Ik mijn zadel gevonden, na een week spierpijn zat het als een huis en het lag prima op Sjors.
Tenminste dat dacht ik tot hij witte plekken op zijn rug kreeg.
Maar helemaal niet op de plekken waar dit zadel op steunt. Hij liep niet slecht, maar het zat me niet helemaal lekker.
Toch mijn twijfels teruggekoppeld aan Country Mill en ik mocht met Sjors komen voor een digitale zadelmeting!
Vanmorgen gingen wij daarheen. Eerst opzadelen zoals ik altijd deed en rijden. Niets aan de hand, het bleef keurig liggen, ook met de hand voelde hij geen druk op die plekken.
Vervolgens met het digitale matje eronder rondje stappen, wat rondjes draven en daarna de galop.
De meter moest onder de 5.0 blijven en dat deed dit zadel keurig en ook was de druk mooi verdeeld, het hele beeld was blauw met een beetje groen.
Toch zou het -om mijn balans iets naar achter te verplaatsen, dat kon je ook zien namelijk- mooier zijn als hij een paar mm omhoog zou gaan aan de voorkant.
Dun laagje foam eronder en weer dezelfde test gedaan.
Nu kwam er uit dat hij nagenoeg perfect lag en ik er bij wijze van spreke met een gerust hart endurance mee kon rijden van 100 km en meer. (ga ik niet doen overigens

Maar toen hadden we die plekken nog steeds

Nu wilde het zo zijn dat ik mijn dressuurzadel hier had ingeruild en zij er nog niets mee hadden gedaan. Dus we deden dezelfde test nog eens, maar dan met mijn oude zadel.
Dat zat even raar, ik was er altijd van overtuigd dat ik het lekkerst zittende zadel had, maar ik zat helemaal opgesloten

In ieder geval; de test sprak voor zich. De druk bij dit zadel was veel te hoog op de plekken waar ook de witte haren tevoorschijn zijn gekomen. Tot wel 8.0 op sommige plekken en het beeld was behoorlijk rood!
Ook het ritme van Sjors werd heel anders, dat kon je ook mooi zien in een soort grafiek. En ook nog eens mijn balans en die is wel midden boven mijn paard, maar kan wel stiller

Vond het best interessant om te zien hoe de druk verkeerd wordt verdeeld, terwijl mijn zadel keurig bleef liggen en op het oog goed lag en hoe dat invloed heeft op het lopen van je paard.
Ik heb in ieder geval nu een goed zadel aangeschaft waarmee ik gerust kan rijden. Waarom de reactie op zijn rug pas zo laat komt dat is mij ook nog niet helemaal duidelijk, hij heeft wel wat opties genoemd.
Super service van Country Mill dacht ik zo, hoefde er niets voor te betalen en ze hebben uitgebreid (ruim 1,5 uur) de tijd genomen!