stelletje sukkeltjes

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Ziggy

stelletje sukkeltjes

Bericht door Ziggy » wo 03 aug 2011, 17:40

ik kwam vanavond op stal en zag dat die van mij nog hooi in de ruif hadden, maar ze stonden naar me te gillen. Dus ik zei tegen ze dat ze niet moesten gillen, omdat ze van stalgenootje hooi hadden gehad. Waarop stalgenoot zei dat ze nog niks had gegeven en dat waarschijnlijk onze andere stalgenoot dat dan had gedaan.
Kijk ik nog eens goed, zie ik dat de hooiruif (die van metaal is) tegen de stroomdraad aanstaat. Eerst even ander eten gegeven, hooiruif een schop gegeven dat ie van de draad los is en 'm weer goed op de pallet gezet. Hooi erbij gegooid en ik wilde poep gaan scheppen. Lopen ze na het eten naar de hooiruif en gaan weer staan gillen en maar draaien bij die hooiruif, maar niet eten.
Hebben ze waarschijnlijk een optater gehad toen die ruif tegen de stroomdraad stond en nou durven ze niet meer uit de ruif te eten :? Ik ben bij de ruif gaan staan en heb hooi gepakt om ze te lokken, maar dichter dan een meter vanaf de ruif kreeg ik ze niet. Nou kan ik een "klepje" open gooien, zodat ze een soort inhammetje hebben en ze dus makkelijker in de hooiruif kunnen. Die heb ik altijd dicht, want als ie open is gaat Exel gewoon doodleuk in de hooiruif staan, zodat de pallet kapot gaat en Cathy en ik hebben hem ook al eens met 2 benen in de ruif aangetroffen. Stond toen te wachten tot wij hem kwamen helpen. Maar goed ik heb dat klepje open gegooid, maar ook toen wilden ze niet in de buurt komen. Hooi er wat over gegooid, wat ze direct gingen eten, maar toen dat van de grond op was liepen ze weer te drentelen bij die ruif.
Ik heb het er maar uit gehaald en in hun andere voerbak gegooid, vraag me af hoe we dit op moeten gaan lossen :?
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Ilona

Re: stelletje sukkeltjes

Bericht door Ilona » wo 03 aug 2011, 17:49

Komt vanzelf wel weer goed denk ik.
Bij mij is er een keer wat mis gegaan waardoor stroomdraad tegen het gaas kwam waar de waterbak van metaal weer tegenaan stond.. :o
Ik begreep eerst ook maar niet waarom ze zo panisch op de waterbak reageerden tot ik de stroomdraad zag. Oeps!
Draad goed gehangen en steeds lokken naar waterbak. Ging niet direct, maar na korte tijd dronken ze er wel weer uit.

Probeer inderdaad wat hooi over de rand en op de grond tegen de ruif omhoog neer te leggen. Uiteindelijk komen ze er wel dichtbij genoeg of gaan ze snappen dat het hun vertrouwde ruif weer is. Ga ik vanuit in ieder geval ;)
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » wo 03 aug 2011, 18:08

Proest.... die van mijn hebben radar radar stroomdraad detectie, die hebben meteen door als stroom weer verdwenen is.
Die van jou doen er blijkbaar iets langer over.

Ach... als je trek hebt... ga je vanzelf voorzichtig weer proberen..
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Ziggy

Bericht door Ziggy » wo 03 aug 2011, 18:49

Exel heeft normaal ook die radar, maar nu even niet := En over dat trek hebben, de plak van vanmorgen lag er dus nog in. Dus blijkbaar was de angst groter dan de trek

Ik heb Vera (de mens) gevraagd of ze morgen wil kijken of zij het voor elkaar krijgt of ze er weer uit willen eten. Het is mij vandaag niet gelukt, maarja misschien dat ze morgenochtend er weer gewoon uit willen eten.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

Ivonne

Bericht door Ivonne » wo 03 aug 2011, 19:38

zo kwam ik een keer bij een wieland met een stuk of 40 schapen, allemaal rond de waterbak, het was bleodheet. Schapen hijgen. Stond die metalen waterbak tegen de stroomdraad aan. Ik heb de boer gebeld, die heeft het opgelost.

