Zo gebeurde het dat Mariska Versteeg van Paard en Bewegen naar ons toe kwam. Beer moest eerst aan de longe stappen, draven en galopperen en daarna werd hij uitgebreid bekeken en behandeld, ook organen, zenuwen, alles..SUPER interessant en ik vond het bijna jammer toen ze klaar was..

Hij was iets stug in zijn nekspieren bij opzij-bewegingen..niet in het 'gewoon' rond rechtuit buigen. 2 weken geleden heeft Beer een voetbal-sliding in de wei gemaakt met een dolle galop-bok-hups-sessie met zijn vrienden dus dat zou daar ook van kunnen komen. De wervels L4 en L5 (vlak voor zijn bekken) waren ook iets geblokkeerd en dat is losgemaakt. Ik wist niet dan paardenbenen zo bewegelijk waren, boog alle kanten op! Het kwam er op neer dat Beer rechtsachter iets stug was met ondertreden maar niet heel dramatisch. Rechtsvoor ook iets beperkt. Het viel me op dat Beer zijn staart vaak naar rechts draagt en dit kon ook goed gezien zijn 'voorkeur' kant.
Huiswerk: Vier dagen rust en daarna, vanaf vandaag dus, iedere dag, een week lang, op een kleine cirkel 'longeren' in stap en stelling vragen. Met de achterkant van mijn zweepje moet ik dan zijn buik kietelen (porren

Vandaag dus voor het eerst aan de slag geweest. Nadat ik uit de knoop was met lijnen, zweepjes en eigen handen ging het lekker. Beer vond het moeilijk, zwiepen met zijn staart en geconcentreerd kijken. Hij vond het wel heerlijk om wat te doen want hij was mega-enthousiast.. Ik heb vandaag maar even geoefend, morgen wat uitgebreider.
Mariska vond een tweede behandeling niet nodig want hij zou na het huiswerk oke zijn. Ik ben een bezorgde miep en als het goed is komt Mariska over een tijdje weer bij ons op stal voor paarden van stalgenoten (die ze ook even heeft bekeken en advies gegeven) dus dan mag ze Beer ook nog even navoelen. Ik ga de oefeningen er denk ik wel inhouden want ik vind het leuk om te doen en ze lijken nuttig voor Beer. Ook voor de afwisseling is het fijn of als je eens niet zoveel tijd hebt. Toch een effectieve manier van werken.
Ik kan Mariska overigens aan iedereen aanbevelen. Wat een kundig en geduldig iemand. En zoveel uitleg, heel educatief!
Nog een paar kiekjes van de Beer. Hij doet heel hard zijn best om mij te negeren..

Ik heb Beer nog nooit zo 'vol' gehad. Kan niet wachten tot ie weer echt aan het werk kan..endurance-training stond een beetje stil, griep gehad en wel lekker veel voer dus tijd dat ie weer wat gaat doen volgende week.

En nog een rijfoto van een tijdje terug..ik was hem laag en lang aan het draven en wilde hem net wat oppakken..lekker lange teugels dus nog. Hij begint echt lekker te sjouwen dus ik heb echt VEEL zin om hem weer op te pakken straks..al met al toch een maand genikst..

Doeg!