Tobbe 2 kiezen getrokken

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Joram

Tobbe 2 kiezen getrokken

Bericht door Joram » do 05 dec 2013, 18:38

Doordat ik laatste tijd Tobbe's snij tanden nogal wat rommelig uit vond zien heb ik gisteren paardentandarts op stal laten komen voor een check. Toen hij snijtanden zag vermoede hij al kies problemen, maar aan kiezen kon hij niks vreemds zien beval kleine haken maar niet extreem.
Aan mij toen keus alleen kiezen raspen, of sedatie zodat hij ook snijtanden kon bij werken (ik heb toen voor laatste gekozen).

Toen sedatie ingewerkt was en hij aan slag ging viel het hem meteen op dat Tobbe een losse kies had, en toen nog een losse kies. In eerste instantie heeft hij geprobeerd kiezen te redden door ze zoveel mogelijk in te korten om de druk er van af te halen. Maar rechter onder kies zat zo los dat toch maar getrokken heeft. De kies zat echt zo los dat ook helemaal niet gebloed heeft.

Afbeelding
Het is de linker kies op de foto, je ziet ook heel duidelijk hoe kort die is.
Links voor aan boven kant zat ook los, ook geprobeerd om kies in te korten. Maar elke keer dat hij kies ingekorte kwam die veder naar beneden. Dus die kies ook maar getrokken.
Wel is hij heel verbaas dat Tobbe zulke versleten kiezen heeft terwijl hij nog 16 moet worden.
Tobbe is daarna gekomen en gaat erg goed met hem

En nu ik dit weet... want half jaar geleden viel mij op dat Tobbe niet meer zo dol was op ongeplette haver. Ik dacht dat aan zijn smaak lag maar achter af gezien had hij waarschijnlijk toen al last van zijn kiezen waar door hij liever biks of muslie verkoos.
En als ik kijk hoe hij nu eet dan gaat echt super met hem, ben ook heel benieuwd hoe straks komende tijd met hem gaat in de omgang. Want gezien hij nu van pijn af is wordt alles nog veel leuker voor hem. Al is hij in die zin wel echte bikkel.

Maar iemand ervaring met paarden, met verliezen van kiezen?
Want ik hoop dat voorlopig de andere kiezen nog wel lang goed blijven. En heb ook nog aan vorige eigenaar gevraagd, maar ze had Tobbe als 3 jarige gekocht en ze weet zeker dat hij toen nog maar 3 was.

En ik heb als advies gekregen om komende 2 weken niks in zijn mond te hangen. En daarna kan wel weer, maar als sterk moet inwerken met een bit. Dan kan ik beter scherper bit in doen aangezien mondhoeken niet meer begrenst worden door ontbreken van de kiezen.
Voor rest vindt ik echt niet leuk zo eerste ouderdoms-kwaaltjes, maar ja het hoort er wel bij het ouder worden.
En ik heb ook nog advies gekregen om 1 keer per week tandsteen bij zijn snijtanden te verwijder, en 1 tand de tandenstokeren gezien hij daar terug getrokken tandvlees heeft.
Ivonne

Re: Tobbe 2 kiezen getrokken

Bericht door Ivonne » do 05 dec 2013, 18:55

Apollo, onze pensionpony, is 32 en heeft nauwlijks kiezen meer. Hij kan slecht hooi eten, maar luzerne redt hij zich super mee.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Joram

Bericht door Joram » do 05 dec 2013, 19:03

Maar is dat bij verlezen van eerste kiezen daarna erg snel gegaan bij Apollo of heeft ook nog beste tijd tussen gezeten?
Fijn dat Apollo zo prima redt op Luzerne :) Ook handig om te weten voor geval van dat.
Ivonne

Bericht door Ivonne » do 05 dec 2013, 19:13

Dat weet ik niet heb hem pas 5 jaar in pension. Maar hij had laatst een dikke bobbel op zijn wang (of eigenlijk meer eronder) n hij at raar, schudde steeds met zijn hoofd. Dus eigenaresse gebeld dat ze de tandarts moest bespreken, was volgens mij een kies die er dwars (los) inzat. Maar 2 dagen later was het weg, denk kies verloren. Ik heb zelf een pony gehad die 33 is geworden, die had op het laatst helemaal geen kiezen meer, maar redde zich prima. Hij kreeg slobber en luzerne en dat ging goed
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 06 dec 2013, 08:27

