uit noodzaak moeten verhuizen

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Ziggy

uit noodzaak moeten verhuizen

Bericht door Ziggy » za 01 okt 2011, 15:49

Helaas heb ik het besluit moeten nemen om mijn paardjes van ons idyllische plekje te verhuizen ;( . We hadden een super plekje bij mensen achter het huis, stalletje erbij waar ze konden schuilen, heel de dag buiten. Zeker nu we nog alleen stonden, het was echt een super plekje. Ok, er waren wel wat nadeeltjes, maarja overal is wat toch?
Tot we de keuring hadden in Barendrecht, degene die daarbij aanwezig zijn geweest kunnen zich ongetwijfeld het duo schreeuw en krijs nog heel goed herinneren (hoe is het met je oren Leo?). Daar werd mij heel pijnlijk duidelijk dat ik ze teveel samen heb gehouden en ze dus zo aan elkaar zijn gaan klitten dat het onmogelijk was en op het gevaarlijke af om met 1 van de 2 weg te gaan. :(
Waar we stonden kon ik ze wel apart zetten, maar ik kon er niet eentje veilig op stal zetten om de ander mee te nemen en zo te gaan oefenen met splitsen.
Tel daarbij op dat ik maandag bij een andere baas ga beginnen en dat dit een totaal andere kant op ligt. Het was een "doe het zelf" stal, dus 2 keer per dag moest ik erheen om te voeren. Wordt toch wel een hoop gedoe en omrijden om dat allemaal in het vat te gieten.
Nou staat Dees met Hummer op dezelfde stal als waar wij afgelopen winter hebben kunnen staan uit nood, omdat ze toen niet meer op de wei konden blijven. En daar is het super, grote stallen, veel land, mooie uitrijmogelijkheden en een super grote bak. Het is een Shirestal, dus die bak moet wel groot zijn :D En daar was plek vrij gekomen, dus ik heb besloten dat we nu de knoop door moesten hakken. Ik weet dat ze het daar heel erg goed hebben en daar heb ik de mogelijkheid om het splitsen te gaan trainen.
Vandaag waren Viv en Andy zo lief om ons te verhuizen :)) .
Daar aangekomen ging Vera bij de merries op de wei en Exel bij de ruinen. Nou Exel was al heel snel maatjes met Hummer en een andere pony, die had het helemaal naar zijn zin. Maarja de heren liepen weleens te piepen, waarop in de merrie wei een Vera helemaal uit haar plaat ging en als een leeuwin langs de draad liep te ijsberen. Haar weidegenootjes heeft ze geen blik waardig gekeurd en als 1 van de dames het "lef" had om in de buurt van de draad te komen dan vloog ze erop af.
Na een poosje was de rust wedergekeerd en stond ze toch rustig te grazen, daarop zijn wij de auto's uit gaan pakken en alle spullen op hun plek gaan leggen. Uiteraard daarna nog even gaan kijken, maar het was heel rustig. Ze stond nog wel alleen, maar ze stond te grazen.
Uiteindelijk toch maar weggegaan met de mededeling naar de staleigenaar dat ze maar moesten bellen als het niet zou gaan.
En ja hoor, ben daarstraks gebeld. Vera is onder, over of door de draad gegaan en liep bij de ruinen -:(- Ze hebben haar nagekeken en ze heeft er niks aan overgehouden ofzo, maarja het besluit is wel genomen om ze even samen binnen te zetten.
Nu staan ze dus op stal met 1 box er tussen, zodat ze eraan kunnen wennen dat ze niet meer dag en nacht samen zijn. Helaas heeft Veer het hiermee dus ook voor Exel verpest, want die staat nu ook binnen.
Ik ben blij dat ik dit besluit heb genomen, want de manier waarop ze ineens aan elkaar zijn gaan kleven is gewoon ongezond geworden.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Ingele

Re: uit noodzaak moeten verhuizen

Bericht door Ingele » za 01 okt 2011, 15:55

Dat is niet fijn zeg dat ze klitten aan elkaar!
Lijkt me een goed besluit..
Veel plezier op je nieuwe stal!
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » za 01 okt 2011, 16:00

