Opa Garrie..

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Plaats reactie
janna
Contacteer:

Opa Garrie..

Bericht door janna » vr 13 mar 2009, 20:16

Mijn Penny paardje.

Rijden op deze man is voor mij een grote uitdaging. Maar wel een super leerzame en erg leuke.
Dus om ook mijzelf weer eens te zien op het paard heeft annabel foto's gemaakt tijdens het "drillen" (pfff lastig hoor verlichte zit, heb nu nog spierpijn)
Commentaar mag, mits opbouwend.....wel een beetje lief voor mij blijven hoor, het is niet makkelijk op Garrie.

1.Afbeelding
Afbeelding
lekker ding
2.Afbeelding
3.Afbeelding
4.Afbeelding
5.Afbeelding
6.Afbeelding
7.Afbeelding

8.Afbeelding
9.Afbeelding
10.Afbeelding
11.Afbeelding
12.Afbeelding
13.Afbeelding
14.Afbeelding
15.Afbeelding
Rubis in het zicht.....

Ansgar gaat wel, ik niet altijd....
16.Afbeelding
17.Afbeelding
18.Afbeelding
19.Afbeelding
20.Afbeelding
21.Afbeelding

Toen Annabel toch ook even proberen. Was natuurlijk erg uitnodigend om even te "voelen". (want het was al weer een tijdje geleden)
22.Afbeelding
Hierna bedacht ik mij dat ik de cap nog op mijn hoofd had zitten. Kan natuurlijk niet zo zonder cap.
23.Afbeelding
24.Afbeelding
25.Afbeelding
26.Afbeelding
27.Afbeelding
28.Afbeelding
29.Afbeelding
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Machteld&Falco

Re: Opa Garrie..

Bericht door Machteld&Falco » vr 13 mar 2009, 20:20

Je ziet je teugels soms nog net iets te veel als houvast boven de sprong. Maar het ziet er netjes uit. Ik ben niet echt een springruiter dus meer tips kan ik je niet geven, gewoon iets meer teugels naar voren geven boven de sprong en jezelf er niet aan vastklampen. Puik gedaan hoor :)
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Mieke

Bericht door Mieke » vr 13 mar 2009, 20:50

Toch zou ik graag je beugels langer willen zien. Verder weet ik hoe moeilijk je het hebt dus ga zo door :P !
Ctje :)
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » za 14 mar 2009, 08:30

Inderdaad je beugels wat langer (tenen niet naar buiten draaien in galop en alleen op foto 3 heb je volgens mij je benen mooi lang, met langere beugels gaat dit automatisch makkelijker). Zitten mooie plaatjes tussen :D!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » za 14 mar 2009, 09:46

jeej wat n lange fjord, wel onwijs stoere kop zit r op, leuk hoor, hoe oud issie aangezien je m opa noemt???
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » za 14 mar 2009, 10:58

Ik heb er helemaal geen verstand van en meestal onthoud ik mij ook wijselijk van commentaar. Nu was ook mijn eerste gedachte: ze heeft de beugels veel te kort. Daarbij ga je een beetje voorover zitten met gebogen schouders en dan word je zo'n klein propje op die grote kerel. Maar ik doe het je absoluut niet na hoor. Ben ik zo lief genoeg geweest voor je?
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » za 14 mar 2009, 12:01

Het grootste punt vind ik dat je niet voldoende steun zoekt op je beugels maar op je knieën. Door je hakken meer uit te drukken, ga je automatisch meer op je beugels steunen. Omdat je zit zoals je nu zit, is de verlichte zit inderdaad heel moeilijk en spierpijn. Als je meer rechtop gaat zitten met steun op je beugels, is de verlichte zit een koud kunstje.
Je ziet het gebrek aan steun in de beugels heel goed terug in het springen (en ook bij de galop, omdat je je tenen helemaal naar buiten draait), omdat je niet voldoende evenwicht hebt en daardoor niet op tijd in de verlichte zit kan komen. Daarnaast zie je tijdens de sprong iedere keer heel duidelijk dat je jezelf in evenwicht houdt met je knieën, dit zou je (belangrijk voor ontspanning in/van je paard) met je voeten/beugels moeten doen. Ansgar lijkt verder niet zo goed aan je been te zijn, dit kan mede door je onbalans komen (je kan nu niet consequent genoeg zijn in je beenhulpen geven, omdat je je onderbenen soms ook nodig hebt om evenwicht te zoeken. Voor een paard dat goed aan het been is, betekend zo'n 'evenwicht-zoekend-been' net zo goed 'been' en dus voorwaarts/zijwaarts.)
Verder zie je met de dressuur dat je af en toe heel scheef zit, omdat je je been optrekt.
Het is wel heel goed te zien dat je er om blijft denken dat je soepel in zijn mond blijft, maar je hand kan nooit echt onafhankelijk zijn omdat je nog niet een ontspannen evenwicht hebt. Daarom is nagelijk rijden ook erg moeilijk ;) Zodra je bovenstaande punten verbeterd, kan je werken aan de inwerking van de hand en is nagelijk rijden ook lang zo moeilijk niet meer.

