Het leed dat hoefsmeden heet...

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Machteld&Falco

Het leed dat hoefsmeden heet...

Bericht door Machteld&Falco » za 16 okt 2010, 08:46

Kennen jullie dit? Denk je net een goede smid gevonden te hebben, krijgt ie te veel werk en kan/wil die niet meer komen... Gek word ik ervan! |(

Mijn eerste smid was geen fijne kerel. Hij besloeg met koud beslag... Op zich heb ik hier niets tegen hoor, maar ik had soms toch de indruk dat hij Falco's voeten naar het ijzer vormde i.p.v. omgekeerd. Daar heb ik dan weer wél problemen mee. Bijkomende reden om de man in kwestie buiten te bonjouren was dat hij iedere keer weer als Falco een pasje verkeerd zette, de praam op zijn lip zette. Hij greep steeds vaker en steeds sneller naar dat ding terug. Tja, dan bleef ie natuurlijk wél staan...

Numero twee was een smid uit de duizenden! Hij leverde erg net werk en was rustig MAAR correct met Falco (die soms toch echt wel kan etteren...). Ik nam het voor lief dat hij altijd uuuuuuren te laat kwam opdagen... Tot op het moment dat hij gewoon niet meer kwam opdagen... Ik hem opgebeld: had problemen zei die (zijn moeder was onverwachts komen te overlijden). Drie dagen later weer een afspraak en deze keer kwam hij wel.
Nadien is hij zich echter op een ongezonde manier op zijn werk beginnen storten: hij nam veel meer werk aan dan die aankon en focuste zich vooral op de sportstallen (waar hij er meerdere op een dag kon doen) en het gebeurde steeds vaker dat ik drie weken vooruit werd geschoven wanneer ik belde voor een afspraak. Tja, als je dan na een wachttijd van drie weken weer met een smid die niet komt opdagen te maken krijgt (en die dan vertelt dat je NOG 3 weken moet wachten, dus zes weken extra in totaal...), dan lukt het gewoon niet meer. Jammer, want het was een echte vakman!

De smid die ik nadien gevonden heb, is een erg lieve kerel. Zolang hij alleen maar moet bekappen, is er niets aan de hand. Ijzers onder een paard nagelen en al helemaal als het om correctief beslag gaat, gebeurt niet zo netjes... De laatste drie keer is hij zodanig de mist in gegaan, dat de smid op de pensionstal waar we 's zomers heen gaan met de handen in het haar zat... Hij heeft hemel en aarde moeten verzetten om de voeten van mijn beestjes weer enigzins goed te krijgen.

Helaas heeft die laatste een klantenbestand dat uit zijn voegen barst. Hij moet ook van erg ver komen om hier te raken (paarden staan weer thuis intussen). Hem als smid nemen is dus gewoon geen optie |(

Ik heb dus zowat half hysterisch naar de dierenarts gebeld met de vraag of zij geen smid kende waar ze tevreden van was. Zij gaf me een telefoonnummer en nu zit ik met een bang hartje af te wachten tot 14.00h... Het uur van de waarheid waarop smid numero vijf zich, als alles goed gaat, komt aandienen.

*zucht*, vijf smeden in 5 jaar tijd... Ben ik soms gewoon te veeleisend? :)
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Esther

Re: Het leed dat hoefsmeden heet...

Bericht door Esther » za 16 okt 2010, 08:52

Tja, als het om je paard gaat mag je toch veeleisend zijn, dat moet zelfs!!
Ik hoop voor je dat dit goed gaat uitpakken!!

Mijn hoefsmid heeft ook wel mindere puntjes, maar het bekappen en beslaan gaat altijd prima..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 16 okt 2010, 09:57

meid de voeten van je paard zijn heel belangrijk, dus heel logisch dat je kritisch bent en blijft.

