Ondanks dat het mijn paard niet is, moet ik het toch even van me afschrijven.
Nirvana, het weidemaatje van Karev, de pony van Monique,nirvana07 hier, had al een tijdje wat vage klachten.
Tijdens het rijden gaf ze aan dat ze pijn heeft, gapen, kijken naar waar het pijn doet, druk worden,achteraf duidelijke singnalen, waar we dus wat mee moesten doen.
Nirvana sleept met de achterbenen, heeft tijdens stap een vreemde knik in het loopje in het lrechter voorbeen. Paar weken geleden begon, na een jaar rust wegens blessure van Monique, de rug op te spelen.
Wij dachten in 1e instantie dat het aan het zadel lag. Paardje was wat gegroeid, mist bespiering, dus niet zo gek.
Maar, zadel na laten kijken, lag nu goed, maar Nirvana bleef pijn aan geven. De laatste x dat we gereden hebben, afgelopen maandag, zijn we 100 meter op pad geweest. Monique is er af gestapt, omdat ze weer, na een week rust, niet goed aanvoelde. Tijdens aansingelen al gapen, tijdens rijden erg druk, kort lopend en het ging de kant op dat monique er niet meer op durfde, dus afgestapt en weer naar huis.
Al deze vage dingen moeten onderzocht worden, maar ja, door wie. Besloten er een Dierenarts bij te halen.
Laten zien recht uit in stap en draf, en op de volte in stap draf en galop.
Tidens het voelen van de gehele rug gaf Nirvana direct aan dat dit niet fijn is. De staart was ook slap, en daar gaf ze geen tegendruk mee.
Dierenarts was duidelijk in zijn bevinding.
Slepen met de benen, geen balans, wat je in het 1e jaar van inrijden wijt aan slapte, pijnlijke spieren in de rug door compenseren, slappe staart.
Diagnose ataxie. Hij was eerlijk in zijn bevindingen, en vertelde dat als monique zijn dochter was, hij absoluut haar verboden had op dit dier te rijden, dat was te gevaarlijk. Nirvana heeft overduidelijk pijn met belasting, en dat gaat een x fout.
We mochten haar nog helemaal op de foto laten zetten, mri en weet ik wat al niet meer, maar dat zou de diagnose niet veranderen. Ook vond hij inspuiten met cortico´s geen goed idee, want dat neemt de oorzaak niet weg.
Conclusie, Nirvana is niet meer geschikt als rijpony. Dan komt het vreselijke moeilijke, wat nu.
Omdat Monique geen geldboompje heeft, en Nirvana simpelweg te duur is om als grasmaaier te functioneren, en je, als je haar zou verkopen als weidemaatje, je ook geen garantie hebt dat er niemand op kruipt, is besloten dat we afscheid gaan nemen van Nirvana.
Vreselijk dubbel en moeijlijk dus...
Ergens heeft monique het altijd in haar achterhoofd geweten dat dit het was. Nu is het bevestigd door een dierenarts, en kom je even keihard met beide benen op de grond...