Wat een gedoe zeg! En Andy en Viv zijn van goud!
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
k4tink4
Contacteer:

Bericht door k4tink4 » za 01 okt 2011, 16:20

Wat een gedoe, gelukkig nu op een nieuwe stal en kun je lekker gaan oefenen. Komt wel goed hoor!
Super van Viv en Andy!
Djinty
(Stedjeblakken x Halldor)
Afbeelding
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 01 okt 2011, 16:32

Pablo schreef:Wat een gedoe zeg! En Andy en Viv zijn van goud!
daar heb je helemaal gelijk in !!! *o/*

Ik ben er niet blij mee dat ze binnen staan, want tja het is nogal een overgang met deze temperaturen van 24/7 buiten ineens naar binnen. Maarja veiligheid voor alles en dan staan ze op stal toch even wat veiliger dan buiten met het risico dat Veer weer richting de ruinen gaat en in de draad blijft hangen ofzo.

Morgen gaan we rijden en daarna maar eens kijken hoe het dan gaat. Ook even met staleigenaar overleggen hoe we dit het beste op kunnen lossen.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » za 01 okt 2011, 16:36

Fijn dat Viv en Andy je hebben kunnen helpen.
Het is een wijs besluit van je om ze 'uit elkaar' te halen :j
Ik heb een keer hetzelfde meegemaakt,moeder met 3 dochters die hun hele leven al bij elkaar stonden.
Het fjordencentrum heeft ze toen overgenomen en wij mochten ermee aan de slag.
Nou...kleffer dan klef kon je ze niet hebben zeg :roll: :x
Maar het is uiteindelijk helemaal goedgekomen,gewoon volhouden!

Heel veel plezier op je nieuwe stal :)
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 01 okt 2011, 16:42

Kon Exel dan niet gewoon buiten blijven staan? En Vera alleen op stal... Wij hebben met onze paardjes het meteen aangeleerd dat ze ook wel eens alleen achterblijven. En oke er bleef dan altijd wel een mensenvriend bij ( ik, Dees of mn vriendin) om een oogje in het zeil te houden maar ik had zoiets Imka kan idd ook niet meer alleen achter blijven dat moeten we niet nog een keertje. Vind het wel een goed idee van je om ze allebij in een apparte groep te zetten.

Heb wel eens gehoord dat het kan komen door verhuizen en dat ze op dat moment alleen steun aan elkaar hebben de hele dag dus daarom zo aan elkaar gaan klitten. Heel vervelend. Imka deed het met Hosta en is er ook echt ziek van geweest dat ze toen verkocht werd en nog raakt ze in paniek als Emy of Elvis weggaat.

Succes met het wennen met uit elkaar halen
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » za 01 okt 2011, 17:43

Oei, die verhuizing komt wel ineens uit de lucht vallen, die had ik niet zien aankomen. Maar snap je redenatie volkomen. Hoe ging dat dan eerder in Limburg, daar stonden ze toch ook met z'n tweeën zonder andere paarden?
Fijn dat Viv en Andy voor je klaarstonden om te helpen verhuizen, goud waard zulke vrienden.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Jowien

Bericht door Jowien » za 01 okt 2011, 19:20

Klinkt als een goede zet.
Ik hoop dat ze er snel aan wennen. Exel had er niet zoveel moeite mee? Met zoveel vrienden is het ook wel gezellig als Vera uit zicht is... dat gaat vast lukken.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
roos

Bericht door roos » za 01 okt 2011, 19:53

Komt helemaal goed!
Wijs besluit!!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 01 okt 2011, 22:11

Anita schreef:Oei, die verhuizing komt wel ineens uit de lucht vallen, die had ik niet zien aankomen. Maar snap je redenatie volkomen. Hoe ging dat dan eerder in Limburg, daar stonden ze toch ook met z'n tweeën zonder andere paarden?
Fijn dat Viv en Andy voor je klaarstonden om te helpen verhuizen, goud waard zulke vrienden.
ja klopt Anita, voor mezelf ook eerlijk gezegd.Ik was ook echt blij met ons "paradijsje". Maar ik ben na gaan denken na de keuring en dacht bij mezelf als 1 van de 2 ooit eens iets krijgt en naar een kliniek moet o.i.d. dan heb ik dus een heel vet probleem met degene die achterblijft ;(
In Limburg kon ik Vera gewoon achterlaten, was er niks aan de hand. Het is er min of meer ingeslopen toen ik bijrijdsters kreeg en ze dus eigenlijk altijd samen mee mochten. In Limburg was Exel eigenlijk degene die drama's ging maken, maarja dat bleef bij gillen. En ach hij deed maar, hij kon geen kant op en zo kreeg hij ook gelijk beweging O:)
Maar met de keuring in Barendrecht heb ik meegemaakt hoe Vera helemaal in paniek raakte toen Exel de ring in ging en ze zelfs omhoog kwam. Heb haar nog nooit omhoog zien komen en toen heeft ze dat dus een paar keer gedaan :=

Nancy als Vera alleen op stal was gezet dan had ze ook echt helemaal alleen gestaan. Alles staat namelijk buiten op het land, dus vandaar dat ze ervoor gekozen hebben om Exel dan in ieder geval wel enigzins in de buurt te zetten. Plus dat ze niet wisten hoe Exel zou gaan reageren, stel dat die ook over de rooie zou gaan.

Jowien je hebt gelijk Exel was lekker aan het spelen met Hummer en nog een pony, die had de grootste lol toen ik wegging. Hij is op dit moment ook niet degene die de problemen maakt, het is echt Vera die als een soort moederkloek over hem waakt en hem niet los wil laten.

Morgen gaan we wel weer even kijken, desnoods blijf ik er een poosje bij en als ik het niet vertrouw dan wil ik Veer idd ff alleen op stal zetten om te kijken wat Ex dan gaat doen. Gewoon ff een plan van aanpak maken samen met de staleigenaar

Anna

Bericht door Anna » zo 02 okt 2011, 04:13

Dit is zeker een verassing nu maar hopen dat het klitten snel over is en ze lekker buiten kunnen blijven
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » zo 02 okt 2011, 05:41

Was een kleine moeite hoor :D Voor ons ook even wennen 2 poownies in de trailer maar het ging prima. 2x maatje kdies zou niet gaan _O- Ze waren superbraaf.

Beide in een aparte wei/groep is idd wel goed, maar niet zo handig dat die weides aan elkaar grenzen. Althans niet voor Veertje blijkbaar. Ex gaf er geen klap om die vond het veel te leuk met Hummer.

Ik heb dit dus met Tjo en dr moeder gehad, ook altijd samen gestaan en na 1,5 jaar kwamen die weer samen op stal en in 1 wei te staan. Nou Tjo had geen leven, Kjel bepaalde wel even wat er gebeurde en hoe. Dus die hebben we snel weer uit elkaar gehaald en mochten alleen nog samen in de paddock.

Zou Exje lekker op de wei zetten en Veer in dr sop gaar laten koken binnen (letterlijk met deze temperaturen), en dan bv halverwege de dag omwisselen. Dan kunnen ze elkaar niet zien of horen en kunnen ze wat geleidelijker wennen aan binnen staan. En dan moet Veer wel contact zoeken met dr weidegenoten.

Komt wel goed hoor met die 2.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 02 okt 2011, 07:05

ik had het juist andersom gedacht in eerste instantie Viv. Straks gaan we met een groepje rijden en dan gaan ze allebei mee, had ik bedacht om haar na het rijden gelijk bij de merries te zitten en Exel ff in de paddock. Kijken of ze zonder Exel te zien wel interesse zou tonen in haar weidegenootjes. Als dat dan zou lukken daarna Exel bij de ruinen.
Ik ga het hoe dan ook ff met Chris overleggen, wat hij nog voor ideeën heeft. Het mooiste zou zijn als ze op een totaal ander stuk zou komen te staan waar ze hem niet kan zien of horen.

