oefenen voor de keuring..

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Plaats reactie
XxDiandraxX

oefenen voor de keuring..

Bericht door XxDiandraxX » zo 01 jul 2012, 10:58

na lange tijd (zo een 3jaar) maar weer eens foto's van mijn 15jarige merrie Sonja.

ik heb haar opgegeven voor de keuring in spoordonk, dan gaat ze ook voor de stamboekkeuring. dus dat vraagt om
oefening. dus zo vandaag maar eens aan de slag gegaan. omdat mijn vader niet zo heel sportief is even zonder aanjager
geoefend en zelf met een zweepje in de hand (mag dit evt op de keuring ook of is een aanjager verplicht?)

nou hier dee foto's

Afbeelding
eerst weer even knippen

Afbeelding
stappen (de enige foto van het stappen, vond mijn vader denk ik niet interesant genoeg om meer foto's van te maken..)

Afbeelding
draven

Afbeelding
nog eens draven

Afbeelding
staan

Afbeelding
nog eens staan

Afbeelding
hoofd

het is voor ons beide de eerste keer dan we naar een keuring gaan dus als jullie nog tips hebben dan hoor ik het graag
ik vond dat ze het erg goed deed. dus op naar spoordonk.
Maldu (Lyckangs Tempo X Jarbo) *27 Juni 2016
Sitske van den Bosdries (Almglimt X Lyckangs Tempo) *10 Juni 2016

Afbeelding Afbeelding
pjotr_nientje
Contacteer:

Re: oefenen voor de keuring..

Bericht door pjotr_nientje » zo 01 jul 2012, 11:09

Leuke bles heeft ze :)

1 klein tipje;
ik zou haar wat meer lijn geven (met je rechterhand)
Kan ze zich wat 'vrijer' bewegen.
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
rowenna

Bericht door rowenna » zo 01 jul 2012, 13:02

Denk dat ze wel wat meer bespiering mag hebben.
Vraag me eigen ook af op ze wel word goed gekerud voor het hoofdstamboek vanwege haar bles, of mag dat wel?

Je mag ook je paard voor brengen zonder aanjager en dan zelf een zweepje, alleen is met aanjager iets makkelijker, maar als je geen aan jager hebt moet je wel, ik heb het ook zonder aan jager gedaan.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
XxDiandraxX

Bericht door XxDiandraxX » zo 01 jul 2012, 16:37

ik had het bij anita nagevraagt en zij ziet geen problemen met de bles, er zijn al meerdere fjorden (met veel meer) wit opgenomen in het hoofdstamboek dus daar maak ik me nog niet zo zeer zorgen over. (er is zelfs een merrie met bles model geworden) ik wou eigenlijk ook alleen voor de stambboekkeuring gaan maarja als ik er dan toch ben...

de bespiering kan ik niks aan doen bij belasting is ze kreupel dus ze staat alleen nog in de wei.. het enige waar ik echt voor ga is de stamboekkeuring de rest is leuk voor erbij..

bedankt pjotr_nientje ik zal er volgende keer aan denken..

Afbeelding Afbeelding
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » zo 01 jul 2012, 17:37

Leuk!! *o/* dat je naar de keuring gaat, het is al gezegd maar laat haar vrij met lopen, ik kreeg vorig jaar met Dirk het commentaar dat ze niet zuiver liep maar dat kwam achteraf doordat ze zo liep te stressen met haar hoofd omhoog doordat ze te kort gehouden werd.
En bij twijfel door rennen en nog een rondje[het gaat erom dat ze haar goed kunnen zien bewegen]
succes!!
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 01 jul 2012, 17:55

Wat jammer dat je er vandaag niet bij was in Hoenderloo. Er was een erg interessante ochtend georganiseerd over het voorbrengen en het exterieur.

Wat tips: Zoals gezegd mag je de lijn ruimer houden op ongeveer 30 cm afstand. Laat je paard actief en met power vanuit de achterhand lopen vanaf het moment dat je de ring in loopt, dan al wordt de eerste indruk bepaald. Let wel op dat ze haar eigen tempo behoud en zichzelf niet over loopt.

Als zij op haar eigen tempo en actief draaft kun jij haar dan goed bijhouden? En loopt ze wel zuiver in stap en draf?

Zorg bij het opstellen dat je de benen andersom plaatst dan op de foto's zodat de jury 4 benen kan zien. M.a.w. Had de fotograaf de foto van de andere kant genomen, was de stand goed geweest. Let er wel op dat je haar massa op de achterhand plaatst, nu heeft ze het gewicht op de voorhand staan. Om dit te bereiken liever een stap naar voren dan naar achteren. Kijk verder goed naar het terrein, ga in ieder geval niet in een kuil(tje) staan en maak gebruik van een verhoging in de ring als dat er wel is. Jouw merrie kan daar volgens mij echt baat bij hebben zodat je haar iets opwaartser kunt presenteren. Het kan je zo maar 1 a 2 punten schelen.
Ga bij het opstellen zelf aan de andere kant van de jury staan (dus met het paard tussen jullie in), dus niet ervoor.

