Paarden 4 daagse Barchem uitgereden!!!

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Lisa

Paarden 4 daagse Barchem uitgereden!!!

Bericht door Lisa » za 21 aug 2010, 19:32

jaja het is ons gelukt alinde en ik hebben de paarden 4 daagse volledig uitgereden *o/* *o/*
Ze had de pas er goed in en was tot op het laatste moment vrolijk en voorwaarts!!

Dagverslagen (pas op heeeeel verhaal 8)7 )

Dinsdag
Aangekomen bij Ivonne op de Lochemse Berg. Wat een prachtig hotel hebben ze een paradijsje :~ Het is een eer om hier te mogen logeren. Alinde had netjes op de trailer gestaan (in de stromende regen) en voelde zich gelijk thuis. (tsjah gras doet wonderen :# ). Eerst even kennis gemaakt met haar ouders en even wat gedronken. Daarna zijn we gelijk even bij de theetuin wezen kijken waar Nikky en kadja zouden overnachten. We zouden met zn allen de 4 daagse gaan rijden en ik wilde graag vera nog even zien. Kadja haar dravertje ook nog snel even geknuffeld. Mijn taxi maakte daarna rechtsomkeert weer naar huis en wij zijn Nina gaan halen bij de boerderij van de oma van Ivonne. Nina en Alinde waren niet gelijk dikke maatjes, maar ze vonden elkaar ook niet onaardig dus ze gingen mooi rustig staan eten. We zijn ook even in het land waar de rest staat (bij ivonne haar oma) even wezen mest scheppen. En ik moest zo nodig de gladde glijbaan uitproberen op de mest bult wat resulteerde in een vieze poepbroek (hihi ik gleed dus met kruiwagen en al naar beneden in de stront!!). Tsjahhh.... := :D Redelijk op tijd naar bed in mijn mooie hotelkamer, want de volgende ochtend moest het natuurlijk gebeuren.

Woensdag
In de ochtend natuurlijk even ontbijten en de zadeltassen inpakken incl. lunch. Daarna naar Alinde en Nina om ze lekker te poetsen en op te zadelen. Toen dat klaar was zijn we vertrokken over de Lochemse berg naar de Heksenlaak waar het start en finish terrein was. Het was een kwartiertje rijden en we genoten al met volle teugen van het landschap. Het leek met die berg net alsof we in het buiten land waren. Alinde loerde ook lekker omzich heen :P
Bij de hekenslaak aangekomen de start kaarten opgehaald, de route kaarten en natuurlijk de consumptie bonnen. Het was inmiddels 10 uur en nikky en Kadja (waar we ook mee zouden rijden) smste dat ze later waren en we overlegden dat we zouden wachten bij de eerste stop. Zo gezegd zo gedaan. wij gingen met zn tweeen op pad. Het was een mooie route. Nina was wat stout, maar alinde trok zich daar niks van aan en liep lekker ontspannen erachteraan op dr eigen tempo. Ondertussen waren er al een paar ruiters en menners gepasseerd. Alinde vond dat wat spannend. Dr oortjes draaiden flink naar achteren en dr kont ging er onder en ze wilde vluchten. Ze had echt het gevoel alsof ze achtervolgd werd. Gelukkig was ze netjes braaf en luisterde ze goed en konden we door rijden. Na al een stuk gereden te hebben kwamen we aan op het eerste stop terrein. Het was een grasland en alinde maakte daar duidelijk gebruik van en met het halstertje om heeft ze lekker staan grazen. Nina had het gras ook al snel gevonden. Ivonne en ik moesten de kaarten afstempelen, wat drinken en natuurlijk even naar de wc. Omdat we zouden wachten op Nikky en Kadja hebben we bij elkaar 3 kwartier pauze gehouden. Dat was natuurlijk behoorlijk lang, maar Alinde en nina vonden dat geen ramp met dat lekkere gras. Ik vond het wel erg leuk om Vera en Alinde samen te zien. Ik dacht dat ze meer op elkaar leken, maar in werkelijkheid naast elkaar zijn het totaal verschillende paarden. Hun nog even wat drinken enzo en toen weer op pad, maar dan met zn vieren. Nina was nog steeds degene die voorop liep en ik liep er eerst een stuk achter. Toen de karren en ruiters weer passeerde werd alinde steeds heftiger kwa reageren. maar ze hield zich opzich netjes in en sprong niet weg. We zagen al een grijze massa en ja hoor daar kwam de regen. Met bakken tegelijk uit de lucht en natuurlijk reden we net op een open stuk dus tegen de tijd dat we op de pauze plaats waren waren we door en door nat _/-o_ . We zijn ook niet heel lang op de pauze plaats gebleven. Het laatste stuk kwam nog een buitje, maar toen zaten we mooi onder de bomen. Alinde maakte nog een mega sprong over een plas heen (ik dacht die banjerd er wel doorheen, maar dat had ik mis. we moesten vreselijk lachen zo stom was het haha)Na 27 km had ik nog geen spierpijn en alinde was nog mooi vrolijk, maar we waren dus wel zeiknat. Laatste stempel (je krijgt er 4 per dag) terug gereden naar het hotel. Paardjes wat lekkers gegeven en lekker op de wei. Natte spullen in de wasmachine en toen kwamen mijn ouders kennis maken met Ivonne + familie. Mijn ouders zaten in het hotel schuin tegenover dat van Ivonne haar ouders en zouden daar t/m vrijdag blijven. Na het drinken gelijk douchen heerlijk was dat. We hebben op de boerderij van de oma van Ivonne nog het randsoen draadje verzet en toen eten en ook weer op tijd naar bed. Als ik de fotos terug zie wat ziet die regenhoes om mijn cap er vreselijk uit zeg :o maar mijn cap was wel droog gebleven haha.