Maar ik herken het probleem hoor, heb in Limburg ook een aantal smeden "versleten". Eerst had ik een goede en die ging emigreren, degene daarna heeft Vera vernageld en toen het hersteld moest worden nam meneer zijn telefoon niet meer op.
Toen kwam er eentje die goed zou zijn, maar toen Vera verleden jaar tegen bevangenheid aan stond kwam er via de DA een ander en die heeft mijn ogen geopend. Die smid was helemaal niet goed, Vera stond te laag en ze had gewoon overbelastte voeten.
Nou toen heb ik die man gehouden tot volle tevredenheid. Tot ik ging verhuizen naar het westen en ik nog een afscheidsritje wilde maken met Cathy, daarvoor moest Vera weer op ijzers. Smid nam geen foon op en belde ook niet terug. Toen maar iemand gebeld die bij hem in de leer was geweest, nou die heeft de hoeven van Vera ook weer naar de *&^* geholpen.
Dus ja ik heb er in 5 jaar tijd ook een aantal versleten :(
Gelukkig heb ik nu weer een goede smid en die hoop ik nog heel lang te mogen houden
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Keandra

Bericht door Keandra » za 16 okt 2010, 10:04

hier hebben we al de hele tijd dezelfde smid (gelukkig)
nu niet dat we niet snel een andere smid zouden hebben, maar ben al blij dat hij wilt blijven komen

de paarden zijn rustig bij hem en hij doet ze geen vlieg kwaad, dus in dat opzicht kan het niet beter (heb al andere geweten := , afkloppen en al waar ik gewoon bij stond, halt toe geroepen en hem direct laten vertrekken, don't worry)
en tot nu toe heb ik totaal geen klachten over hem

maar de voeten is inderdaad een punt om kritisch over te zijn, als er iets zou zijn bij die van ons zal hij het direct horen en desnoods zoek ik een andere (hoop dat dit niet al te snel nodig zal zijn)
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » za 16 okt 2010, 13:48

hoefsmid is heel belangrijk, no foot, no horse. Ik ben bij no 1 blijven hangen, ben tevreden over hem. Komt altijd op tijd.

Tuurlijk moet je eisen dat hij goed werk levert. Daar vraag je toch ook om
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
lientje

Bericht door lientje » za 16 okt 2010, 15:46

Ik herken je probleem wel, maar heb het zelf gelukkig niet. Heb hier in totaal 3 smeden aan mijn paard gehad, de laatste komt alweer 12 jaar bij mij ongeveer. Bel hem een week van te voren en hij komt altijd.

Super vakman, kan niet anders zeggen. Ben hem ook wel trouw en zou ook wel pissed zijn als hij mij zou laten zitten voor een nieuwe klant maar dat doet hij niet :D
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » za 16 okt 2010, 16:47

Vervelend zeg!! Zou daar ook een beetje hopenloos van worden!
Ik heb gelukkig een super smid, ik heb hem al van bijna begin af aan, in het begin had ik een ander maar die was heel duur en mijn huidige smid deed toen op de stal waar ik stond al een aantal paarden en hoorde positieve verhalen, ben toen naar hem overgestapt en nooit spijt van gehad! Super vent waar je van op aan kunt +:)+
Succes in ieder geval!!

Groetjes Thessa :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
kristelhans

Bericht door kristelhans » za 16 okt 2010, 16:50

He bah wat naar zeg..ik denk niet dat je te veeleisend bent. Heb je inmiddels al wat gehoord?

Ik heb hier geen ervaring mee.. mijn stalbaas is hoefsmid en ik ben uiterst tevreden over hem. Hij was altijd hoefsmid van Okidoki..ook leuk! Hij is rustig maar wel streng voor de paarden (nou ja, Beer dan haha) en hij werkt netjes en legt altijd alles uit..
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » za 16 okt 2010, 17:05

Ik ben juist hartstikke tevreden met mijn smid :D Hoef maar te bellen en hij komt. Krijg ook nog wel regelmatig een beetje korting dus mij hoor je niet klagen :D
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
claudia

Bericht door claudia » za 16 okt 2010, 18:57

Ik heb ook een super smid, die heb ik al meer dan 15 jaar :o .

