tegenvaller...
tegenvaller...
hoi allemaal,
vandaag kwam de dierenarts kijken bij faira ivm het schuren van haar staart.
Na gezegd te hebben hoe alles zich had ontwikkeld met schuren had xe sinds vandaag ook wat lopen schuren aan haar manen, waardoor de conclusie kwam dat ze staart en manen eczeem heeft.
Dit viel vreselijkk tegen voor me er gaan dan zoveel vragen rond in je hoofd...
Hoe nu, zo jong en nu al een deken op?
Dierenarts zei nog geen injecties proberen op z on jonge leeftijf, wie weet helpt het geen eens. Ik vind het echt balen, ze staat dicht bij de zee en men zzegt dat dit in ieder geval zou moeten helpen
Er zijn hier gemoeg mensen met ervaring hiermee dus ik hoop veel te kunnen gaan lezen op t eczeem toppic..
Groetjes willeke
vandaag kwam de dierenarts kijken bij faira ivm het schuren van haar staart.
Na gezegd te hebben hoe alles zich had ontwikkeld met schuren had xe sinds vandaag ook wat lopen schuren aan haar manen, waardoor de conclusie kwam dat ze staart en manen eczeem heeft.
Dit viel vreselijkk tegen voor me er gaan dan zoveel vragen rond in je hoofd...
Hoe nu, zo jong en nu al een deken op?
Dierenarts zei nog geen injecties proberen op z on jonge leeftijf, wie weet helpt het geen eens. Ik vind het echt balen, ze staat dicht bij de zee en men zzegt dat dit in ieder geval zou moeten helpen
Er zijn hier gemoeg mensen met ervaring hiermee dus ik hoop veel te kunnen gaan lezen op t eczeem toppic..
Groetjes willeke
Faira (Orsta X Manus)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014
Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9

Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014
Yoep (KWPN)
Re: tegenvaller...
dat is balen zeg. Hopelijk kan je het goed onder controle houden
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Oh getver dat gun je geen enkel paard en eigenaar. Wat ontzettend balen zeg. Als het echt eczeem is werkt een dekentje vaak wel het beste. Heb je ook haar bloed laten onderzoeken of het echt eczeem is? Dat zou ik als je het nog niet gedaan hebt wel even laten doen om uit te sluiten dat het geen allergie voor wat anders is. Ik heb 13 jaar een eczemer gehad (hij kreeg het pas op zijn vijfde dus eigenlijk 9 jaar een eczemer) en het is echt zoeken naar wat voor jouw paard werkt. Die van mij heeft de afgelopen jaren baat gehad bij behandeling door een natuurgeneeskundig therapeut en hij kon echt niet zonder deken. Zelfs met deken heeft hij jaren gehad dat hij zich helemaal stuk schuurde. Sinds de natuurgeneeskundige behandelingen was het met deken redelijk goed onder controle te houden.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

Mijn dierenarts heeft gezegd dat ik me de kosten van bloedprikken moet besparen omdat je zo nooit kan zien of het wel of geen eczeem is. Hij zegt dat het dan wel heel makkelijk is om te laten zien welke paarden wel en geen eczeem hebben en dan kun je het altijd voor zijn. Dan zouden er nooit meer paarden met wonden zijn enzo. Ik heb dus ook geen bloed laten prikken maar weet zeker dat ze ZE heeft.
Die van mij loopt met een dekentje, dit werkt echt het beste. Verder gebruik ik bij jeuk TKC 97, werkt ook heel goed bij haar en bij echte wonden heb ik spul gehad van de DA wat super werkt. Het is eigenlijk voor brandwonden bij honden en katten maar werkt voor gewone schuur wonden ook super.
Die van mij loopt met een dekentje, dit werkt echt het beste. Verder gebruik ik bij jeuk TKC 97, werkt ook heel goed bij haar en bij echte wonden heb ik spul gehad van de DA wat super werkt. Het is eigenlijk voor brandwonden bij honden en katten maar werkt voor gewone schuur wonden ook super.
Mijn Toppers:
Blondie
Fiorano
Aiden van de Alsemgeest 
Blondie

