Tasja op buitenrit

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Anna

Tasja op buitenrit

Bericht door Anna » za 18 feb 2012, 15:14

Hier een aantal foto's van Tasja toen we vandaag naar mijn huis reden met de wind in de rug was het lekker maar toen naar huis was het echt koud hoor met wind tegen.

Afbeelding
hier komen we de straat in

Afbeelding
ze vind het echt leuk hoor

Afbeelding
en wij ook

Afbeelding

Afbeelding
rustig stilstaan is ook geen probleem

Afbeelding
totaal plaatje

Afbeelding
weer onderweg naar huis en zoals jullie kunnen zien hebben onderweg ook nog wortels gekocht.

Vlak bij stal was Tasja wel even geschrokken toen we over een plasticbloempot reden ze gaf een bokje en sprong in galop maar met een beetje remmen en rustig praten tegen Tasja kwam ze weer terug in draf en stap en toen was het weer goed totdat ze door had dat we bijna thuis waren liep ze alleen maar te hinniken en te briesen ze blijft gelukkig wel koel in haar koppie, wat ben ik toch blij met haar ze is nu allround.
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
Anita
Contacteer:

Re: Tasja op buitenrit

Bericht door Anita » za 18 feb 2012, 17:12

Heerlijk dat je zo met haar kunt mennen. Ze doet het echt goed hè.
Nog wel even een tipje. Je strengen moet je eigenlijk opnemen met de broekriemen zodat ze niet zo doorhangen. Je lopt op deze manier meer kans dat ze er overheen stapt. Evt. ook nog een gaatje korter maken maar dat moet je even bekijken of dat nodig is.
Hoop dat je op deze foto's kunt zien wat ik precies bedoel:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier moet het nog vastgemaakt worden. Je slaat dus de hier nog loshangende broekriem niet alleen om de stang van het eenspan heem maar ook om de streng.
Afbeelding

Zelf heb ik ze trouwens op 2 plaatsen vastzitten. Verder naar achteren heb ik sporenriemjes aan de stangen bevestigd en in de lus die daardoor ontstaat haal ik de streng ook nog een keer. Sporenriempje kun je op de laatste foto wel zien zitten als je goed kijkt, zit ter hoogte van de achterste verticale riem die over het kruis van het paard loopt.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
foss

Bericht door foss » za 18 feb 2012, 17:31

Heerlijk zo met de wagen ziet er goed uit, zou zeker de strengen met de broekriem vastmaken zoals Anita zegt kunnen ze er minder gauw overheen stappen.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
nanneke

Bericht door nanneke » za 18 feb 2012, 17:35

@anna
ziet er geweldig uit, en ik wou hetzelfde advies geven maar zag dat anita mij al voor was :D . wij doen het op dezelfde manier, de strengen meenemen in de stopriemen voor dezelfde reden. je loopt gewoon minder risico's dan. maar mooi dat het zo goed gaat!
O:) toch wel een beetje trots O:)
nanneke

Bericht door nanneke » za 18 feb 2012, 17:39

en nog even één dingetje..... wij doen de buitensingel ook altijd over de strengen heen. als ik het goed zie heb jij de buitensingel onder de strengen door lopen of zie ik dat verkeerd?
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » za 18 feb 2012, 17:42

Oh, heerlijk dat ze het zo goed doet.

Misschien was je overal net aan het afremmen, maar zie bijna overal je strengen met een boogje hangen.
Tasja moet de wagen trekken met de strengen en het borsttuig, dus hou even in de gaten dat ze niet trekt met het schoftje,
dan zouden je strengen gaatje korter moeten.

Hier gaan overigens de strengen niet door de buitensingel dat zit niet fijn.

De strengen gaan hier ook niet door de broekriemen zit ook niet fijn, maar heb gewoon 2 sperriempjes gekocht,
die zitten in thv de lusjes waar je broekriem ook in zitten.
Zie foto.
Afbeelding
Heb namelijk een breed lamoen, zodat paard goed voor de wagen kan draaien zonder tegen stangen aan te komen,
dan is het niet practisch om je strengen door je broekriem te frustelen.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
janna
Contacteer:

Bericht door janna » za 18 feb 2012, 17:55

Staat je goed zo op de bok! Tasja vind het zo te zien ook maar wat mooi, altijd leuk!
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Anna

Bericht door Anna » za 18 feb 2012, 18:41

Bedankt voor jullie nuttige tips (en de foto's Anita en Dominique) ik zal de volgende keer de strengen of met een sporenriempje of bij de broek erbij doen of allebei het zijn leren strengen en zijn erg stug. Nanneke ik zal de buitensingel inderdaad de volgende keer over de strengen doen ze zaten nu onder de strengen door.

