Over slidings, spieren, botten en huiswerk!

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
kristelhans

Over slidings, spieren, botten en huiswerk!

Bericht door kristelhans » wo 27 jun 2012, 19:16

Vorige week is Beer bij de osteopaat geweest..of eigenlijk andersom. Zij is bij ons geweest. Ik had Beer een tijdje terug na laten kijken op een wedstrijd en er was eigenlijk niet veel aan de hand, wat stugheid in 2 wervels maar ik wilde toch een behandeling, als APK zeg maar..we maken toch erg veel km's en Beer is nog nooit nagekeken.

Zo gebeurde het dat Mariska Versteeg van Paard en Bewegen naar ons toe kwam. Beer moest eerst aan de longe stappen, draven en galopperen en daarna werd hij uitgebreid bekeken en behandeld, ook organen, zenuwen, alles..SUPER interessant en ik vond het bijna jammer toen ze klaar was.. :') Complimenten gehad over zijn conditie en hoe los en fijn hij in zijn lijf zat. * glunder *

Hij was iets stug in zijn nekspieren bij opzij-bewegingen..niet in het 'gewoon' rond rechtuit buigen. 2 weken geleden heeft Beer een voetbal-sliding in de wei gemaakt met een dolle galop-bok-hups-sessie met zijn vrienden dus dat zou daar ook van kunnen komen. De wervels L4 en L5 (vlak voor zijn bekken) waren ook iets geblokkeerd en dat is losgemaakt. Ik wist niet dan paardenbenen zo bewegelijk waren, boog alle kanten op! Het kwam er op neer dat Beer rechtsachter iets stug was met ondertreden maar niet heel dramatisch. Rechtsvoor ook iets beperkt. Het viel me op dat Beer zijn staart vaak naar rechts draagt en dit kon ook goed gezien zijn 'voorkeur' kant.

Huiswerk: Vier dagen rust en daarna, vanaf vandaag dus, iedere dag, een week lang, op een kleine cirkel 'longeren' in stap en stelling vragen. Met de achterkant van mijn zweepje moet ik dan zijn buik kietelen (porren :x ) zodat hij zijn buikspier aanspant en zijn rug loslaat, op die manier kan hij zijn achterbenen goed onderzetten en dat gaat gemakkelijker zonder mijn gewicht natuurlijk (ook al weeg ik geen reet)

Vandaag dus voor het eerst aan de slag geweest. Nadat ik uit de knoop was met lijnen, zweepjes en eigen handen ging het lekker. Beer vond het moeilijk, zwiepen met zijn staart en geconcentreerd kijken. Hij vond het wel heerlijk om wat te doen want hij was mega-enthousiast.. Ik heb vandaag maar even geoefend, morgen wat uitgebreider.

Mariska vond een tweede behandeling niet nodig want hij zou na het huiswerk oke zijn. Ik ben een bezorgde miep en als het goed is komt Mariska over een tijdje weer bij ons op stal voor paarden van stalgenoten (die ze ook even heeft bekeken en advies gegeven) dus dan mag ze Beer ook nog even navoelen. Ik ga de oefeningen er denk ik wel inhouden want ik vind het leuk om te doen en ze lijken nuttig voor Beer. Ook voor de afwisseling is het fijn of als je eens niet zoveel tijd hebt. Toch een effectieve manier van werken.

Ik kan Mariska overigens aan iedereen aanbevelen. Wat een kundig en geduldig iemand. En zoveel uitleg, heel educatief!

Nog een paar kiekjes van de Beer. Hij doet heel hard zijn best om mij te negeren.. :') (doet ie goed)
Afbeelding

Ik heb Beer nog nooit zo 'vol' gehad. Kan niet wachten tot ie weer echt aan het werk kan..endurance-training stond een beetje stil, griep gehad en wel lekker veel voer dus tijd dat ie weer wat gaat doen volgende week.
Afbeelding

En nog een rijfoto van een tijdje terug..ik was hem laag en lang aan het draven en wilde hem net wat oppakken..lekker lange teugels dus nog. Hij begint echt lekker te sjouwen dus ik heb echt VEEL zin om hem weer op te pakken straks..al met al toch een maand genikst..
Afbeelding

Doeg!
Laatst gewijzigd door kristelhans op wo 27 jun 2012, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ivonne

Re: Over slidings, spieren, botten en huiswerk!

