Enkelspan Belgen

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
hypofocus
Contacteer:

Bericht door hypofocus » vr 06 jul 2007, 21:41

monika schreef:Ben niet alleen fjordenfan maar ook een enorme koudbloedfan. Ik heb zelf ook een trekpaardmerrie (Mecklenburger X Schleswiger). Gewoon onwijs mooie foto`s hoor! Maar, uhhh, waarom hebben die trekpaarden nog gekupeerde staarten (sommige tenminste)? Dat is toch allang verboden? Vind het een hele wrede traditie, zo zonder wapen tegen de lastige vliegen door het leven te moeten. In Duitsland doen ze dat gelukkig niet en je mag met een gekupeerd trekpaard ook niet aan duitse evenementen meedoen.
Groetjes Monika
Ja, het is al een flink aantal jaren verboden.
Maar de dieren die al geboren waren voordat het verboden was... die lopen nog steeds zonder staart rond... Je kunt ze er niet meer aan vast plakken ;)
*** Vanaf 1 juni ook als gedrukte luxe hardcover editie verkrijgbaar! ***
Het boek Paardenfotografie
http://www.paardenfotografieboek.nl
Vera

Bericht door Vera » za 07 jul 2007, 07:48

jessica schreef:
Bella schreef:@Jessica: Kunnen ze ook onder vallen, maar ik 'ken' ze alleen als Belg/Bels (of heet dat stug volhouden!? O:))
:D Haha oke, als er ook haflinger keuring was weet ik zeker dat dit nederlandse trekpaarden zijn!
Maar goed, het is toch 1 pot nat :P
euh het belgische paarden stamboek en het haflingerstamboek vormen toch samen het nederlands trekpaarden stamboek?

Dus het blijven gewoon belgen hoor!

(fokker van haflingers en belgen en secretaris van dat stamboek is namelijk de buurman van ons land)
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
hypofocus
Contacteer:

Bericht door hypofocus » za 07 jul 2007, 08:03

Nee, de Nederlandse Trekpaarden en de Nederlandse Haflingers vormen samen het KVTH (Koninklijke Vereniging "Het Nederlandse Trekpaard & De Haflinger". Zo staat 't trouwens ook op de website van het stamboek).

Om dezelfde reden noem je een BWP-er (Belgisch Warmbloed Paard) ook geen KWPN-er.

Het zijn in feite vrijwel dezelfde paarden, maar ze komen uit een ander land. En omdat de naam van het land in de naam van het ras zit verwerkt, kun je de rassen niet omdraaien. ;)
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » za 07 jul 2007, 09:12

hypofocus schreef:Nee, de Nederlandse Trekpaarden en de Nederlandse Haflingers vormen samen het KVTH (Koninklijke Vereniging "Het Nederlandse Trekpaard & De Haflinger".
Klopt helemaal! :j
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 07 jul 2007, 09:25

hypofocus schreef:
monika schreef:Ben niet alleen fjordenfan maar ook een enorme koudbloedfan. Ik heb zelf ook een trekpaardmerrie (Mecklenburger X Schleswiger). Gewoon onwijs mooie foto`s hoor! Maar, uhhh, waarom hebben die trekpaarden nog gekupeerde staarten (sommige tenminste)? Dat is toch allang verboden? Vind het een hele wrede traditie, zo zonder wapen tegen de lastige vliegen door het leven te moeten. In Duitsland doen ze dat gelukkig niet en je mag met een gekupeerd trekpaard ook niet aan duitse evenementen meedoen.
Groetjes Monika
Ja, het is al een flink aantal jaren verboden.
Maar de dieren die al geboren waren voordat het verboden was... die lopen nog steeds zonder staart rond... Je kunt ze er niet meer aan vast plakken ;)
En niet te vergeten: Vele NLers zetten hun trekpaard gerust op de trailer en rijden er mee naar Frankrijk, waar nog wel gecoupeerd mag worden.
Die vinden nog steeds dat een trekpaard zónder staart 'hoort'. :?

En blijven het in de volksmond niet gewoon Belgen?? Want mensen die een KVTH-stamboek trekpaard hebben praten ook nog gewoon over 'onze belgen'.
Geluk is de vrucht van intens werk
hypofocus
Contacteer:

Bericht door hypofocus » za 07 jul 2007, 09:58

Ik heb mijn verzorg trekpaard altijd gewoon "trekpaard" genoemd.
Geen Belg... want het was een Nederlander ;)

Mijn 2e verzorg trekpaard was wel een belg, en die noemde ik dan ook belg.
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » za 07 jul 2007, 15:13

Wij noemen het altijd gewoon een boerenknol :D
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Margot van Rins
Moderator

Bericht door Margot van Rins » za 07 jul 2007, 16:30

Gaaaaf!!! Machtige beesten zijn het!!!
RINSKE

9 jaar lang trotse eigenaresse van een GEWELDIGE Fjord!!