Is nog een jongere gast (onder de 40 :Z ).
Hij is heel rustig maar wel consequent zeker naar mijn hengsten.

Hij doet Alco bv aleen als er bv een ijzer af ligt en hij is in de buurt. Dan belt hij op en zegt dan heel blij : Alco is al klaar!!! +:)+

Hij moet best een eindje rijden maar als er problemen zijn bv een ontsteking dan komt hij gelijk.

Hij beslaat warm en echt heel netjes.
Ik ben erg tevreden.

Maar ik hoor van mensen hier in de bburt dat het best lastig is om een goeie te vinden.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Anna

Bericht door Anna » zo 17 okt 2010, 05:03

Tasja heeft nu haar vierde hoefsmid. Toen ik haar kocht was er een smid die daar altijd op stal kwam, hij besloeg koud opzich niets mis mee maar naar andere pony's was hij vaak ruw en sloeg ook geregeld, hij kwam wel altijd. Toen zijn wij samen met een andere meisje overgegaan naar een vrouwlijke smid die was ook super maar loop van tijd wilde die niet meer beslaan alleen bekappen, we zijn toen overgestapt naar een echtpaar die het samen deden opzich deden die het wel goed maar soms dingen samen doen gaat niet altijd goed. Wij zijn naar een nieuwe stal verhuisd 2 km verderop, smid ging mee maar ik vond die man toch wel erg nieuwsgierig geworden en ze hadden Tasja al een paar keer te kort bekapt :( , die loopt dan zeker een week gevoelig dus die waren het toch ook niet. Esther van Wodan stond ook inmiddels bij ons op stal met haar eigen smid, een jonge man, erg lief voor de paarden en beslaat warm en super netjes :D wij zijn helemaal tevreden, meestal is er iemand op stal maar als er niemand is pakt hij de paarden gewoon uit het land en begint gewoon echt super hoor *o/*

Nu staat Fugo op een opfokstal en jullie raden het nooit bij de vrouw van onze eerste smid die zijn handjes wel een los zitten bij paarden, hij heeft Fugo laatst bekapt en was erg rustig met hem, hij zal dus wel wat comentaar hebben gehad }> of omdat het nu zijn eigen stal is. :o
Laatst gewijzigd door Anna op zo 17 okt 2010, 10:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » zo 17 okt 2010, 06:44

Best veel mensen herkennen het probleem dus :)

Alsof de duvel ermee speelde is deze dus niet komen opdagen gisteren |o |o |o Ik word echt gek... Om 14.45h toch maar eens besloten te bellen om te horen waar die bleef: nada, voicemail... En zo ging dat spelletje maar door. We hebben drie uur gewacht op een smid die niet kwam. Uiteindelijk heeft mijn vriend hem aan de lijn gekregen. "Ja, ik was bij een vorige klant en daar had ik plots meer werk... En dan was ik ook nog mijn gsm vergeten, dus moest ik terug want anders had ik geen adres!" Ja, daarom dat je zo netjes terugbelde om ons dat even te laten weten... *zucht* Nieuwe afspraak ligt nu op maandag 14.00h. Ik hoop maar dat hij komt, anders is het meteen klaar!
Ilonka

Bericht door Ilonka » zo 17 okt 2010, 07:12

Ik herken het probleem gelukkig niet.
Heb voor Ilonk al zo'n 15 jaar dezelfde smid. Sinds ik niet meer in Ommen woon en Ilonk ergens anders staat (eerst bij Arnhem in de buurt en nu bij Utrecht in de buurt) reis ik naar mijn smid toe. Ilonk heeft echte slechte hoeven, heel erg lastig te beslaan. Mijn motto 'Never change a winning formula' dus ik reis 120-130 km enkele reis naar mijn smid... Hij beslaat verschrikkelijk goed, Ilonk is nooit een ijzer kwijt.
Enige bij hem is dat hij nooit op tijd is, dat weet ik. Ik bel hem de dag van te voren nog een keer om het tijdstipt te conformeren (ik moet er nogal ver voor reizen) en dan bel ik hem de dag zelf op het moment dat hij 15 minuten te laat is. Maar meestal laat hij het al weten als hij wat vertraagd is. Ik kan er mee leven.