De strengen hingen een beetje los omdat we een beetje naar beneden reden en Tasja ook een beetje aan het afremmen was maar ze trekt echt wel met het borsttuig

Afbeelding
Hier nog even foto toen we wegstapten de strengen staan weer gespannen :D :D
Afbeelding
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » za 18 feb 2012, 19:03

Dacht al zoiets, omdat je schoftje wel bleef liggen en je ogen gewoon op zijn plek zaten.
Vond het al vreemd.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Wodan
Moderator

Bericht door Wodan » zo 19 feb 2012, 08:05

Heerlijk om te zien dat jullie er zo van genieten.
Met wat practische tips komen jullie er wel.
Wodan en ik M1+10
Dennis

Bericht door Dennis » zo 19 feb 2012, 08:49

Leuk zeg dat het zo goed gaat! Wagen past ook mooi achter haar
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
roos

Bericht door roos » zo 19 feb 2012, 10:08

Wat een mooie combi zo zeg. Dat worden vast veel mooie ritjes in het voorjaar en de zomer!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » zo 19 feb 2012, 10:22

Anna schreef:Bedankt voor jullie nuttige tips (en de foto's Anita en Dominique) ik zal de volgende keer de strengen of met een sporenriempje of bij de broek erbij doen of allebei het zijn leren strengen en zijn erg stug. Nanneke ik zal de buitensingel inderdaad de volgende keer over de strengen doen ze zaten nu onder de strengen door.

De strengen hingen een beetje los omdat we een beetje naar beneden reden en Tasja ook een beetje aan het afremmen was maar ze trekt echt wel met het borsttuig

Afbeelding
Hier nog even foto toen we wegstapten de strengen staan weer gespannen :D :D
Hier zie je dus duidelijk dat de strengen een gat te lang zitten, het schoftje/de lichtogen horen recht naar beneden te hangen als het paard trekt en ook als het paard remt dmv de broek. Ik heb trouwens ook strengenophouders aan mijn tuig zitten.

Top dat ze het zo goed doet natuurlijk!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Anna

Bericht door Anna » zo 19 feb 2012, 10:37

Bedankt voor de tip is zal de strengen een gaatje strakker zetten en met de broek en sporenriempjes wat omhoog halen ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als ze eroverheen komt met haar benen
Afbeelding
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 19 feb 2012, 10:48

Je was me net een slag voor Roos(juh) haha maar kan er nog wel iets aan toevoegen. Je kunt controleren of je strengen op de goede lengte zijn. Dat doe je zo: paard staat ingespannen voor de kar stil en alles is al bevestigd/vastgemaakt. Nu duw je de kar zelf naar achteren waarbij het paard moet blijven staan. Als je op deze manier de strengen strak kunt krijgen waarbij de buitensingel met de lichtogen recht naar beneden over het schoftje blijven liggen (op jouw laatste foto hangen ze idd niet recht naar beneden maar wijken naar achteren af) dan zijn je strengen op de juiste lengte. Blijven de strengen gebogen met een rechte buitensingel dan zijn ze te lang en bij naar voren afwijkende buitensingel zijn ze te kort.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 19 feb 2012, 10:50

heerlijk, zo met je eigen karretje op stap. Tasja doet het super zo te zien
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Anna

Bericht door Anna » zo 19 feb 2012, 15:19

Anita schreef:Je was me net een slag voor Roos(juh) haha maar kan er nog wel iets aan toevoegen. Je kunt controleren of je strengen op de goede lengte zijn. Dat doe je zo: paard staat ingespannen voor de kar stil en alles is al bevestigd/vastgemaakt. Nu duw je de kar zelf naar achteren waarbij het paard moet blijven staan. Als je op deze manier de strengen strak kunt krijgen waarbij de buitensingel met de lichtogen recht naar beneden over het schoftje blijven liggen (op jouw laatste foto hangen ze idd niet recht naar beneden maar wijken naar achteren af) dan zijn je strengen op de juiste lengte. Blijven de strengen gebogen met een rechte buitensingel dan zijn ze te lang en bij naar voren afwijkende buitensingel zijn ze te kort.
Bedankt voor de tip ga ik van de week meteen even uitproberen *o/*
Afbeelding
Pasja

Bericht door Pasja » zo 19 feb 2012, 16:17

Leuke foto's Anna; jullie genieten er duidelijk van!
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
shesannie

Bericht door shesannie » zo 19 feb 2012, 16:44

Wauw dat ziet er prachtig uit zeg! :D
Anna

Bericht door Anna » zo 19 feb 2012, 17:32

Ik ben echt wel trots hoor op haar, vandaag even gelongeerd voor de spierpijntjes we zijn zeker 1 3/4 uur weggeweest. Ze krijgt nu ook iets meer voer want ze werd wel erg dun en natuurlijk wortels die ze zelf gehaald heeft :D *o/*
Afbeelding
Plaats reactie