Donderdag
Om 10 uur stonden Ivonne en ik met Alinde en Nina netjes bij de heksenlaak. Nikky en kadje waren wat later en zo startten we rond 20 over 10. Alinde was in het begin rustig en ik liep weer achteraan. Nina was af en toe stout, maar ze het was al beter als de dag ervoor. Tot de eerste stop ging het super goed. Alinde werd steeds wat heftiger naar karren toe, maar ik probeerde zo ontspannen mogelijk te blijven en haar toe te spreken als ze het eng vond. Op de eerste pauze plaats hebben we ong. een half uur gestaan. Toen weer aan rijden, want ja je moet wel om 4 uur wee binnen zijn. Maar alinde werd er niet beter op. Ze greep elke gelegenheid aan om even weg te springen of gek te doen. Ik heb redelijk streng tegen haar gedaan, want ze kan er natuurlijk niet volledig vandoor vliegen, want je bent niet de enige die er rijd. Na een tijdje ben ik achteraan gaan rijden en dat hielp wel. Alinde kon ik mooi achter vera en Rocky parkeren. Ik moet ook eerlijk zeggen dat de menners en ruiters niet allemaal even netjes vroegen of ze er langs mochten, maar in vollee middendraf erlangs vlogen bijv. Niet zo netjes, maar aangezien alinde zo reageerde hebben we tijdig gevraagd of ze even kalm aan wilde doen. Sommige deden dat, maar andere vlogen er net zo hard langs. Op een gegeven moment was alinde zo woest dat ik tijdens een drafje ineens met alinde naar voren stoof toen er iemand met een kar te hard een zwiep gaf. Ze schrok, maar de reactie was beetje overdreven. Draakje. Omdat we toch even af moesten stappen om dat rocky een plekje had bij de neusriem en de zeem die ertussen was gedaan bijna los was heb ik even een halstertouw om haar hals geknoopt voor de zekerheid. Uiteindelijk niet nodig gehad gelukkig. op de tweede pauze plaats was alinde heel braaf. Waarschijnlijk was ze moe geworden van haar gekkigheidjes. Het laatste stuk was ze weer braver, er kwamen ook niet veel mensen meer achterop, want we waren de laatste die binnen kwamen (de kar met de paaltjes kwam 10 minuten later het finish terrein op). Het weer was goed. het was niet warm en lekker droog. Voor de paarden ideaal!! Het laatste stukje is Ivonne al eerder afgehaakt die is met de auto wezen afstempelen, maar ik ben nog wel even doorgereden. Alinde had nog zoveel energie en ik moest dan stukje alleen terug en dan zouden we weer even goede afspraken met elkaar maken haha. Das ook wel gelukt geloof ik. Helaas toen ik Ivonne weer sprak kwam ze met de mededeling dat Nina een dikke kogel had. Er zat vocht. Ze liep er ook kreupel mee dus de vrijdag zou ze sowieso niet meerijden en dan maar zien voor zaterdag. Das nou sneu natuurlijk, want we zouden samen de 4 daagse rijden. Ik besloten om wel gewoon door te rijden. Ivonne zou dan naar de stops komen.