Verder is het zaak om de hoeven circa 2 weken van tevoren te laten doen door je smid. Zo zijn ze netjes voor de keuring, maar heeft je paard ook kunnen wennen en voorkom je dat je paard evt. gevoelig loopt.

Om haar iets te trainen zou je aan de hand een paar kleine oefeningen regelmatig kunnen doen. Achterwaarts tegen een heuveltje op kan heel positief uitpakken voor de achterhand en de beenzetting bijvoorbeeld.
Als ik je 3e foto zo bekijk loopt ze vrij kort en plaatst ze haar achterbenen niet zodanig onder de massa dat ze op de juiste plek staan, daar let de jury ook behoorlijk op.

Scheer verder de oren niet uit, maar knip ze alleen bij. Uitscheren is inmiddels verboden (geregeld bij FHI als ik het goed heb onthouden) evenals tastharen afknippen. Wat je wel mag doen om het hoofd meer uitdrukking te geven is een week voor de keuring de haren onder de kaak verwijderen (niet knippen, ivm lelijke happen, wel voorzichtig scheren of branden).

Betreffende je boog: Je merrie lijkt een redelijk korte hals te hebben, maak je boog daarom wat korter, zo lijkt de hals wat langer. Het begin van je boog bij de schoft klopt niet. Daar werd vandaag ook nog even de nadruk op gelegd. Heel veel mensen die een hengstenpluk laten staan beginnen de boog pas na de hengstenpluk. Zorg dat je hengstenpluk een onderdeel is van je boog. M.a.w. laat de lijn van je boog doorlopen tot aan de schoft. Voorbeeld:
http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl& ... 0,s:0,i:72

Verder nog de lengte van de staart, dit is nog net oke, maak hem echt niet korter, het liefst zien ze de lengte tussen jouw hoogte en de koot ongeveer.

Een hoop tips, hopelijk kun je er wat mee!
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
XxDiandraxX

Bericht door XxDiandraxX » zo 01 jul 2012, 18:13

heel erg bedankt voor de tips, ik zal ze volgende keer wat langer laten. zover ik nu kan zien is ze zuiver en is het alleen bij belasting dat ze kreupel loopt en is dit met gewoon stappen draven niet. ze loopt echter wel kort, dit doet ze altijd.

de manen moet ik idd anders knippen ik wist het wel maar wou eigenlijk de hengstenpluk eraf knippen maar kon het niet over mijn hart verkrijgen. ik zal eraan denken de volgende keer.

gelukkig kan ik haar goed bijhouden, ook in draf. over de benen bij opstellen was ik inmiddels op de hoogte. dit wist ik niet nu wel dus volgende keer zal ik ze net andersom opstellen. ik stel ze idd naar voren bij als ze niet goed staat en niet naar achteren. ook de hoefsmid is al besproken voor de week ervoor (dan is ze sowieso aan de beurt). de staart heb ik voor het laatst in de winter geknipt (tot op de sprong) ivm sneeuw, ijs en bosgebied waar ze staan. ik was niet van plan deze nog te gaan knippen van te voren. wel een keer goed uitkammen. oren knip of scheer ik nooit (is dit wel aan te raden?) evenals de "baard".

zijn al deze dingen ook van toepassing bij de stamboekkeuring? dat is namelijk hetgeen waar ik voornamelijk voor ga. als ze daar word opgenomen ben ik al lang blij. (het is ook niet de bedoeling om meerdere keuringen met haar te lopen).

Afbeelding Afbeelding
janna
Contacteer:

Bericht door janna » zo 01 jul 2012, 19:03

Baard weghalen kan ook gewoon de ochtend van de keuring nog wel hoor, tenzij je het gaat branden. Maakt geen verschil, je mag hem zelfs laten zitten als je wilt. Persoonlijk haal ik hem altijd wel weg, staat net wat eleganter..... verder vind ik je paard er zo van wat ik kan zien er wel netjes uit zien, zo van de foto af vind ik dat altijd lastig beoordelen.

Boogje zou idd mooier zijn zonder hengstenpluk, of wat meer boog overlaten zodat deze beter overloopt in de hengstenpluk dan kan het wel. Qua hoogte kan ik het zo niet bepalen, aangezien de foto schuin van voren genomen is kan dit erg vertekenen. Probeer ervoor te zorgen dat als je afstand neemt van je paard, je met je vinger en vloeiende lijn kan trekken van het hoofd naar de staart van het paard. Het moet als ware een aaneen lopend geheel worden.