Nou dan zit je dierenarts er wel naast, want in Duitsland kunnen ze dat dus wel onderzoeken. Een oplossing is daar natuurlijk niet mee gevonden maar wel al dan niet een oorzaak. Als ze niet positief testen op zomereczeem weet je dus dat je verder moet zoeken
. Een paard dat schuurt krijgt al gauw een stempel zomereczeem omdat het een verzamelnaam is voor jeuk en schuren waar ze niet 123 een oplossing voor hebben. Het blijft natuurlijk frapant dat het ene goedje bij het ene paard fantastisch werkt en bij het andere paard geen verschil geeft. Als ze allemaal hetzelfde zouden hebben zou de oplossing in mijn ogen ook gelijk moeten zijn.

Morgan!! 

Daar heb je wel gelijk. Zou makkelijk zijn als er 1 middeltjes was wat super werkte voor alle paarden. Ik mijn ogen is dit dus alleen de deken...
Blond schuurt alleen in de eczeemperiode... Daarna en daarvoor is er niks aan de hand. Zolang ze haar dekentje op heeft, heeft ze ook nergens last van. Ik kan haar wel een paar dagen zonder deken zetten zonder. In de dagen dat ze zonder deken staat smeer ik wel TKC. Meestal is dit als het regent dan heeft ze geen deken op.
Blond schuurt alleen in de eczeemperiode... Daarna en daarvoor is er niks aan de hand. Zolang ze haar dekentje op heeft, heeft ze ook nergens last van. Ik kan haar wel een paar dagen zonder deken zetten zonder. In de dagen dat ze zonder deken staat smeer ik wel TKC. Meestal is dit als het regent dan heeft ze geen deken op.
Mijn Toppers:
Blondie
Fiorano
Aiden van de Alsemgeest 
Blondie