:L :L :L
Ukie
Contacteer:

Bericht door Ukie » za 07 jul 2007, 17:03

Gaaaf!!
Oooooit zou ik er ook een willen :D
Leentje

Bericht door Leentje » zo 08 jul 2007, 18:44

hier zegt iedereen ook belg of gewoon trekpaard.
de ouder garde(erg vaste kliek) tuft idd gewoon naar Frankrijk om te couperen.
volgens hun is het traditie!
wat echt onzin is,want als je gaat graven in de geschiedenis,lees je dat ze vroeger langstaarten waren,totdat een paar luie boeren het in hun kop kreeg,helaas is dat een gewoonte geworden,en nu dus volgens hun een "traditie"
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
monika

Bericht door monika » zo 08 jul 2007, 20:46

@hypofocus
Erg jammer dat je er geen staart aan vast kunt plakken, de trekpaarden zouden het zeker fijner vinden met een vliegenwapen eraan....! Ik lees een tijdschrift "Starke Pferde" waarin staat dat het kuperen sinds 1 sept.2001 ook in Nederland verboden is. En als ik dan op marktplaats kijk, staan daar enters en twenters met blote billen aangeboden |( ... Hoe kan dat dan? Vind het stamboek dat normaal? Ook al gaan ze ermee naar Frankrijk om te laten kuperen _-:( (ofschoon het daar al sinds 1996 verboden is...), daar moet het stamboek toch wat tegen doen, bijv. geen premie`s meer geven aan staartloze paarden na 2001. Sorry, maar ik zal nooit snappen waarom mensen zoiets afschuwlijks kunnen doen... :(
groetjes Monika
karleylover

Bericht door karleylover » ma 09 jul 2007, 09:14

Dat zijn echt gave beesten!!
..::* Tjelle *::.. & ..::* Karley *::..
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » ma 09 jul 2007, 14:20

monika schreef:@hypofocus
Erg jammer dat je er geen staart aan vast kunt plakken, de trekpaarden zouden het zeker fijner vinden met een vliegenwapen eraan....! Ik lees een tijdschrift "Starke Pferde" waarin staat dat het kuperen sinds 1 sept.2001 ook in Nederland verboden is. En als ik dan op marktplaats kijk, staan daar enters en twenters met blote billen aangeboden |( ... Hoe kan dat dan? Vind het stamboek dat normaal? Ook al gaan ze ermee naar Frankrijk om te laten kuperen _-:( (ofschoon het daar al sinds 1996 verboden is...), daar moet het stamboek toch wat tegen doen, bijv. geen premie`s meer geven aan staartloze paarden na 2001. Sorry, maar ik zal nooit snappen waarom mensen zoiets afschuwlijks kunnen doen... :(
groetjes Monika
Het is idd verboden, maar zoals een aantal al zeggen, men rijdt gewoon met de trailer naar Frankrijk en laten daar de staarten eraf halen.
Het is nl niet verboden om met een jong paard te komen op de keuring met een gecoupeerde staart.
Daarmee geeft het stamboek (vind ik) aan dat hun ook vinden dat de paarden geen staart moeten hebben. Pas als het stamboek alle paarden zonder staarten op keuringen gaan verbieden is het pas over (denk ik).......
Laatst gewijzigd door Nicole op ma 09 jul 2007, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 09 jul 2007, 14:23

Bijna iedereen vindt een trekpaard zonder staart toch mooier. Viel me in Vrouwenpolder ook op, daar werd een man helemaal blij toen ik hem vertelde hoe leuk ik het vond om ook trekpaarden met staart te zien. Dennis vindt ze zonder staart ook "echter" ik zelf zie ze liever met staart. Ik heb pas wel gehoord dat ze trekpaardenveulens zonder staart in beslag willen gaan nemen (komt er dan dus op neer dat die in de frikandellen gaan eindigen). Dit om fokkers te ontmoedigen staarten te couperen.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Jilly

Bericht door Jilly » ma 09 jul 2007, 14:27

Hier is gisteren nog een belg aangekomen van 2 jaar en die heeft geen staart meer.. Was ook aan het denken dat dat toen toch niet meer mocht :? maar nu bedenk ik me dat die mensen van W-vlaanderen waren en dus dicht bij de franse grens...
Vond het echt zielig, dat beest kon niet eens de vliegen weghouden en stond de hele tijd maar te stampen :(:)
Toen de volgende belg kwam hoorde ik die eigenaresse zeggen "Ja wij wilde die van ons ook nog couperen, maar we hebben het toch maar niet gedaan." Niks gehoord over een verbod :?
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Leentje

Bericht door Leentje » ma 09 jul 2007, 15:35

de 1e keuring in VP,na dit verbod(in 2001) is er een controle geweest,en heeft t stamboek of de organisatie v/d keuring een boete gehad,dit is een hele rechtzaak geworden,omdat ze het stamboek/organisatie v/d keuring hier niet op mochten afrekenen.
blijkbaar zitten er gewoon nog teveel mazen in deze wet,de eigenaren kunnen er nog te makkelijk onderuit!
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Plaats reactie