Zelf met zweepje ernaast lopen is prima, mag idd wel. Verschilt ook per paard, de ene heeft juist wel een aanjager nodig terwijl de ander daar alleen maar drukker van wordt. Bij het rennen en lopen moet je proberen het paard op eigen benen te laten lopen, dus lijn langer en met grote stappen mee lopen.
Met het opstellen, probeer zo goed mogelijk op te stellen. Neem daar de tijd voor, maar ga niet te lang lopen 'prutsen' vaak gaan ze dan nog slechter staan.

Is ze al opgenomen in het hoofdstamboek/hulpstamboek? Zo nee, dan moet je dat laten doen op de keuring, dat is het opmeten van de maat, het intekenen van de aftekeningen. Dit wordt buiten de ring gedaan, tevens kan je er dan voor kiezen mee te doen met de keuring. Dat is weer een ander onderdeel.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
XxDiandraxX

Bericht door XxDiandraxX » zo 01 jul 2012, 19:25

ik ga voor de stamboekkeuring.. ;)

gelukkig is ze niet zo een hittepetit en echt prutsen hoeft niet omdat ze het eigenlijk allemaal erg makkelijk doet. ik weet wel dat ze niet vvan zwepen houd, maar ik ga het van de week even oefenen met aanjager en dat zal ik kijken wat ik (en paardlief) het prettigst vind.

op deze foto kun je de hoogte van de boog wat beter zien
Afbeelding

de baard ga ik nog even kijken wat ik daar mee ga doen, misschien gaat die er alsnog af maar dat kan ik altijd nog doen. voor nu blijft die er in elk geval nog aan. ik heb er geen last van en vind het grappig staan (de keuring is wel wat anders natuurlijk)

Afbeelding Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » ma 02 jul 2012, 08:11

Jammer dat je zo ver weg woont, ik vind het altijd handiger om in person advies te geven.
Dat van de hengstenpluk snap je nu?
Verder zou ik richting de oren iets minder snel zakken, je hebt een vrij plat stuk achter de oren, mag iets ronder. Verder vind ik hem van hoogte zo prima!
Baard eraf halen staat wel netter, en een fjord hoort ook een hoofd te hebben met adel en zo leg je daar net iets meer nadruk op.
Even terug naar de foto's gescrolld, maar ik zou de baard er echt afhalen, je fjord kan dat qua hoofd wel gebruiken!
Verder zijn alle tips wel zo'n beetje gegeven.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Lindava1989

Bericht door Lindava1989 » ma 02 jul 2012, 15:37

Leuke bles!

Veel succes met oefenen samen :D
:¨·.·¨:
`·. Biëlla & Max

Gabiélla: Boy x Anca (v. Manus)
Max v. vlietzicht: Goliath v. Zoecouvan x Hebie v.d. Vleut
XxDiandraxX

Bericht door XxDiandraxX » ma 16 jul 2012, 20:15

ik ben gisteren weer even bezig geweest..haar baard is eraf.. en jullie hadden gelijk dat is stukken beter:

Afbeelding

verder heb ik vergeleken met hoe ze 2 maanden terug liep en hoe ze nu loopt. en ik ben blij met de verbetering weer..

http://www.youtube.com/watch?v=XnhEe5qx ... ture=g-upl
2maanden terug

http://www.youtube.com/watch?v=dnCEI5hP ... ture=g-upl
gisteren

wat heb ik toch een braaf paard en een vervelende hond.. O:)

Afbeelding Afbeelding
rowenna

Bericht door rowenna » vr 20 jul 2012, 15:11

Je paardje loopt inderdaad beter, maar ze is wel erg kort.
Zonder baard heeft Sonja een veel mooier hoofd, wat minder lomp zeg maar, bij mijn fjordje zie je dat verschil ook heel goed, die heeft ook een vrij groot hoofd.
Ben benieuwd hoe ze het gaat doen op de keuring.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
XxDiandraxX

Bericht door XxDiandraxX » vr 20 jul 2012, 16:42

kort lopen doet ze altijd, krijg dit net verbeterd (na 10jaar nog steeds niet) dus daar leggen we ons maar bij neer. het belangrijkste is de stamboek opname dus als dat geregeld is ben ik allang blij.. de rest is bijkomstigheid zeg maar..

Afbeelding Afbeelding
rowenna

Bericht door rowenna » vr 20 jul 2012, 19:06

Ach het is al gewoon leuk om een keer mee te doen, en het is altijd gezellig op de keuringen.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Plaats reactie