Annabel heeft in mindere mate hetzelfde probleem.
Als jullie allebei er goed om denken dat je je benen onder je bovenlichaam legt, is het ook makkelijker om je evenwicht te vinden (en houden).
Eigenlijk moet je op elk moment dat je aan het rijden bent naar de verlichte zit (of rechtop staan) moeten kunnen. Dán heb je evenwicht. Dus dat kan een trucje zijn om dit ook tijdens de dressuur meer mee te pakken (maar dan wel met de hakken naar beneden, anders leer je alleen maar klemmen).

Uiteindelijk wordt dit alles wel makkelijker met iets langere beugels. Hoop dat mijn commentaar lief genoeg was. ;)

Leuke foto's en wat een heerlijk weer!! Jullie zijn zo leuk bezig met de paarden bij Bart, ze lijken er altijd wel lol in te hebben.

Het duurde trouwens wel even voordat ik eindelijk door had dat het Ansgar Skellerod was :P
:L Harma :L : Yerxes x Hjerter Knaegt
Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend
:+: Heedy (2011) & Isis (2012): Harma x Carlito
Mieke

Bericht door Mieke » za 14 mar 2009, 19:54

_*iDj*_ schreef:Het duurde trouwens wel even voordat ik eindelijk door had dat het Ansgar Skellerod was :P

Slecht hoor, zoveel van deze paarden hebben we niet staan :=
Ctje :)
Ivonne

Bericht door Ivonne » za 14 mar 2009, 21:28

Ik dacht ook, wie is Garrie? :o?
Maar ik had het al snel door, haha. Hij ziet er wel stoer uit zo hoor!
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » za 14 mar 2009, 21:42

HEt is ook net een belg, maar hij is echt gaaf :)
Ik weet zelf hoe hij voelt en kan er ook niet normaal op zitten, dus ik vind het überhaupt knap dat jullie het zo fanatiek proberen :D
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » za 14 mar 2009, 21:48

Ik dacht dat die korte beugels alleen voor het springen waren :D Mag je inderdaad wel een beetje langer gaan zitten ;)

Ben het niet 100% met *iDj* eens. Stijgbeugels zijn er niet om houvast/evenwicht te geven en niet om te steunen. Ze zijn er, zoals het woord zegt, om op te stijgen. Eigenlijk zou je zelfs zonder beugels moeten kunnen springen en lichtrijden. Dat moet komen vanuit je bovenbenen en je knieën. Mijn ex-drilmeester liet het me vaak genoeg doen :)
janna
Contacteer:

Bericht door janna » zo 15 mar 2009, 09:37

De meeste fotos met korte beugels waren idd voor het springen. Maar ook met dressuur heb ik ze niet zo lang omdat ik anders naast Ansgar stuiter. Ik ben heel slecht met mijn eigen evenwicht houden.

En in het verhaal van Ingrid kan ik mij eigenlijk heel goed vinden. Hij is idd niet goed voor been. Ik rij hem nog niet zo heel lang en ben aan het proberen dit eruit te krijgen maar dat is best lastig. Voor mij is het houden van evenwicht op hem zo verrekte moeilijk omdat ik zelf nog niet de voldoende balans heb. En ik wel erbij moet zeggen dat ik het idee heb dat ik een kilometer de lucht in ga als hij gaat draven..hehe
(daarnaast heb ik van annabel tijdens het rijden precies hetzelfde met de verlichte zit te horen gekregen, maar kreeg ik het domweg gewoon niet voor elkaar)

Maar zal alle tips van harte mee nemen en gaan proberen.

@ Carolienef: Ansgar wordt dit jaar 17.
Giel

Norvyn
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » zo 15 mar 2009, 11:23

Miekjuh schreef:
_*iDj*_ schreef:Het duurde trouwens wel even voordat ik eindelijk door had dat het Ansgar Skellerod was :P
Slecht hoor, zoveel van deze paarden hebben we niet staan :=
Nee, dat is waar idd.. Maar je weet maar nooit, het zou zo maar kunnen dat jullie uit een of ander weilandje ineens weer een fjord te voorschijn toveren! :D
Machteld&Falco schreef:Ben het niet 100% met *iDj* eens. Stijgbeugels zijn er niet om houvast/evenwicht te geven en niet om te steunen. Ze zijn er, zoals het woord zegt, om op te stijgen. Eigenlijk zou je zelfs zonder beugels moeten kunnen springen en lichtrijden. Dat moet komen vanuit je bovenbenen en je knieën. Mijn ex-drilmeester liet het me vaak genoeg doen
Je hoort toch echt niet te knijpen met je bovenbenen/knieën, dus ik zou lichtrijden zonder beugels toch echt niet snel aanraden. Als je tonisch/fasisch knelt met je bovenbenen/knieën, zit je je paard dus rond zijn rug te beklemmen, je kan je wel voorstellen dat je paard zich dan niet goed kan ontspannen.
Tuurlijk sta je niet constant voor 100% op je beugels te leunen (dat is eerder verlichte zit), maar er moet toch echt een zekere spanning op de beugels staan en dan wel zo dat je jezelf precies niet uit het zadel lift.