Misschien aparte vraag maar hoe ziet Faira haar rantsoen er uit?
Geluk is de vrucht van intens werk
Wat vervelend zeg, ze is nog zo jong. Laat je haar nog verder onderzoeken of het geen allergie is?
Odette&Fenna
Kennis van me had ook een 2jarige met erge jeuk. Conclusie: eczeem. Achteraf bleek (maar dan moest je met een supersonische loep kijken) dat er beestjes (mijten) in de vacht zaten.
Het loont echt de moeite zeker te zijn van eczeem, anders ga je van alles proberen wat zeker weten nooit werkt omdat je iets anders zou moeten bestrijden.
Mocht het wel eczeem zijn, sterkte ermee. Een deken helpt tot nu toe volgens mij bij alle paarden het best. Bij alle andere behandelmethoden zul je steeds het kaf van het koren moeten zien te scheiden en dat is niet makkelijk.
Het loont echt de moeite zeker te zijn van eczeem, anders ga je van alles proberen wat zeker weten nooit werkt omdat je iets anders zou moeten bestrijden.
Mocht het wel eczeem zijn, sterkte ermee. Een deken helpt tot nu toe volgens mij bij alle paarden het best. Bij alle andere behandelmethoden zul je steeds het kaf van het koren moeten zien te scheiden en dat is niet makkelijk.
Vandaag nog een deken kopen.. Kost je ca 60 euro.. voor de gewone.
En een goede vliegen kap.
En voorraad vliegen spay.
Het is vaak ook nog multifactorieel, wat inhoudt dat ook bv wat je paard eet soms
de jeuk kan verergeren/verminderen.
Dus handig om dagboekje bij te houden, met wat ze eet, wat er vliegt (zichtbaar,
aangezien de grootste boosdoeners zo ongeveer onzichtbaar zijn.) welk deel van
het seizoen het het ergst is.
Of wassen helpt, welke zalf wel of niet helpt, deken, etc...
Zodat je uiteindelijk weet wat voor jouw paard het beste is.
Onderzoeken is soms wel delgelijk nuttig.
In ieder geval parasiten.
Ondanks dat het bij fjorden BIJNA altijd ze is....
SOMS heeft het andere vermijdbare oorzaak, zeker bij zo'n jong dier de moeite waard dat uit te vinden.
Helaas is het dus wel bijna altijd ZE.
Andere optie, deken op.. Goed in de vliegen zooi zetten, verdwijnen de verschijnselen dan, of verminderen ernstig.
Tja, dan zit je toch echt tegen een ZE er aan te kijken.
OPstallen een optie? Als ze ouder is? (nu uiteraard niet, aangezien je met zo'n jonkie verder niet werkt)
(ik kreeg zomers altijd een ZEer op stal en leverde de mijne in voor in de wei, beide paarden gelukkig.
De een jeuk vrij de ander de vrijheid)
En een goede vliegen kap.
En voorraad vliegen spay.
Het is vaak ook nog multifactorieel, wat inhoudt dat ook bv wat je paard eet soms
de jeuk kan verergeren/verminderen.
Dus handig om dagboekje bij te houden, met wat ze eet, wat er vliegt (zichtbaar,
aangezien de grootste boosdoeners zo ongeveer onzichtbaar zijn.) welk deel van
het seizoen het het ergst is.
Of wassen helpt, welke zalf wel of niet helpt, deken, etc...
Zodat je uiteindelijk weet wat voor jouw paard het beste is.
Onderzoeken is soms wel delgelijk nuttig.
In ieder geval parasiten.
Ondanks dat het bij fjorden BIJNA altijd ze is....
SOMS heeft het andere vermijdbare oorzaak, zeker bij zo'n jong dier de moeite waard dat uit te vinden.
Helaas is het dus wel bijna altijd ZE.
Andere optie, deken op.. Goed in de vliegen zooi zetten, verdwijnen de verschijnselen dan, of verminderen ernstig.
Tja, dan zit je toch echt tegen een ZE er aan te kijken.
OPstallen een optie? Als ze ouder is? (nu uiteraard niet, aangezien je met zo'n jonkie verder niet werkt)
(ik kreeg zomers altijd een ZEer op stal en leverde de mijne in voor in de wei, beide paarden gelukkig.
De een jeuk vrij de ander de vrijheid)
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
rantsoen is wat ze eet neem ik aan?
Halve kilo pavo podo grow, van 9 toto 5 in de wei en plukje kuil.
We wachten nog even af.. Want het is echt enkel haar staart.. Maar als t erfer wordt wil ik zker laten onderzoeken. Da nam erg snel beslissing en hoorde achteraf dat zij meer met honden heeft. Anders ook nog een ander laten komen misschien..
Bedankt voor de fijne reacties! Sjolvir, mooie tips!
Halve kilo pavo podo grow, van 9 toto 5 in de wei en plukje kuil.
We wachten nog even af.. Want het is echt enkel haar staart.. Maar als t erfer wordt wil ik zker laten onderzoeken. Da nam erg snel beslissing en hoorde achteraf dat zij meer met honden heeft. Anders ook nog een ander laten komen misschien..
Bedankt voor de fijne reacties! Sjolvir, mooie tips!
Faira (Orsta X Manus)
Yoep (KWPN)

Yoep (KWPN)
Ze kan ook last hebben van de kuil!!
Kijk of het beter gaat als je hooi krijgt, tenzij je dat niet heb.
Ik heb toevallig een paardje op stal staan want niet tegen kuil kan... Die krijgt er bulten van en jeuk
.
Kijk of het beter gaat als je hooi krijgt, tenzij je dat niet heb.
Ik heb toevallig een paardje op stal staan want niet tegen kuil kan... Die krijgt er bulten van en jeuk

Mijn Toppers:
Blondie
Fiorano
Aiden van de Alsemgeest 
Blondie

Ik dacht ook meteen aan de kuil. Als het kan overzetten op hooi. Bjørn kan ook slecht tegen kuil, die gaat er ook van schuren, sinds hij op hooi staat is het probleem opgelost.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl