De 'druk' van te veel paarden..

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
wolkj

De 'druk' van te veel paarden..

Bericht door wolkj » di 26 feb 2013, 18:28

Vorig jaar maart is mijn pensioneigenaar overleden, wat ik toen ook wel eens geplaatst heb op FW.
In die tijd waren er 5 paarden op stal:
1. Ireen (kwpn tuiger) van 7
2. Youp (kwpn) van 12
3. Jimmy (c pony bullebakras) van 18+ met artrose, kan licht werk doen
4. Faira (mijn lieveschat)
5. Niena (minishet)
De Kwpn'ers waren van hem en de c pony van zijn dochter.

In die tijd was er een verzorger voor Youp en reed ik Ireen heel veel, Faira hoefde ik toen nog niet te rijden en ging in de loop van de tijd ook in opleiding voor de wagen.
In augustus besloten we Youp voorlopig terug te doen naar zijn oude eigenaar, die hem weer goed zou trainen waardoor hij daarna verkocht kon worden, omdat het gewoon een toppaard is in de mensport en hij bij ons door de verzorgster niet voldoende dressuurmatig werd gereden. Ook rond die tijd hebben we Ireen te koop gezet, omdat de winter eraan kwam. Helaas zag de eigenaresse er vanaf toen een man uit drenthe reageerde, ze vond het te ver en kon het toch niet aan haar weg te doen.

In oktober werd de oude eigenaar van Youp geraakt door een ernstige hartkwaal en werd ons gevraagd of we Youp konden komen halen, omdat zijn vrouw de zorg voor de paarden niet aan kon. Natuurlijk deden we dit, hij was immers nog van de staleigenaresse.
Vanaf die tijd ben ik Youp volop gaan trainen, elke dag, omdat hij dit nodig had en ik hem dan goed in vorm kon houden. Het is een toppaard, als je hem maar voldoende traint! Ik trainde hem dus 6 keer in de week en Faira daarnaast nog 3 keer. De tijd voor ireen was dus ver te zoeken, en ik vond een verzorgster. Die probeert 2 keer in de week te komen.
Met Youp ondertussen een super band op kunnen bouwen en we rijden veel indoor marathons, de resultaten liegen er niet om dus we liggen elkaar wel. Dit alles zodat ik Faira kan sparen en daar knhs dressuur/vaardigheid mee kan gaan doen.

De afgelopen weken voel ik erg veel druk, vooral omtrent het geen tijd hebben voor Ireen en de vele stallen die ik elke dag uitmest.
- Verzorgster is ook niet top fit, dus is de afgelopen 3 weken niet geweest.. Ireen staat nu een week stil. dit voelt vervelend.
- 4 á 5 stallen per dag is erg veel, naast afstuderen. Wat ook mee speelt is het wel aanbieden van helpen met uitmesten door eigenaresse, maar wanneer zij de kinderen of zichzelf er toe zet gaat dit niet met plezier.. mijn mening is dat je voor paarden zorgt met plezier en niet omdat het moet.
- Naar jimmy wordt niet gekeken, dochter wil alleenw at doen als iemand helpt, verwend. En zegt ook dat het er aan ligt dat ze het altijd met papa deed.
Alles heeft natuurlijk te maken met dat de vader/man er niet meer is..

Afgelopen vrijdag heb ik dit verteld, dat dit niet fijn voelt. Ze begrijpt me en wil ook niet dat ik het te druk heb.. wat het niet makkelijk maakt voor haar om wat weg te doen en wat dan wel.
Komend weekend gaan we weer praten, gisteren vertelde dat haar mening is die twee grote dan weg.. Mijn vriend en ik zien liever jimmy en ireen weggaan, omdat youp ons toch ook beiden erg ligt.

Lastig, Lastig..
Misschien kunnen jullie ook je mening er over geven.. en hoop dat jullie me verhaal begrijpen..
Het ligt allemaal lastig, en ook ik mis Paul de pensioneigenaar vreselijk, hij wist alles altijd zo goed op te lossen, het was een top man!
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Antine

Re: De 'druk' van te veel paarden..

Bericht door Antine » di 26 feb 2013, 18:40

Goed van je dat je het wel al gezegd hebt..klinkt alsof je veel hooi op je vork hebt....het is fijn om andere te helpen maar niet tenkoste van jezelf.
Jij moet er ook plezier in blijven houden.
Zou je misschien van buitenaf meer hulp kunnen krijgen? Bijrijdsters..of verzorgsters?
wolkj

Bericht door wolkj » di 26 feb 2013, 18:52

Het is moeilijk om een goede verzorgster te vinden, met een zelfde referentiekader als ik. Stallen uitmesten, alles netjes opruimen en ook regelmatig kunenn komen. Diegene die nu komt doet het prima, ALS ze er is..
Ik denk dat meer verzorgsters ook niet fijn werkt als ik eerlijk ben..
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Ilona

Bericht door Ilona » di 26 feb 2013, 18:59

Ik lees je bezigheden met de paarden regelmatig op fb. Vond het al zo knap dat je er zoveel energie in steekt.
Maar zo zie je, het verhaal heeft twee kanten.

Ik hoop voor je dat Youp kan blijven! Jullie gaan zo lekker!
Maar ja, dat is dan ook wel weer het nadeel dat hij van iemand anders is en je er niets (minder) over te zeggen hebt.
Ireen en Jimmy weg lijkt mij ook de beste oplossing.
Sterkte met deze situatie!

Misschien al een beetje te laat, maar probeer niet alle zorg op jouw schouders terecht te laten komen...
Ik weet niet hoe jullie afspraken lopen op stal, maar als jij uit eigen initiatief alles bent gaan mesten en de zorg op je hebt genomen... Wat gebeurd er als jij iets minder gaat doen? En bijvoorbeeld alleen de zorg voor Youp en Faira op je neemt?
Even hard misschien voor de andere paarden, maar laat ze maar eens staan hoe ze erbij staan. Gaan de eigenaars dan ook niet eindelijk weer eens inzien dat ze ook wat met hun paarden moeten doen?
Nu is het makkelijk, Willeke doet het toch wel..
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
wolkj

Bericht door wolkj » di 26 feb 2013, 19:04

Bedankt Ilona voor je duidelijke verhaal.

Pensioneigenaar die overleden is was altijd 2 maanden in het buitenland aan het werk en twee maanden weer in Nederland. Afspraak was dus ik betaal 100 eu stalling per maand, dus niet erg veel, omdat ik in die 2 maanden dat hij weg is meer verantwoording heb en dus alle stallen doe. Is hij gewoon thuis dan deed hij de stallen vaak, omdat ik het deed als hij er niet was. Prima was dat!

Als ik zou willen dat Youp blijft, denk ik dat dit geen probleem is.. dit is te overleggen. Mijn vriend wil hem anders ook graag nemen, omdat we zoveel plezier uit hem putten en erg veel van hem leren!

De dochter van de eigenaresse benoemde ook wel eens, waarom mesten we elke dag uit? Kan dat niet één keer per week, wat ze vroeger op haar stalling stond toen ze nog niet de boerderij zelf hadden. Vandaag dacht ik er over na en zou het natuurlijk best een optie zijn dat ik die elke dag wat opstrooi en dat ze die zelf uitmest.. lijkt me ook wel wat..

Yoep (KWPN)
Ilona

Bericht door Ilona » di 26 feb 2013, 19:10

Schrijf wat ideeën op en ga daarmee weer rond de tafel.
Kijken of jullie zo tot een fijne oplossing kunnen komen.
Maar probeer zeker wat werk van je los te schudden. Het zou zonde zijn als door deze situatie voor jou het plezier van de omgang met paarden eraf gaat.

Snap wel dat het zo erin geslopen is hoor. De situatie was/is gewoon moeilijk en je wilt graag helpen.
Maar dit moet niet ten kostte gaan van jezelf.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
_Marjon_

Bericht door _Marjon_ » di 26 feb 2013, 19:26

Wat een lastige situatie.
Ze 'hebben' dus verder ook niks meer met de paarden? Zonde!

Nou ja, dat van Jimmy daar sta ik eerlijk gezegd niet van te kijken.. Herken dat verwende nog wel van een paar jaar terug toen ze nog op pension stonden.. ;)
Alleen, wie wilt er nou een 'oude' pony met artrose, dus daar komen ze niet snel vanaf.

Lijkt me in dat opzicht eerlijk om iig Ireen te verkopen, maar welke dan he.. Niena is geen optie, als kinderpony of anders?
Mama van Gwen :+: (7-2-15)
wolkj

Bericht door wolkj » di 26 feb 2013, 19:42

Voor Esther(oude dochter, uit huis) en Julia (jonge dochter) ligt het gevoelig.. ze willen niets met de paarden meer doen nu hun vader er niet meer is omdat ze dit altijd met hem deden.
Voor eigenaresse is het zo dat ze het met liefde deed voor haar man, als hij aan het werk was in het buitenland. maar hij komt niet meer terug, dus voor wie doet ze het nu nog? Voor zichzelf, omdat ze er moeite mee heeft omde dingen van haar man weg te doen, er zit veel gevoel aan! Ze loopt langs de paardjes, aait ze eens als ik bezig ben en vind het niet vervelend ze te voeren e.d. Maar dat is het wel.. Ze benoemd ook aan mij 'jij ziet als het neit goed gaat met een paard of als er iets is, ik zie dat niet. zonder jou kan ik dit niet '

Jimmy verkopen is vast geen optie dnek ik, maar hoe veel pijn heeft hij? Is het dan neit eerlijker om hem in te laten slapen?
Niena is een mini shet die in de zomer bij de geiten in de wei staat, weinig romslomp, dus die staat alleen in de winter binnen en doen we het stalletje één keer per week. Daar heb ik geen last van..

Yoep (KWPN)
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » di 26 feb 2013, 20:47

Zo wat een werk heb jij nu, is het eerste wat ik denk.
Een paard waar veel gevoel aan zit herken ik, maar jou met de werkzaamheden opzadelen terwijl ze niet van jou zijn vind ik niet eerlijk. Ik snap ook jou gevoel, ik zou de KWPN waar jij veel mee hebt erbij kopen en Faira en jou stal gaan doen en betalen. De andere aan de eigenaar over laten.

Ik betaalde hier ook maar 75 per box alles zelf (incl weiland en erg goede bak), dus die prijs vind ik eigenlijk wel redeliijk.
Maar ik snap ook dat je 'vanzelf' in deze situatie bent gekomen, ivm overlijden van! Maar jij hoeft natuurlijk niet alles te doen, sowieso de pony's zijn jou zaak niet.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Dennis

Bericht door Dennis » di 26 feb 2013, 21:56

Knap dat je dit allemaal doet Willeke, ik heb respect voor je want dat het voor druk zorgt kan ik me goed voorstellen.

Als ik het zo lees zouden Ireen en de shet het beste weg kunnen, Jimmy lijkt me niet verstandig met zijn artrose en Youp geeft jullie ook veel plezier
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » wo 27 feb 2013, 07:33

Wat een lastige situatie. Goed dat je aangeeft dat het te veel word, maar ik denk dat je de beslissingen zelf moet nemen. Denk dat de eigenaren niet beseffen wat een geluk ze met jou hebben. Maar je moet wel beseffen dat de paarden niet echt jou probleem is, al ligt je gevoel anders. Ik zou sowieso maar 1x in de week gaan uitmesten. Misschien een schema op gaan stellen waarop je aangeeft welke paarden je die dag doet en je daar dan ook aan houdt. Dan kunnen ze zelf zien wie er nog de aandacht moet hebben. Kunnen de andere paarden wat uurtjes in een bak en/of wei lopen in de winter? Zo ja, ze dan dat dan lekker laten doen en je erbij neerleggen dat ze niet de aandacht en conditie krijgen die ze nodig hebben maar dat je dat momenteel niet lukt. Misschien ook eens de eigenaresse en dochters streng toe spreken dat je wel snapt dat ze het moeilijk vinden om met de paarden bezig te zijn nu hun vader er niet meer is, maar dat zij er nog altijd de verantwoording voor moeten dragen. Hun vader had waarschijnlijk ook liever gezien dat ze de paarden goed blijven verzorgen en zou het ook niet leuk vinden hoe het nu verloopt. En stel ze eens de vraag wat ze gedaan zouden hebben als jij er niet zou zijn geweest om dit op te vangen? Dan hadden ze het ook zelf elke dag moeten doen of misschien snel de paarden weg gedaan. Jij zegt dat ze het met plezier moeten doen en niet omdat het moet, maar daar ben ik het niet mee eens. Het gaat er om dat ze die verantwoording voor die paarden gaan nemen en anders moeten gaan beslissen om ze weg te doen ondanks dat dit nog eens heel veel verdriet met zich mee brengt.
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » wo 27 feb 2013, 08:47

Lastige situatie. Ik heb zelf lang 5 paarden gehad en weet wat voor tijd
en gekkenhuis dat kan zijn. Het is zo gelopen dat ik er nu drie heb maar
dat geeft me wel een stukje rust en plezier terug. Altijd tegen de klok werken
om het rond te breien is heel vervelend.