lientje

Bericht door lientje » zo 02 okt 2011, 07:08

Jeetje wat vervelend. Yuur heeft er ook een handje van, die gaat ook over de zeik als ik er een weghaal. Alleen helaas voor hem zijn mijn heiningen erg stevig (stalen hekken 1.40 hoog) en dus kan hij zo gek doen als ie wil, ik heb er lak aan. Hij kalmeert wel na een poosje. Bij mij vorige pensionstal vloog ie ook door de draden helaas.. Daarintegen staan mijn shet en welshmerrie al 16!! jaar samen en die kan ik zo uit elkaar halen.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 02 okt 2011, 07:10

weet je wat het rare is? Ik had het van Vera niet verwacht dat die door een draad zou gaan (of eroverheen, wat ik eerder denk). Exel is de houdini en Vera heeft diep respect voor draadjes

Viv

Bericht door Viv » zo 02 okt 2011, 07:38

Ja maar Ex had meteen vriendjes en Veer niet, dat is het verschil.
Respect of niet, de liefde voor Ex is groter dan welke heining ook :L dat blijkt maar weer.

Veel rijplezier vandaag!!
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 02 okt 2011, 10:39

Je hebt ook wel stel heerlijke portretten hoor.

Vera loves Exel, dat is wel duidelijk.

Exel echte vent, beetje leuk met je vrienden uithangen vind hij ook gezellig.

Tja, als ze het echt niet gewend zijn gaat het even duren, maar alles went.. ook andere vrienden, echt Vera....
(was even zinnetje voor madam hellup ik wil niet bij Exel weg)
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Vera

Bericht door Vera » zo 02 okt 2011, 11:17

misschien had je beter eerst vera alleen kunnen verhuizen. Als ze excel niet kan horen gaat het meestal wel beter. Althans bij de klitten van mij. Als ik er met twee weg ben, gaat degene die op de trailer achterblijft gillen en zo (je kent het wel) maar als ik er eentje alleen mee neem is het geen probleem.
Als vera eerst de kans had gehad om vrienden te maken en dan excel erbij op gehoor afstand was het misschien wat makkelijker geweest. Maar ja het is nu eenmaal zo, het komt vast wel weer goed. vroeger konden ze tenslotte ook appart.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 02 okt 2011, 12:28

Even een update, ze hebben dus vannacht op stal gestaan en Dees wilde ze vanmorgen alvast ff in de paddock zetten voordat ik kwam om te gaan rijden.
Zij eerst Exel van stal gehaald en in de paddock gezet, die daarop als een idioot begon te racen en gillen en keihard met z'n borst tegen de ijzeren omheining heen liep. Dees durfde hem zo niet achter te laten, maarja op stal stond ook gelijk een Vera uit haar plaatje te gaan :( Dees heeft uiteindelijk Exel weer kunnen pakken en heeft 'm terug gezet op stal, waarop de rust was wedergekeerd.
Heb vanmorgen even met de staleigenaar overleg gehad, aangezien het eruit ziet alsof het niet lang meer gaat duren met het mooie weer is besloten dat madam dan maar tijdelijk bij de ruinen moet. En als ze weer naar stal gaan dan gaat Exel gelijk in de eerste stal bij binnenkomst en Vera komt dan om de hoek te staan tegenover Hummer. Zo zien ze elkaar dus niet meer en als ik dan wat met Exel wil gaan doen kan ik hem via die uitgang meenemen. Wil ik wat met Vera doen dan loop ik met haar naar de andere kant van stal waar ook een uitgang is. Zo zullen ze dus niet zien van elkaar dat er eentje van stal gehaald wordt. :n

Sandrien alleen Vera verhuizen had waarschijnlijk behoorlijk wat troubles op de oude stal opgeleverd, want Exel had dan gegarandeert uit z'n plaat gegaan. Toen Vera die hoefzweer had en wij haar elke dag een half uurtje uit de wei haalden om in de soda te staan met die voet liep hij al te gillen en krijsen. En dan was ze nog in het zicht van hem. Dat hij gisteren niet zo gaf om die splitsing had er alles mee te maken dat hij al gelijk door Hummer en Ricky werd opgenomen als vriendje. Hij had gelijk afleiding en was aan het spelen, maar als hij alleen daar op de wei was achtergebleven vrees ik dat ze 'm elke keer van de weg hadden kunnen plukken, die gaat dan ook gewoon door draden heen. ;(

Plaats reactie