Bericht door Ivonne » wo 27 jun 2012, 19:18

wat is het toch een knapperd. Hij heeft zo'n heerlijk koppie
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 27 jun 2012, 19:35

Die paar pondjes meer passen hem wel hoor! Fijn dat ie weer apk ok is!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Annemarie

Bericht door Annemarie » wo 27 jun 2012, 19:47

Beer ziet er goed uit Kristel. En hij is in goed gezelschap met zijn extra pondjes, Anka heeft er ook wat extra momenteel :x . Ik heb Anka laatst door een sportmasseur laten doen. Ook meer als APK maar als je veel van je paard vraagt zoals jij ook doet is een APK op zijn tijd nooit weg. En die dressuurfoto is prachtig hoor, lekker geconcentreerde Beer!
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Dennis

Bericht door Dennis » wo 27 jun 2012, 19:53

Hij ziet er goed uit Kristel!
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Krista

Bericht door Krista » wo 27 jun 2012, 21:08

Hij ziet er goed uit hoor Kristel die paard pondjes misstaan hem niet! En hij is nog lang niet vet hoor !
Wel goed dat je hem eens laat nakijken. Ik heb zelf niet zoveel met ostheopatie en het trekken aan wervels op eigenlijk. Onze paarden worden indien nodig begeleid door een fysiotherapeut, Jarco Dun. Dat is ook niet in een keer klaar als er wat aan de hand is.
Wel leuk om te lezen is de overeenkomst met longeren en oefeningen. Hij heeft ons ook leren longeren, zonder touwtjes en andere ellende, inderdaad net als bij jou gewoon vragen aan een halster en de spieren en het lichaam versoepelen.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
kristelhans

Bericht door kristelhans » wo 27 jun 2012, 21:16

Jij bent een stuk ervarener en je weet bij wie je moet zijn... Beer is mijn eerste echte eigen paard en ik vind het soms best lastig om door alle (goedbedoelde) afviezen de juiste beslissingen te nemen. Dan probeer ik maar simpel en nuchter na te denken en handel naar mijn verstand en gevoel. Mariska leek me heel geschikt. Geloof dat zij ook een fysio achtergrond heeft, ze heeft ook de bespiering bekeken en gevoeld en veel aan mij gevraagd. Als je even googelt kom je op haar site, staat wat ze precies is. Ik vond het in ieder geval erg leerzaam en ik vond het ook wel fijn om te weten dat hij na een paar jaar rijden gewoon lekker los en soepel is. Toch een bevestiging voor jezelf dat je correct traint. Beer moet lang mee bij mij dus ik maak hier ook een jaarlijks ding van.

Longeren doe ik bijna nooit, nu ik een doel heb en gerichter kan werken met Beer zal ik wel vaker gaan doen. Moet wel afkicken van het niet rijden hoor!
Krista

Bericht door Krista » wo 27 jun 2012, 21:23

Ik bedoel het ook in zijn algemeen hoor, niets ten aanzien van Mariska die Beer behandeld heeft!
Klopt dat het lastig is door alle adviezen en ook charlatans op alle gebieden heen te kijken dat ben ik helemaal met je eens. En ik denk ook wel dat zij lange termijn denkt omdat ze je deze oefeningen meegeeft. Vind de overeenkomst heel toevallig!
Ik longeerde eigenlijk ook vrijwel nooit. Met mijn vos is dat ook geen genoegen. Die denkt nog steeds dat longeren betekent stoom afblazen voor het zadelmak maken ofzo _-:( maar Jarco heeft me echt meerdere keren hiermee geholpen en het werkt wel. Maar mijn hobby is het ook niet hoor, haha.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
kristelhans

Bericht door kristelhans » wo 27 jun 2012, 21:28

Was ook niet zo opgevat hoor! Ik heb zoveel geleerd in de afgelopen 3 jaar..en vooral ook dat ik me niet gek moet laten maken. Ik zit er wel liever op, geef ik toe maar deze week kom ik wel door, haha! Ben benieuwd of ik straks onder het zadel ook verschil merk.
rowenna

Bericht door rowenna » wo 27 jun 2012, 22:02

Nou die Beer vliegt straks het terein weer over nu alles weer gekraakt en recht getrokken is :D
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Annne

Bericht door Annne » do 28 jun 2012, 10:22

Klinkt goed :)
Kan geen kwaad volgens mij, een jaarlijkse apk!
En wat ziet Beer er goed uit, die paar pondjes is hij zo weer kwijt ;)
Do, mijn eerste eigen paard!
janna
Contacteer:

Bericht door janna » do 28 jun 2012, 10:45

Hij ziet er weer top uit Kristel! Zo veranderd na dat ik hem 2 jaar geleden op de keuring heb gezien.
Maar dat longeren, hihi zo moesten wij ook ongeveer bezig tijdens mijn 'grondwerk' lessen.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » do 28 jun 2012, 13:06

Jouw Beremans kan er zo weer een poosje tegen. Mooie foto die laatste.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Rosantjuh(L)banjer

Bericht door Rosantjuh(L)banjer » do 28 jun 2012, 13:55

Fijn dat beer weer goed gekeurd is.
Geeft je zelf weer een heel fijn gevoel.
Bella en banjer mogen in september weer naar de apk.
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Afbeelding
Tot een kleine BellaX Winser G

R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
Esther

Bericht door Esther » do 28 jun 2012, 17:56

Geeft toch een fijn gevoel als je weet dat het in orde is. Hier en daar wat kleine puntjes, maar nu lekker weer oppakken!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 29 jun 2012, 06:39

Zeker een fijn gevoel. Gisteren ging de oefening al veel makkelijker! Vanmiddag weer.

Janna, ja hij is ERG veranderd. Ik twijfel nog steeds of ik naar Hardenberg kom..ik zou het zo jammer vinden als hij weer een tweede premie krijgt..is toch een beetje zuur, ook al doet het geen afbreuk aan hoe geweldig hij voor mij is natuurlijk! :)
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 29 jun 2012, 11:24

kristelhans schreef:Janna, ja hij is ERG veranderd. Ik twijfel nog steeds of ik naar Hardenberg kom..ik zou het zo jammer vinden als hij weer een tweede premie krijgt..is toch een beetje zuur, ook al doet het geen afbreuk aan hoe geweldig hij voor mij is natuurlijk! :)
Wie niet waagt, die niet wint Kris. En zoals je zelf zegt, hij wordt er voor jou niet minder om als de dag 'niet succesvol' zou zijn.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » za 30 jun 2012, 19:27

Wat is het toch een mooie fjord en zo'n lekker koppie! en fijn dattie de keuring goed heeft ondergaan.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 02 jul 2012, 07:19

Dank!

Ik ga ons inschrijven voor de keuring en ik ga kijken of ik iemand kan vinden die hem dan wil voorbrengen..dat kan ik niet optimaal, kan hem niet bijhouden enzo..
Lies

Bericht door Lies » za 14 jul 2012, 08:25

Wat fijn dat ze Beer zo goed in zijn vel vond zitten! Ik herken wel wat je zegt, dat het bijna jammer is dat de behandeling voorbij is, vind het ook vaak erg leuk en interessant om te zien. Zanouk mag (/moet) na m'n vakantie weer naar de fysio/osteopaat. Op zich niet echt klachten behalve dat ze de keertwending linksom wel érg ingewikkeld blijft vinden en ze linksom lastiger onder treedt in galop maar een algemene check kan nooit kwaad. (behalve voor m'n portemonnee :+ /\)
Krista schreef:Ik bedoel het ook in zijn algemeen hoor, niets ten aanzien van Mariska die Beer behandeld heeft!
Klopt dat het lastig is door alle adviezen en ook charlatans op alle gebieden heen te kijken dat ben ik helemaal met je eens. En ik denk ook wel dat zij lange termijn denkt omdat ze je deze oefeningen meegeeft. Vind de overeenkomst heel toevallig!
Ik longeerde eigenlijk ook vrijwel nooit. Met mijn vos is dat ook geen genoegen. Die denkt nog steeds dat longeren betekent stoom afblazen voor het zadelmak maken ofzo _-:( maar Jarco heeft me echt meerdere keren hiermee geholpen en het werkt wel. Maar mijn hobby is het ook niet hoor, haha.
Op zich is het niet zo toevallig dat jullie dezelfde oefeningen meekrijgen. Zijn algemene losmakende en ontspanning vragende oefeningen voor een paard. Met Zanouk werk ik sinds ik mijn nieuwe instructrice heb ook veel aan de hand maar dan met een academische kaptoom omdat je dan heel gericht stelling en buiging kan vragen zonder dat de kaptoom (anders dus het halster) verschuift en het een en ander scheef trekt. Volgens mij zijn het gewoon de inmiddels wat bekender geworden werkzame oefeningen :)

moet zeggen dat ik het ook wel leuk vind om te doen als ik het goed doe en Zanouk de bedoeling begrijpt, maar dan bedoel ik echt meer het aan de hand werken en niet het longeren op zich :D
Don't believe everything you think
Plaats reactie