keuring maar ik ze de endurance Fjorden nog geen 433 rondjes om de ring draven om te laten zien dat ze 52 km kunnen draven... Het is heel jammer want het is toch leuk om te zien wat die gelen kunnen. Ik ben ook trots op de dressuurFjorden, de springFjorden en de CrossFjorden whatever, vind het leuk om te volgen hoe ze het in de sport doen.
Kelly inderdaad doet het stamboek (te) weinig met sportprestaties. Met een dressuurFjord kan je nog eens een clinic geven op een keuring maar ik ze de endurance Fjorden nog geen 433 rondjes om de ring draven om te laten zien dat ze 52 km kunnen draven... Het is heel jammer want het is toch leuk om te zien wat die gelen kunnen. Ik ben ook trots op de dressuurFjorden, de springFjorden en de CrossFjorden whatever, vind het leuk om te volgen hoe ze het in de sport doen.
Het is idd verbaasd wekkend dat geen animo voor is.
Als ik nog keer zo klasse 3 endurance fjord kan kopen als Tobbe dan zou ik het wel weten.
Bij Tobbe heb ik plannen tot klasse 3.
Zelf vind ik endu fjorden met erg mooi.
Als ik nog keer zo klasse 3 endurance fjord kan kopen als Tobbe dan zou ik het wel weten.
Bij Tobbe heb ik plannen tot klasse 3.
Zelf vind ik endu fjorden met erg mooi.
wat leuk een foto verslag van al die knappe endurance
fjorden en ruiters. Echt wat jullie doen vind ik zo knap.
Ziet er makkelijk uit maar in werkelijkheid is het best
wel bikkelen
hoeveel kilometer hebben jullie nu eigenlijks
afgelegd?
fjorden en ruiters. Echt wat jullie doen vind ik zo knap.
Ziet er makkelijk uit maar in werkelijkheid is het best
wel bikkelen

afgelegd?
Ik heb de ambitie "klasse 3 startgerechtigd". Die ga ik wel halen denk ik, na weer zo'n mooie klasse 2 gaat de derde aklsse straks in Leersum ook wel lukken. Daarna zie ik weer verder. Op zich zou ik het stoer vinden om met Orlinde een keer klasse 3 goed uit te rijden, maar dat kost mij veel trainingstijd en ik vind haar heel houden belangrijker dan een klasse 3 rijden. Ze is 17, en moet nog zeker 10 jaar mee (op recreatief niveau allround).
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
het lijkt me een waanzinnig mooie sport om te kunnen doen samen met je paard!
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present