het nieuwe zadeltje+poll over scheren.

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.

scheren,wel of niet?

Ja,ik zou hem scheren in een middenstreepmodel.
3
9%
Ja, Ik zou hem in een jachtpatroon scheren
4
11%
Ja, Ik zou hem helemaal kaal scheren.
11
31%
Nee, Ik zou hem niet scheren
17
49%

Totaal aantal stemmen: 35
Ellen

Bericht door Ellen » wo 09 nov 2005, 16:13

fjordyloverr schreef:
Hedwig schreef:Nou, ik ga hem maar niet scheren en gewoon op zoek naar een wollen zweetdeken :).
Met zo een dikke vacht heeft het haast geen zin om er dan een wolle zweetdeken op te leggen. Ze krijgen het daarondr alleen maar warmer, en gaan dan alsnog zweten. Geloof mij, spreek uit ervaring _-:(
Als ik met Sandra gelest heb gooi ik na het uitstappen een zweetdeken (HH teddy) op en dat helpt wel aardig goed.
Mama van Daan (geboren 02-08-2011) en Annabel Eefje (geboren 15-01-2013)
Hedwig

Bericht door Hedwig » wo 09 nov 2005, 17:19

fjordyloverr schreef:
Hedwig schreef:Nou, ik ga hem maar niet scheren en gewoon op zoek naar een wollen zweetdeken :).
Met zo een dikke vacht heeft het haast geen zin om er dan een wolle zweetdeken op te leggen. Ze krijgen het daarondr alleen maar warmer, en gaan dan alsnog zweten. Geloof mij, spreek uit ervaring _-:(
Ik heb voor yinka ook een wollenzweet deken en die werkt goed :)
Yinka ( Blinken x Arin) :+:
Ruintje

Bericht door Ruintje » wo 09 nov 2005, 17:34

Ik zou hem ook niet scheren als je maar 2 of 3 keer per week rijdt. Het wordt vanzelf kouder, en dan zweet hij minder. Een zweetdeken helpt bij mijn fjord ook prima, en tijdens het rijden zou ik tussendoor veel stappen, zodat hij de kans krijgt om goed op adem te komen. :j
Bernice

Bericht door Bernice » wo 09 nov 2005, 18:31

Ik vind dat je niet moet scheren ziet er zo vet stoer uit :D
gaby

Bericht door gaby » wo 09 nov 2005, 21:10

zoals de meeste al hebben gezecht NIET SCHEREN dikke onzin, het is geen dresuur of springpaard wat 3 uur per dag werkt.

ik vind scheren zowiezo onzin, tenzij je elke dag een paar uur goed traint en elk weekend op concour bent.

Phillien zweet ook die heeft een mega vacht, naar de les rij ik met zweet deken op, ik rij gewoon 50 min voluit (hoe kouder het wordt hoe heter phillien wordt kwa temperament) en dan rij ik terug met zweet deken op waar ze nu staat is dik 20 min stappen.
straks staat ze 5 min van de bak en laat ik haar 15 a 20 min met zweet deken (hh teddy fleesh) op in het land staan en dan is ze koud, tuurlijk is ze nog wat nat maar dat geeft niks, als je ze maar niet warm en nat in het land zet.

gewoon in de winter 15 a 20 min extra vooruit trekken dan in de zomer en als het kan extra stap pauze tijdens het rijden nemen.

ik ben zowiezo tegen scheren dikke onzin, mode gedoe is het tegen woordig
Viv

Bericht door Viv » do 10 nov 2005, 05:56

gaby schreef:zoals de meeste al hebben gezecht NIET SCHEREN dikke onzin, het is geen dresuur of springpaard wat 3 uur per dag werkt.
Met het eerste dresuur/springpaard nog tegenkomen die zo lang werkt, die mogen al blij zijn als ze er een uurtje uit mogen. :D
gaby schreef: tuurlijk is ze nog wat nat maar dat geeft niks, als je ze maar niet warm en nat in het land zet.
Ik spreek je nog wel eens als ze spierbevangen is geweest. Nat van de regen kan geen kwaad, nat van het zweet is echter een heel ander verhaal, zeker in de winter.
gaby schreef:gewoon in de winter 15 a 20 min extra vooruit trekken dan in de zomer en als het kan extra stap pauze tijdens het rijden nemen.

Tsja en sommige paarden hebben aan die 20 minuten niet genoeg. Angelo bv de haf waar Denise op rijdt, staat de volgende ochtend nog steeds zeiknat op stal, die droogt gewoon niet. Dan ben ik toch heel blij met mn geschoren fjord die na 5 minuutjes weer lekker dr dekentje op kan.

Mode, nee niet echt, gewoon logisch nadenken. Let wel, wij doen niet mee aan de mode van 3 a 4 dikke winterdekens over elkaar in een warme binnenstal zoals je veel knotjes-mensen ziet doen. Tjo staat nog steeds onder dr 0-grams dekentje in een buitenbox, anders zweet ze zich alsnog kapot.
Mensen zien gewoon steeds meer het gemak van een geschoren paard in, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, en aan 2 waterdichte dekens heb je genoeg hoor.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Hedwig

Bericht door Hedwig » do 10 nov 2005, 13:25

het rpobleem is juist dat ik wel eenkwatier kan gaan stappen ofzo maar dan is hij echt niet droog.
jezzikaatje
Contacteer:

Bericht door jezzikaatje » do 10 nov 2005, 14:20

ik moet zeggen dat ik heel erg tevreden ben nu ydel geschoren is. ik merk ook dat ze zelf gewoon meer energie heeft ofzo..
je moet zelf beslissen, maar ik vind niet dat je het moet laten afhangen van dat het een shet is. ydel is ook een fjord en die kunnen ook zonder. maar als je denkt dat het beter is voor de gezondheid (zoals viv ook al zei..), dan doe je het toch gewoon?!
ydel werd ook nooit echt goed droog, en nu zit ze weer lekker in haar vel. wij hebben nu 1 goede deken, en dat gaat super. dus echt veel meer geld kost het je ook niet..
maar ja, je moet het helemaal zelf weten natuurlijk ;)
karoliena

Bericht door karoliena » do 10 nov 2005, 15:28

Na het rijden laten rollen en weg is het zweet ;)

Ik zou ook nog even wachten het word straks weer kouder. En geloof mij dekens vinden is niet leuk. Je moet al heel hard zoeken en ze zijn bijna niet te betalen.
M&R

Bericht door M&R » do 10 nov 2005, 15:34

fjordyloverr schreef:
hoeft absoluut niet, die van mij doen het hele goed als goed uitgestapt zijn en dan onder de deken gaan..
M&R

Bericht door M&R » do 10 nov 2005, 15:40

gaby schreef:zoals de meeste al hebben gezecht NIET SCHEREN dikke onzin, het is geen dresuur of springpaard wat 3 uur per dag werkt.

ik vind scheren zowiezo onzin, tenzij je elke dag een paar uur goed traint en elk weekend op concour bent.

Phillien zweet ook die heeft een mega vacht, naar de les rij ik met zweet deken op, ik rij gewoon 50 min voluit (hoe kouder het wordt hoe heter phillien wordt kwa temperament) en dan rij ik terug met zweet deken op waar ze nu staat is dik 20 min stappen.
straks staat ze 5 min van de bak en laat ik haar 15 a 20 min met zweet deken (hh teddy fleesh) op in het land staan en dan is ze koud, tuurlijk is ze nog wat nat maar dat geeft niks, als je ze maar niet warm en nat in het land zet.

gewoon in de winter 15 a 20 min extra vooruit trekken dan in de zomer en als het kan extra stap pauze tijdens het rijden nemen.

dit is wel weer erg kort door de bocht, 3 uur werken ik moet ze nog zien, ik sta op ene stal met menig z paard en mega dressuurkakker maar ze werken geen 3 uur.

mode, nou als je je paard daar alstig mee gaat vallen ben je ene beetje gek in je bovenkamer. de meeste mensne scheren om hele andere redenen.

en wat betreft na 15 in op het land gooien laat zon dier minstens even een uurtje met hooi staan, ik vind de kans op spierbevangen raken zo wel heel groot.
Hedwig

Bericht door Hedwig » do 10 nov 2005, 15:44

ik doet dit zeker niet voor de mode !
Ik heb mijn paarden bij huis staan en niet op een manege. En de mensen die ik ken zijn totaal niet bezig met mode net zoals ik ! Ik wil hem alleen scheren omdat ik het voor hem zo sneu vind als hij een uur op stal moet staan en vervolgens nog niet droog is maar wel naar buiten moet omdat ik moet uitmesten.
karoliena

Bericht door karoliena » do 10 nov 2005, 15:47

Vind het ook een beetje raar wat je zegt gaby.

Mijn shetje word elk jaar geschoren, die staat nu al een tijdje weer kaal.

Er zijn zat redenen om te scheren. Vind eht een beetje kortzichtig als je gewoon zegt dat scheren onzin is.
gaby

Bericht door gaby » vr 11 nov 2005, 13:01

Viv schreef:
gaby schreef:by"] tuurlijk is ze nog wat nat maar dat geeft niks, als je ze maar niet warm en nat in het land zet.
Ik spreek je nog wel eens als ze spierbevangen is geweest. Nat van de regen kan geen kwaad, nat van het zweet is echter een heel ander verhaal, zeker in de winter.

[.
ik doe het al ruim 6 jaar zo met phillien, en tot op heden is ze kern gezond super fit en heel vrolijk/
ze staat 24 per dag in de wei 7 dagen per, week, als ik haar op stal moet zetten heb je een heel boos paard wat het liefst de hele stal afbreekt.

yrsa doe ik nu ook al 2 jaar zo, na het longeren ging ze als ze afgekoeld was gewoon nat de wei in, geen problemen.

de paarden die ik hiervoor reed, hadden bijna allemaal een stal, maar zelfs de shetten gingen gewoon als ze afgekoelt waren nat de wei in.
pony die ik reed kreeg even 15 min zweet deken op in stal en ging daarna gewoon naar buiten, die had een buiten stal ( dak en 3 dichte kanten) of in de wei en die is ook nog nooit ziek geweest.

ik blijf het mode vinden, eerder werden er amper paarden geschoren maar afgelopen winter en deze winter hoor je iedereen over scheren van koudbloeden.
lientje

Bericht door lientje » vr 11 nov 2005, 16:02

nou eerder hoorde je er niemand oveR? Ikscheer yuur al voor het vierde of vijfde jaar dus das alvast gelul....

Bovendien heb jij echt geluk dat je nog nooit een ziek paard hebt gehad, het zou voor mij zeker de eerste niet zijn die er flink ziek van wordt! en scheren voor de mode??? Zo mooi is het anders niet, praktisch des te meer, en je paard voelt zich tien keer beter. Ga jij maar eens sporten in je dikke wollen winterjas, dan piep je wel anders denk ik.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Evaa

Bericht door Evaa » vr 11 nov 2005, 20:33

Hedwig, je moet het gewoon zelf weten, even met je ouders overleggen, maar hij zweet inderdaad wel erg, zoals ik al had gezien enzo.. en aangezien je nu vaker rijd, en hij dan al van een rondje nera zweet, is niet echt goed nee |o
maar echt, je moet het zelf weten, want zoals je ziet, iedereen heeft een andere mening :+
Plaats reactie