Paard onder de giertank..

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Julie
Contacteer:

Paard onder de giertank..

Bericht door Julie » wo 16 jun 2010, 10:24

Ja, jullie lezen het goed; mijn paard is met een stukje van zijn kont onder de wielen van een giertank-trekker gekomen..en ik kan je garanderen dat het megawielen zijn! :=
Het ging als volgt:
Ik had Ruun opgehaald uit de wei en op het stuk van de bak naar de poetsplaats kwam ik de giertank van voren tegen; hij reed gewoon associaal door, terwijl ik nauwelijks ruimte met Ruun had om te lopen en Ruun vond het best eng, maar bleef gelukkig bij me. (hij vond vroeger trekkers e.d. eng).

Eenmaal gepoetst, opgezadeld en al ging ik weer naar de bak. En ja hoor; kwam ik hem weer tegen, dit keer 3 meter VOOR de bakrand; ik denk hij wacht wel even, dus niet!
Ik kon niet verder lopen, want het werd alleen maar smaller tussen de bakrand en giertank. Doordat ik stilstond kreeg Ruun het idee dat hij werd ingesloten en als reactie daarop ging hij achteruit, met als gevolg dat hij schuin met zijn kont tegen het wiel van de trekker aankwam en half ging zitten door de kracht van de wiel die een stuk op hem kwam! _-:( Arm beesie..ik schrok me te pleuris! Wat een gladiool! Gelukkig stopte hij direct, maar zei vervolgens tegen mij; ik reed nog extra rustig en hij schrok de 1e keer ook niet; ik zo 'hij schrok wel, maar bleef rustig en het is en blijft een dier! 9 van de 10 keer schrikt mijn paard niet, maar je zult net hebben dat hij die ene keer wel schrikt, wat nu dus zo was! Hij zo 'volgens mij mankeert hem niks'
ik zo ' nou dat weet ik zo nog niet' ik Ruun in de bak genomen, hij had fikse grote schaafwonden op zijn achterbenen en liep een beetje stijf (nogal logisch)! Ik heb toen expres maar even een tijdje hem laten stappen (was bezig met grondwerk, dus kon dat prima combineren) en bracht hem weer terug naar de poetsplaats, toen moesten we weer langs de giertank; dit keer stond hij stil (want die man was even weg) en Ruun liep er gelukkig normaal voorbij.
Vervolgens heb ik daarna de benen afgespoten en al...toen zag ik ook dat er een grote hap uit zijn staart was _-:( gelukkig niet vanaf de staartwortel, maar toch!
Al met al was ik behoorlijk geschrokken en heb ik dit verteld aan de eigenaresse van het pensionstal en medestalgenoten. De eigenaresse (Gea) heeft hem toen flink op zijn nummer gezet en hij was achteraf best geschrokken (maar goed ook!) voortaan moet hij altijd wachten als hij paarden tegenkomt.

Mocht Ruun toch nog ergens last van krijgen, dan gaan de rekeningen naar hem.
Morgen ga ik er weer heen en heb ik les. Ik laat dan mijn rijinstructrice maar naar hem kijken, want zij heeft ook een beetje verstand van vastzitten van spieren e.d.

Ik moest dit even met jullie delen. Hopelijk hebben jullie nooit zoiets naars meegemaakt en gaat dat nooit gebeuren! Ik baal er alleen behoorlijk van dat die boer alleen op deze manier beseft dat hij de volgende keren stil moest staan als hij paarden tegenkomt...als hij dat eerder had beseft was er niks aan de hand.
! *Live for the moment* ! B + 10!
rocky&moby

Re: Paard onder de giertank..

Bericht door rocky&moby » wo 16 jun 2010, 10:33

jeetje dat was schrikken, laat hem indd even door je instructeur nakijken dan kan je evt altijd even een fysio overleggen en de rekening doorsturen.

Hopelijk kijkt hij voortaan beter uit..
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » wo 16 jun 2010, 11:37

Zo dan schrik je je rot zeg!!
Wat een gekke vent ook!! Ik zou inderdaad maar even goed in de gaten houden dat hij niets mankeert, dat is een kracht waarmee hij naar beneden gedrukt werd!! En hij zou meteen een trauma oplopen joh van zo'n actie, gelukkig lijkt dat dan niet het geval!
Sterkte met hem.

Groetjes Thessa :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 16 jun 2010, 12:01

Wat een idioot zeg. Zoiets doe je toch niet. Pak hem maar aan als er toch iets blijkt te zijn met Ruun. Het lijkt soms wel of die boeren alle verkeers- en gedragsregels zijn vergeten als ze op een tractor zitten.
Sterkte met je paardje.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Wiesje

Bericht door Wiesje » wo 16 jun 2010, 12:33

Vervelend wat er gebeurt is, maar gelukkig zijn niet alle boeren zo hoor!!
De meesten houden goed rekening met je als ruiter.

Maar, ik wil niet vervelend zijn hoor, maar je had hem niet eerder gezien, zodat je zelf een veilig plekje had kunnen zoeken? Ik ga er van uit dat dit op de weg heeft plaatsgevonden en het is natuurlijk wel heel erg gemakkelijk om te zeggen dat de boer in kwestie had moeten stoppen terwijl je misschien zelf ook al iets vooruit had kunnen denken.
Lenie

Bericht door Lenie » wo 16 jun 2010, 12:46

We schrokken ons rot toen je binnenkwam en zei wat er gebeurt was,
Wat een idioot zeg |o , blij dat Gea hem even de les heeft gelezen, zodat dit hopelijk
niet weer gebeurt..
Ik vind hem zowieso erg hard rijden met die trekker, man dat scheurt
het terein over alsof het niks is.