Arem Vera en Exel
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 03 aug 2011, 19:41

:= oeps...zo ken ik ook nog een waterbaktafereel...na een paar dagen begon het op te vallen dat de paarden uit het land kwamen en op stal meteen als een wilde begonnen te drinken. Bleek er ook stroomdraadje contact te maken met de waterbak daar 8)7
Geluk is de vrucht van intens werk
Ziggy

Bericht door Ziggy » wo 03 aug 2011, 20:19

het doet me wel goed om te lezen daat het niet alleen bij mij gebeurd :o

Maar hoe ze het flikken, flikken ze het. Elke dag is die ruif van de pallet af, dan zet ik 'm weer helemaal muurvast en de volgende keer dat ik kom is ie er weer vanaf. Tja en nu hebben ze 'm dus de verkeerde kant op geduwd :=

vera*

Bericht door vera* » wo 03 aug 2011, 21:30

wat een dommies zijn het ook :P
Hoop dat ze morgen uit het ruif hebben gegeten
anders word het een cursus hooi weer uit het
ruif leren eten 8)7
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » wo 03 aug 2011, 23:33

hahaha, dommerds :D Komt vanzelf wel weer goed. Honger doet eten :)
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Viv

Bericht door Viv » do 04 aug 2011, 04:53

Zal een beste klap geweest zijn. Tsja en hoe los je het op.... eeeeehhh :=
Zou zowizo de ruif verder bij het draad vandaan zetten, wel lastiger met vullen maar wel "veiliger".
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Aria_zz

Bericht door Aria_zz » do 04 aug 2011, 14:59

Haha ik zie daar al van die beteuterde paarden gezichtjes staan: wij willen eten maar het gaaaat niiiieeet :+
Komt wel goed lijkt me, zullen vlug genoeg merken dat er geen stroom meer op zit, zeker met bv appeltje er in ofzo
Hildar, gouden paardje Ik maak leuke kleurtjes voor de hh Switch, voor meer info: pb
Liefde is meer dan verliefdheid, meer dan de kleine onbenulligheden, liefde overschreidt alle grenzen, ook die van de dood, want ik hou nog steeds van jou
Ziggy

Bericht door Ziggy » do 04 aug 2011, 18:17

Vera is met ze bezig geweest en die smste op een gegeven moment dat ze allebei uit de ruif aan het eten waren. Helaas liepen ze er vanavond weer met een grote boog omheen, ja als ik erbij stond dan wilde Exel wel komen, maar Vera absoluut niet ................... zucht heb het maar weer op de grond gegooid

vera*

Bericht door vera* » do 04 aug 2011, 20:11

ja echt wat een oelewappers. vanmiddag stonden ze beide na veel geduld
er beide uit te eten. En nu vertikken ze het weer. stelletje 8)7 }-)
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » do 04 aug 2011, 20:24

wel ideaal als je paard moet afvallen, zet ruif onder stroom. En ze vallen af. Lastig om op te lossen. Als je hem int midden zet, op een compleet andere plek dan? lekker ver van draad af.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Ziggy

Bericht door Ziggy » do 04 aug 2011, 20:31

dat is op zich een idee Yvonne, alleen dan komt het volgende probleem om de hoek kijken en dat is dat ik dan de kans niet krijg om dat ding te vullen, dan wordt ik een soort van aangevallen als ik met hooi de wei in kom :?

Ivonne

Bericht door Ivonne » vr 05 aug 2011, 06:28

schuren ze er misschien tegenaan, dat ie steeds verplaatst? Als ik zie hoe sterk ze zijn met schuren. Marga wipt zo de bovenluiken eruit met haar hals, terwijl JW en ik dat ding met ons 2-tjes net tillen kunnen
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
margalorenz

Bericht door margalorenz » vr 05 aug 2011, 07:42

Jeetje, dat is ook wat! Ik zie de sneu kijkende koppies al voor me. Ik zou eigenlijk ook niet echt een oplossing weten behalve de ruif op een andere plek zetten.
Eten ze inmiddels als weer een beetje?
Ziggy

Bericht door Ziggy » vr 05 aug 2011, 11:18

Vanmorgen lag er nog steeds een plak hooi in de ruif, ze eten er nog steeds niet uit. Misschien ben ik een watje, maar heb er dus maar weer hooi naast gegooid. Ze zijn bij mij al niet te dik en ik vind het zielig om ze honger te laten hebben. Morgen is er meer tijd en dan zal ik maar weer gaan oefenen met ze.

truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » vr 05 aug 2011, 16:08

dat is kwestie van opvoeden claudia, ji baas van hooi en zij passen eten als jij zegt dat het mag. Makkelijk typen zo he, anders als je er tussen staat zeg maar.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
foss

Bericht door foss » za 06 aug 2011, 08:13

Ja dat is lastig, ik heb dat ook wel eens gehad echt zielig.
misschien kan je een stuk ttuinslag op het stroomdraad doen dan krijgen ze geen schok als het er tegen aan gaat.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Plaats reactie