Voor Brass heb ik een smid thuis, ééntje heeft me geholpen toen Brass nog zo wild was en het was echt niet leuk voor hem denk ik. (Brass raakte in paniek brak tot 4 keer toe los etc. etc. etc. maar was wel braaf toen ze eenmaal stil stond.) Toen ik hem later weer belde zei hij ik bel je terug, wat hij niet deed, ik wer bellen toen zei hij dat hij 'op vrijdag' zou komen. Hij kwam niet en belde ook niet meer. Oké klaar.
Nieuwe smid dus, hij beslaat gangenpaarden, met name IJslanders en zo hier en daar een 'gewoon' paard. Ben super tevreden over hem, hij is rustig en kalm, legt uit en leeft mee. Brass is nog te ongefocused en vind het nog te spannend om 4 ijzers in één keer te doen. Dus doen we het altijd in twee keer, eerst voorijzes en dan een paar dagen later achterijzers. Ideaal.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
foss

Bericht door foss » zo 17 okt 2010, 15:36

Ja een goede smid is goud waard, ik had een geweldige en die stopte remee om medische redenen vond het erg jammer maar gelukkig had ze een andere smid die het overnam en zij is geweldig altijd op tijd en prima werk levert ze.
Ja het is een vrouwelijke had ik voorheen ook en dat beviel prima ze is ook nog betaalbaar dus daar ben ik natuurlijk ook blij mee.

Ik heb dit probleem ook erg vaak meegemaakt en heb er ook een hekel aan als iemand zijn afspraak niet nakomt, het kan altijd een keer gebeuren maar bij sommige komt het altijd voor.

Succes morgen en wie weet gebeurd er een wonder.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 17 okt 2010, 16:28

ik ben ook blij met mijn smid. Jonge vent, 25 dacht ik, maar doet zijn werk netjes. beslaat warm, is rustig, correct respectvol, snel te plannen, en bij nood direcht aanwezig.

Ik heb bewust voor een jongere smid gekozen, Zij zijn toch de generatie waar we mee verder moeten, Je kan wel voor een oude vertrouwde smid kiezen, maar zokrijgen de jonge jongens, die de toekomst zijn, geen kans.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » zo 17 okt 2010, 17:24

Wij zijn ook super blij met onze smid. :))
Begin er maar aan, 2 van die etterige shetjes en een zware volwassen fjord, die door een oude blessure haar achterbeen niet ver omhoog kan tillen. Alleen Ukie doet normaal. 8)7
We hoeven maar te bellen, en hij staat er ondanks de grote afstand.
Voorheen hadden we een hoefsmid die 2 huizen verder woonde, maar die we nu hebben is sneller ter plaatse :?
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
Orion1996

Bericht door Orion1996 » zo 17 okt 2010, 19:55

Jij zit toch in de buurt van Zeist of sla ik de plank nu heel erg mis?
Ben namelijk heel benieuwd welke smeden je al achter de rug hebt. Ik heb namelijk nooit problemen daar gehad met smeden die niet kwamen of slecht werk deden, dus misschien kan ik nog een goede voor je aanraden en desnoods met mijn naam erbij laten bellen naar mijn oude smid, die was echt top.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Megan

Bericht door Megan » zo 17 okt 2010, 21:16

Ik heb al meer dan 20 jaar dezelfde smid en ben er heel erg tevreden over. Hij komt aan huis en levert al jarenlang prima werk af. Mijn paarden hebben nog nooit kreupel of gevoelig gelopen na een bezoek van de smid (wat je bij anderen toch wel eens hoort). Daarbij komt nog dat hij altijd op tijd is en is een gezellige vent.
Ik kan me voorstellen dat je wanhopig wordt als je niet tevreden bent over je hoefsmid! Ik hoop dat je een geschikte smid vind!
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » zo 17 okt 2010, 22:27

Ook ik heb inmiddels bergen smeden versleten..