Vrijdag
We zouden dus met zn 3en door gaan. Ivonne is met de fiest meegereden naar de heksenlaak. Kadja en nikky waren nogal laat aangezien kadja dr handschoenen was vergeten dus heb ik een half uur moeten wachten B-) maarja anders moest ik alleen en uiteindelijk is het toch veel gezelliger!!!
Alinde begon netjes en is eigenlijk de hele dag heel braaf geweest. Al gauw toen de eerste inhalers kwamen werd al opgemerkt: Ohhww rustig aan volgens mij is dit de fjord die het allemaal wat spannend vind. Haha ja, maar doordat ze rustiger aan gingen doen werder de reacties van Alinde veel beter. Zelf werd ik ook meer ontspannen en zo vond ze het aan het einde van de dag nog spannend, maar wilde ze niet meer vluchten. Tot de eerste stop hebben we bijna alleen gestapt, want het was veel weg en slechte berm. Na de tweede stop zijn we nog een stuk weg geweest en kwamen we bij een waterpartij waar we door moesten voor de foto. Alinde is een waterrat dus verwachtte ik geen problemen. Ook vera trouwens niet. Maar toch wel. Het liep heel schuin af en er laten van de wegverbreders in dus het was puur steen waar je over heen moest. We hebben even moeite gedaan, maar zijn er uiteindelijk doorgegaan. Natuurlijk nog een keer en toen liepen ze er zo door heen. De foto is wel leuk geworden, maar ik zit er als een jutte zak op en daardoor zie je ook mijn sierlijke vetril -:(- (toch heb ik hem vandaag gekocht hoor als aandenken haha).
Daarna nog een stuk weg. We reden een hele tijd voor 4 vrouwen die western rijden en op de laatste stop stonden we alleen met hun. Het nadeel was er was hier geen water voor de paarden dat was een beetje jammer want het was erg warm. vandaar ook dat leuke charmante hemdje wat ik aanhad waardoor ik ernorme inkijk had (bleek later op de foto :o hehe oepsss)) achja.
Dit zou de langste dag worden (en ook de warmste) we moesten deze dag 29 km. Het laatste stuk na de tweede stop was 13 km. en dat viel tegen. Ik kreeg last van mijn liezen en ook mijn onderrug begon het een beetje te begeven. Alinde niet die had er nog de grootste lol in (maf beest!). Ook vera en rocky hielden het goed vol.
Uiteindelijk kwamen we als laatste aan om 10 over 4. 10 minuten te laat, maar dat was niet zo erg. We kregen nog netjes een stempel. Ivonne was met trailer gekomen dus we hadden de luxe om zo de trailer zowat op te lopen, maar toen we aan het afzadelen was zat er een enorme bij bij alinde waar ze ontzettend fel naar werd. Op een gegeven moment was ze er zo naar aan het stampen dat ze bijna omviel. Dus naar de afspoelplek en gelijk alinde afgespoeld en toen was hij gelukkig weg. Ze had een enorme dorst dus ook heeft ze wat gedronken. Bij het hotel hoefde ze alleen nog wat te eten en toen lekker op de wei, waar ze heel maf ging rollen. Ze ging eerst op haar knieeen zitten en toen veegde ze de hele tijd haar hoofd af. Dat ging een beetje wilt en na een tijd viel ze letterlijk met een doffe dreun om. mafkees!! Daarna zijn we naar een kar en tuig wezen kijken om evt. alinde de laatste dag voor de kar te zetten zodat ivonne ook nog mee kon. Ik vertrouwde het niet helemaal omdat alinde het allemaal nog wel heel spannend enzo vind. Het is voor de eerste keer dat ze zoiest mee maakt en vooral de tweede dag reageerde ze nogal heftig en met de kar vertrouw ik dat gewoon nog niet. Het was lang wikken en wegen, omdat ik het ivonne zo graag gunde, maar veiligheid gaat voor. wel had ik het idee omgewoon aan iemand te vragen de volgende dag of ze daar dan niet bij op de kar kon.

Zaterdag
Alinde had er nog steeds zinin, want ze kwam weer vrolijk op me afgestapt in de wei en ze stapte flink door naar de heksenlaak. Nikky en kadja waren zowaar een keer eerder (haha) en na afstempelen en naar de wc te zijn geweest en en kar voor ivonne te hebben geregeld (ik stond naast een vrouwtje van een haflinger die vroeg naar nina hoe het ging en toen ik het vertelde zei ze dat ze bij hun kennis met 2 tuigpaarden ervoor er vast wel bij op kon en dat kon ook!) vertrokken. Al snel stuitten we op een vrouw met een ouderwets type fjord (respect het beestje was 27 en was voorwaarts niet normaal haha!!!). Ze vond het zo gezellig dat ze de gehele rit bij ons is blijven rijden. Alinde vond dat harde tempo wel leuk en hield haar dan ook goed bij. Vera en rocky niet altijd, maar er kwamen geen mega grote gaten tussen ons. Maffe alinde gaf bijna niks meer om karren. Dus dat heeft ze ook weer geleerd. We hebben meer tempo als de andere dagen gehad omdat de paden het ook toelieten. Het was meer zand en we hebben stukken gedraafd en ook wel gegallopeerd. 2 stukjes achter een karretje aangehobbeld waarvan 1 keer een haflinger met een behoorlijke pas erin dat was al op het einde en alinde vond wel dat ze die bij kon houden en had geen oog meer voor de andere. dus na een tijdje even gewacht tot ze er weer waren. Eerste stop was maar kwartiertje, maar toen we 10 minuten stonden kwamen de 4 karren al aan waar ivonne dus bij opzat. Die dus ook nog snel even gesproken. Wij gingen weer op pad en halverwege werden we ook door de 4 karren ingehaald. Ze hebben toch vaak wat meer gang als de ruiters. Wij ook nog wat gang gemaakt op de paden die het toe lieten en na de tweede stop in een weitje naast 2 hele grappige shetlanders het laatste stukje. Wat was het leuk om dan terug te komen op het finish terrein!! helemaal voldoen. Alle 4 de dagen gereden met succes en alinde nou die had nog wel een paar km gekund zo wat hield die het goed vol daar was ik wel trots op!! We kregen een leuke aandenken in de vorm van een soort beeldje en ik heb de foto gekocht van de waterpartij. Daarna terug naar het hotel gestapt en daar alinde onder de douche en haar lekker eten gegeven. Natuurlijk meteen weer rollen in de wei (wilde ze op een pauze plek ook al, maar dat vond ik geen goed idee).
Nu last van mijn rug en ik moet morgen en maandag zeker weten rijden voor de spierpijn van alinde en van mij. Die kan je nu niet zomaar op rust zetten. Dinsdag zal waarschijnlijk haar eerste rustdag worden. Wat deed ze het goed!! Morgen weer
naar huis en zo lekker naar bed.
Lang verhaal geworden, maar desondanks nog zoveel leuke dingen die ik niet verteld heb. Zoals het klavertje 3 shetlanders die zoveel gang en conditie hadden en die gewoon 5 vierdaagses dit jaar lopen geweldig!! Kon niet laten om er een foto van te maken.

Fotos volgen later als ik die van Ivonne ook heb gekregen. Ik zal hier alvast een die van de waterpartij plaatsen (met ingezakte rug en ging net scheef, want ze zakte beetje weg en natuurlijk charmante ril hahahahha }-o toch een leuke beeld voor zo even
Afbeelding
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
roos

Re: Paarden 4 daagse Barchem uitgereden!!!

