Jaren heb ik paarden verzorgd. Na dat mijn laatste verzorgpony te koop kwam te staan vond mijn vriend het EINDELIJK wel tijd worden om te kijken naar een eigen pony mits ik een betaalbare plek kon vinden!
Die stalling was snel geregeld, en op zoek naar iemand die samen met mij wilde huren. Die persoon werd ook snel gevonden dus de zoektocht naar een paardje kon beginnen!
Ik zocht een koelbloedig klein paardje, een waar ook de kids op kunnen hobbelen als ze dat willen, een die sober is in onderhoud, lekker buiten kan staan en een waar ik meerdaagse tochten mee kan rijden. Mijn keuze werd een Fjord!
In het Fjordentopic op bokt zag ik een oproep staan voor Ekdal (Ekkie of langpootmug word hij ook wel genoemd). Een 4 jarige Fjord die een nieuwe stal zocht. Ik heb wat gemaild met de eigenaresse en vervolgens een afspraak gemaakt!

Na een kort proefritje was mijn gevoel wel duidelijk, Ekdal wilde ik wel een nieuw thuis bieden! De verkoopster wilde hem ook nog aan mij verkopen dus we konden afspreken wanneer ik hem kon ophalen!
21-9-2012 was het zo ver, om 6:30 uur vertrok ik naar het westen om mijn eigen fjord op te halen! Maaaaar… niets kan zonder tegenslagen bij mij… de bestelde paardentaxi belde op dat het later werd.. na 5 uur wachten zei ze het helemaal af! Daar sta je dan... De vader van van mijn nieuwe stalgenootje werd mijn redder in nood!! Hij had al een halve dag met een trailer gereden en bood aan om die van mij ook nog op te halen! Ik ben die man nog steeds dankbaar! Rond 21 uur reed de trailer het terrein van onze stalling op!
De kennismaking met het paardje van mijn stalgenootje ging perfect!
Ekdal noem ik Ed ( ik ben nog al een namendyslect, ik zei ook steeds Edgal in het begin .. ) waar later nog meer variaties uit kwamen.. Volgens mij is dit het paard met de meeste namen. Ekdal, Ekkie, Ek, langpootmug, Ed, Eddie, KrokEd, RakEd, Edterbak etc..
Na een weekje wennen op de nieuwe plek ben ik er maar op gestapt omdat hij toch wel erg dik aan het worden was. Bij het gebrek aan een passend zadel moest het zonder zadel. Ed kende dat niet maar deed alsof hij niet anders gewend was.

Ook buitenritten reden we zonder zadel

Hij werd een kinderpony

Nieuw tuig gekocht (zadel was er inmiddels ook)

Januari verhuisde mijn stalgenootje.. .. Ed zijn vriendje vertrok en hij bleef alleen achter.. een nieuwe medehuurster vinden bleek niet zo makkelijk te vinden.. Ed stond twee maanden alleen waarop mijn vriend zij dat er maar een shetlander bij moest komen! Die zelfde dag kochten we “basje” Basje zou een hengst zijn maar bleek een merrie! Haar naam veranderde we naar Floortje. Ondertussen waren we aan het trainen geslagen voor de Eperpaarden4daagse!

Later kwam er toch een nieuwe medehuurster en kwam er een Tinkerruin bij.
Juni: Eper paarden4daagse.
Mijn schaapmakke Fjord bleek een Fjordabier! Hij wilde steeds met de paarden mee lopen die voor hem liepen! Ook raakte hij een keer los omdat ik hem wilde verlossen van een Hertenluisvlieg. Daar ging Ed, in volle galop over het fietspad! Gelukkig stopte hij bij twee dames die voor ons reden die hem makkelijk konden pakken.
Ed heeft 3 van de 4 dagen met gemak uitgelopen! Mijn Topper!! Helaas kon ik geen foto op de pc vinden..
Omdat het werk op de stalling (doe het zelf) mij echt te veel werd in combinatie met geen klik met de nieuwe huurster, werk en kinderen heb ik besloten om te gaan verhuizen mijn eerste stalgenootje was zo aardig om bij haar stalbaas een goed woordje voor mij toen. Eigenlijk was er geen plaats maar Ed mocht nog wel komen!!
Ed staat mocht weer bij zijn vriend staan! Ze herkende elkaar direct en zijn weer dikke vrienden! Helaas is zijn vriend weer verhuisd.. Heel jammer.. maar gelukkig staat hij nu samen met een New forest pony en een paard. Ze moeten nog even wennen aan elkaar maar het gaat verder erg goed.

Ed gaat weer voor de wagen komend jaar, de paardenvierdaagse staat weer op het programma en volgende maand starten we met een dressuurwedstrijd! Wel zonder startkaart maar dat mag de pret niet verstoren. Uiteraard start hij gewoon onder zijn eigen naam Ekdal.
Ik ben enorm blij met mijn makker! Ik hoop nog heel veel jaren van hem te mogen genieten!!
Volgende keer komen er foto's bij van onder het zadel. Heel jammer dat ik deze nu niet heb want hij doet het super goed!