Stout en lief paard

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Annemarie

Stout en lief paard

Bericht door Annemarie » zo 09 jan 2011, 17:05

Ik had een van dik hout ritje en een relaxt ritje vandaag.

Aangezien ik per ongeluk zondag een wedstrijd heb had ik bedacht dat ik vandaag wel even in de bak van mijn instructrice kon rijden met Anka. Ik heb vrijdag voor het eerst weer gereden na bijna 4 weken vakantie en dat ging goed.

Toen ik bij de wei kwam zag het er al niet gunstig uit O:) . De paarden in de wei ernaast helemaal over de zeik omdat een weidegenoot uit rijden was. Die van ons hadden al leuk meegedaan met rennen had ik het idee. Anka moest ik helemaal achter uit de wei vissen en halverwege onze tocht naar voren was het ineens ploing. Ik was wel gewaarschuwd dus 8-) . Toen ik net bij stal was kwamen Nis en Bonnie aanscheuren. Hielp ook niet echt voor de rust. Toen Anka in de trailer, dat ging vlot. Kom ik bij de rijbak, zie ik het paard van mijn instructrice echt enorm uit zijn plaat gaan. Paarden in de wei verderop ook al.

Anka gezadeld en toen de rust was weergekeerd opgestapt. Helaas was de rust voor 5 sec. Ik zat nog neit op de KWPNer ging met toch als een dolle tekeer. Dit met het voorgaande in gedachten was niet echt ideaal. Anka wilde natuurlijk ook wel leuk meedoen. En het was ploing en dan kon ik weer even stappen, weer ploing. Ze ging niet scheuren, mocht niet van mij ;) , maar dan moet de energie ergens heen, naar boven dus :roll: . Ik dacht net dit wordt niet wat toen mijn instructrice het paard binnen ging zetten, halleluja. Kon ik toch nog rijden. Anka liep de sterren van de hemel. Met de voorwaartse drang die ze had kon ik ook ineens stap-galop overgangen hihi. Als ze goed luistert moet het zondag goed komen.

Iemand nog tips hoe je je paard kan afleren mee te feesten met andere paarden? Ik houd me aanbevolen .

Weer thuis Nis opgezadeld. En die was niet gereden sinds ze verhuisd zijn en dat is toch al gauw 2 maand geleden. En wat was ze lief en braaf :+: . Alle paarden in de weides die we tegen kwamen waren knettergek (vond ik Anka's uitspattingen alweer wat minder erg) maar Nis trekt zich dus nergens wat van aan. Ze was ook zo blij dat ze weer eens mee mocht. Had de hoofdstelriempjes nog niet vast en ze wilde alvast gaan :)) . Die loopt voor je uit zo van gaan we al? Zo blij met die lieverd. Half uur door het dorp gestapt en ze liep heerlijk te briesen.

Maar dan twijfel je toch ook hoor. Weer Nisko straks ook weer oppakken of alleen heel af en toe mee rijden? Maar als ik Nisko ook rijd is het dan wel handig om Gjendra ook nog aan te houden? 2 paarden rijden is toch echt wel de max. Nou ja, ik geniet nog even van vandaag en alle bedenksels en piekerdingen moeten maar even wachten.

Dit waren de belevenissen van de Fjordsels uit Eext voor vandaag :wave: :wave:
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Tamara
Contacteer:

Re: Stout en lief paard

Bericht door Tamara » zo 09 jan 2011, 17:44

Fripse anka dus, en een good old Nis!
Ach, af en toe fris zijn vind ik altijd wel grappig. FF wat anders,haha
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Jilly

Bericht door Jilly » zo 09 jan 2011, 17:44

Altijd gezellig, buurpaarden die uit hun dak gaan als je wil rijden :+
Gelukkig heb je toch nog goed kunnen rijden!

Wbt Gjendra kan je even aankijken tot Gjendra 3 à 4 jaar is? Dat is nog een tijdje en tegen dan heeft Nisko misschien al minder zin om te gaan rijden, of is ze er lichamelijk in niet meer toe in staat (hopelijk wel natuurlijk, maar je weet nooit...)
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Annemarie

Bericht door Annemarie » zo 09 jan 2011, 18:14

Tamara schreef:Fripse anka dus, en een good old Nis!
Ach, af en toe fris zijn vind ik altijd wel grappig. FF wat anders,haha
Ik kon er ook nog wel om lachen. Net alsof ze in alle 4 hoeven springveren heeft 8-) . Ze gaat niet hard vooruit maar gewoon met 4 hoefjes omhoog, ploing ploing 8)7 8)7 . Maar ja, Anka is ook jong, strak geschoren, goed in conditie en heeft 4 weken rustig aan moeten doen in de wei.

Nis kun je altijd van op aan ja :L. Die heeft me nog nooit in de steek gelaten en toen we nog niet van die poolwinters hadden reed ik met haar ook altijd in weer in wind in de winter. Ga haar geloof ik toch maar voor 1/2 keer per week oppakken, ze vindt het gewoon zo leuk ff naar buiten.

@Jilly: ik denk haast dat we dat ook doen, eerst aankijken met Gjendra. Maar soms heb ik het gevoel alsof ik toch al beter een beslissing zou kunnen maken. Komt soms zo af en toe even weer op :? .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 09 jan 2011, 18:24

haha, Anka kan dus ook maf doen! Met dit weer zijn ze toch altijd wat explosiever vind ik.

Leuk toch, af en toe ook even lekker met Nisko naar buiten?
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 09 jan 2011, 18:42

Ik zou Gjendra lekker laten lopen, je weet nooit hoe je er over 3 a 4 jaar voorstaat. Bovendien denk ik dat je een 3 of 4-jarig beleerd paard beter kunt verkopen dan een jaarling.

Fijn dat je zo van good old Nis op aan kunt.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 09 jan 2011, 20:32

Gelukkig heb je nog rustig kunnen rijden toen die KWPNer naar binnen was

En Nisko is gewoon jouw rots in de branding
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Esther

Bericht door Esther » ma 10 jan 2011, 11:09

Hihi, afleren om mee te dansen met de rest, helaas geen tips, hihi.. Aan het werk zetten zodat ze hun aandacht bij jou moeten houden, maar geen succes gegarandeerd!!

Ik heb ook wel eens mijn twijfels, wat wil ik met Fjella, het klikt nog niet echt. Ik heb me voorgenomen om haar te laten lopen tot ze drie/vier is, inrijden den dan weer zien, maar oms denk ik wel eens, moet ik haar nu niet verkopen. Ik niet handig, maar soms heb je dat idee gewoon. Omdat je er dan 3 hebt en dat is wel genoeg enz.. Dus ik begrijp je wel..
Maar ik zou Gjendra ook lekker even laten lopen!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Krista

Bericht door Krista » ma 10 jan 2011, 11:18

Joh is toch lekker dat ze een beetje fris was! Wees blij dat ze alleen wat sprong! Meefeesten kun je ze niet afleren. Paarden zijn kuddedieren. Je kunt ze wel flink bezig houden en proberen af te leiden om de reacties op een ander paard wat te beperken. Maar als ze mee willen doen gaan ze toch wel :D
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 11 jan 2011, 12:06

Dat laatst is ook mijn ervaring ja. Maar de 1 is veel gevoeliger voor mee-feesten dan de ander. Met Nisko heb ik daarna buiten gereden en in elk weiland waar ik langs kwam hadden de paarden feest, maar Nisko trekt zich er nooit wat van aan :n .

Ik weet zelf dan dus in geval van Anka niet goed wat nou te doen. Ja, ik liet haar gewoon doorstappen en wat figuren rijden, maar elke keer als paard naast de bak weer uit zijn dak ging had ik een spaanse rijschool sprong van 4 beentjes omhoog of een bok.

Mijn instructrice zei toen (ze kon haar paard eerst niet krijgen zo wild was ie) houd Anka bezig en draaf maar aan. Dat heb ik niet gedaan, was al lang blij dat Anka niet in de sjeesmodus ging en nog wel gehoorzaam was aan mijn tempo-hulpen. Kweet ook niet wat nou het handigste was in dit geval.
Krista

Bericht door Krista » di 11 jan 2011, 12:09

De tip van je instructrice was het handigste geweest, aandraven en aan het werk zetten. Zorgen dat ze geen tijd hebben om te feesten en op jou letten. Maargoed als ze in stap zo braaf bleef en alleen wat sprongetjes maakte is het toch ook ok? Dan doet ze er toch eigenlijk niets op uit :D ?
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 11 jan 2011, 12:14

Nou nee, maar ik was toen mijn instructrice er nog niet was me wel af aan het afvragen of het op die manier wel wat ging worden met rijden haha.

Zal de volgende keer jou en haar idee dan toch maar opvolgen en gelijk iets fanatieker aan het werk gaan. Zodra huppelpaard weg was, was de huppelmodus ook meteen uit trouwens.
Plaats reactie