Een bosal wordt veel door western ruiters gebruikt als tussenfase van trens naar stang. Westernpaarden moeten 'neckreining' leren (dus sturen door druk v/d teugels tegen de nek) en daar is de bosal super geschikt voor.
Een bosal is een soort neusriem van hard leer, niet erg buigzaam. Je kunt de werking een klein beetje vergelijken met die van een hackamore, maar er zit geen ijzer in, en ook geen riem tegen de kin die een hefboomwerking versterkt.
Het is dus gewoon een leren neusstuk, die op de neus rust. En als je je linker teugel naar links doet, drukt de bosal aan de rechterkant tegen de wang, het paard wijkt voor de druk en gaat naar links. En precies zo andersom als je naar rechts wilt. Om te stoppen kun je heel lichtjes je teugels wat oppakken, dan krijg het paard wat druk op de neus, wijkt voor de druk en zal dus langzamer gaan lopen.
De bosal zelfs is dus alleen het neusstuk. Gemaakt van een kern van rawhide leer, en daaromheen rawhideleer gevlochtend in diverse kleuren ter decoratie. Hoe dikker het neusstuk, des te zachter het inwerkt. Een dun neusstuk werkt scherper.
Het hoofdstel is een leren riem, met als frontriem-vervanging een oorriempje. En verder geen andere poespas riempjes, wel wat versiering. Maar bijv. de keelriem en gespen, etc. ontbreken, om het eenvoudig te houden.
De mecate (de teugels) is normaal gesproken gemaakt van gevlochten staarthaar of manenhaar, en prikkelt een beetje als je het tegen de hals houd, waardoor het paard makkelijker wijkt voor de teugeldruk tegen de hals.
Mijn mecate is van nylon gemaakt (ik rijd toch altijd met handschoenen), want dat scheelde een paar honderd euro in prijs.
De mecate is een lang touw (6,5 meter!) met aan het ene einde een knoop met wat paardenhaar, en aan het andere einde een leren flapje. Dat leren flapje kun je uit eindelijk gebruiken als "zweep".
De mecate moet je zelf om de bosal heen knopen. Het uiteinde met het paardenhaar eraan komt aan de onderkant van de bosal te hangen. Dan knoop je 'm zo dat je ook nog een mooie lengte teugels hebt. En aan het uiteinde houd je een lead-rope (soort halstertouw) over, waaraan je het paard kunt leiden. Deze leadrope kun je tijdens het rijden aan je zadelknop knopen, en eraf halen als je weer afstapt. Zo hebbie altijd een soort halstertouw aan je paard zitten.
Eigenlijk een heel eenvoudig iets dus. Gemaakt van leer, en paardenhaar. Een neusstuk, een 'hanger' / hoofdstel, en een teugel die je nog moet knopen.
Met Sas werkt het super. Waar ze vroeger steeds met haar bit zat te emmeren, loopt ze nu rustig en ontspannen, ze dramt niet meer op een buitenrit, etc. etc. Echt super dus!
En ze is nu met veeeeeel lichtere hulpen te sturen. Het kantelen van mijn bekken is al genoeg om haar langzamer te laten lopen, terwijl toen ze nog met bit gereden werd, gewoon in haar bit ging hangen als ze langzamer moest.
@Carolinef: ja, indiaan-ig is het wel, want dat is de oorsprong van deze optoming!
@Charret: Jep, ik heb de Arizona in Caramello besteld. En ik heb nu mijn bruine Cheyenne nog liggen. Die blijft ook, kan ik tenminste nog eens een proefje rijden als ik dat leuk vind.
Dit is trouwens het "setje" dat ik straks heb... Het hoofdstel, bosal en mecate (het touw/teugels) heb ik nu dus, het zadel komt in december!

De lichtste kleur van de bosal is precies hetzelfde als de lichte kleuren in het hoofdstel, is op dit plaatje wat raar van kleur.