Aan mij toen keus alleen kiezen raspen, of sedatie zodat hij ook snijtanden kon bij werken (ik heb toen voor laatste gekozen).
Toen sedatie ingewerkt was en hij aan slag ging viel het hem meteen op dat Tobbe een losse kies had, en toen nog een losse kies. In eerste instantie heeft hij geprobeerd kiezen te redden door ze zoveel mogelijk in te korten om de druk er van af te halen. Maar rechter onder kies zat zo los dat toch maar getrokken heeft. De kies zat echt zo los dat ook helemaal niet gebloed heeft.

Het is de linker kies op de foto, je ziet ook heel duidelijk hoe kort die is.
Links voor aan boven kant zat ook los, ook geprobeerd om kies in te korten. Maar elke keer dat hij kies ingekorte kwam die veder naar beneden. Dus die kies ook maar getrokken.
Wel is hij heel verbaas dat Tobbe zulke versleten kiezen heeft terwijl hij nog 16 moet worden.
Tobbe is daarna gekomen en gaat erg goed met hem
En nu ik dit weet... want half jaar geleden viel mij op dat Tobbe niet meer zo dol was op ongeplette haver. Ik dacht dat aan zijn smaak lag maar achter af gezien had hij waarschijnlijk toen al last van zijn kiezen waar door hij liever biks of muslie verkoos.
En als ik kijk hoe hij nu eet dan gaat echt super met hem, ben ook heel benieuwd hoe straks komende tijd met hem gaat in de omgang. Want gezien hij nu van pijn af is wordt alles nog veel leuker voor hem. Al is hij in die zin wel echte bikkel.
Maar iemand ervaring met paarden, met verliezen van kiezen?
Want ik hoop dat voorlopig de andere kiezen nog wel lang goed blijven. En heb ook nog aan vorige eigenaar gevraagd, maar ze had Tobbe als 3 jarige gekocht en ze weet zeker dat hij toen nog maar 3 was.
En ik heb als advies gekregen om komende 2 weken niks in zijn mond te hangen. En daarna kan wel weer, maar als sterk moet inwerken met een bit. Dan kan ik beter scherper bit in doen aangezien mondhoeken niet meer begrenst worden door ontbreken van de kiezen.
Voor rest vindt ik echt niet leuk zo eerste ouderdoms-kwaaltjes, maar ja het hoort er wel bij het ouder worden.
En ik heb ook nog advies gekregen om 1 keer per week tandsteen bij zijn snijtanden te verwijder, en 1 tand de tandenstokeren gezien hij daar terug getrokken tandvlees heeft.