Hopen dat Runar er verder niks aan overhoud.
Ziggy

Bericht door Ziggy » wo 16 jun 2010, 13:48

wat een tosk zeg, hij moet toch ook gezien hebben dat je geen kant op kon met je paard?
Ik hoop dat Ruun er niks aan over houdt
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 16 jun 2010, 14:05

Nog een bekende dan juul? Maar heb ook wel eens aardig met het hart in mijn schoenen gezeten als ie weer eens achterop kwam rijden. (al heb ik aantal keren Vincent gehad en die doet dan wel echt netjes rustig aan tot dat ik kon uitwijken om hem er langs te laten)

Zo zul je helaas altijd mensen hebben die geen verstand van paarden hebben en ook niet willen hebben. (hier met de botentrailers ook een aantal van die racekonten er tussen zitten, die gaan met een rotvaart over het pad. En je mag hopen dat je niet net toevallig met een van die hengsten de stal uit komt) Als die dan commentaar krijgen gaat het even een tijdje goed. Maar daarna begint het grapje weer van voren af aan....... :x

@ Wiesje: Dit was niet op de openbare weg. Dit is op het terein van de stal. De mest wordt dan op het land uitgereden. Eerste keer zal wel in de steeg geweest zijn (dat is een zandpad naar het land toe... waar de mestwagen dus ook naar toe moet.) daar kan je niet uitwijken. Is een zandpad tussen twee stroomdraden (ongeveer 2 tot 3 meter breed, hier gaan de paarden ook los doorheen naar de weide toe en weer naar de bak terug aan het eind van de dag).

De tweede aanvaring zal waarschijnlijk geweest zijn op het pad (van het erf) naar de bak toe. Is zegmaar doorloop van de steeg op stenen naar de stallen...
Hier is ook minimale uitwijking mogenlijk... Je kan een trekker wel passeren maar nog maar net. En die mestwagens hebben vaak dubbele wielen waardoor het nog smaller wordt.
even ter illustratie:
Afbeelding
Daar bij het witte hek begint de steeg....naast het begin van de steeg ligt de bak.
Afbeelding
Deze is nog wat duidelijker, de steeg ligt in het stuk bos zeg maar. En het pad direct naast de snelweg is het pad van het eerste plaatje.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Julie
Contacteer:

Bericht door Julie » wo 16 jun 2010, 14:23

Bedankt voor jullie reacties. Ben nog steeds een beetje in 'shock' het is ook maar afwachten hoe het nu verder met hem gaat..Ik laat jullie morgen weten hoe hij in de les liep, mits ik dan wat kan doen.

@Janna, ik kende hem niet en bedankt voor je uitleg tegen Wiesje. Het was inderdaad van het pad naar de bak toe, waar het ongeluk gebeurde.
Esther

Bericht door Esther » wo 16 jun 2010, 19:36

Jemig, wat een idioot!!
Je moet met levende wezens altijd oppassen, dat zouden boeren toch zeker moeten weten.. De meesten houden er ook wel rekening mee, maar er zitten er altijd tussen..

Ik hoop dat het allemaal goed afloopt voor Ruun!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » wo 16 jun 2010, 19:49

Jeetje, dat had heel erg beroerd af kunnen lopen (en misschien alsnog, maar even afwachten inderdaad)... Wat een mafketel! Sterkte en beterschap voor Ruun.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Charret

Bericht door Charret » wo 16 jun 2010, 20:32

Jeetje dan heb je het ook dun in je broek. Wat een idioot zeg!!
Voor het zelfde geld was je je paard kwijt!!!
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » do 17 jun 2010, 07:15

Pfff wat een verhaal Juul, tja sommige loonwerkers houden rekening met je maar anderen helemaal niet :n
Maar je moet hem de komende tijd wel scherp in de gaten houden hoor... en anders alsnog een fysio laten komen.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Ootje

Bericht door Ootje » do 17 jun 2010, 15:38

Dat is schrikken zeg. Gelukkig is het redelijk goed afgelopen. Beterschap voor je paard.
Odette&Fenna
Elvis

Bericht door Elvis » do 17 jun 2010, 17:22

Dat is heftig...
Moet er niet aan denken.Hoop dat Ruun er verder goed vanaf komt.
Tja,deze meneer in kwestie zal wel even 3x nadenken voor hij weer zo'n actie begaat. :n
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Julie
Contacteer:

Bericht door Julie » do 17 jun 2010, 19:03

Het was zeker schrikken!
Had vandaag les en gelukkig liep hij redelijk goed!Hij liep in het begin een beetje stijf, maar later was er niks aan de hand. Het grondwerk heeft hem kennelijk goed gedaan (was al een tijdje bezig met grondwerk).
Uiteraard blijf ik zijn spieren in de gaten houden, maar ga ervan uit dat er verder niks ernstigs is, want het was verder ook nergens opgezwollen en mijn rijinstructrice gaf ook al aan dat zij hem goed vond lopen en voelde ook niks bijzonders bij zijn kont,achterbenen.
Dat lucht op! :D
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » vr 18 jun 2010, 05:53

die heeft een beschermengeltje, moet wel
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Plaats reactie