Bericht door roos » za 21 aug 2010, 19:57

Echt onwijs stoer zeg.....!!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » zo 22 aug 2010, 07:27

Wat een gave ervaring. Je hebt Alinde goed voorbereid dat ze met lol steeds aan haar werk ging +:)+ . Jammer van Nina :(:)
Erpel

Bericht door Erpel » zo 22 aug 2010, 07:37

Lisa toch.. Zo krijgen mensen wel een slecht beeld van Katja en mij.. Dat we altijd later waren haha. Vera staat in ieder geval weer lekker thuis op de wei te genieten :D Katja en ik zijn van plan om meer paarden4daagse te gaan rijden, is ons goed bevallen! :D Foto's van jou stuur ik nog naar je op!
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. :D
janna
Contacteer:

Bericht door janna » zo 22 aug 2010, 08:19

Je hebt dus een aantal mooie dagen gehad!
En snap het ook wel dat Alinde het wat spannend vind met voorbijgangers. Die is dat ook niet echt gewend ja. (met de men lessen was ze ook wat paniekerig als de persoon achter haar teveel het paard aan zwiepte...) Maar een hele goede leer voor haar.

Jammer van Nina, maar daar is niets aan te doen...
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 22 aug 2010, 11:32

Jij hebt 4 dagen erg veel plezier gehad, dat is wel duidelijk geworden door je verhaal, hahaha. Helemaal top joh. En verstandig dat je niet met de kar bent gegaan, wat je zegt, veiligheid voor alles!
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Lisa

Bericht door Lisa » zo 22 aug 2010, 11:52

haha sorry nikky!! Tis totaal niet negatief bedoeld hoor!!! ik vond het eigenlijk wel grappig 8)7 :D
Ik wil ook wel graag meer 4 daagses gaan rijden, maar aankomend jaar word het toch niks want dan krijgt alinde een veulentje.
Alinde mijn ster!!

Lisa

Bericht door Lisa » zo 22 aug 2010, 19:07

Voor foto's Zie PP!!!!! (over een paar minuutjes!!)
Alinde mijn ster!!

Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 22 aug 2010, 19:11

Leuk verslag Lisa! Wat sneu voor Yvonne dat Nina niet rad was en ze een stuk van de vierdaagse hebben moeten missen, ze keek er erg naaruit maar de gezondheid van je paard gaat zonder twijfel voor natuurlijk. Ben benieuwd naar je foto's, je verhaal was al leuk om te lezen dus de foto's zullen er waarschijnlijk ook niet om liegen :D.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 22 aug 2010, 19:17

dat klinkt als een heerlijk weekje Lisa! Sneu voor Yvonne.....maar helaas gebeuren zulke dingen.
Als je paard niet door dat water durfde, op die foto, was er dan een alternatieve route?
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Lisa

Bericht door Lisa » zo 22 aug 2010, 19:41

ja ivonne je kon over een brug! Onze paarden wilde eerst ook niet ivm het stijle en stenen, maar toen toch erdoor en daarna nog een keer en toen liepen ze er zo in. Wij zijn toen omgelopen via brug om nog een keer te gaan.
De kleine shetjes (zie fotos!!) moesten anders zwemmen dus nee die zijn ook over de brug geweest.
Alinde mijn ster!!

Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » ma 23 aug 2010, 11:05

Meid wat een leuk verslag. Ik heb het helaas moeten missen maar hopelijk volgend jaar!
Jowien

Bericht door Jowien » ma 23 aug 2010, 11:58

Wat leuk! Knap hoor, 4 dagen rijden!
Was de route mooi, en had je veel ruiterpad? Of moest je ook veel over de weg (dat vreesde een stalgenootje die ook meedeed onder het zadel)?
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Lisa

Bericht door Lisa » ma 23 aug 2010, 17:04

Er was redelijk veel weg dat was wel jammer, ik heb ook echt geen spijt van de ijzers, maar ondanks de weg was het landschap prachtig!!
Alinde mijn ster!!

Plaats reactie