Enne Janna: Er bestaat een trucje om jezelf goed rechtop te laten zitten (en om te voelen hoe het voelt als je goed in het zadel zit).
Al halthoudend doe je achtereenvolgens (zonder te gaan verzitten) je benen voor het zweetblad van je zadel, met je zit 2 cm vooruit schuiven, benen weer naar beneden en je tenen naar beneden wijzen. Dan doe je je benen naar achteren en ga je met je bovenlichaam naar voren leunen. Tot slot ga je weer rechtop zitten en doe je je voeten weer recht naar beneden. Zoals je nu zit, hoor je altijd te zitten ;)
:L Harma :L : Yerxes x Hjerter Knaegt
Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend
:+: Heedy (2011) & Isis (2012): Harma x Carlito
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » zo 15 mar 2009, 19:26

Het is echt een lekkere knol.... Echt een mega kop heeft hij, zoveel wijsheid straalt hij uit!
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 16 mar 2009, 09:57

@Janna: Ik zei niet helemaal precies hetzelfde als Ingrid. Ik zei: Bij het springen moet je steunen 'blijven plakken' op je bovenbenen, niet op je beugels, die zijn er alleen voor de vering. Jij ging juist téveel op je beugels staan, waardoor je het contact met het paard verliest, je liet je benen loskomen van het zadel/paard als je in verlichte zit wou gaan zitten, waardoor je alleen nog je beugels had.
Maar ik lees wel dat dit een verschil in opvatting is, aangezien ik hetzelfde altijd meegekregen heb wat Machteld zegt en Ingrid niet. Overigens is het daarbij spannen en ontspannen, maar niet knellen (knellen is verkrampen)...daarin ligt juist het goed en fout lichtrijden zonder beugels (zoals mij geleerd is).
Ingrid heeft het wel 100% juist wat betreft het been optrekken, dat schreeuw ik ook altijd. (icm met...hoe graag wil je mij aankijken? :P)

Zelf geef ik altijd teveel houding mee (ik hoef alleen handen mee te geven) en daar probeer ik dan ook bewust mee bezig te zijn als ik ga springen (maar ik doe het praktisch bijna niet, dus echt vooruitgang is nauwelijks). Maar dat betekent nog steeds, zoals ik ook weer op de fotos terug zie, dat wanneer de paarden moeten afzetten ik extreem aanspoor en daarbij mijn voeten/onderbeen aanleg.

De lengte van de beugels is hier overigens overal bijna springformaat. (vanaf foto 5)

En tot slot...het is mij opgevallen dat iedereen die ansgar rijdt snel geneigd is zijn benen verder naar achter te leggen. Daarnaast is hij door zijn lengte ook erg zoekerig naar een goed evenwicht (kun je merken dat hij jaren niet dressuurmatig getraind is en toch ook niet meer zo'n jonge gup is) , evenals de ruiter dus, dus 'appeltje-eitje' om te rijden is hij (nog) niet. Maar het is al wel een verschil met een jaar geleden.
Geluk is de vrucht van intens werk
Kelly

Bericht door Kelly » ma 16 mar 2009, 11:37

Commentaar op je houding ga ik niet geven.
Denk ook niet dat Ansgar het geschikte paard is om dat op te oefenen wat oef wat zit hij lastig :D

Maar Opa ziet er wel heel goed uit :j
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
DaphneT

Bericht door DaphneT » ma 16 mar 2009, 12:56

Oe lekkere kop zit er toch op! Leuk eens foto's van hem te zien!
Leentje

Bericht door Leentje » ma 16 mar 2009, 15:00

nou, Opa mag er nog zeker zijn,mjammie,wat een lekker dier.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 16 mar 2009, 21:22

@Ingrid: je ontkracht zomaar eventjes vele eeuwen van rijkunst. Kijk eens eventjes naar klassieke rijscholen. Hogeschoolsprongen worden daar uitgevoerd zonder stijgbeugels. In portugal en spanje leren kinderen onafhankelijk zitten door longelessen zonder zadel. Ik heb ook nergens gezegd dat ik knijp/knel met mijn bovenbenen. Als je dat zou doen met mijn paard, staat hij prompt stil en beweegt ie niet meer ;) maar of ik nu met of zonder beugels rijd, dat mag geen verschil maken.

Denk je trouwens echt ook maar een seconde dat staan in je stijgbeugels zoveel verschil maakt? Op dat moment knelt je stijgbeugelophanging zelf net zoveel als je benen anders zouden doen, en dan nog over een kleiner oppervlak (de breedte van je riem) dan wanneer je de druk verdeelt over je bovenbenen, wat me dan nog erger lijkt. Dus neen, in mijn ogen zijn stijgbeugels er enkel en alleen om hun etymologische betekenis: opstijgen :D als dat in springen zoveel anders zou blijken dan in dressuur, dan moet ik nogmaals (zoals ik al heel vaak heb gedaan) constateren dat springen heel erg onnatuurlijk moet zijn...
janna
Contacteer:

Bericht door janna » di 17 mar 2009, 08:21

Zou deze discussie ook via Pb verder kunnen?
Giel

Norvyn
Plaats reactie