Ik zou voorstellen om nu als eerste misschien voor 1 paard een plek
te zoeken en eens kijken hoe dat verloopt. Ook zou ik voorstellen dat
de dochter toch echt wat meer zorg voor haar pony neemt. Ze kunnen
toch niet alles op jou bordje schuiven. En misschien is het een optie er
iemand bij te zoeken om een ander paard te verzorgen?
bedenk iig van te voren goed wat jullie evt zouden willen voor je het gesprek
ingaat. Heel veel succes.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 27 feb 2013, 08:56

Als ik het zo hoor kun je er denk ik met goed overleg wel uit komen samen. Wees niet te benauwd om te zeggen wat jij graag zou willen als de mogelijkheid dat toe laat. Maar...snap jou ook wel, dat je je daarvoor eigenlijk ook een klein beetje bezwaard voelt...maar (en ik ben zó niet de juiste persoon om dit eigenlijk te zeggen) er is een grens aan alles qua kunnen!
Geluk is de vrucht van intens werk
Esther

Bericht door Esther » wo 27 feb 2013, 16:36

1. Keer in de week uitmesten kan denk ik prima. Als jij en de eigenaresse de stallen verdelen moet dat te doen zijn. Voor de paarden is het niet erg, ze liggen zachter en warmer, ze zijn misschien wel eens wat viezer.
Verder zou ik als ik jou was faira en youp doen en het daar bij houden. Dat er met de rest niets gedaan wordt is feitelijk niet jouw verantwoording. Laat die dus staan, is makkelijk gezegd, maar je kunt niet alle lasten dragen. Zorg ervoor dat ze hun natje en droogje krijgen. Dat ze dagelijks buiten kunnen, maar geen training, dat kan gewoon niet en probeer je niet schuldig te voelen, maar dat is lastig.
Succes.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Fran

Bericht door Fran » wo 27 feb 2013, 16:52

Lastige situatie! Maar het lijkt mij ook erg zwaar voor je.
Je kunt niet zomaar zeggen, ik mest maar 1x per week uit. Als ik dat bij Olaf doe dan staat hij echt een te gore stal.
Maar dat verschilt natuurlijk ook per paard, en wat je gebruikt (stro, vlas enz.).

Ik zou voor Ireen en de shet een leuk nieuw thuis te vinden. Dat scheelt je al erg veel werk.
Ga samen om de tafel zitten (zoals eerder genoemd) en spreek elkaars wensen en verwachtingen uit.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » zo 03 mar 2013, 21:12

En heb je al een gesprek gehad?
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
nina1993

Bericht door nina1993 » ma 04 mar 2013, 07:44

Als het niet lukt om eruit te komen over wat er weg moet zou ik eens denken aan een -in eerste instantie- rigoureuze oplossing. Alles te koop zetten en dan maar zien voor welke paarden er serieus interesse is. Is de koop van 2 paarden rond, dan trek je de rest weer terug uit de verkoop.
Het kan dan zelfs zo zijn dat er op het moment dat er geïnteresseerden zijn er ineens door jullie wel een beslissing gemaakt kan worden over welke paarden weg moeten.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
wolkj

Bericht door wolkj » ma 04 mar 2013, 20:17

@Nina; Is een oplossing, maar ik heb daar geen fijn gevoel bij. Youp en Faira blijven naar mijn mening gewoon.

Eigenaresse benoemde om het ook nog eens erover te hebben met de voorzitter van onze verening op 't eiland. Zo gezegd zo gedaan, hij was overtuigd van zijn mening.
- Ireen weg
- Jimmy een laten gaan, hij is op het moment te vaak sacherijnig.. hoeveel pijn heeft hij?

Deze week wil de eigenaresse met de dochter gaan voorleggen om Jimmy in te laten slapen..
Ireen blijft voorlopig nog even staan.. we hebben het er steeds over, dus het is in de molen. De verzorgster heeft toegzegd met dit weer wel meer te komen. Vaak maandag, woensdag en dan vrijdag/zaterdag of zondag. Daar ben ik erg blij mee vandaag waren de stallen lekker al gedaan!

Yoep (KWPN)
Esther

Bericht door Esther » ma 04 mar 2013, 21:17

Toch lekker dat het op tafel ligt en je op stal komt en je niet meer alles zelf hoeft te doen.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
wolkj

Bericht door wolkj » ma 25 mar 2013, 19:18

Er is in een week tijd veel gebeurd rondom de paarden.
Jimmy ( de oude pony ) wordt morgen opgehaald, hij was veel sacherijnig en de eigenaresse vond het ook het beste om hem nu te laten gaan..

Het zal wennen zijn dat hij er niet meer is, natuurlijk!
Maar het is in ieder geval al weer een zorg minder rondom de stallen e.d.

Yoep (KWPN)
Plaats reactie