Ydo bij de tandarts

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Plaats reactie
monika

Ydo bij de tandarts

Bericht door monika » do 27 jan 2011, 13:14

Omdat Ydo steeds moeilijker te rijden en erg stug tegen de hand was, heb ik de tandarts laten komen. Een erkend team van dentist en dierenarts uit de deelstaat Niedersachsen. Het was ook alweer meer als 5 jaar geleden dat er een tandarts bij kijken was om zijn wolfstanden te trekken voordat ie ingereden werd. Het bleek dus, meteen na de verdoving, dat een behandeling hoog nodig was!!! Hij had hele scherpe randen aan zijn kiezen en wonden in zijn mond. En het hele gebit net een "golfbaan", echt zo van op en af. Een wonder dat ie met dat gebit nog kon eten. Maar geen wonder dat ie zich niet meer liet tomen.

Afbeelding
tanden slijpen met een speciale machine

Afbeelding

Afbeelding
snijtanden slijpen

Spider en Mandy werden ook nog onderhanden genomen:
Afbeelding
Spider hangend in de dentaalring

Afbeelding
zwaar werk voor het team met mijn trekpaardje

Al met al een dure grap maar het is het geld waard. Over 2 jaar moeten ze er weer aan geloven...
Laatst gewijzigd door monika op zo 30 jan 2011, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
foss

Re: Ydo bij de tandarts

Bericht door foss » do 27 jan 2011, 15:49

Ik krijg altijd kippevel als ik het zie omdat ik zelf doodsbang ben voor de tandarts maarja wat moet moet.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
ing-1970

Bericht door ing-1970 » do 27 jan 2011, 16:46

Dit soort berichten,dat het dan zo duur is,maar wel nodig was,probeer ik te voorkomen,
door de tandarts jaarlijks te laten komen,
Liever 1 keer per jaar 50,00 en controle ,dan na 5 jaar gebitsproblemen,en een hoge rekening,en het lijkt me voor het paard ook geen pretje,als de behandeling langer duurt,dan nodig was geweest.
Afbeelding
janna
Contacteer:

Bericht door janna » do 27 jan 2011, 17:48

Ze pakt het in ieder geval wel grondig aan zo met mijnwerkerslamp en beschermende bril erbij. hihi lijkt het een stuk moeilijker dan dat een mannetje op klompen met twee emmers met vijlen en een mondklem aan komt zetten.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
shesannie

Bericht door shesannie » do 27 jan 2011, 20:11

Toen ik Lindia bijna 4 jaar geleden had gekregen bleek ze ook flinke haken etc te hebben, ze was waarschijnlijk lang niet bij een tandarts geweest, nu wordt ze elk jaar nagekeken als ze ingeent wordt

Mag ik vragen wat jij een duur grapje noemt? ongeveer een richtprijs?
monika

Bericht door monika » do 27 jan 2011, 21:00

Inderdaad, ik had de dentist er al veel eerder weer bij moeten hebben _-:( . Mijn huidige dierenarts heeft er tussendoor wel naar gekeken maar vond dat alles in orde was. Maar in November was er een lezing van dat team (http://www.pferdezahnpflege-nord.de) voor de Interessengemeinschaft Fjordpferd en die symptomen die ze voordroegen, had Ydo allemaal dus heb ik het team naar huis besteld. In geen geval wacht ik weer zo lang tot ik er weer naar laat kijken! Het team heeft het super gedaan. Zodra de verdoving erin zit, duurt de hele behandeling niet langer als 20 minuten omdat het paard daarna alweer wat "merkt". Dus zo heel erg lang hoefden Ydo, Spider en Mandy niet in die ring te hangen. Ik heb voor drie paarden 450 euro betaald.
Ze waren dinsdagmiddag hier en mijn paarden durfden de volgende dag alweer in een biet te bijten. Hooi eten gaat nog wat langzaam maar de dentist zei ook, geef ze drie dagen de tijd, dan is alles weer goed.

@ Janna: gelukkig zijn de tijden van handvijlen toch wel echt voorbij of? Daar kun je toch niet echt vertrouwen in hebben als er iemand in de mond van je paard vijlt waar ie niks kan zien? Het Pfedezahnpflegeteam heeft een speciale opleiding gehad, zien wat ze doen, laten het jezelf ook voelen en zien (vooraf en achteraf), leggen alles uit wat er gaat gebeuren en hebben speciale elektrische machines ervoor zodat het paard er niet veel van merkt. Ze behandelen ook niet zonder verdoving.
shesannie

Bericht door shesannie » do 27 jan 2011, 21:37

oke, ja dat is inderdaad een hele uitgave haha, maar gelukkig kun je het nu weer netjes bijhouden :D
Yvonne6

Bericht door Yvonne6 » vr 28 jan 2011, 06:03

de tandarts die hier komt heeft ook nog enkele handvijlen,maar ook een electrische.

fijn dat het gebit van je paarden weer goed is!
Ravina wordt ook 1x per jaar gecontroleerd door de tandarts,maar ze heeft altijd een goed gebit.
Ravina(OrstaxBrusvein)
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) Geboren: 17-05-2011 - † 01-08-2012
Lolly

Bericht door Lolly » vr 28 jan 2011, 07:43

Leuke foto's, maar mag die dentist dan verdoven, in NL mogen ze dat toch niet.
Hier mogen ze er ieder jaar aan geloven, alleen ik mis mijn oude dierenarts die was zo rustig en wijs, de DA die ik nu heb is geloof ik doodsbang voor paarden en dan fjorden in het bijzonder 8)7 terwijl ze zelf ook een paard heeft.
Hier zijn ze in december nog gedaan en de nieuwe DA scheet in haar broek dat alle paarden ervanaf waren.
Voor volgende keer heb ik al een adres van een goede paardentandarts, dus geen bange DA meer aan de tandjes van mijn paarden :wave:
Agilitydogs get over it

cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 28 jan 2011, 09:20

Zo die zijn grondig behandeld en kunnen er weer een poosje tegen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
monika

Bericht door monika » vr 28 jan 2011, 12:04

@Lolly: nee, de dentist mag ook in Duitsland niet verdoven. Daarom reist er extra een dierenarts mee. Die hoort eerst hart en longen af om vervolgens de verdoving te spuiten en dan verder te assisteren bij de behandeling.
Lolly

Bericht door Lolly » vr 28 jan 2011, 14:02

Ooo ik dacht al :D
Maar interessante foto's hoor.
Agilitydogs get over it

cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
janna
Contacteer:

Bericht door janna » vr 28 jan 2011, 19:20

@Monika: hihi die desbetreffende man op klompen (Ted v Houten) met zijn hand vijlen doet prima werk hoor! Hij lijkt in eerste instantie misschien wat sjofel maar kan super met paarden om gaan (ze staan vaak los in de stal) en hij controleert alles grondig voor dat hij begint en tussendoor is hij ook steeds bezig met voelen. Hij doet wel al het vijl werk zonder verdoving.
Hij heeft ook een diploma hoor, maar het is een wat excentrieke persoon.

Heb ook eens een DA aan het werk gezien tijdens mijn stage, die op dezelfde manier te werk ging als bij jouw paarden. Zeker niet verkeerd om het zo te doen, maar heb het persoonlijk liever zonder narcose.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
monika

Bericht door monika » zo 30 jan 2011, 10:39

Gister heb ik wat foto`s in het land gemaakt. Ydo wilde even vrijwillig zijn "nieuwe" tanden showen. Look at this:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Doei en Tschüß!
Genista

Bericht door Genista » zo 30 jan 2011, 15:26

:= :=
Plaats reactie