De eerste heb ik 15 jaar gehad..maar...omdat ik toen zelf nog kind/puber was
zag ik niet hoe slecht hij besloeg en hoe onrechtvaardig en gemeen hij tegen
de dieren was. Prikken met de vijl in de buiken, of een trap geven als dier niet
meteen luisterde...Maar het dieptepunt was wel toen deze smid een stagiaire naar me toestuurde en Mandel kwam beslaan. Hij was er zelf niet bij, ik was 16. Die knul had met het bekappen, snijden van de straal iets geraakt, bloed gutste eruit..ging hij dichtbranden met een heet ijzer....Ikwas zo van slag dat ik per direct tegen mijn ouders gezegd heb dat ik een andere smid wilde...(deze hoefsmid die de stagiaire in zijn uppie stuurde, lustte ook graag een borrel, dus je kon m beter niet einde van de dag hebben) :o 8)7

TWeede hoefsmid was geweldig, super gewoon. Mijn fjord had brokkel en scheur hoeven, hij kwam op den duur om de twee weken langs om de hoeven te verzorgen en ik hoefde niet al te veel voor de extra bezoeken te betalen...Totdat hij opeens na een aantal jaar me niet meer terugbelde....Dat ik al maand na maand zat te wachten, keer op keer ingesproken, toen op zoek gegaan ben naar een andere smid..

In deze periode ben ik verhuisd naar Kerkrade limburg, Ukolda Bocholtz :D OP zoek naar een smid. Nou de eerste kwam en bond haar zo kort vast dat ze omhoog wilde komen en bij het neerkomen een voor een haar voorhoeven op MIJN hoofd liet stuiteren..DIe vent Uk 2(!!!) tubes kalmeerspul ingespoten, en nog kon hij geen hoefje pakken..

Smid twee kwam de eerste paar keer netjes op afspraak, ging heel rustig en correct met Uk om en ik was tevreden..Totdat ook hij niet meer kwam opdagen op gemaakte afspraken en niet meer terugbelde. Ik moet nog altijd hoefschoenen aan hem betalen, maarsja..hij negeerde me, en ik heb dus Marquis hoefschoenen, splintertje nieuw gehad van hem... :+ :+

Nu heb ik sinds drie jaar een perfect smid. Komt netjes op tijd, belt als het later of vroeger wordt en hij is ook nog goed!! Hij doet ook de koninklijke stallen-paarden ..

Ik heb aan hem gevraagd hoe dat toch kan dat al die smeden zo laks en gemeen met hun klanten omgaan. Nou volgens hem kan iedereen zich voordoen als smid, en dus niet de juiste papieren hebben. En sommige zijn echte horken....

Nu ben ik helemaal happy en tevreden...deze smid is een blijvertje..Hij vond het zo aandoendelijk hoe blij ik was als hij zei dat hij eraan kwam...ja hehe...ik was inmiddels gewend dat smeden niet aan afspraken hielden.
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 18 okt 2010, 09:37

Orion1996 schreef:Jij zit toch in de buurt van Zeist of sla ik de plank nu heel erg mis?
Ben namelijk heel benieuwd welke smeden je al achter de rug hebt. Ik heb namelijk nooit problemen daar gehad met smeden die niet kwamen of slecht werk deden, dus misschien kan ik nog een goede voor je aanraden en desnoods met mijn naam erbij laten bellen naar mijn oude smid, die was echt top.
Huh? Zeist? Ik woon bij Leuven, hartje België :)
Plaats reactie