Och die arme Tobbe! Dat zal even schrikken zijn geweest Joram, goed dat je naar je gevoel hebt geluisterd en een tandarts hebt laten komen. Ik heb geen verstand van kiezen die los zitten maar denk dat dat, net als bij mensen, per paard heel verschillend is..? En hoe moet je dat tandsteen dan verwijderen? 1 x per week is vaak zeg, zou bij Beer echt een gevecht worden.. Succes daarmee!
Joram

Bericht door Joram » vr 06 dec 2013, 11:12

Ik denk dat hoeveelheid tandsteen ook kwam door zijn staat van zijn gebit.
Maar je kan tandsteen met je nagel weg pulken, of met achterkant van thee lepel. En spleet moet nog uitvinden waarmee ik makkelijkst kan tandstoken. En ik denk als eenmaal paard heb geleerd om toe te laten dat je aan ze tanden zit dat niet moeilijk hoeft te zijn. En gezien paard ook kan leren om bit in zijn mond te hebben, en enz dan moet dat ook wel lukken.

Maar over Tobbe's leeftijd heb ik toch wel wat twijfels, en 100% zekerheid heb je niet. Tobbe was pas toen 8 was zijn paspoort gekregen en heeft draavoor geen papieren gehad. Vorige eigenaar ventrouw ik zeker maar hoeft ergens maar iets fout zijn gegaan...
Maar maakt natuurlijk voor rest niet anders en we zullen wel zien en misschien wel gewoon domme pech.

Maar normaal groeien de kiezen tot 15 van paard (dan zijn ze nog heel lang (denk 4 a 5 cm) en daarna slijten ze net zo ver af tot dat ze op zijn.
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 06 dec 2013, 12:26

Heeft de tandarts niet aan de stand van de tanden kunnen zien of de leeftijd klopt? Is wel aan meer dan alleen de kiezen te zien toch? Heeft Tobbe een brandmerk?
Joram

Bericht door Joram » vr 06 dec 2013, 13:01

Aan gebit te zien denkt hij dat stuk ouder is. Tobbe staat niet in Fjordenstamboek dus geen brandmerk.
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 06 dec 2013, 13:07

Jeetje! Dat zou toch wat zijn... kun je zijn fokker via de vorige eigenaar niet achterhalen?
Joram

Bericht door Joram » vr 06 dec 2013, 16:16

Gezien naam Tobbe (T) zou wel moeten kloppen dat hij nog 16 moet worden. De vorige eigenaar had Tobbe gekocht als 3 jarige met naam Tobias. Als hij toen ouder was geweest dan had ze dat echt wel moeten zien.

Is gewoon jammer dat je niet 100% zeker kan weten. Maar ik zal wel zien hoe komende jaren gaat. Voor rest moet wel zeggen dat Tobbe voor rest toch niet oud uit ziet :D
foss

Bericht door foss » vr 06 dec 2013, 17:11

Arme Tobbe 2 kiezen minder gelukkig heeft hij er nog meer.
je zou hem ook seniore voer kunnen geven van Subli dit moet je in water weken dat kan hij makkelijker eten.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Joram

Bericht door Joram » vr 06 dec 2013, 18:10

Ja, toevalig kreeg hij dat al. Hij vindt erg lekker :)
Ilonka

Bericht door Ilonka » vr 06 dec 2013, 19:13

Wat goed dat je de TA heb laten komen.

Kan Anita niet in haar bestand kijken of er een Tobias voorkomt met zijn afstamming? Of weet je niet wie zijn ouders zijn?
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Joram

Bericht door Joram » vr 06 dec 2013, 20:00

Als goed is Halstor zijn vader. Ik zal haar een pb sturen.
Heb aan de paardentandarts gevraagd en kreeg als antwoord.
Ik heb me eigenlijk niet geconcentreerd op de ouderdomsbepaling. De vierde kiezen boven waren wat aan het uithollen. Dit gebeurt rond en na 18. Maar dit alleen is geen betrouwbare indicatie

Maar ben wel benieuwd of zei iets weet. Zou toch wel erg leuk zijn als wat mee bekend over hem is.
Plaats reactie