Orlinde voor de wagen en bak slepen

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Plaats reactie
Jowien

Orlinde voor de wagen en bak slepen

Bericht door Jowien » di 18 dec 2007, 19:39

Orlinde weer eens in the picture.
Een paar maanden een karretje met tuig te leen gehad en dus lekker veel kunnen mennen.
Alleen recreatieve buitenritjes, nog geen dressuur geprobeerd. Daarvoor zou ik dan les moeten nemen. Mijn bijrijdster heeft al wel koetsiersbewijs. En Orlinde heeft 8 jaar ervaring voor de wagen.
We rijden meestal zonder oogkleppen en op de foto's zonder broek maar verder alles erop en eraan.

Foto voordat we het karretje geverfd hadden. Even de hoefschoenen showen bij de ruitersportwinkel in het winkelcentrum. Orlinde vond het niet zo spannend . :?
Afbeelding

Hier rijden we een keer met trensbit. Deed ze ook prima, reageerde net zo fijn, maar op de terugweg maakt ze zich soms erg sterk. Dus verder toch maar met stang gereden.
Afbeelding

Karretje geverfd en een lekker ritje maken. Zie die enthousiaste oortjes!
Afbeelding

Thuis even braaf stilstaan terwijl baasje een foto maakt. Ze is echt super braaf met inspannen, verzet geen voet wanneer dat niet de bedoeling is. En ik kan haar met een hand achteruit het lamoen in laten lopen terwijl ik dat met mijn andere hand omhoog hou. Hadden we beiden nog nooit gedaan, maar ging vanaf de eerste keer proberen meteen prima.
Afbeelding

Onderweg...
Afbeelding

Lekker kontje voor de wagen. :L
Afbeelding

En met zo'n tuig kun je ook prima de bak bij de ponyclub slepen. Orlinde had dat nog niet eerder gedaan.

Toen ik haar de eerste keer aangaf weg te stappen, stopte ze direct en keek ze me aan van "wat heb je nou aan mn tuig gehangen?"
Toen ik nog een keer "voorwaarts, stap" zei, gooide ze zich in het tuig en in no-time was de bak gesleept. Het was nog even wennen met sturen, ze reageert erg direct, maar dat ging al snel beter (daarom hangen de leidsel soms wat slap).
Ze vind het prachtig geloof ik, sjouwt flink de bak door.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » di 18 dec 2007, 19:45

Altijd lekker veelzijdig de fjordenknollen.Wel makkelijk dat je de bak zelf kan doen.
Wat kijkt ze trouwens heerlijk ontspannen uit haar oogjes(eerder een beetje slaperig :D )
Leuk karretje trouwens!
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
Jowien

Bericht door Jowien » di 18 dec 2007, 19:54

Ze is altijd heel relaxt als ik ernaast sta/ loop.
Maar als ik erop zit of op de wagen gaan de oren omhoog, ogen open en remmen los! Dan wil ze actie. :D
Daphne

Bericht door Daphne » di 18 dec 2007, 21:39

Wat gaaf dat ze het zo goed doet! Idd ook erg leuk om de bak te slepen.

Stoere kar heb je trouwens: daar kun je nog eens wat mensen op meenemen ;)
Vera

Bericht door Vera » wo 19 dec 2007, 08:14

Het ziet er goed uit, maar je moet even aan je bijreidster vragen of ze je leert om de leidsel goed op te steken, dit is een beetje gevaarlijk zo.

Verder vind ik de scharen van je liverpool naar voren staan (ze komen voor de mondspleet uit) maar ik kan zo op de foto niet zien wat daar de oorzaak van is. Het ziet ieder geval niet goed. Het kan zijn dat de kinketting niet goed zit, maar kan ik dus niet zien op de foto.

Orlinde is wel een superbraaf paard hoor. Ga je volgende jaar nog de menproef abop met haar doen of heeft ze die al gedaan?
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Jowien

Bericht door Jowien » wo 19 dec 2007, 19:02

Ja, die leidsels moet ik nog in een goede knoop krijgen. Maar we stonden er vlakbij, alleen voor de foto een stapje uit beeld gedaan. En je ziet aan Orlinde's houding dat die niet van plan was ergens van te schrikken. Maar je hebt gelijk, dat kan ik maar beter meteen goed leren.
Dat bit hangt iets te laag denk ik, kan dat zijn wat jij bedoelt? Op de foto's heeft ze een hoofdstel dat niet zo heel nauwkeurig te verstellen is. Bij mijn trens hangt ie precies goed, maar ik had het idee dat de stang hierin wel een centimetertje hoger zou mogen.

Mennen voor de ABOP weet ik nog niet. Zij kan het wel, maar dan moet ik nog wel wat leren en veel dressuurmatig oefenen (vind ik zelf).
De landbouwproef lijkt me meer wat. Ze is lekker bezig met de baksleep en komt er makkelijk mee rond in de bak. Met wat trainen met meer gewicht denk ik dat we een eind komen.
Maar ja, als ik er toch ben voor de ene proef, kan ik natuurlijk net zo goed ook de ander doen.... Gelukkig heb ik nog een poosje om over na te denken en eventueel voor te bereiden.
Vera

Bericht door Vera » wo 19 dec 2007, 20:50

Jowien schreef:Ja, die leidsels moet ik nog in een goede knoop krijgen. Maar we stonden er vlakbij, alleen voor de foto een stapje uit beeld gedaan. En je ziet aan Orlinde's houding dat die niet van plan was ergens van te schrikken. Maar je hebt gelijk, dat kan ik maar beter meteen goed leren.
Dat bit hangt iets te laag denk ik, kan dat zijn wat jij bedoelt? Op de foto's heeft ze een hoofdstel dat niet zo heel nauwkeurig te verstellen is. Bij mijn trens hangt ie precies goed, maar ik had het idee dat de stang hierin wel een centimetertje hoger zou mogen.

Mennen voor de ABOP weet ik nog niet. Zij kan het wel, maar dan moet ik nog wel wat leren en veel dressuurmatig oefenen (vind ik zelf).
De landbouwproef lijkt me meer wat. Ze is lekker bezig met de baksleep en komt er makkelijk mee rond in de bak. Met wat trainen met meer gewicht denk ik dat we een eind komen.
Maar ja, als ik er toch ben voor de ene proef, kan ik natuurlijk net zo goed ook de ander doen.... Gelukkig heb ik nog een poosje om over na te denken en eventueel voor te bereiden.
Het zou inderdaad kunnen dat het bit niet helemaal goed hangt. (als de ringen van je trensbitje kleiner of groter zijn heb je al gauw veel verschil.

Voor de abop heb je nog een jaar om te oefenen, je paardje ziet er uit of ze het best kan in elk geval.

Verkijk je alleen niet op de landbouw proef, het lijkt eenvoudiger, maar vergis je niet hoeveel kracht het kost om die wagen weg te trekken. Maar ook dat lijkt ze me best te kunnen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » do 20 dec 2007, 00:12

Bak slepen vinden ze geweldig he! :))
Prisca vind het ook zo mooi!
Leuke foto's!
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » do 20 dec 2007, 10:33

Die hoefschoenen staan goed! Ik moet ook weer eens nieuwe kopen. Leuke fjord heb je :j
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Amber_

Bericht door Amber_ » do 20 dec 2007, 14:29

Wow flinke bos manen !! Dikke streep zwart ! Moeilijk knippen zeker :D ?
Gaaf hoor dat ze zo braaf is.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Plaats reactie